4.769 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 59 Svar

Slow cooking Slow cooking

Takket være min eminente timing og situationsfornemmelse fandt jeg det passende at lave en lille forpremiere på efteråret. I vinterhalvåret laver jeg ofte simreretter i weekenderne. Vanen tro lægges der ud med skipper labskovs a la moi. Det er et ret, man ikke kan give negativ kritik. Den er som designeren vil have det. smiley
Er der blandt hg's madglade medlemmer nogle, der ligger inde med andre gode ideer til det langsomme køkken? Foruden labskovs er chili con carne og irsk stuvning faste gengangere i vinterhalvåret. Men der er 20-25 weekender i den mørke tid, så lidt variation ville blive(ikke taget i mod med kyshånd, for hvad fanden er det lige?) vel modtaget.
Kombardo! smiley

PS Havde jeg været kineser, havde det ikke nødvendigvis været under Off Topic smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Slow cooking
  • #1   21. aug 2015 Osso Buco med kartoffelmos er rigtig godt! Jeg plejer at simre osso buco med rødvin og bouillon. Naturligvis også med friske krydderier, som timian og rosmarin m.m. smiley

• #2   21. aug 2015 Osso buco er lækkert, men er det ikke lidt en lynret? Jeg plejer kun at bruge 3 timer til den smiley Rødvin og bouillon er skidegodt til det. En mørk øl med gashåndtag er en anden god løsning. Men osso buco kommer helt sikkert på menuen en gang i efteråret.
    Timian er et no go her i huset.

• #4   21. aug 2015 Lammeskank med frisk koriander!

• #5   21. aug 2015 Jeg laver min osso buco med hvidvin...synes ganske simpelthen bare det smager bedre smiley

Ellers så er det oftest ikke retter....men billigt simrekød og lysten der styrer og det bliver ALTID godt... smiley

• #6   21. aug 2015 Kan huske min mor altid tog maaaaaaange timer om at lave risengrød.

Ellers er der mange stege der også kræver lang tid

• #7   21. aug 2015 Bøf stroganoff, det er guf. Man kan lige samle retten med en skvis fløde. smiley

Lammeskank med koriander, jeg elsker lammekød. Har du en opskrift eller et link?

Jeg bruger også nogle gange hvidvin til rødvinskylling fx en vinho verde.

• #9   21. aug 2015 Svinekæber braiseret i portvin! Men okay, det tager ikke meget mere end tre timer, men hold op, hvor det smager smiley

• #10   21. aug 2015 Svinekæber er nu også godt...men jeg er i tvivl om de kan stå den skarpe distance hos MasterChef version#103029210 simremad -dommeren smiley

• #11   21. aug 2015 Jeg steger løg og hvidløg. Kommer lammeskank og halve kartofler i. Krydres med Hvad du kan li. Jeg bruger sød paprika, stærk paprika, stødt spidskommen, stødt kardemomme, gurkemeje (lidt), salt og peber. Blandt det hele nede i gryden, og lad det stå ved svag varme 10 minutter. Held vand eller grøntsagsboullion til det næsten dækker skank og kartofler. Tilsæt tomatpuré. Kog Kog Kog. Den sidste time tilsætter du masser af frisk koriander og forkorte kikærter. Eller grønne ærter feks.

• #12   21. aug 2015 Man må gerne uddybe.
    Bovblade? smiley

Sorte slyngel - tak, den er selvskreven til listen smiley

Obsternasig - jeg er bare hård og uretfærdig, intet nyt der smiley

• #15   21. aug 2015 Søren og gudske lov for det...så er der da én man ved hvor man har smiley

Nu vi er ved det, er en ganske alm, god gammeldaws klar suppe altså heller ikke helt skidt smiley selvf. med hjemmelavede kød og melboller smiley

• #16   21. aug 2015 hjemmelavede kød og melboller
    Det har jeg ikke fået siden, min kogekogemormor døde smiley
    Min holdning til slow cooking er lidt, at det gerne må tage lang tid, men selve det manuelle arbejde skal være overskueligt. smiley
    Obsternasig - det er intet personligt i mod dig. Din ide er fremragende, men jeg er lidt doven. smiley

• #17   21. aug 2015 haha jeg håber satme ikke jeg slår dig som en der tager ting specielt personligt smiley

men jeg bliver en kende bekymret for din jydestatus...sådanne offentlige udtalelser kunne få fjernet dit statsborgerskab...især hvis du er for doven til at røre en dej, og en kødfars og plumpe dem i kogende vand smiley

• #19   21. aug 2015 C.F det er præcis sådan jeg laver svinekæber og det smager bare fantastisk smiley

selvom jeg nu er lidt hook på at prøve med portvin...

