Hvorfor er det så svært? {{forumTopicSubject}}
Jeg undskylder på forhånd for et meget langt indlæg, men jeg har simpelthen brug for at få lidt luft.
Gustav fik for 9 måneder siden, godt 2 år gammel, konstateret svær HD og fremskreden slidgigt på begge hofter. Både dyrlægen og jeg - og alle andre, der kender vovse for den sags skyld - blev meget overraskende, da han ikke umiddelbart viste tegn på smerte. I bakspejlet kan jeg da godt se, at han havde sat tempoet lidt ned, men jeg havde egentlig taget det som et tegn på, at DAMP-hunden var ved at blive voksen.
I løbet af den sidste måneds tid er han stille og roligt blevet mere og mere "doven". Han vil mægtigt gerne arbejde, men tager vi et træningspas på en time lørdag morgen, foregår resten af weekenden i gammelmandstempo. I modsætning til tidligere leger han meget sjældent tagfat. Han vil skam gerne, men han løber 10-20 meter for så pludselig at stoppe op for at snuse.
Herhjemme leger han gerne med Ingle, og han er stadig et fjollehoved, men der bliver kortere og kortere tid mellem pauserne.
I sidste uge lagde jeg mærke til, at han var begyndt at "gå urent" på forpartiet. Et besøg hos dyrlægen i lørdags bekræftede mine værste anelser: den er tilsyneladende gal med albuerne også
I morgen skal han så røntgenfotograferes, og jeg må ærligt indrømme, at jeg næppe kommer til at sove ret meget i nat.
Jeg er simpelthen skrækslagen for, hvad billederne viser. Jeg er bange for, at det snart er tid til at sige farvel. Jeg er bange for, at Ingle snart skal miste sin højtelskede "storebror" og bedste ven.
Jeg har kæmpet for at holde Gustav i super fysisk form, og det er heldigvis lykkedes, men den sidste tid er det gået meget voldsomt tilbage, og jeg er bange for, at det bare ikke længere er nok. Dyrlægernes vurdering er, at der kun er smertebehandling tilbage.
Jeg er ikke i tvivl om, at Gustav, trods daglige doser smertestillende, har smerter. Selvom han umiddelbart virker lalleglad og fuldkommen sorgløs, kan jeg se på ham, at han gerne vil mere, end han kan. Hvor længe kan jeg være det bekendt?
Lige nu har jeg dårlig samvittighed. Dårlig samvittighed over ikke at kunne smertedække ham ordentligt. Dårlig samvittighed over ikke at magte flere "alternative" behandlinger. Dårlig samvittighed over ikke at kunne være sammen med ham i døgndrift. Dårlig samvittighed over at tilsidesætte Ingle. Dårlig samvittighed over efterhånden kun at kunne se én vej for en ellers ung og glad hun, nemlig regnbuebroen.
For f......, hvorfor skal det være så svært??
dec 2005
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 208 Svar: 836
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
Jeg vil ikke råde dig til noget, det er kun dig der ved om det er ved at være tid til den sidste rejse.
Og husk på, at det også er kærlighed at sige stop for flere smerter.
krammer herfra
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 77 Svar: 2.742
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.048
Gustav har fået kosttilskud i et års tid nu. For et halvt år siden skiftede jeg til Flexi Life Platinum, som har haft rigtigt god effekt, men det rækker bare ikke længere
Jeg håber virkelig på det bedste i morgen, men hans venstre albue er meget øm, så jeg frygter virkelig, at albuerne er lige så slemme som hofterne
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 109 Svar: 815
Det er simpelthen så svært at vurdere, og det er jo kun en beslutning du selv kan tage.
Krydser fingre for at billederne er positive
maj 2008
maj 2008
maj 2008
jul 2012
Det gør det så heller ikke nemmere, at Ingle tydeligt "savner" storebror, når Gustav har ondt.
Jeg har bestemt ikke lyst til at skulle undvære Gustav, men omvendt er jeg frygteligt bange for at trække den for længe. I har jo fuldstændig ret: Han skal leve for sin egen skyld - ikke for min eller Ingles.
maj 2008
Cookie - Hun går 'normalt' på det idag, og har gjort det lidt over 1 år. Hun går dog på en lidt aflastende måde, hun står ogs altid med benet lidt fremme når hun står stille. Hun halter dog kun, hvis hun har været meget fysisk aktiv og har ligget ned længe efterfølgende.
jul 2012
jul 2012
Billederne af albuerne viste intet unormalt, så min skønne dyrlæge valgte lige at tage billeder af poter, håndled og skuldre, nu Gustav alligevel var bedøvet. Også disse var normale, og leddene virker så tilpas stabile, at der sandsynligvis blot er tale om enten en forstuvning eller overbelastning.
Nu skal Gustav have lidt ekstra smertestillende og ro en uges tid, og så håber vi ellers, at smerten foretager sig.
Og heldige Ingle får lov at beholde sin højtelskede "storebror"
maj 2012
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 398
maj 2008
det var da en lettende nyhed, så har i ham forhåbentligt mange år endnu
jul 2012
At dyrlægen så oven i købet var så sød at røntgenfotografere resten af forpartiet, gjorden bare "gaven" endnu bedre
jan 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 927
hvor har du gjort et fint stykke arbejde med gustaf..krydser finger for at,lille søsteren,får lov til at beholde sin storebror.
god dyrlæge du har.
så god jul til dig,gustav og lillesøsteren.
håber i kan opleve mange gode jule sammen
hilsen
vibeke
jul 2012
Jeg glæder mig usigeligt til at få min gode gamle Gustav tilbage - med krudt i måsen og fluer i hovedet! Heldigvis vil han stadig gerne putte i sofaen, men det er nu ikke helt det samme uden en lang "fjolletur" i skoven.
Heldigvis er der snart dømt juleferie, så jeg har god tid til at nusse om begge hunde
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
Skønt at det ikke var så slemt som du frygtede!
Hvorfor er det så svært?