{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.574 visninger | Oprettet:

Åh nej, ikke igen. {{forumTopicSubject}}

http://www.bt.dk/danmark/udlandet-i-oproer-dansk-zoo-vil-partere-loeve-foran-boern

Magter ikke hvis der kommer endnu en Marius-gate. Jeg har en klar holdning til det med at dissikere (staves) dyr, jeg synes kun det er en god ting at vise børn som voksne hvordan anatomi er og det er sund læring. Synes især denne sætning er sjov: "Børn skal lære at være bange for dyr og respektere dem - ikke skære i dem". Synes da stadig man kan lære at respektere dyr selvom man vælge at skære i dem.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Åh nej, ikke igen.
  • #1   8. okt 2015 Ej, men come on!! Folk er jo helt væk fra vinduet. Jeg synes at undervisning er en enormt vigtig del af en zoo´s arbejde. Også undervisning i hvordan løver, giraffer ser ud indvending.

• #2   8. okt 2015 Utroligt det skal trække overskrifter på den måde - nogle mennesker er så dobbeltmoralske, at det er utroligt og ikke til at holde ud.

Dem der ikke vil se på det kan holde sig væk - længere er den jo ikke.

• #3   8. okt 2015 Ej hold dog kææft man

"Børn skal lære at være bange for dyr og respektere dem - ikke skære i dem"
    Så jeg regner med at hun - iøvrigt en svensker, synes der begynder at tegne sig en tendens? - mener at samtlige børn bør være vegetarer? Uuh hvor er det hyklerisk..

Jeg kan SLET ikke have sådan noget massehysteri smiley

• #4   8. okt 2015 Og frygt og respekt er få to vidt forskellige ting.

Jeg kiggede gerne forbi hvis jeg boede i nærheden.

• #8   8. okt 2015 Tja lige løver er det dyr som der næsten bliver aflivet flest af i zoos, hvorfor ikke bruge dem som noget brugbart. Hvis jeg havde været i nærheden var jeg taget afsted, mest fordi jeg synes det er monster spændende (Og brugbart for min uddannelse) smiley

• #10   8. okt 2015 Ude i den vilde natur dør omkring 80% af løvernes unger inden de bliver voksne. Set i det lys, så synes jeg ikke det giver mening at gå amok over at løver i zoo´s bliver aflivet.
    (og nej, det kommentar var ikke møntet på nogen i denne tråd)

• #11   8. okt 2015 det kan virker ret voldsom overfor børn,

• #12   8. okt 2015 Det må være op til forældrene at bedømme om deres pode kan tåle den slags, eller ej. Det kan simpelthen ikke være zoo´s opgave...

• #14   8. okt 2015 A T: Jow, for så hård og modbydelig er jeg. smiley

• #17   8. okt 2015 A T: Altså faktisk, så nej. Men jeg ved ikke helt hvad alternativet skulle være... Opdragelesanstalter til både børn og forældre...?

• #19   8. okt 2015 #9 Det er da altid lærigt at se anatomien. se størrelses forskelle.
    Så skulle i da bare vide hvad man dissekere/partere som dyrepasser elev smiley

• #20   8. okt 2015 Jeg håber at "tryk avler modtryk". Så næste generation bliver noget mere fornuftige, fordi de har set hvor dårlig en ide hysteri er.

• #22   8. okt 2015 Nogle mennesker er syge i bøtten!

• #23   8. okt 2015 ....jeg har bare SÅ svært ved at se hvordan et barn der spiller GTA eller zombiespil i sin fritid, kommer til at høre om ISIS i tv-avisen....eller slagter trolde og orker hver weekend med et papsværd skulle blive så skide traumatiseret af at se.......kød?!

Og det er ret lærerigt at se hvordan kroppen fungerer, hvordan tingene ser ud....og eftersom der åbenbart skal være ramaskrig over nutidens poder kommer til at se en løvelunge....så må man da gå ud fra en menneskelunge vil være alt alt for grænseoverskridende.

Hvis man har en specielt sart lille pode....så har man jo heldigvis muligheden for at blive væk....det er jo ikke sådan der kommer zoomedarbejdere væk fra det udvalgte område for at jage børn med diverse organer...

