Hjælp med vægt på min hund. Hjælp med vægt på min hund.
Jeg har 2 spørgsmål da jeg er lidt på bar bund.
1. Jeg har en bladning hvalp Buddy, som er en bladning af en chihuahua og en Yorkshire terrier. Han er lige knapt 18 uger, og vejer ca. 1750g. Så mit sprøgsmål er faktisk en han vægt passende til ham eller hvad han tag mere på nu eller skal jeg bare vente og se.
2. Min svigermor har for nyligt fået en lille hvalp Ziva, hun er en bladning af en chihuahua og en pomeranian. Hun er 13 uger og vejer kun ca. 859g. Da vi hentede hende var hun 9 uger og vejede 550g. Det skal siges hun var den mindste i kuldet. Hvad burde hendes vægt lægge på nu, som 13 uger?
Håber i kan hjælp en smule, bare så vi har en idé om deres vægt. Jeg kender selv meget til racerne chihuahua og yorkshire terrier, men ikke pomeranian og kender derfor ikke deres normal vægt.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.359
Chihuahuaen varierer jo så meget i str/vægt, at det er svært i sig selv at beregne deres voksenvægt, og de vokser forskelligt. Så den bedste måde at se om de er som de skal være, er at kigge på dem, ser de ud som de skal, så vejer de det de skal, bare de tager fint på osv. På et tidspunkt begynder de nok at vokse mindre, mine har det været ved 5-6 måneds alderen, men de er også ren chi.
Prøv evt at kigge på dette vægt skema, men det er jo kun vejledende, og for chihuahua, men måske det kan hjælpe lidt.
http://www.bymyloves.dk/V%C3%A6gt-skema
Normalt vægten for en renracet pomeranian er vidst 2-4 kg. Men kig evt på forældrene. ved små racer er det ofte et godt hint at tage 8 ugers vægten gange 3 eller 12 ugers vægten gange 2, det giver voksenvægten, men igen kan det snyde. men ved at kigge på forældrene kan man få en ide om voksenvægten på hvalpen.
Umiddelbart lyder begge vægte jo fine. Den mindste af dem (din svigermors) har taget 300g på på 4 uger, for nogle er det lidt, for andre er det meget, det afhænger jo meget af vækstkurven, det er derfor en god ide at veje hvalpen hver uge og følge vægten fra den er helt lille. Du kan evt gå ind på min Rosa, hun er en lille skid, men hende har vi lavet vægtskema for siden hun blev født, og du kan derfor se hvordan hendes vækstkurve har været. Hun har fra d. 23-05 (5 mdr gammel) til 23-06 (6 mdr gammel) kun taget 40g på fordi hun er ved at stoppe med at vokse, men ellers har hendes gennemsnit så vidt jeg husker, lagt på omkring 25-50g om ugen.
Og her er lige for min Lucky:
640g 14-02-13 (8 uger gammel)
820g 13-03-13 (ca. 3 mdr gammel)
Så har du da lidt at sammenligne med
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.169
Smid de tabeller og vejledninger af Pommern til. Se på hunden i stedet for.
Ikke for tyk og ikke for tynd.
Og NEJ, en hvalp over 10 uger skal ikke være kvabset og "hvalpetyk"
Ribben skal kunnvmærkes med let hånd..
aug 2012
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 2
Ida, der er tavle på i hvert fandt buddy, og kender hende jeg har købt ham af. Jeg mener også der er tavle på Ziva er dog bare ikke sikker, vi hentede ende hos en som kun havde haft hende en uge, men som var allergisk over for hende, så vi har ikke det forældrene i levende live
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.848
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 981
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 117
maj 2015
Følger: 6 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 111
Sheltie 11 mdr 37 cm 6,6 kg glad, blank pels, aktiv
Bor i et kvarter med mange hunde, hunner der på skift er i løbetid, han spiser ikke meget , ca 1/2 af anbefalet dagsdosis, og samtidig ikke en hund der er madfikseret, jeg kæmper en kamp hver dag, for at han skal spise , bare lidt.har prøvet alt, han har aldrig været madglad, får ikke min mad , eller noget ved bordet, har prøvet at fjerne mad efter 20 min, det hjælper ikke, så går der bare dage hvor han ikke spiser, og når så han spiser, er det kun lige lidt, en dl, har prøvet forskellige slags foder, tørfoder, Barf " det kan han ikke tåle, og var heller ikke vild med det" nu får han vådfoder wilderness , ved sgu snart ikke hvad jeg skal gøre.
Vil en kastration hjælpe,
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.169
Havde nøjagtigt samme problem med min den gamle..
Han har ikke sultestrejket siden og ikke haft bøvl med hans houdini tricks heller
maj 2015
Følger: 6 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 111
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.607
En hund har en suveræn god lugte- og smagssans. Smager maden ikke eller lugter det ikke som hunden vil have, så æder den ikke. Min dyrlæges ord
Jeg har aldrig siden haft en kræsen hund, men får jeg det igen, vil jeg gøre samme forsøg - foderskift indtil hunden vil spise..
jan 2013
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 489
Og mht. Hunden som ikke vil spise som også omtales i denne tråd. Man kan godt forvirre en hund ved at skifte foder for ofte. Find et foder med meget kød og uden korn, servere det evt. med en meget lille smule leverpostej, det plejer at virke. Kastration vil jeg ALDRIG vælge grundet en hund som ikke spiser. At der er hun hunde i løbetid, er selvfølgelig problematisk når man har en hanhund. Har du evt. snakket med dyrlægen om dette problem?
Hjælp med vægt på min hund.