22. jun 2014 Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
Splittet - uddannelse {{forumTopicSubject}}
Jeg er blevet vildt splittet mht. i hvilken retning jeg skal tage min uddannelse. Jeg er psykisk ikke så stærk - jeg har ofte ikke særlig meget overskud og har nemt til stress. Jeg fungerer nogle lunde normalt på ca. 26 timer ugentligt. Fagligt klarer jeg det fint - såfremt min psyke er i orden.
Jeg har altid gerne ville have en gymnasial uddannelse og det har derfor været oplagt at søge ind på HF enkeltfag (VUC), eftersom at jeg kan få tilrettelagt mit skema, så de ugentlige timer ikke overstiger 26 timer (jeg tager derfor min HF over 3 år i stedet for 2 år)
Eksaminer stresser jeg meget ved og har det ikke specielt godt ved dem. På HF får jeg kun SU (min udeboende sats vil være 3786 kr./mdr. eftersom jeg vil være udeboende, godt kan få særlig tilladelse, men den bliver stadig påregnet efter mine forældres indtægt), men det ville godt kunne hænge sammen. Mulighederne efter HF vil jo være rimelig store (og dog, eftersom jeg ikke regner med at tage på universitet)..
En anden ting jeg nu overvejer, er en elevplads inden for programmering. Her skal man gå på en erhvervsskole og så søge elevpladser - og det er ikke engang sikkert, man kan finde en. Økonomien er en HEL DEL bedre her, HVIS man får en elevplads. Ellers er man på SU (så snart man er over 18).. Ulempen her er, at det SKAL være 37 timer. Jeg tvivler på, nogen vil ansætte en, til en elevplads, der kun kan være der deltid.
Jeg kan allerede en del programmering nu og har beskæftiget mig med det i 5½ år, på hobbyplan..
Det er dét jeg gerne vil i fremtiden - jeg vil gerne have et deltidsjob inden for programmering (PHP & MySQL)..
Erhvervsuddannelsen kan jeg tage nu - og jeg synes bare det ville være så øv, hvis jeg tager HF over 3 år, for derfor at tage den samme erhvervsuddannelse jeg overvejer nu, fordi så har jeg bare "spildt" 3 år. På samme måde ville det jo være vildt øv, at søge grundforløbet på erhvervsuddannelsen (hvis de overhovedet stadig vil tage mig ind, ansøgningsfristen var i Marts), hvis jeg så ikke kan klare det.
Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.. Universitetet efter HF ser jeg slet ikke som en mulighed, jeg tror simpelthen det vil være alt for stressende for mig, desværre.
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.552
Så kan du til marts næste år se om du alligevel skal gå i den anden retning.
Tiden er ikke spildt. Du lærer jo, og får nye ting med i bagagen
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.147
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
jun 2014
Jeg har også lidt læst, at de har en mentor-ordning på skolen, hvor de hjælper en med alt muligt, ikke kun skolerelateret. ( http://www.tec.dk/TEC/site.aspx?p=3648 ) Det kunne jo godt være, det var noget for mig..
Jeg har det lidt sådan, at det klogeste og sikreste, men nok også mest tidsspildende valg, ville være HF, men det jeg helst vil, er erhvervsuddannelsen, TROR jeg..
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.552
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
Men det er ikke kun derfor, men netop fordi du klare det bedst på 26 timer og det kan du på HF, på den måde kan du få en HF som du måske og måske ikke kommer til at bruge som sådan i din uddannelse, det kan jo også være du vil uddanne dig videre og så er den god at have. Men så er der gået 3 år, og så kan du måske bedre klare og er mere rustet til erhvervs uddannelsen som jo er på fuld tid. Samtidig kan det jo være det ser bedre ud med elevpladser (Det ved jeg jo ikke om der gør)
Hvorimod at vælger du uddannelsen først, risikere du både at der ikke er elevplads og at du gaber over for meget, og så dropper du ud, og så står du alligevel og skal i gang med en HF
Det skader jo aldrig at få en HF, og den er god at have, uanset om du skal bruge den eller ej, for du lærer jo alligevel noget.
jun 2014
I følge deres hjemmeside er ansøgningsfristen 31. Maj, så jeg er ret forvirret.
Jeg kan bare mærke, jeg har mest lyst til erhvervsuddannelsen.. Uanset hvilken jeg vælger, hvis jeg vælger forkert skal jeg alligevel vente et helt år på at starte op igen. Kan godt se fordelen ved HF, men er samtidig ikke tålmodig nok, til at bruge 3 år på et studie, hvis jeg alligevel ikke har tænkt mig at bruge det på noget bagefter..
nov 2012
Så jeg vil bare sige SPRING UD I DET! Hvis det ikke går, så går det ikke, og så begynder du på noget andet, og så kan du søge ind igen når du er klar
Min søster er sådan en der altid har været god til alting, og selvom hun fløj igennem sin HF, selvom hun havde et lille barn, så har hun alligevel været i gang med flere uddannelser, fordi hun enten simpelthen valgte forkert eller fordi det ikke kunne hænge sammen med børn derhjemme. Nu har hun så fået en uddannelse og et arbejde efter, men det blev slet ikke det hun havde forestillet sig at hun skulle.
Så jeg synes bare du skal springe ud i det, og så satse på at du er klar til at flyve, og ellers må du jo bare op og prøve igen
jun 2014
nov 2012
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Og der er mega rift om både elevpladser og job, som både datatekniker og datamatiker. Og så er det altså ikke en fordel at være en uerfaren, helt ung pige med en masse begrænsninger.
jun 2014
apr 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
I forbindelse med din psyke, så kan du mere end du tror- Du må ikke tvivle på dig selv eller dine evner.
Du er kun 17- masser af tid. Jeg ville derefter tage datamatiker, som er springbræt til ingeniør uddannelser indenfor it. Datamatiker har også objekt orienteret programmering, som den andre bløde it uddannelser er lidt bagefter med.
apr 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 13
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
Så ja.. beslutningen er din - men jeg havde taget en HF
Jeg har selv en del programmering på min uddannelse, og må indrømme, efter jeg havde det tørreste fag på sidste semester, med teorien bag PHP og MySQL, så kørte jeg sgu død i det.. Tager hatten af, for at du kan lide at arbejde med det
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Jeg ville helt klart vælge HF, jeg er ked af jeg ikke tog den eller gym efter folkeskolen.
Datamatiker vil i øvrigt også give job en del hurtigere end dem med lavere niveau (:
Men du skal selvfølgelig gøre det du føler allermest for selv (;
jun 2014
Splittet - uddannelse