Gudfader hvordan overlevede de generationer hvor slagtningen blev udført på gårdspladsen mon...?!

• #24   8. okt 2015 Hvis man nu tænker på hvad børn ser på nettet og i diverse spil, så kunne man måske partere et menneske. Der er ikke noget de ikke har set før. De kan starte med ham her:

http://www.bt.dk/krimi/i-alt-har-han-faaet-10-aars-faengsel-her-er-hele-gimi-levakovics-synderegister

• #25   9. okt 2015 Wauw, nogle af kommentarerne på Odense Zoo's hjemmeside, - er folk fuldstændig blæste eller hvad?

Især de udenlandske, det er jo grotesk hvad Odense Zoo skal høre på - og det er på grænsende til det uvidende mest lyserøde idealistiske gang, - gylle...

"Slip dyret løs" - så den kan dø langsomt af sult og skader fra de andre dyr?

Er for træt til at være pædagogisk korrekt men det er dog en gang hyklerisk gang bavl og især fra udlandet.

Hvordan er den generation af forældre vokset op, siden de blev så forbandet sarte?
    - Jeg er vokset op med jagt, slagt, og dyrlæger i familien hvor jeg ivrigt kunne følge med i operationer, aflivninger, fødsler, afhorninger og hvad der ellers var - det var sguda ikke noget der ødelagde mig, eller gav mig mareridt - det lærte mig da hvordan tingene fungerer og det var spændende og sjovt og gjorde en nysgerrig. Så nysgerrig at jeg i dag, f.eks. da jeg havde en rotte som måtte aflives pga. en stor kræftknude, efter aflivning var med til at vi åbnede den og jeg kunne lære om hvordan sådan en kræftknude så inden i, dét er da lærerigt.

Jeg synes ikke zoos er onde - de bidrager til en hel masse vigtigt, - og hvis vi skal køre linien med at det er synd og det er vilde dyr og alt det, så var der jo mange dyr vi skulle lukke ud igen og sådan fungerer det ikke.
    - Zoos bidrager til artsbevarelse, både i deres zoos men da også i dyrenes respektive habitater - og kæmper mod alle dem, som ødelægger alle de steder dyrene burde være.

Jo, ikke alle indhegninger til dyrene er optimale - men de bliver jo forbedret i takt med at man lærer mere om dyrene og hvad de har brug for, men det er jo ikke gratis at lave og ombygge.

Nå det blev en masse træt vrøvl - jeg vil i hvert fald om jeg kan, ta' i Odense Zoo og se det, det er da spændende og lærerigt, at se hvordan dyrene er opbygget i forhold til os - se hvor store/små deres organer er osv. - vide hvordan tingene fungerer i dybden.

• #27   9. okt 2015 Kan man snart andet end at ryste på hovedet?

Mine søskende og jeg tog ikke den store skade af at se hvordan de kyllinger vi spiste, var blevet til. Hele processen fra de blev lagt som æg til og med slagtningen. Sidstnævnte ikke nogen behagelig oplevelse, men jo sådan det nu engang var. Det samme med dådyr og køer og svin. Ville vi spise kød, så burde vi også vide hvor det kom fra. Det gjaldt nu også mælk, salat/kål, urter, frugter, bær etc. Vi lærte det, ved at gå op og ned af dyrene, og arbejde i køkkenhaven, plukke bær etc. (og det var altså i 1990'erne og ikke 50 år siden :o)

Vi var der når de forskellige dyr blev født. oftest kl. lort om natten hæh he, og vi spiste dem når de engang nåede så langt.

Det har givet os en stor respekt for liv og død sidenhen.

Alt liv har værdi.

I dag er mange familier så langt væk fra naturen, at det er bekymrende, synes jeg. Det kan sådan noget som ZOO-arrangementet afhjælpe, kan man håbe på.

I dag er der dog heldigvis også ved at komme flere og flere steder, hvor børn rask væk skriver sig op til at "arbejde" på gårde, hvor de lærer at omgås dyr, og lærer omkring fødekæden, ikke kun i teori, men i praksis.

Mon bybørn også er så heldige, eller er der kun ZOO tilbage, til at lære dem om at forbinde teori og praksis?

