28. nov 2012 Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.241
Hjælp til mad fredag, what to do?! :) Hjælp til mad fredag, what to do?! :)
Ja altså nu har jeg inviteret svigermor og kærestens lillebror til aftensmad fredag, de skal endelig ud og se Rosa.
MEN jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal finde på at lave. De sidste par gange har de fået gammeldags oksesteg, men det er dyrt.
Det skal være noget der er nemt at lave (læst idiot sikret) for jeg er ikke fantastisk i et køkken.
Og det SKAL være billigt, altså det må godt koste lidt, men ikke så meget som en oksesteg med tilbehør.
Kom med alle jeres ideer, alt kan bruges til inspiration og så må jeg jo kigge på hvad alle har en chance for at kunne lide.
En af grundene til det er så svært er nemlig at både kæresten og jeg er ret kræsne.
P.S. det må ikke være noget med ost, for meget creme fraiche eller lign, helst ikke sovs lavet fra bunden og ikke fisk.
Det må meget gerne være med oksekød eller kylling/kalkun, men hvis det skal i ovnen, skal der tages højde for at vi kun har en lille miniovn
Kylling i karry kan vi alle 4 lide, men jeg kan ikke finde ud af at lave det fra bunden, og det er hans mor bare fantastisk til, så det bliver det ikke.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 50 Svar: 979
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 214 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.241
Det er skrevet på listen i hvert fald.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.467
1) 4 personer
4 nakkekoteletter
5 gulerødder
5 æbler
2 ds hakkede tomater
stegemargarine
salt, peber
Tilbehør: Løse ris
Brun koteletterne i lidt margarine på en pande - drys med salt og peber.Læg i et fad, Derefter kommes revne gulerødder ovenpå - derefter revne æbler - slut med at hælde de hakkede tomater over. Mellem hvert lag drysses med salt og peber.
i ovenen på ca.200 C i ca. ½ time - spises med løse ris til.
2)Kylling i mornay
2 pers.
1 dåse hakkede tomater med hvidløg
1 karton mornaysauce, let, 4%, Karolines køkken, Arla
1 stor gulerod
et hoved broccoli
400 g kylling, brystfilet, 1,5%
Skær kyllingen i strimler og Svits 2-3 minutter i smør. Fordel borccolistykkerne og revet gulerod i et fad og læg kyllingen henover. Drys med salt og peber.
Bland Mornaysauce med de drænede tomater og hæld det over kylling og broccoli.
Bag retten midt i ovnen ca. 30 min. ved 200 grader.
Den øverste er jeg dog ikke helt sikker på kæresten kan lide, han er lidt mærkelig
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 963 Hunde: 8 Emner: 240 Svar: 9.467
4 personer
3-4 stk kyllingefilet
1 stort løg
1-2 spsk karry
2 glas champignon
5-6 spsk ananajuice, dåse
1 stor peberfrugt, rød el grøn
2 dl fløde 9%
10 skiver ananas i juice, dåse
Hvidløg efter smag
Rist karryen af og brun derefter løg i smør. Når løgene er brunet kommes kyllingefilet i stykker i. Brunes godt. Krydr med karryen , salt og peber, tilsæt champignon, peberfrugt, ananas og ananassaft.
Lad retten simre i ca. 10-15 min. Jævn med fløde og server med ris. Smag evt. til med mere karry, salt og peber.
Plejer ikke at spare på karry og hvidløg og plejer at servere med honningmelon skiver til.
Husk at riste karryen af først.
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 19 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 290
Men hvad med koteletter i fad?
Nogle porrer eller lign i bunden, noget stegt bacon og cocktailpølser. brunede koteletter, og evt. champignon i et fad, bland noget fløde og flået tomater, evt lidt tomatpuré, og så noget salt og peber i, og så ud over tingene i fadet. Omkring 40 min i ovnen, og så skal er bare koges nogle ris til.
Faktisk ret nemt at lave, og generelt altid et hit.
