1.434 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Hjælp til mad fredag, what to do?! :) Hjælp til mad fredag, what to do?! :)

Ja altså nu har jeg inviteret svigermor og kærestens lillebror til aftensmad fredag, de skal endelig ud og se Rosa.

MEN jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal finde på at lave. De sidste par gange har de fået gammeldags oksesteg, men det er dyrt.

Det skal være noget der er nemt at lave (læst idiot sikret) for jeg er ikke fantastisk i et køkken.
Og det SKAL være billigt, altså det må godt koste lidt, men ikke så meget som en oksesteg med tilbehør. smiley

Kom med alle jeres ideer, alt kan bruges til inspiration og så må jeg jo kigge på hvad alle har en chance for at kunne lide.
En af grundene til det er så svært er nemlig at både kæresten og jeg er ret kræsne.

P.S. det må ikke være noget med ost, for meget creme fraiche eller lign, helst ikke sovs lavet fra bunden og ikke fisk.

Det må meget gerne være med oksekød eller kylling/kalkun, men hvis det skal i ovnen, skal der tages højde for at vi kun har en lille miniovn smiley
Kylling i karry kan vi alle 4 lide, men jeg kan ikke finde ud af at lave det fra bunden, og det er hans mor bare fantastisk til, så det bliver det ikke.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til mad fredag, what to do?! :)
  • #1   18. mar 2015 Tarteletter

• #2   18. mar 2015 det var egentligt et godt forslag, men det er jeg vidst kommet til at love at vi skulle have i dag smiley Men man kan da ikke få tarteletter for tit smiley

Det er skrevet på listen i hvert fald.

• #3   18. mar 2015 Vi har 2 hit her i huset pt.

1) 4 personer

4 nakkekoteletter
    5 gulerødder
    5 æbler
    2 ds hakkede tomater
    stegemargarine
    salt, peber

Tilbehør: Løse ris

Brun koteletterne i lidt margarine på en pande - drys med salt og peber.Læg i et fad, Derefter kommes revne gulerødder ovenpå - derefter revne æbler - slut med at hælde de hakkede tomater over. Mellem hvert lag drysses med salt og peber.
    i ovenen på ca.200 C i ca. ½ time - spises med løse ris til.

2)Kylling i mornay

2 pers.

1 dåse hakkede tomater med hvidløg
    1 karton mornaysauce, let, 4%, Karolines køkken, Arla
    1 stor gulerod
    et hoved broccoli
    400 g kylling, brystfilet, 1,5%

Skær kyllingen i strimler og Svits 2-3 minutter i smør. Fordel borccolistykkerne og revet gulerod i et fad og læg kyllingen henover. Drys med salt og peber.

Bland Mornaysauce med de drænede tomater og hæld det over kylling og broccoli.

Bag retten midt i ovnen ca. 30 min. ved 200 grader.

begge dele åndsvagt nemt og smager skide godt!

• #4   18. mar 2015 Åh min mund løber i vand Zarah, det lyder da også til at det er noget jeg måske kunne finde ud af. Og så måske med lidt salat til, så er det jo også sundt smiley

Den øverste er jeg dog ikke helt sikker på kæresten kan lide, han er lidt mærkelig smiley Men vil lige smide dem begge på listen. Hvis ikke de bliver lavet fredag, skal de i hvert fald prøves en anden dag, så tak for dem smiley

• #5   18. mar 2015 Et andet hit her er også Hawaii gryde:

4 personer

3-4 stk kyllingefilet
    1 stort løg
    1-2 spsk karry
    2 glas champignon
    5-6 spsk ananajuice, dåse
    1 stor peberfrugt, rød el grøn
    2 dl fløde 9%
    10 skiver ananas i juice, dåse
    Hvidløg efter smag

Rist karryen af og brun derefter løg i smør. Når løgene er brunet kommes kyllingefilet i stykker i. Brunes godt. Krydr med karryen , salt og peber, tilsæt champignon, peberfrugt, ananas og ananassaft.