• #31   9. okt 2015 Jeg har i teorien intet problem med at børn får muligheden for at se hvordan dyr er skruet sammen indvendigt, tvæt imod. Mener at man skulle gøre mere ud af at forklare/vise hvor mælk, kød, æg osv. kommer fra.

Dog har jeg et problem med at forstå hvorfor de zoologiske haver absolut skal lade havens dyr få unger i det uendelige. Vel vidende at disse dyreunger bare bliver tilovers, fordi de ikke er en truet dyreart, og de ikke kan sluses ud i naturen igen.
    Men det handler vel i bund og grund om økonomi, dyreunger "sælger jo" smiley
    Fint nok, hvis dyret kan bruges som foder til havens andre dyr. Men at aflive et sundt og raskt dyr, bare fordi det er blevet for stort, og der derfor ikke længere er plads i zoo til dyret, det har jeg det lidt anstrengt med. Så skulle det pågældende dyr måske aldrig have været født ? Jeg tænker også at det heller ikke er specielt skånsomt for de voksne dyr, at få unger år efter år, bare for at tækkes publikum. Det giver ingen mening for mig.

• #33   9. okt 2015 Det er ikke for sjov de gør det. Du accepterer bare ikke at der rent faktisk er en mening og respekt for dyret, bag handlingen.

Det er da netop væsentligt at lære forældre og børn anatomien bag et kattedyr, nu chancen er der, for netop at undgå at de sprætter en kat op af nysgerrighed, hjemme på villavejen, fordi de ikke har lært at respektere dyret i dens helhed.
    De kan se og lære at en løve, som de fleste pattedyr ikke adskiller sig anatomisk, vildt meget fra mennesket. De har som os jo rent faktisk 1 hjerte, 2 nyrer, 1 lever, en mavesæk, tarme etc. som man kan bruge til at få et realistisk billede, af hvordan vi også selv ser ud indvendigt, udover størrelsen, er der ikke den store forskel på en del pattedyr indvendigt.

Det er da unikt.

Oplevelsen skal jo ikke stå alene. Forældrene skal jo være der til at svare på alle spørgsmålene når de kommer hjem og til at afdramatisere noget som er så naturligt som døden.

Man kasserer ikke bare de dyr de afliver, håber jeg?

Jeg håber at man sørger for at bruge dem i forskning, og til at oplære nye dyrlæger op etc. Ligesom vi gør med de menneskelig, som doneres til videnskaben.
    Deres kroppe kan redde liv efter deres død.

• #34   9. okt 2015 Bugsy: De typer kender jeg godt :o) De har ingen anelse om hvordan kødet er endt i køledisken og ønsker heller ikke at vide det :o)

Min søster stoppede med at spise kylling i en periode efter at hun en morgen fik et æg med et dødt kyllingefoster i, i stedet for det blødkogte æg hun havde forventet :o)

Det holdt nu ikke i længden da kylling jo både er sundt og smager godt :o)

Alle vores dyr var økologiske :o)

• #35   9. okt 2015 Hvorfor er børnene forskruede hvis de vil se en kat indvendig?! Come on! JEG er sart. Kan ikke klare at se hunden blive stukket, mig selv blive stukket, og var da lige ved at blive dårlig da en pige i børnehaveklassen spurgte om jeg ikke ville rokke hendes tand ud.

Men at børn, der vel at mærke gerne VIL og er forberedte på hvad der skal ske, ser en løve indvendigt? Det er simpelthen at gøre alle børn for sarte at nægte dem det fordi man selv er for hysterisk og romantisk.

• Julie  N
    Julie N Tilmeldt:
    mar 2015

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 21
    #36   9. okt 2015 Jeg synes det er fint. Som tidligere nævnt i tråden må det være forældres eget ansvar at sørge for at deres børn ikke ser det, hvis de er for sensitive. Det er ikke zoo's opgave. Det er zoo's opgave at sørge for at der ikke kan blive risiko for indavl blandt deres dyr, og dermed sikre den maksimale sundhed, hvilket var derfor løven blev aflivet. At de vælger at vise dens anatomi til offentligheden, kan være interessant for mange mennesker

• #38   9. okt 2015 Ej hold dog op, børn er NYSGERRIGE og det er ikke fordi forældrene har hjernevasket dem smiley Er der et barn der vitterligt tager skade af den oplevelse, så er der et par forældre der lige må revaluere, ikke zoo der skal lade være med at tilbyde det.