• #21   21. aug 2015 Der kan varmt anbefales med portvin. Lavede det med en blandet landhandel af løg, champignon, fennikel, timian og en smule hvidløg. Kort og godt, hvad man alligevel lige har, der skal bruges, kan man smide i.
    Og så en hjemmerørt kartoffelmos med persille smiley

Skal have prøvet med øl også, men sidste gang jeg fandt svinekæber, havde vi to halve flasker portvin, så det var oplagt, at en af dem skulle bruges. Får ølbraiseringen ikke en dybere, mørkere smag monstro?

• #22   21. aug 2015 Jeg har lige været ude at fodre gryden med kartofler. De skal mindst have tre timer, da det er nye kartofler. Selv da tror jeg ikke, de koger helt ud, som de jo gerne må. Superbrugsen havde ikke nogle bagekartofler, jeg ville betale for. Jeg er sikker på. at det bare er frasorterede store alm. kartofler. Snyd! smiley

• #23   21. aug 2015 Obsternasig - du skal fanme ikke kalde mig for jyde. Det er lige groft nok. Jeg er vendelbo. smiley

• #24   21. aug 2015 Ahhhh undskyld...ville ikke fornærme dig smiley ....må vendelboere godt være dovne? og ty til mad-smutveje? smiley :P

• #25   21. aug 2015 Osso buco bruger jeg nok 4 timer på.

Men nu du har så mange gode ideer, vil du så ud med nogle opskrifter *gg* smiley ?

• #26   21. aug 2015 Mænd må gerne være dovne, når det gælder trivialiteter. Prioritering.
    Aftenens ret består ca. 1 kg tyksteg skåret i tern ca. 2 cm, 8 løg delt i kvarte, 1½kg uskrællede kartofler ligeledes i tern + div krydderier. Det hele 4-5 timer i varmen. smiley

Calule - jeg bruger kun opskrifter til inspiration, derefter mere eller mindre heldigt frihjul smiley

• #27   21. aug 2015 Slow cooking, herhjemme går vi ind for ninja cooking smiley smiley

• #28   21. aug 2015 Hehe, jeg er helt uerfaren slowcooker. Hvordan dælen ved man så om ens kød er færdigt? hehe (Ja sikkert jordens dummeste spørgsmål)

• #29   21. aug 2015 Calule når det når et stadie hvor det ville kunne spises af en gebisbruger, uden gebis...så er det right about there smiley smiley

• #30   21. aug 2015 Kast et stykke kød hårdt ned oven i en flødelagkage. Bliver der mærker i lagkagen, giv da retten en time mere. smiley

• #32   21. aug 2015 Kakao - forklaring, bitte. smiley
    Jeg har prøvet med hel kanel og/eller mørk chokolade. Det ender op sådan lidt latinamerikansk.

• #37   21. aug 2015 Jeg foretrækker klart hele stykker...gerne med ben smiley osso buco f.eks. men ellers okse bryst? og alverdens ting jeg ikke engang ser på navnet af...jeg rækker ud efter en billig klump udefineret kød, ser der står "kog i over x antal timer" eller lign. på pakken....smiler frydefuldt og går hen og køber grønt (man vælger kød før tilbehør i min verden!!!) og hjem og nyder duften i hytten resten af dagen smiley

• #39   21. aug 2015 Jeg har taget udgangspunkt i et stykke tyksteg på godt et par kg. Det, der skal skæres, klarer jeg selv med min ældgamle kokkekniv. Omkring halvdelen skåret i terninger, resten pakkes i papir og gemmes i køleskabet til en anden gang. Det kan sagtens ligge i hvert fald 4 dage. Bøffer på grillen måske.
    Jeg køber ikke kød, der er udskåret. Man skal sgu kunne se, hvorfra på koen, det kommer. smiley

• #40   21. aug 2015 man vælger kød før tilbehør i min verden!!!
    Har du allerede en kæreste? smiley smiley

• #41   21. aug 2015 Ja hvad filan sker der egentlig lige for det?....enten så er alle andre end os sådan nogle der ved præcis på forhånd hvad de skal købe og vil have og derfor bare smider i kurven som de kommer til det....men så organiseret er jeg ikke...og jeg skal da også vide hvad der er på tilbud, hvad ser godt ud på dagen og sådan.

Så medmindre jeg specifikt har lyst til noget...så er der altså noget renden frem og tilbage smiley

Og ja...slow cook gør jeg faktisk alt for ofte smiley ben giver ekstra smag...og jeg synes også tit at de der strimler netop bliver seje og er smagsløse..grå små ting i min mad.. smiley

Så en kæmpe klump...og så op og dele den i flere hvis nødvendigt smiley ellers er den som regel faldet fra hinanden af sig selv eller gør det når man stikker skeen ned for at øse op smiley

• #42   21. aug 2015 Jeg er single og ....som en åbenbart dybt frustreret friendzoned ven engang sagde...desværre alt for selvtilstrækkelig smiley smiley smiley

• #45   21. aug 2015 Grill er altid lækkert, men jeg er også nødt til at tænke fremad. I morgen kommer der håndværkerkammerater i huset. De skal have noget mad, så jeg kan få noget arbejde ud af dem. Jeg skulle helst også selv lave andet end mad. Så derfor andendags labskovs smiley

Chili har fået alt afpudset fra kødet - det gled glat smiley

• #47   21. aug 2015 Jeg er en klovn i et køkken. Det eneste jeg kan komme på er pulled pork/fjerkræ/okse med en god rub.