Lad retten simre i ca. 10-15 min. Jævn med fløde og server med ris. Smag evt. til med mere karry, salt og peber.

Plejer ikke at spare på karry og hvidløg og plejer at servere med honningmelon skiver til.
    Husk at riste karryen af først. smiley

• #7   18. mar 2015 Ved ikke hvordan pladsen er i en miniovn?
    Men hvad med koteletter i fad?
    Nogle porrer eller lign i bunden, noget stegt bacon og cocktailpølser. brunede koteletter, og evt. champignon i et fad, bland noget fløde og flået tomater, evt lidt tomatpuré, og så noget salt og peber i, og så ud over tingene i fadet. Omkring 40 min i ovnen, og så skal er bare koges nogle ris til.
    Faktisk ret nemt at lave, og generelt altid et hit.

Har også flere gange lavet mørbradgryde, hvor sovsen er en knorr sovs. Det også nemt og lave, og til en okay pris (den bruges svine mørbrad).
    Der skærer du mørbraden i bøffer, og steger dem. steger cocktailpølser, og bacon.
    Du skal ha lavet knorr-sovsen (bruge den der hedder noget ala Bretagne, det en paprika sovs), og der blander du så de stegte mørbradbøffer, cocktailpølser og bacon i. Igen serveres det med ris, også rigtig godt, og nemt at lave.

• #8   18. mar 2015 Hvor er i altså gode.

Svensk pølseret er kommet på listen, det havde jeg slet ikke tænkt på smiley

Hawaii gryde og mørbradgryde lyder også vildt lækkert, men jeg tror ikke det er noget for kæresten.

Koteletter i fad kommer også på listen, men igen tror jeg ikke kæresten vil have svinekoteletter. (han siger de smager af gris?? smiley ) han Kan altså godt lide frikadeller og den slags, så ved ikke hvad han mener med det smiley haha..
    P.s. jeg kan ikke finde ud af at lave frikadeller, derfor den ikke er på listen.

• #9   18. mar 2015 Kartoffelmos med millionbøf! smiley
    Det er min ultimative livret.
    Billigt, nemt og lækkert! smiley

• #10   18. mar 2015 Elisabeth det elsker min kæreste også, men jeg kan ikke fordrage det, så det bliver det ikke smiley

• #11   18. mar 2015 Jeg forstår ikke mennesker der ikke kan lide det.. smiley smiley
    Ellers er der hakkebøffer med bearnaise og pommes frites eller kartofler. smiley

• #12   18. mar 2015 Elisabeth, det er egentligt heller ikke smagen af det. Men jeg kan ikke have kødet, det er lidt svært at forklare, for jeg kan godt lide hakket oksekød, nogle gange kan jeg bare ikke have det smiley
    Der er også kun kød i min lasagne, fordi kæresten ikke kan leve uden.

Hakkebøffer med bearnaise og pommes frites får vi tit, så det gider jeg heller ikke smiley

Jeg er også så besværlig altså.

• #13   18. mar 2015 Jeg kender det godt. Sådan har jeg det med kødsovs.
    Jeg kan spise litervis af millionbøf men kødsovs der kan jeg kun have ganske lidt.
    Det er sgu mærkeligt.

Hmm... Hvad med Wok?
    Det kan man jo tilpasse så alle kan lide det smiley

• #14   18. mar 2015 Millionbøf

• #15   18. mar 2015 Wok var faktisk ikke en dum ide. Har en wok pande, så måske en god ide at prøve at bruge den til det den er lavet til smiley
    Og ja det er virkelig underligt. Jeg har mange ting som jeg nogle dage bare ikke kan have, og andre bare elsker. Jeg er lidt sær tror jeg..

Men hvad putter man lige i? Ja jeg er lidt et fjols i et køkken smiley

Beltane Millionbøf er nævnt længere oppe.