• #39   9. okt 2015 Ann-Marie, grunden til at de zoologiske haver lader f.eks. løver få unger, selv om de ved, at de muligvis må aflive nogen af dem, fordi der er overskud af løveunger på verdensplan og derfor ikke andre haver, der er interesserede i dem, er for at give de voksne løver et så naturligt liv som muligt samt indhold i tilværelsen, inden for de grænser der nu engang er i en zoo.

De ved godt, det er kontroversielt. Man kan være enig eller ej, i de valg de træffer på det område, men det er ikke bare for at trække kunder til, selv om ungerne jo nok er et trækplaster.

• #40   9. okt 2015 Når jeg oplever voksne mennesker helst vil købe kylling parteret til ukendelighed fordi de så ikke bliver mindet om at det rent faktisk har været et levende dyr engang. Og når de ikke kan lide tanken om at det er blevet slået ihjel. Så tænker jeg at der er noget galt og at de mennesker enten burde blive vegetare eller også burde de tage sig sammen og deltage i slagtningen af deres mad. Hvis folk vidste mere om de dyr de skal spise og om slagtningen af dem, så tror jeg det ville blive langt nemmere at forbedre dyrevelfærd for landbrugsdyr.
    For mig er det at slå et dyr ihjel for at få mad en ganske naturlig ting. Og mht dissektioner så synes jeg da at det er superspændende at se anatomien indefra i et eksotisk dyr som fx en løve. BBC har en serie hvor de obducere nogle ret eksotiske dyr for at finde ud af hvorfor de er døde og man får en hel masse at vide om disse dyrs anatomiske tilpasninger - fx var det ret spændende at se hvordan elefanters ben er tilpasset til at bære så stor vægt, hvordan muskulaturen i et krokodillegab er så ekstremt tilpasset til at ligge og slappe af med munden åben og så HAPS smække kæberne i med en enorm kraft når der kommer bytte forbi. For slet ikke at tale om obduktionen af en hval - wow det var spændende.
    I eftermiddag skal min mand og jeg hjælpe mine svigerforældre med at slagte nogle lam og i morgen skal jeg have slagtet nogle kaniner derhjemme. Mine slagtekaniner er gjort tamme fordi det er langt lettere at slagte et dyr der ikke går i panik over at man tager den op.
    Døden er en del af livet smiley

• #41   9. okt 2015 "Hvis det er så sundt at se opsprættede vilde dyr, hvorfor gør man det så ikke i børnehaveklassen, eller som en del af undervisningen i mindre klasser? " Det gør man skam en del steder smiley

• #42   9. okt 2015 Jeg må indrømme at jeg synes det er fedt, og hvis jeg kunne, ville jeg med sikkerhed tage derind! synes det lyder enormt spændende. og det er jo ikke sådan at det er en løve de lige har slagtet. den har ligget i en fryser i flere måneder for gods sakes.
    Jeg er måske ikke opvokset så meget med døden som flere af jer andre her i tråden, men jeg er heller ikke vokset op med den slags forældre der ikke kan tåle at se en løvepartering, og jeg kan altså slet ikke se grunden til Ramaskriget.
    jeg er ret fristet til at skrive til Odense Zoo at jeg synes det er et godt initiativ!

• #43   9. okt 2015 Det er ren svineri... smiley

• #44   9. okt 2015 Jinx
    - Synes du tillægger både zoo og børn og forældre, en masse motiver der slet ikke er der.

Desuden synes jeg faktisk at det burde være en del af folkeskolen og alm. indlæring, hvor mad kommer fra, undersøge dyrene indvendigt osv. - det ville være sundt, både til at lære om kroppens funktion, hvad der sker med kroppen når man dør osv.

At sige det udelukkende handler om penge for zoo kan jeg ikke se, så havde de nok gjort mere ud af det selv at puste det op i medierne - pt. har de mere fokus på deres "Hajuge" med Planet Shark på havnen osv.

