At fange en kat {{forumTopicSubject}}
Er der mon nogen kattekyndige der kan komme med et tip.
Vi har en del sommerhuskatte/vildkatte i området. I reglen bliver de, hvis muligt, indfanget i fælde og skudt eller de får ganske enkelt lov at rende omkring og se ud som sådan nogen nu gør om vinteren.
Men en enkelt har jeg altså kastet mig ud i at prøve at fange. Den virker knapt så sky og mere nysgerrig end de andre, så jeg har satset på at den kunne blive tam (eller i hvert fald nogenlunde).
Vi har en pølsevogn i byen, hvor den kommer hver aften ved lukketid -der får den gerne en pølse når der lukkes.
Så der har jeg siddet ganske mange aftene, og kastet lidt mad til den, en "pille" af gangen, som den så snupper, og render lidt væk og spiser.
Nu er vi nået så langt at den kommer helt hen og spiser af hånden, så længe man bare bevæger sig roligt.
Desværre ser det nu ud til at den er med killinger -i hvert fald synes jeg dens mave ser ud som på en drægtig kat.
hvor længe går en kat drægtig?
Derfor vil jeg jo rigtigt gerne have den fanget ind snarest, så der enten kan gøres noget ved drægtigheden hvis ikke det er for sent, eller alternativt så den og killinger ikke skal gå en grum tid i møde, nu hvor det osse bliver koldere at være hjemløs kat
Her til aften har jeg stillet et bur op og lokket den hen og prøvet at smide lidt mad derind. Og den går osse gerne helt til buret og liiige med næsen indenfor og tager maden der ligger der. Men lokkes helt ind i buret kan den ikke.
Så hvad gør man -hvordan fanger man bedst en kat... og hvis muligt, helst uden ligefrem at give den traumer for livet
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.982
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.055
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
i
jan 2007
Bugsy -godt tip hehe... sur og vild kat, kunne godt kræve et par gode handsker
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
Uanset hvad, når den er lukket inde i kassen og finder ud af det, går den amok, og hvis den skulle undgå traume, har den allerede fået et der.
Skal den aflives, betyder det vel ikke det voldsomme, men skal den leve vidre, tja så er det et spørsmål om psyke hos katten.
En anden ting, under-ernærede katte, kan godt minde om *bjaffabørn* dvs stor mave og tynd krop, så det er ikke sikkert at den er drægtig.
Held og lykke med katten
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
Hun bliver aldrig en indekat, og vil ikke for tæt på hundene.
Men hun er glad for carporten, bor enten i en trillebør fyldt med halm, eller i sin vinterbolig, en kasse af flamingo med tæpper og lammeskind.
Hun har boet her i 4 år nu, er neutraliseret og vacc. virker til hun er ganske tilfreds med den ordning.
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1420 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.519
jul 2012
jul 2012
apr 2009
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 233
Det er en kummerlig tilværelse sommerhuskattene har her i området.
feb 2014
Følger: 5 Følgere: 168 Hunde: 3 Emner: 683 Svar: 6.010
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
Og så vil jeg ønske dig, og katten, held og lykke med projektet. Håber det lykkes så den kan få en god og sikker fremtid
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Det blev hun.
Der gik 7 år inden hun bevægede sig udenfor igen. Hun nægtede pure at gå ud.
Hun er nu 13 år (+/- hun var ca.1-1½ år da hun blev indfanget ) og en ordentlig hyggemis.
https://www.youtube.com/watch?v=MYjNVXYea3U
jan 2007
Den er tilstrækkeligt tam nu til at kunne håndfodres hvis man er meget rolig, men ikke til at kunne røres ved.
Den ser ikke underernæret ud (men den får jo osse rester fra pølsevognen om aftenen), så tror desværre ikke maven kan tilskrives underernæring.
Takker for jeres tips. Jeg fortsætter med fodring, og kigger lige på de kontakt-forslag der er kommet. Så håber jeg den bliver fanget.
Det gør ikke så meget om den evt ikke bliver 100% tam, idet den jo ikke som sådan skal være kælekat, men udfra dens adfærd tror jeg nu godt den kunne bliver det med tid og tålmodighed.
At fange en kat