{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
856 visninger | Oprettet:

Akut bolignød, muligheder? {{forumTopicSubject}}

Jeg har brug for nogle gode råd til at give videre.

Min veninde og hendes kæreste har, lige som os selv, lejet en andelslejlighed. For at gøre en meget lang historie kort, så er lejligheden fuld af svamp og udlejeren vil ikke holde hans løfter om blandt andet nye vinduer og radiatorer. Derfor blev de sagt op i fredags med 8 dage til at komme ud af lejligheden.

De har ikke en rød reje til et indskud, er begge på kontanthjælp, og i denne kommune er kontoret for akutte boligsituationer kun åbent om torsdagen.

Det er ikke muligt for dem at flytte fra kommunen, da de begge har mentorordninger, er i praktikforløb og den ene er tilknyttet psykiatrien i byen.

Hvad kan man gøre i denne situation ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Akut bolignød, muligheder?
  • #1   14. apr 2015 måske de kan prøve at ringe til Lejernes Landsorganisation ... 8 dages opsigelse er godt nok ikke meget og lyder ikke umiddelbart lovligt, med mindre det står i lejekontrakten

    http://www.lejerneslo.dk/andre/adresseside.asp


  • #2   14. apr 2015 altså da jeg valgte at flytte fra min x gik der 3 timer fra jeg tog beslutningen til mine ting var pakket og jeg ikke havde et sted at bo (med 2 hunde og 3 katte.)

    jeg boede på en kammerats sofa en uges tid og fandt så et lille helårssommerhus jeg kunne bo i.

    Jeg flyttede landsdel og havde heller ikke et job. Det fandt jeg også i den uge.

    Hvis man VIL kan alt lade sig gøre. Huset var uden dep.

    Jeg boede der i 1½ år og det er det bedste sted jeg har boet EVER.


  • #3   14. apr 2015 De VIL bestemt også! smiley

    De er også i gang med at pakke..

    De har to katte, hvor jeg tager den ene.

    De har snakket om at få opmagasineret deres ting et sted, og så har de den enes søster, de har snakket med om at overnatte hos..

    De,har også snakket om, at de kan låne en campingvogn.

    De ting snakkede de om i weekenden. Jeg ved ikke, om de stadig har de muligheder.


  • #4   14. apr 2015 hvilken landsdel bor I i?`


  • #5   14. apr 2015 Hov...

    De har lejet sig ind i andelslejligheden, og kontrakten udløb i december..


  • #6   14. apr 2015 Og de har valgt, efter råd fra hendes far, at tilbageholde husleje for marts + april, grundet udlejer ikke ville lave en skriftlig aftale omkring forbedringerne..


    Det er region Sydsjælland smiley


  • #7   14. apr 2015 De har pengene stående på en konto. Det var for at presse udlejer til at lave en skriftlig aftale omkring de ting, han havde lovet dem: nye vinduer, nye radiatore, fordi lejligheden er ramt af fugt og svamp grundet meget utætte vinduer og radiatore, der koster ekstremt meget i strøm, så de ikke har haft råd til at have dem tændt. De har her i vinter haft en varmeovn til at varme op. Selv den var billigeree end radiatorerne.


    Selvfølgelig er det deres egen skyld, at de står sådan på grund af, at de ikke har betalt huslejen, men det er stadig svært for mig at se gode venner i sådan en situation smiley


  • #8   14. apr 2015 Sydsjælland er jo forholdsvis nem at finde lejebolig i..

  • #9   14. apr 2015 Ja, men det skal være i denne kommune, da de er tilknyttet diverse ordninger såsom psykiatri, mentorordninger og praktik via mentorordningen smiley

  • #10   14. apr 2015 ja men nu er hele lolland/sydsjælland jo forholdsvis nem.. stik mig lige et postnummer så skal jeg se hvad jeg kan støve op smiley

  • #11   14. apr 2015 4700 Næstved smiley

    Du er simpelthen fantastisk!

    Dog har de allerede været på DBA og andre boligsider, men hvis du kan finde noget, vil det være fantastisk.

    Huslejen må maks være på 4000 med alt inkluderet..

    Og hvis der må være kat (2 stks) vil det være guld vær...


  • #12   14. apr 2015 Det gør det jo svært at de ikke har til Dep. når de vil blive i Næstved. Da det er en studieby er der jo stor rift om buddet. Har de kigget ude ved Enø om der står et sommerhus tomt?

  • #13   14. apr 2015 Har de ikke fået nogle "bøder" for ikke at betale lejen?

    Udlejer må ikke bare smide dem på gaden fordi han ikke har modtaget huslejen en enkelt gang..

    "Påkravsskrivelse
    Hvis huslejen ikke betales rettidigt, er udlejer forpligtet til at sende et påkrav til lejer. For fremsendelsen af påkravet, kan udlejer kræve et gebyr på 259 kr. (2011-tal).