Du har selvfølgelig ret til din mening, og hvis du synes det er ulækkert og ikke er interesseret i at se det, så står det dig jo frit for at have den mening og springe det over. Personligt synes jeg bare du tillægger det en hel masse motiver, uden noget egentligt grundlag for det.

---

Mht. om det at dyrene ikke burde få ungerne, så tænker jeg lidt at hvad er alternativet - dyrene neutraliseres? Det er jo nærmest tabu indenfor hunde smiley Måske en del drifter så forsvinder, vigtige blodlinier kan gå tabt, avlsarbejde går i stå etc. - og dyrenes flok forstyrres?
    - Adskillelse vil da også være synd for dyrene.

De har en naturlig cyklus, forskellen består i at i naturen dør en stor bestanddel af dem, her sorterer folk med en viden indenfor avlsprogrammet, hvilke dyr bruges i andre zoos og hvilke må bruges til andre formål.

Jeg kan fint se nytten i at bruge løven til undervisning og kan virkelig ikke se problemet i at børn kan glæde sig til at se det?! Prøv da lige at gør det endnu mere farligt o.O En naturlig sund nysgerrighed, - det bør da ikke handle om at man "pådutter" børnene noget, men at de er nysgerrige, gerne vil se det m.v. - går de så hjem og nakker naboens kat for at gentage processen er den gal smiley Men det er jo så også dér de skal lære om forskellen i at zoo gør det, og kontra at man gør det selv.

Alle dem som både på facebook siden m.v. ævler om at man bare burde lukke dyrene ud i naturen - de burde måske starte med at gøre noget reelt ved problemet om at 'naturen' hvor dyrene burde være, snart er så ødelagt af mennesker som reelt set KUN har pengene som interesse.

Jeg synes det er skræmmende, hvordan den generation af forældrene der er nu, åbenbart selv har mistet følingen med tingene - jeg ser forældre styrte ud og købe et nyt kæledyr til poden der ligner den der lige er død, for at barnet ikke skal opleve døden osv. og det virker altså bare usundt.

Hvis alle bliver så sarte, har vi så snart slagtere, landmænd mv tilbage smiley

• #45   9. okt 2015 ...ethvert barn der har været med forældrene ude at fiske, og renset disse -fået forklaret flydeblæren, hjertet, gællerne....er altså små syge unger?

....tværtimod....den slags vil ikke interessere et barn med asociale dysfunktionelle personlighedstræk....den slags børn vil ikke synes det er sjovt at se et dødt dyr parteret og forklaret....de vil synes det er sjovt selv at partere det (gerne levende)

Børn er naturligt nysgerrige...de er jo igang med et selvstudie i at blive voksne smiley

• #46   9. okt 2015 Set i relief til de 100vis af døde hunde -tidligere elskede kæledyr, der bliver brugt på veterinæruddannelsen...som bliver tøet op undersøgt og frosset ned i en fordærvet uendelighed i løbet af et semester...så virker det her altså virkelig pladderromantisk...

Hvis man VIRKELIG skal tænke over det...så synes jeg det er 1000 gange sygere at de fleste hver aften stopper et dødt dyr i kæften -som iøvrigt ikke har haft et 1/10 så godt og fuldt liv som et dyr i zoo....uden så meget som at tænke på det som et dyr, et levende væsen...

End at børn for lov til at se -en lunge...et hjerte....et RIGTIGT HELT DYR!!!

• #48   9. okt 2015 At et dyr aflives og skæres op foran publikum kan ikke sætte mit pis i kog.
    Det der derimod kan, er at vi avler dyr på livet løs OG afliver når de ikke lige passer ind længere. Det er sku ikke i orden.
    Slagtedyr er selvfølgelig noget andet, gamle og syge dyr, ligeså
    Men sunde og raske dyr der intet fejler, andet end at være i vejen, det er sku ikke i orden.
    Skal lige siges at jeg ikke ved hvorfor løven er aflivet.

