469 visninger
|
Oprettet:
Bidselbrug i hestesport {{forumTopicSubject}}
Jeg har ikke forstand på heste eller ridning overhoved, men jeg må sige at jeg er forbløffet over denne video og fotos af heste med blå tunger man har set ved internationle stævner
http://www.hippson.se/hippson-tv/darfor-gapar-hasten-vid-ridning.htm
mar 2008
Følger: 33 Følgere: 940 Hunde: 8 Emner: 354 Svar: 8.061
Jeg er ikke imod, at man rider med bid, hvis bare man gør det ordentligt!
Da jeg red, ville jeg rigtig gerne være dressurrytter.. Men alle jeg snakkede med, sagde at det kunne jeg bestemt ikke blive, hvis jeg ville ride med løse tøjler!
Og det kan jeg slet ikke forstå.. For man rider jo for benene og sædet?
Bidet var for mig, kun en nødbremse...
mar 2008
Da jeg var yngre, red jeg ikke særligt pænt! Det blev hevet og flået og brugt pisk i massevis.. - Det er godt man kan blive klogere!
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 87 Hunde: 2 Emner: 161 Svar: 2.199
mar 2008
Når vi har tilredet ungheste, har vi givet efter for presset, når der blev gjort det rigtige... Altså, når der blev lagt ben til, og den blev bedt om at dreje til fx højre, gav vi slip for presset, når der blev drejet bare det mindste til højre..
Vi arbejdede også meget fra jorden, og her var der godbidder i massevis!
Og hvis det var muligt fra ryggen, havde vi helt sikkert også gjort det der
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
Ved ridning er belønning ofte i form af f.eks. at man stopper med at "genere" den. Hvis jeg gerne vil have hesten til at stoppe tager Jeh i tøjlen, når den gør det, giver jeg slip igen (sådan meget forenklet )
På samme måde kan jeg lægge benet til, og slippe igen når den går fremad osv.
Derudover fortæller vi da osse hesten når den er dygtig, eller måske bliver den kløer lidt under manen e.l.
Under tilridning vil man normalt have en hjælper på jorden, og hos os vil denne osse af og til give en godbid e.l.
Men den form for belønning (med mad) er ikke så udbredt.
Belønning kan osse være at de får lov at gå afslappet frem efter en hård/svær øvelse.
Bidselbrug i hestesport