Har også flere gange lavet mørbradgryde, hvor sovsen er en knorr sovs. Det også nemt og lave, og til en okay pris (den bruges svine mørbrad).
Der skærer du mørbraden i bøffer, og steger dem. steger cocktailpølser, og bacon.
Du skal ha lavet knorr-sovsen (bruge den der hedder noget ala Bretagne, det en paprika sovs), og der blander du så de stegte mørbradbøffer, cocktailpølser og bacon i. Igen serveres det med ris, også rigtig godt, og nemt at lave.
nov 2012
Svensk pølseret er kommet på listen, det havde jeg slet ikke tænkt på
Hawaii gryde og mørbradgryde lyder også vildt lækkert, men jeg tror ikke det er noget for kæresten.
Koteletter i fad kommer også på listen, men igen tror jeg ikke kæresten vil have svinekoteletter. (han siger de smager af gris??
P.s. jeg kan ikke finde ud af at lave frikadeller, derfor den ikke er på listen.
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 104 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.151
Det er min ultimative livret.
Billigt, nemt og lækkert!
nov 2012
mar 2012
Ellers er der hakkebøffer med bearnaise og pommes frites eller kartofler.
nov 2012
Der er også kun kød i min lasagne, fordi kæresten ikke kan leve uden.
Hakkebøffer med bearnaise og pommes frites får vi tit, så det gider jeg heller ikke
Jeg er også så besværlig altså.
mar 2012
Jeg kan spise litervis af millionbøf men kødsovs der kan jeg kun have ganske lidt.
Det er sgu mærkeligt.
Hmm... Hvad med Wok?
Det kan man jo tilpasse så alle kan lide det
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.337
nov 2012
Og ja det er virkelig underligt. Jeg har mange ting som jeg nogle dage bare ikke kan have, og andre bare elsker. Jeg er lidt sær tror jeg..
Men hvad putter man lige i? Ja jeg er lidt et fjols i et køkken
Beltane Millionbøf er nævnt længere oppe.
mar 2012
Prøv google.
Jeg er ikke den bedste til at lave wok.
Det står manden for
dec 2006
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
kartofler skæres i skiver og kommes i en smurt ovenfast fad
Der drysses salt og peber over ,
Ovenpå kommes løgringe , tomat purre ,ca 1/2 l fløde
Kotteletterne med salt og peber på ,brunes i en pande ,og kommes oven på det andet ,derpå lægges en skive bacon
Ind i ovnen 200 g i ca 1 time , så kommes der champinong , tomat skiver og ærter på tilbage til ovnen i ca 10 min
Ja det er så mine hundes livret ,og min
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
Har en gang selv prøvet at lave dem fra bunden, fik beskeden fra min veninde om at jeg skulle lave dem på min måde fordi de var altså bare gode, selv min gamle mormor snakker altid om min mor/far/mine frikadeller.
så hvis ikke du kan lave frikadeller fra bunden, så prøv med frikalet, det er så nemt.
hakket kalv/flæsk, frikalet i, 1 dl vand, 1 dl mælk og så ½ dl vand/mælk, og så skal de bare formes og steges
jun 2009
Følger: 232 Følgere: 99 Hunde: 11 Annoncer: 1 Emner: 138 Svar: 2.999
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
jordskokker, pastinak, gulerod osv ordnes og skære i små stykker.
Koges i vand, der lige dækker
Krydderier efter behag - gerne friske.
Hæld vandet fra, men gem det.
Blend med lidt vand.
Det skal blive ret tyktflydende.
Kom tern af pandestegt kød på toppen ( kylling, bacon, koteletter.. Efter smag )
nov 2012
Janne, sådan laver min mor også frikadeller, hun har dog løg i osse, og det er altså bare de bedste frikadeller der findes!
