739 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 7 Svar

Begravelse Begravelse

Jeg skal til begravelse her på fredag, en ven af vores famile er død af kræft.

Det er min gudmors mand, hendes datter på 19 vil være der, samt hele hendes familie vil være der.

Der kommer en masse af mine forældres gamle venner.

Dvs jeg vil på ingen måde være alene.

Men min mor og far er der ikke til at tage derhen sammen med mig, og jeg har det skrækkeligt med det.

Min gudmor og mand blev kærester da jeg var 8 år, inden der havde det været en af min mors bekendte fra endnu tidligere.

Jeg har haft en lorte barndom og fra dag 1 af har han bare åbnet sit hus for mig sammen med min gudmor, de fungerede som mit andet forældre par, og jeg har så mange gode ting at takke dem for.

Jeg ved ikke hvordan jeg skal komme igennem den her begravelse "alene" først har jeg ikke mistet nogen så tæt på, som voksen.

Den anden ting er jeg har angst og social angst, så det er super svært og ultra grænseoverskridende at skulle tage i kirken alene, sidde alene, og ja ikke ane hvem eller hvordan jeg skal/kan/bør agere..

Undskyld det lige er jer der må ligge øre til, men jeg ligger i min seng, men døjer med søvnproblemer så jeg er også lidt mental ude af balance, for alt for lidt søvn og når så sover, så vågner jeg 6-10 gange hver nat..

Jeg har bare en lorte nat!!

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.
  • Løs vandhand skal fastgøres 499 kr.
  • Rep af vaskemaskine 600 kr.
  • Skridsikker måtte 800 kr.
  • Rengøring af køkken opvask og vasket gul i lille gang og køkken 310 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Begravelse
  • #1   28. aug 2014 bare en tanke herfra -kunne du ikke placere dig bagerst i kirken, så du har mulighed for at gå ud såfremt det bliver for meget for dig, uden at det er noget der forstyrrer eller som folk lægger meget mærke til?

I forhold til det med at møde de mange mennesker, så går jeg udfra din gudmor kender til din angst og fobi? I så fald burde det osse være ok for Hende, hvis du holder dig lidt i baggrunden eller måske endda ikke deltager i det hele hvis det viser sig at være for meget for dig. Det er jo hendes familie der er i fokus den dag, så jeg tror bare jeg ville lige så stille trække mig, hvis jeg mærkede angsten melde sig.

Og så til sidst en trøstekrammer -det er skrækkeligt at miste, særligt når det sker alt for tidligt.

• #2   28. aug 2014 Nej hun kender ikke til at jeg har angst, det er der ingen andre en min kæreste der gør, de oplever heller ej at jeg kan få voldsomme angst anfald.

Men ellers så lyder det rigtig fornuftigt det du foreslår, og det tror jeg lidt bliver min plan.

Han skal begraves i vor frelser kirke og der kommer mange mennesker så der burde være muligt at kunne liste ud hvis det hele bliver for meget

• #3   28. aug 2014 Kan du evt. tage en kæreste eller veninde, eller en anden du er tæt på, med, så du ikke føler dig så alene?
    Eller evt. spørge nogle af de deltagende du kender, om du kan følges med dem, så du ikke ankommer alene?

En begravelse er aldrig nem at komme igennem.
    Jeg har selv været til min onkels og farmors mands begravelse indenfor et år, og har heller ikke som voksen mistet nogle og aldrig før været til begravelse.
    Selvom jeg ikke var tæt med dem, så tudede jeg som pisket.
    Min tanke når jeg var på vej afsted har været: "ØV, hvor har jeg ikke lyst!" Ikke fordi jeg kunne drømme om at blive væk, men fordi man jo hader årsagen til at man skal afsted ;-/
    Selvfølgelig vil man gerne tage afsked med sine kære, men det er sgu aldrig en sjov dag at skulle igennem, og for mig har de bare skulle overståes.
    Jeg ville heller aldrig bebrejde nogle for ikke at deltage. Det kan være meget hårdt at deltage, og jeg ville acceptere hvis det var nogle simpelthen var for vanskeligt pga. deres sorg.
    Nogle har stort behov for at være der og tage afsked. Andre har det måske så svært med tabet, og har måske ikke indset at de har mistet deres kære, og kan måske ikke acceptere at de skal sige farvel.
    Der er vi altså bare forskellige og håndtere sorg og tabet helt individuelt, og det må respekteres.

Nu har du angst og socialfobi hvilket også gør begravelsen vanskelig for dig. Så jeg synes du skal mærke efter i dig selv, hvordan du bedst kan håndtere det. Lad være at tænke på hvordan andre vil reagere, hvis du f.eks. ikke deltager eller lister ud af kirken.
    Du skal håndtere det på en måde der er bedst for dig.

• #4   28. aug 2014 Vil sige som de andre, hold dig lidt tilbage, sæt dig på en af de bagerste bænke, og list ud hvis det bliver for meget.

Jeg har som præst holdt en del begravelser efterhånden, og hvis det kan hjælpe på din angst, så lægger folk altså ikke mærke til hinanden sådan en dag.. andre end dem, de sidder ved siden af. Så de ser ikke, om du nu går ud undervejs eller hvad du tænker, de vil opdage.. Det er helt normalt, at man bare har brug for at sidde alene, og mange synger heller ikke med på salmerne, men er blot alene med deres sorg.

Og så lige til sidst - mange tanker til dig, i den næste tid, det er hårdt når vi mister dem vi holder af, om det så er sygdom, alderdom eller ulykke. Begravelsen er hård at komme igennem, men for de fleste lysner det, når netop den er "krydset af" og overstået.

• #5   28. aug 2014 Jeg forstår dig godt Jeg har det sådan, at når jeg er i en kirke fuld af fremmede mennesker ,Kan jeg få klaustrofobi Staves Jeg gør det, at jeg sætter mig ved udgangen ,fordi så føler jeg, at jeg altid kan gå ud Og det skal du bare sige til dig selv, at det er ok, at gå ud, hvis du får det dårligt .Det har hjulpet mig

• #6   28. aug 2014 Tak for alle jeres søde beskeder, de hjælper virkelig på mit syn om at det nok skal gå.

Jeg har bestilt en båre buket fra min mor, far og jeg selv, og ved at den nok bliver stor, så den hjælper mig lidt ind i kirken tænker jeg, og derefter er det som i skriver, at finde en plads bagerst i kirken så jeg kan snige mig ud hvis det bliver for meget.

• Birgitte J
    Birgitte J Tilmeldt:
    jan 2016

Følger: 8 Svar: 1
    #7   7. jan 2016 Hej!

Faldt tilfældigt over denne tråd da jeg kiggede rundt herinde.
    Det rører mig dybt at læse din historie og selvom alting er overstået nu, ville jeg lige lægge en hilsen og give mit besyv med. smiley
    Jeg har selv været i nogenlunde samme situation, selvom det dog er mange år siden.. smiley
    Dengang kontaktede jeg http://www.begravelsesguiden.dk for at få anbefalet en bedemand og det var jeg virkelig glad for, at jeg gjorde! smiley Jeg fik nemlig kontakt til en bedemand, som faktisk var en bededame, men hun var helt fantastisk og hjalp mig igennem det hele på en meget fin måde.
    Jeg vil selvfølgelig derfor anbefale alle andre, der sidder i samme eller lignende situation også at kontakte dem. Særligt hvis man ikke rigtig har "råd" til at få en dårlig oplevelse.

De bedste hilsner fra Birgitte

Kommentér på:
Begravelse

Annonce