{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.439 visninger | Oprettet:

Har du forstand på kød/mad {{forumTopicSubject}}

Jeg kunne godt tænke mig at lave en lækker gullash i weekenden, men jeg synes at man næsten altid er uheldig med de gullash-tern man kan købe i div. supermarkeder, det er oftest senet.
Jeg drømmer om noget kød med en god smag og så mørt/trævlet, så man næsten ikke skal tygge på det.

Hvad skal jeg købe og skal det være en klump af noget, som jeg selv skærer i tern, eller hur???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du forstand på kød/mad
  • #1   30. sep 2014 Jeg ville købe et stykket fx filet og så selv skære det i tern (vi har lige haft købt et godt stykke filet og skåret det til bøffer - uhm de var lækre og møre smiley ). Det der er skåret i tern i supermarkedet er ofte bov og det er altså noget der skal stå og simre lææææænge for at blive mørt.
    Og så kan det altså godt betale sig at købe et godt stykke kød fra en slagter (eller alternativt i Irma - deres marskland okse plejer at være godt): Et stykke kød fra en udtjent malkeko bliver aldrig rigtig godt - heller ikke selvom det er filet'en.

• #2   30. sep 2014 Jamen jeg havde faktisk os tænkt på at gå op til slagteren og hører ad hvad jeg kan/skal bruge....nu ville jeg bare lige hører her først, for at være forberedt smiley

Uhmmmm bliver sulten....gullaash med løg og gulerødder...og kartoffelmos...uhmmm. smiley

• #4   30. sep 2014 Jeg ville nok købe en okseklump/bov/gammeldages oksesteg eller noget i den retning og så lade det simre til det falder fra hinanden.

Synes det ville være synd at bruge de "gode" stykker til den slags.

• #5   30. sep 2014 Pointen med gullash er jo netop at det skal koge i timer og derved få smag og konsistens.
    At bruge mørt kød til det er synd - og det er jo ikke specielt smagfuldt.

Det er tålmodighed, der skal til. Ordentlig afbruning af kødet, god krydring og god tilsmagning med både salt, sødt og surt...

• #6   30. sep 2014 Eiiiii CH....fortæl lige lidt mere.....

• #7   30. sep 2014 Hov... jeg jeg fik blandet det sammen med Beuf Stroganof, der netop bliver bedst hvis man bruger en af de gode møre udskæringer og så kun lige steger det ganske kort - sorry. Jeg ville dog stadig finde et stykke kød der var bedre end det det fleste supermarkede disker op med (jeg er vant til kød fra kødkvæg eller jersey tyrekalve fedet op, så jeg har det lidt svært med de udsatte malkekøer smiley )..

• #10   30. sep 2014 Altså vil lave det lørdag.....hvor vi holder en lille fødselsdag...ja måske lidt kedelig mad at serverer for gæster, men jeg eeeelllsker gullash....så det bliver det og der har vi jo heeeeeeeeeeeele dagen til at simre kødet/retten....

• #12   30. sep 2014 Fuldstændig enig med CH, hele "hemmeligheden" ligger i, at man lader det simre længe nok.

• #13   30. sep 2014 Det skal koge så længe at bindevævet i kødet brister.

Og som sagt, så er det vigtigt at bruningen er grundig - det er der, smagen af oksekød kommer frem.

Jeg ville ikke selv bruge bouillon til det her - synes det er synd og skam at få den lidt kunstige smag når der egentlig er masser af god smag til rådighed i både kød, grønt og paprika.

Mange begår den store fejl at de kun tilsmager med salt. Der er en verden til forskel, hvis man får balanceret det hele i forhold til alle smagsnuancerne - det ophøjer en gennemsnitlig sovs til en formidabel en af slagsen.

Jeg bruger selv bare sukker til sødme og noget hvidvinseddike eller hvid balsamico som syre.
    Hvis man tilsætter en tsk. eddike ad gangen til en mørk ret, går man ikke galt i byen - dog skal man altid tage udgangspunkt i smagen, det har i forvejen. Er der mængder af tomat i, er der ofte rigeligt med syre og så er det sukkeret, der skal justeres mere grundigt med...

Lav nogle eksperimenter...

• #14   30. sep 2014 Bruger aldrig tomat, paprika og alt det andet i gullash.... smiley

• #15   30. sep 2014 Så er det nok ikke gullash du laver i virkeligheden smiley

Tomat er der ikke altid i, men jeg har aldrig set en gullash uden paprika og grøntsager.

• #16   30. sep 2014 Er opvokset med denne "gullash".....hvor kødet brunes med løg....og så kommes der vand ved og det får lov at simre, sammen med gulerødder i skiver....dette smages til med salt og peber og jævnes....serveres med kartoffelmos.