Men jeg tror ikke lige jeg springer ud i det denne gang. Måske også lidt fordi der så skal laves sovs og tilbehør og så er jeg lost.
jan 2006
Følger: 49 Følgere: 59 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 8.379
nov 2012
Måske jeg skulle prøve at lave det.. eller jeg kunne lave det i morgen, så jeg vidste at det smager godt inden jeg servere det for nogen
feb 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 7
Rist karry en en gryde og brun kyllinger stykker heri
Jeg putter altid løg og æbletern i og så lader jeg det koge !
Putte herefter kokosmælk i og en hønseboullion .
Her til får vi ris ananas kokos osv
nov 2007
Følger: 76 Følgere: 111 Hunde: 6 Emner: 552 Svar: 4.180
nov 2012
Og min kæreste kan desværre ikke lide det
jan 2011
Følger: 12 Følgere: 10 Emner: 28 Svar: 235
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.309
Billigt og nemt :o)
Især hvis man vælger ikke at lave kartoffelmosen fra bunden men vælger den blå pakke pulver fra Netto :o)
Basisopskrift: (Man kan så selv eksperimentere med hvad man kan lide)
Fedtstof efter eget valg
1 løg
2-4 gulerødder
500 hakket kød (hvad som helst)
2 spiseskefulde tomatpuré (jeg bruger bare ketchup)
2 spiseskefulde Worcestershire sauce, hvis det er noget man har hjemme
Salt, peber og hvad man ellers føler for :o)
Fyld:
Løg og gulerødder (og evt. urter såsom Timian og Rosmarin, hvis du er til sådan noget) snittes og svitses i en gryde i lidt fedtstof.
Tilsæt kød og brun det sammen med grønsagerne i en små 10 minutter.
Tilsæt tomatpuré/ketchup.
Smag til med salt og peber
Lav kartoffelmosen mens fyldet brunes.
Laver du kartoffelmosen fra bunden skal den laves før fyldet :o)
Fyldet fordeles i bunden af et ovnfast fad. Kartoffelmosen kommes over.
Retten stilles i ovnen på midderste ribbe i ca. 40 minutter ved 200 grader C alm. ovn, til overfladen er gylden
Man kan tilsætte majs, porrer, forårsløg, svampe, hvidløg, rødvin etc. til fyldet hvis man har lyst og man kan pensle kartoffelmosen med æg og/eller rive lidt parmasanost på toppen etc.
Der kan også bruges kartoffelskiver i stedet for kartoffelmos hvis man hellere vil dette :o)
Broccoli er godt som tilbehør :o)
sep 2005
Følger: 4 Følgere: 46 Hunde: 3 Emner: 468 Svar: 4.482
nov 2012
Men der er et par der ryger på listen, og så må min kæreste vælge til sidst.
Står lige midt i maden, men i må endelig komme med alle de ideer i har.
dec 2006
nov 2012
Kylling i cola synes han lyder mærkeligt, så det laver jeg også en dag hvor der ikke kommer gæster
Rynkedyret, jeg havde faktisk tænkt lidt på pita, men kæresten lød ikke helt tilfreds. hmm.. det smager ellers godt, er nemt, sundt og så kan de jo selv lave dem som de kan lide dem.
nov 2012
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Du tager et ovnfast fad med høje sider...
Kommer ris i en passende mængde i 2-2,5 cm alt efter hvor stort fadet er
Og de grøntsager i kan lide -jeg bruger tit svampe og skiver af gulerod
Så laver du en ok kraftig boullion
Dette hælder du over risen. der skal ca være 1.5-2. cm væske over risens overflade.
Smider noget krydret kyllingelårværk (det må gerne være frossent) oveni (pas på det ikke flyder over og placer evt. fadet i ovnen før du placerer kyllingen. Kyllingen vil uvægerligt blive dækket en del af vandet men bare rolig det skal nok blive sprødt skindet
Efter 45min til en time er kyllingen fin og sprød, risen kogt og der er en sprød skorpe af ris
Det er super nemt og lækkert
Hjælp til mad fredag, what to do?! :)