• #48   21. aug 2015 MLA
    Er du sådan een, hvor selv et spejlæg bliver til slow cooking? smiley Mange kvinder gør det bevidst for at slippe for madlavningen. Hvor har I lært tricket?
    -Skat, jeg vidste virkelig ikke, at mit kulsorte arbejdstøj ikke måtte vaskes sammen med din hvide sommerkjole.
    Er det noget, vi mænd har lært jer? smiley

• #49   21. aug 2015 Haha smiley narhh jeg har nok bare ikke den store interesse i madlavning, selv om jeg står for den i det daglige.
    Jo jeg kan da lave DK's bedste lasagne smiley og er god til tju-bang kylling med chilli, sur/sød sovs mv, elsker generelt at lave noget med kylling smiley
    Men den vilde gourmet bliver jeg aldrig.

Frikadeller laves let og hurtigt med "frikalet" Mix smiley

• #50   21. aug 2015 Romslandsk bonde-Burkosa - en ret, der foruden at smage fortrinligt, også har en finurlig historie bag sig.

Den blev oprindeligt introduceret i Ejler Jørgensens roman Lektor Hansens sælsomme hændelser, som i 1965 blev omskrevet til et hørespil, som kokken Ejler Jørgensen lyttede til. Det blev Ejler/kok så inspireret af at han lavede en opskrift på retten. Mums!

Der er i øvrigt ret mange lækre muligheder inden for slowcooking hvis man bruger sous vide og nu kan man få ret smarte indretninger, der kan "forvandle" en normal gryde til sous vide.

• #51   21. aug 2015 Har du en opskrift på denne romanret? Jeg er ikke umiddelbart tilhænger af sous vide. Hele huset skal dufte af mad, og du skal kunne snuse dig frem til, hvornår maden er færdig smiley

I øvrigt har Paul Banks, som jo har delt vand med din hund, fortalt om, hvordan Ben Webster lavede slow cooking i kolonihavehuset.

• #52   21. aug 2015 Jeg kan prøve at lokke den ud af svigermekanikken - den er vist ikke lige til at finde på nettet.

Jeg har overgivet mig til sous viden - der kommer virkelig gode sager ud af sådan en! Var ellers ret skeptisk og syntes det var lidt overkill med alt det grej, ( ret stor rustfristål anordning, der fyldte et halvt køkken! )

• #53   21. aug 2015 Og Paul er altid god for en fortælling....

Han har en gang forklaret en koncertgæst, der lige havde flyttet bamse væk fra gulvet, at han godt kunne lægge den der bamse ned igen, for det var Barley.... og så sang han ellers videre på den sang han var i gang med smiley

• #54   21. aug 2015 I 90'erne så jeg ham utallige gange oftest med Steen Vig, nogle gange solo og een gang med musikorkestret (bedste livekoncert i mit liv). I det her årtusind har jeg måske oplevet ham 3-4 gange. Er ikke så vild med Aske Jacobys påvirkning af stilen. smiley

• #55   21. aug 2015 Nu vi er ved Banks'erne, så kommer jeg i tanke om en opskrift som jeg nær havde glemt; Joe Bank's Soulfood
    Det er også i kategorien slowfood, og opskriften er af en sådan karakter, at retten aldrig rigtigt bliver den samme, fordi indeholdet kan variere så meget.

Kernen er Bacon, black eyed beans, boullion, hvidløg, laurbærblade, salt, peber og evt lidt chilli og paprika efter behag. Den blev så varieret i det uendelige, ved at tilsætte det er nu lige var i køkkenet/ var sæson for/ hvad man lige havde lyst til af grønsager, ekstra kød, andre krydderier.... det vigtigste var at man skulle gå og småsnakke eller helst synge lidt til retten.........

Og når vi nu er ved hundeanekdoter, så kom Joe en dag med det STØRSTE ben han havde kunne få hos slagterne, til Mulle, min gamle broholmer-blandning. Han viste jo godt det var en sød hund, men han mente alligevel, at det var bedst at være på den sikre side, med sådan en stor hund *GG*

• #56   21. aug 2015 Haha - du vinder smiley
    Men jeg har en sjov lp med Joe Banks and the soul train. Ret speciel og vel strengt taget mere sjælden end god. smiley

• #57   21. aug 2015 Hæ hæ...der var nogle ret syrede sange på hans repertoire!