• #50   9. okt 2015 ...det er ikke mere underholdning for mig -end selve zoo er i sig selv. Og så kan man jo være enig eller ej i om der er en værdi som gør "det hele værd" at man stopper dyr i et minimalt kunstigt habitat og tror en bold eller at få deres døde dyr serveret hængende -gør det ud for den daglige stimuli de ellers havde fået.

Men på godt og ondt så giver zoo et indblik i dyr som vi ellers ikke ville have fået i storbyen i Norden......levende som døde...!

• #51   9. okt 2015 Jinx

Jeg tror nu godt folk ser hvad du mener. De ser bare anderledes på det og er ikke enige med dig smiley

• #53   9. okt 2015 Som jeg ser det, er det selvfølgelig en problematik at der fødes flere dyr end den samlede gruppe af zoo's kan rumme.

Men tænker, at risikoen ved fx at give hunnerne p-piller kan håbe samme konsekvenser som man fx ser ved huskatte. Det er ikke sundt. Ved neutralisering er man dybt afhængig af at de resterende dyr avler efter en plan, for at opretholde en tilstrækkelig genmass. Så falder nogle dyr fra pga sygdom, eller der ikke fødes det forventede antal unger, over en årrække kan bestanden jo hurtigt falde drastisk.

Derudover kan det måske give problematikker i flokken hvis der er blandet med neutraliserede og intakte dyr.

Jeg har et splittet forhold til begrebet med zoo, men jeg er sikker på, at de vælger den bedste løsning for bestanden som helhed. Og helheden er vigtigere end individet. Og når der så desværre er dyr der ikke kan omplaceres, synes jeg det er godt at det kommer offentligheden til glæde i form af disse obduceringer, som undervisning. Derudover kommer fremtidige dyrlæger og dyrepassere, samt forskere, sikkert også til at få et stort udbytte af det.

• #54   9. okt 2015 Så vi skal fratage løverne et naturligt liv og sørge for de aldrig får unger. Bare fordi ungerne er et overskuds produkt?
    Vi kunne ligeså godt begynde at fodre dem med dåsemad.. Tænk nu hvis de skulle spise et stykke kød, du ved sådan et rigtig stykke kød PUHA tænk hvis dine børn så det.

Jeg synes sku at folk er for vattet. Underholdning eller ej. Da min kat af meget egoistiske grunde blev neutraliseret med killinger i maven, så syntes jeg det var spændende at min dyrlæge åbnede livmoderen og viste mig killingerne. For, du ved, underholdningens skyld.

Havde også en veninde som var igang med at læse til læge. Hun aborterede desværre. Hun undersøgte sit eget foster.

• #55   9. okt 2015 Bare fordi man mener at zoo burde lave færre unger på de dyr der ikke er truede, så er det jo ikke ensbetydende med at man er sart. Selvfølgelig skal løver da have hele stykker råt kød.
    Jeg mener bare at der må være andre udveje, end at lade dem få unger i det uendelige, for at lade dem leve så naturligt som muligt. Der er jo intet naturligt over en løves liv i en zoo i forvejen. Var for nyligt i zoo i Kbh. for første gang i mange år, og jeg må sige at det glædede mig at se, at man rent faktisk arbejder på at give dyrene bedre forhold i form af mere plads/flere udfordringer. Men, der er da absolut plads til forbedringer.
    Uanset hvordan man end vender og drejer dette emne, så vil jeg nok altid have et problem med at dyr aflives, bare fordi de er "tilovers" og det er sådan set ligegyldigt om det drejer sig om en løve, en hund eller en kanin.

At slagte et dyr, fordi det skal spises, har jeg til gengæld absolut intet problem med. Jeg kan ikke selv gøre det, men hjælper gerne med at plukke, rense og partere bagefter. Jeg har set en kastration af kat, og af hest. Har været med til at slagte grise, ænder og høns, og været på fisketur med min far. Samt været på rundvisning på et slagteri. Jeg vil absolut ikke betegne mig selv som sart. Når først dyret er dødt, så kan folk såmænd more sig nok så meget med at partere og nærstudere biologien i et dyr.

Det er hele tanken om at et dyr sættes i avl, vel vidende at afkommet ender med at blive aflivet, fordi det er et "overskudprodukt", som generer mig

Kommentér på:
Åh nej, ikke igen.

Annonce