• #17   30. sep 2014 Det er sådan en familie-version af det smiley

Det kender jeg godt *GG*

Det samme gør sig gældende - brun kødet. Husk at lade være med at røre for meget i det når det bruner. Det afkøler gryden og får kødet til at koge i stedet for at brune.
    Brun kun lidt kød ad gangen og tag det op.

• #18   30. sep 2014 Super tak....det vil jeg gøre, for der gør jeg det ofte nok forkert smiley

Ja jeg holder mig til den....den smager godt, så må jeg eksperimentere en dag vi ikke skal have gæster.

Håber at slagteren kan finde mig noget godt kød, til ikke alt for mange penge.

• #19   30. sep 2014 Og så koge 2-3 timer under låg.. husk at røre en gang imellem og at holde øje med at at vandet ikke fordamper FOR meget.

• #20   30. sep 2014 Jeg laver den altid efter humør...men den hedder ligeså tit bare sammenkogt herhjemme smiley

Køber aldrig kød, der er kåret i tern fra butikkens side. det er lige så nemt selv at gøre det...og tit billigere smiley

Jeg bruger en cuvette...dette er ikke et stykke kød, der egner sig til at blive stegt rødt selvom det er det de fleste bruger det til. Skær det i passende stykker og ellers lav det som du ønsker det smiley

Jeg kan anbefale at tilsætte en smule mørkt øl...det giver en vildt go smag, hvis man er til det smiley

Der er forskel på Beuf Brasé Stroganof - der skal braisseres

og på

Beuf Sauté Stroganof - der skal sauteres og skal serveres rødt smiley

• #22   30. sep 2014 CH ar så fint forklaret, hvordan man laver en god og saftig gullash/gryderet, der har simret til kødet er helt og aldeles mørt.

Jeg vil anbefale et stykke oksetykkam el. lign. Det er kød med masser af saft og kraft.

Nøj hvor bliver jeg sulten nu smiley

• #23   30. sep 2014 @Linda: Så må det være den sidste variant jeg har lært at kende som Beuf Stroganof hjemmefra smiley
    Stemmer nu også får at der skal både paprika og tomat i gullash - uhhhh bliver helt lækkersulten overpå at have gnavet mig igennem kantinens ret kedelige udbud (endte idag med en spegepølsemad, et par stykker sild og noget ikke særligt fintsnittet rødkålssalat smiley ).

• #24   30. sep 2014 Det lyder da som låååågsus Mette Marie....jeg har spist en sammenklappet med spegepølse og remou smiley

• #25   30. sep 2014 Jeg købte en kasse entre cotes - rigtig mange - pissebilligt i Kvickly. Det var for godt til at være sandt, og det var det så også. En skomager ville dræbe for at få fingre i det til skosåler smiley Men skåret ud til gullasch og simret i timevis - mums smiley

• #26   30. sep 2014 et godt råd til at mørne kødet i gullasch : når du er færdig med at brune kødet, laurbærblade og løg, så kom en alm. snaps ned til det og lige lade det fordampe inden du kommer væde ved - jeg sætter gerne min på helt lavt blus i 3-4 timer, så jævner jeg, smager til med paprika og tilsætter gulerødder, så står det igen på helt helt lavt blus i en times tid, så får du den perfekte smag smiley

• #27   30. sep 2014 Synes vi skal lave et gullash-arrangement og så skal hver især tage deres gullash med.....uhmmm.

• #28   30. sep 2014 Bare køb billigt kød smiley efter 2-3-4 timers simren er kødet nært og lækkert og smagen fantastisk.
    Vi køber kun oksefilet hos slagteren når vi skal lave stroganoff til fæster. Det må ikke simre! Det er lækkert mørt med det samme (og nok liiiidt bedre en billigt kød) og smager fantastisk.

• #29   30. sep 2014 Jeg er ikke fan af sammenkogte retter. Fik det utrolig meget som barn, typisk lavet af min moster der ikke kan lave mad, fyfferpyffer ! smiley

Men det kunne være at jeg alligevel skulle prøve kræfter med en gang gullasch eller boeuf bourguignon. smiley

• #30   30. sep 2014 Sappie: Synes nu godt nok at der er forskel på en udtjent malkeko eller et ordentligt stykke kødkvæg - også i simreretter smiley Men OK jeg er opvokset med kød fra kødkvæg eller opfedede jerseytyrekalve (sidstnævnte er RIGTIG godt!). For mig smager det billige fra supermarkedet af ingenting og har alt for stor andel sener og hinder i forhold til kød smiley

Kommentér på:
Har du forstand på kød/mad

Annonce