Jeg var "udsmider" på Purple Door i en periode, så jeg har hørt en del af dem RIGTIG mange gange.
    Men "If I'm lying, I'm flying" som han sagde, når han havde fortalt en særlig "god" historie, den hænger stadigt ved.

• #58   22. aug 2015 Søren: Du er aaalllt for tidligt på den med de der efterårsretter. Jeg er i gang med den første uge i min sommerferie smiley

Men ok, måske det er koldere så langt nordpå ? smiley Så her kommer mine bud på slowfood smiley

Svinekæber der simrer til de falder fra hinanden, gerne med øl eller æblecider. Gl.dags oksesteg m. agurkesalat og kartoffelmos.
    Pullede pork

Og min absolutte favorit: Sorte gryde smiley
    1 kg. oksekød skæres i strimler og brunes i smør (evt. også lidt olie, så smøret ikke bliver sort), tilsæt 2 dl. stærk kaffe, 4 dl. piskefløde, 2 dl. tomatpuré, 1/2 dl. snaps eller whisky samt salt og peber. Simrer i min. 1 time, men meget gerne meget længere. Serveres med kartoffelmos. Det smager himelsk smiley

• #59   22. aug 2015 Ann-Marie...kan man smage kaffen? smiley

• #60   22. aug 2015 Meget af det der er nævnt, bliver også lavet her smiley

Men andre forslag kunne fx være semi-simre-mad i gryde så som: bankekød, benløse fugle, stegeben, chili con carne og brunkål smiley

I ovn: langtidsstegt lammebov, nakkekam eller oksefilet, pulled pork eller braiseret oksespidsbryst smiley

• #61   22. aug 2015 Nej, ikke voldsomt meget, men kombinationen af sprut og kaffe giver sådan en lækker "dyb" kraftig smag smiley Kan du ikke lide kaffe ? smiley

• #62   22. aug 2015 Ann-Marie jeg kan faktisk ikke rigtig lide noget "voksent" medmindre det smager af sodavand smiley

Te dog undtaget smiley men ellers er øl og vin, kaffe og alt rent alkohol -ikke lige mig smiley ...ok portvin... smiley

Sært nok er jeg helt vild med tiramisu? smiley og øl vin og spiritus i madlavning (men der er det sprittede ligesom fordampet)

• #63   22. aug 2015 Jeg er heller aldrig rigtigt blevet voksen smiley Min kaffe camoufleres godt med mælk og sukker. Øl smager generelt grimt, medmindre at det er frugtøl eller hvidtøl. Sprut rører jeg ikke. Vin kan jeg derimod godt drikke smiley
    Men kaffe, sprut, øl og vin bruges meget gerne i madlavning smiley

• #65   22. aug 2015 Jeg holder meget af slow cooking, men er nok en anelse mere ekstrem end Søren. 4 timer? Bah - det er jo nærmest fast food. Her er starten på MIN gryderet smiley

profilbillede
  • #68   22. aug 2015 Hjerter i flødesovs

• #70   22. aug 2015 Hjerter i flødesovs. Du skal lige passe lidt på. Det forslag har netop kostet dig en advarsel. To gange mere af den slags og du ryger på filter. smiley

En advarsel til *Minion for sympatiytring. Jeg skal nok få stoppet den 'trollen' smiley

• #72   22. aug 2015 HJERTER I FLØDESOVS MED HJEMMELAVET KARTOFFELMOS (uden klumper smiley ) er altså vold lækkert, kalve hjerte tak smiley

• #73   22. aug 2015 Jeg har kun lavet oksehaler i 'ossobuco-style', dvs med kartofler. Det er hammergodt. smiley

MLA du lever livet farligt. Flødesovs og k-mos er konge, men det der hjertelort - nix. Hjerte hører hjemme i brystkassen eller i dårlige rim.

• #74   22. aug 2015 Høhø, hundene skal mæske sig i kalvehale om lidt smiley

• #75   22. aug 2015 Ej... Søren.. Lever har fanden skabt, hjerte er mums smiley

• #76   22. aug 2015 Hjerner i flødesovs - med svesker! Nujjj - det er alt for længe siden jeg har fået det....

Er nu heller ikke bleg for at gufle en omgang stegt (kalve) lever med bløde løg. smiley
    Det sidste synes vovserne også godt om, for det betyder som reglen at der også bliver lavet leverguffer til dem.

• #77   22. aug 2015 Hjerner i flødesovs - med svesker!
    Ja hvorfor ikke smiley Vi har jo fået bovblade.

• #78   22. aug 2015 bare det ikke er rå abehjerne smiley

• #79   23. aug 2015 Uhmmm ja, hjerter i flødesovs, det er guf smiley Og det er stegt lever nu også smiley

Kommentér på:
Slow cooking

Annonce