    Det er imidlertid vigtigt, at påkravsskrivelsen er korrekt, da lejemålet ellers ikke kan ophæves.

    En lejeretlig påkravsskrivelse skal, for at være gyldig, indeholde følgende:

    Det nøjagtige skyldige beløb skal opgøres, og hvis der er flere poster, skal disse angives hver for sig og om nødvendigt specificeres.

    Der skal gives lejer en frist på 14 dage til at betale det skyldige beløb. Kun pligtige pengeydelser må medtages i opgørelsen.

    Det skal endvidere angives i påkravsskrivelsen, at manglende betaling indenfor fristen på 14 dage medfører ophævelse af lejemålet, ligesom der skal henvises til den relevante bestemmelse i lejeloven."

    Kilde; http://www.ret-raad.dk/Offices/Hillerod/Business/Articles/Article%20list/Udsaettelse%20af%20lejer.aspx#.VS1tI9ysX4U


  • #14   14. apr 2015 "Særligt i forhold til udsættelse af andelsboliger
    Det er en betingelse for, at en andelshaver kan udsættes af en andelsbolig med fogedrettens hjælp, at
    andelshaver er ekskluderet af andelsboligforeningen. Når andelsboligforeningen sender sagen til
    fogedretten, skal der vedlægges kopi af bestyrelsens beslutningsprotokol, hvoraf det fremgår, at
    eksklusion er sket. Det skal kunne læses heraf, hvilke bestyrelsesmedlemmer der har truffet
    beslutningen. Desuden vedlægges referat af seneste generalforsamling, hvoraf det skal kunne læses,
    hvem der er medlem af bestyrelsen. Desuden vedlægges kopi af påkravs- og ophævelsesskrivelser
    samt af foreningens vedtægter.
    Udsættelse af andelshavere følger i øvrigt i vidt omfang lejelovens regler, som de er gengivet
    ovenfor i forhold til udsættelse af lejere."

    Kilde: https://www.domstol.dk/KobenhavnsByret/R%C3%A5dgivning/Documents/Uds%C3%A6ttelse%20af%20lejem%C3%A5l.pdf


  • #15   14. apr 2015 Jeg har siddet og undersøgt en masse, og jeg har fundet ud af, at opsigelsen er ugyldig på grund af formelle mangler. Mest fremtrædende er manglen på en skriftlig rykker på huslejen smiley

    Samtidig galt kontrakten kun i 2014, altså fra 1/1-14 til 1/12-14. Derfor har de ikke betalt huslejen marts og april.

    Jeg ved godt, at situationen er langt fra optimal, men lige nu forsøger vi omkring dette par at få det mest optimale ud af situationen smiley


    De er IKKE andelshavere smiley
    De har lejet sig ind i lejligheden af andelshaveren til den pågældende lejlighed. Det har min kæreste og jeg også gjort med den, vi bor i smiley


  • #16   14. apr 2015 Beltane - Præcis den hjemmeside, plus flere andre, undersøgte jeg nøje, og kom også frem til, at de indtil videre ikke behøver ligge søvnløse smiley



  • #18   14. apr 2015 Charlotte de kan da søge om lån til indskud ved kommunen hvis det er. smiley det gjorde mig og min kæreste da vi ikke havde råd til at betale 24.000 kr til indskud. da vi flyttede fra lejligheden fik de jo bare indskuddet tilbage igen. (man skal jo så betale det der mangler, hvis de bruger noget af indskud til istandsættelse, det gjorde de ikke ved os) smiley
    De kan finde krav osv. inde på borger.dk


  • #19   15. apr 2015 står der noget i kontrakten om forbedringer og var der svamp inden indflytning? svamp breder sig mega-meget hvis ikke rummet holdes opvarmet og bliver ordenligt udluftet, så hvis ikke der står noget i kontrakten, kan udlejer jo snildt komme udenom, og påstå at det er pga. manglende opvarmning at der er opstået svamp.



  • #21   15. apr 2015 Hvis de ikke skylder penge i almene boligforeninger, kan de gå på kommunen, når de er boligløse, kommunen skal finde dem en akut bolig samme dag, og de bliver højs sandsynlig i husvild og der kan de bo i 3 måneder, indenfor de 3 måneder skal de have tilbudt en lejlighed, dog dette lejligheds tilbud kan de dog ikke sige nej til.


  • #22   17. apr 2015 Det hele er løst nu, og jeg er så glad på deres vegne!

    De fik anvist en lejlighed med det samme i går på kommunen smiley

    Undskyld, at jeg ikke har svaret før, men jeg måtte akut til dyrlæge med min kanin i går, hvor hun måtte opereres, så har ikke haft tid før nu.


Kommentér på:
Akut bolignød, muligheder?

Annonce