• #16   18. mar 2015 Jamen du kan jo proppe alt i nærmest smiley
    Prøv google.
    Jeg er ikke den bedste til at lave wok.
    Det står manden for smiley

• #17   18. mar 2015 Du kan også lave brændende kærlighed, det da i hvert fald også nemt og billigt. smiley

• #19   18. mar 2015 Luxus Kotteleter
    kartofler skæres i skiver og kommes i en smurt ovenfast fad
    Der drysses salt og peber over ,
    Ovenpå kommes løgringe , tomat purre ,ca 1/2 l fløde
    Kotteletterne med salt og peber på ,brunes i en pande ,og kommes oven på det andet ,derpå lægges en skive bacon
    Ind i ovnen 200 g i ca 1 time , så kommes der champinong , tomat skiver og ærter på tilbage til ovnen i ca 10 min
    Ja det er så mine hundes livret ,og min smiley

• #20   18. mar 2015 Jeg er vokset op med frikadeller lavet på frikalet, altså en pulverblanding man putter i kødet istedet for selv at rive løg og alt det.

Har en gang selv prøvet at lave dem fra bunden, fik beskeden fra min veninde om at jeg skulle lave dem på min måde fordi de var altså bare gode, selv min gamle mormor snakker altid om min mor/far/mine frikadeller.

så hvis ikke du kan lave frikadeller fra bunden, så prøv med frikalet, det er så nemt.

hakket kalv/flæsk, frikalet i, 1 dl vand, 1 dl mælk og så ½ dl vand/mælk, og så skal de bare formes og steges

• #21   18. mar 2015 hvad med forloren hare? det er sååå nemt rør en fars med kalv og flæsk, mel revet løg (1/2stort ) 2 æg dansk vand når rørt i et ildfast fad og baconskiver over 1/2 time i ovnen, mit ildfaste fad kan sagtens være i vores miniovn. kartofler til evnt. mos.

• #22   18. mar 2015 Rodfrugt suppe.
    jordskokker, pastinak, gulerod osv ordnes og skære i små stykker.
    Koges i vand, der lige dækker
    Krydderier efter behag - gerne friske.
    Hæld vandet fra, men gem det.
    Blend med lidt vand.
    Det skal blive ret tyktflydende.
    Kom tern af pandestegt kød på toppen ( kylling, bacon, koteletter.. Efter smag )

• #23   18. mar 2015 Tak for alle ideerne, kigger lige på dem senere. Sidder midt i en dansk aflevering der skal være færdig i dag smiley

Janne, sådan laver min mor også frikadeller, hun har dog løg i osse, og det er altså bare de bedste frikadeller der findes! smiley
    Men jeg tror ikke lige jeg springer ud i det denne gang. Måske også lidt fordi der så skal laves sovs og tilbehør og så er jeg lost.

• #24   18. mar 2015 hehe ja ok, plejer bare at få kogte kartofler og smørsovs til, det er ligetil

• #26   18. mar 2015 Bugsy, nu har jeg hørt så meget om det der cola kylling, hvad smager det af? smiley

Måske jeg skulle prøve at lave det.. eller jeg kunne lave det i morgen, så jeg vidste at det smager godt inden jeg servere det for nogen smiley

• #27   18. mar 2015 Kylling i karry
    Rist karry en en gryde og brun kyllinger stykker heri
    Jeg putter altid løg og æbletern i og så lader jeg det koge !
    Putte herefter kokosmælk i og en hønseboullion .
    Her til får vi ris ananas kokos osv

• #28   18. mar 2015 Du kan jo bare lave en kartoffelsalat og en blandet salat til frikadellerne. Det er nemt og billigt smiley

• #29   18. mar 2015 Jeg er ikke godd til kartoffelsalat. Min mor laver den lækreste og nemmeste men alligevel kan jeg bare ikke få den til at smage godt.

Og min kæreste kan desværre ikke lide det smiley

• #30   18. mar 2015 Har selv lige fået et hit med ferskensuppe og et godt flutes til.

• #31   18. mar 2015 Shepherds Pie :o)

Billigt og nemt :o)

Især hvis man vælger ikke at lave kartoffelmosen fra bunden men vælger den blå pakke pulver fra Netto :o)

Basisopskrift: (Man kan så selv eksperimentere med hvad man kan lide)
    Fedtstof efter eget valg
    1 løg
    2-4 gulerødder
    500 hakket kød (hvad som helst)
    2 spiseskefulde tomatpuré (jeg bruger bare ketchup)
    2 spiseskefulde Worcestershire sauce, hvis det er noget man har hjemme
    Salt, peber og hvad man ellers føler for :o)

Fyld:
    Løg og gulerødder (og evt. urter såsom Timian og Rosmarin, hvis du er til sådan noget) snittes og svitses i en gryde i lidt fedtstof.
    Tilsæt kød og brun det sammen med grønsagerne i en små 10 minutter.
    Tilsæt tomatpuré/ketchup.
    Smag til med salt og peber

Lav kartoffelmosen mens fyldet brunes.
    Laver du kartoffelmosen fra bunden skal den laves før fyldet :o)

Fyldet fordeles i bunden af et ovnfast fad. Kartoffelmosen kommes over.

Retten stilles i ovnen på midderste ribbe i ca. 40 minutter ved 200 grader C alm. ovn, til overfladen er gylden

Man kan tilsætte majs, porrer, forårsløg, svampe, hvidløg, rødvin etc. til fyldet hvis man har lyst og man kan pensle kartoffelmosen med æg og/eller rive lidt parmasanost på toppen etc.

Der kan også bruges kartoffelskiver i stedet for kartoffelmos hvis man hellere vil dette :o)

Broccoli er godt som tilbehør :o)

• #32   18. mar 2015 Zara hvad mener du med drænet tomater, hælder man væden fra tomaterne og så det kun er selve tomat stykkerne der skal i?

• #33   18. mar 2015 Jeg er helt færdig efter den opgave, så undskyld jeg ikke får svaret på alle smiley
    Men der er et par der ryger på listen, og så må min kæreste vælge til sidst.
    Står lige midt i maden, men i må endelig komme med alle de ideer i har.

• #35   18. mar 2015 Gud en dejlig tråd, dejligt med lidt inspiration. smiley

• #37   18. mar 2015 -kat- ja læste lige at når man laver den selv, skal der to slags ost i, så den ret kommer på menuen når kæresten ikke er hjemme smiley

Kylling i cola synes han lyder mærkeligt, så det laver jeg også en dag hvor der ikke kommer gæster smiley

Rynkedyret, jeg havde faktisk tænkt lidt på pita, men kæresten lød ikke helt tilfreds. hmm.. det smager ellers godt, er nemt, sundt og så kan de jo selv lave dem som de kan lide dem. smiley

• #38   18. mar 2015 Belinda F, jeg synes også den er rigtig dejlig, for selvom der endnu ikke har været en ret der er kommet enighed omkring herhjemme endnu, har jeg fået nogle rigtig gode ideer til aftensmad nogle dage, synes det er svært at blive ved med at finde på smiley

• #39   18. mar 2015 Jeg har en ret nem og billig ret som jeg gerne byder folk på smiley det er ikke fancy men det er ret nemt smiley Den er dog på slump....

Du tager et ovnfast fad med høje sider...

Kommer ris i en passende mængde i 2-2,5 cm alt efter hvor stort fadet er
    Og de grøntsager i kan lide -jeg bruger tit svampe og skiver af gulerod

Så laver du en ok kraftig boullion smiley og alt efter om du har lyst eller ej....fløde.

Dette hælder du over risen. der skal ca være 1.5-2. cm væske over risens overflade.

Smider noget krydret kyllingelårværk (det må gerne være frossent) oveni (pas på det ikke flyder over og placer evt. fadet i ovnen før du placerer kyllingen. Kyllingen vil uvægerligt blive dækket en del af vandet men bare rolig det skal nok blive sprødt skindet smiley

Efter 45min til en time er kyllingen fin og sprød, risen kogt og der er en sprød skorpe af ris smiley

Det er super nemt og lækkert smiley

Kommentér på:
Hjælp til mad fredag, what to do?! :)

Annonce