{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.852 visninger | Oprettet:

Jordemoder ell. medicin studie? {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen,

Jeg tænkte om der mon var nogen af jer, som kunne fortælle lidt om Medicin studiet eller jordemoder studiet, da jeg går og tænker lidt på om medicin muligvis kunne være noget for mig (med henblik på kirurgi, forestiller jeg mig..), eller om det skal være jordemoder?

Nogen af jer, som har gået på uddannelserne? stoppet på uddannelserne? (hvorfor?), har søgt ind på uddannelserne? (hvad har jeres overvejelser været?), Ved du noget om studierne der er værd at overveje?
hvordan har det været at læse? (hvis i kom ind), osv osv..

Håber at der er nogen der vil dele deres erfaringer eller bare tanker smiley

Tak på forhånd!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jordemoder ell. medicin studie?
  • #1   26. jun 2014 Hehe, jeg søgte først ind på medicin og blev senere optaget på jordemoder smiley Lidt sjovt, men der er næsten altid en eller to i jordemoderklasse som har gjort det.

Groft sagt, så er medicin studerende fortalt at de er verdens navle og hele ens liv kræser om dét. Jeg kunne bare slet ikke overskue at bruge (gennemsnitlig) 7½ år på noget hvorefter jeg stadig ikke var færdiguddannet.
    På jordemoderskolen er man fra starten af skiftevis i praktik, man ved på skolen hvor vigtigt det er, at lære med hænderne også. Ikke mindst har man enorm fokus på kommunikation (hvilket ikke eksisterer på medicin).
    Nu er jeg på vej ud i min 2. praktik og jeg må sige, jeg misunder IKKE lægerne! At være yngre læge (hvilket man jo er i mange år) er godt nok træls! Enorm elendige og urimelige arbejdstider - hvilken læge er en god læge efter en 24. timers vagt?! Selvfølgelig er lønnen bedre, men jeg har indtryk af at de fleste jordemødre kan få et helt andstædigt liv alligevel.
    Så er der job situationen, jeg ved at hvis du som mediciner er ligeglad med specialet, så skal du nok få et job (men det er næsten umuligt at bliver pædiater, dermatolog, plastikkirurg osv), hvor job situationen ser lidt anderledes ud som jordemoder i DK, tilgengæld så er der pt masser af jobs i Norge, Sverige, England og Grønland som mere end gerne tager danske nyuddannet ind.
    I DK har jeg ikke indtryk af at der bliver fastansat en hel masse, men de fleste får nok timer på afløser timer. For der er mangel på jordemødre, sygehusene har bare ikke råd til at ansætte dem fast..

• #2   26. jun 2014 Kender ikke til jordemoderuddannelsen, men hvis man vil læse medicin skal man være glad for at læse smiley Det er et meget bogligt studie, der er rigtig meget udenadslære. Alle vores eksamener, skriftlige, har indtil videre været uden hjælpemidler. Jeg synes selv det er meget spændende, så jeg føler ikke læsningen er så tung igen smiley Men i eksamensperioderne bruger jeg meget tid på at læse igen og igen for at have styr på det hele.
    Der er også stor forskel på hvorhenne du vil læse det, i Aalborg og Odense er det bygget op med moduler, så du fx. har et modul der hedder de endokrine organer og herunder har du så både anatomi, fysiologi, histologi og farmakologi. Hvor Århus vist nok deler det anderledes op så man har en masse anatomi og så noget fysiologi smiley
    Derudover er man i Aalborg også ude ved patienter fra 1. semester og er det 3 gange hvert semester. Så er man 3 studerende der får lov at komme ind til en patient, optage anamnese og udføre den objektive undersøgelse - det er rigtig fedt at få det i hænderne så tidligt!
    Det er et rigtigt spændende studie og jeg glæder mig til jeg engang ude i fremtiden er færdig !

• #4   26. jun 2014 Det er svært at vide hvad man brænder for, hvis man ikke ved så meget om det smiley
    Jeg vil sige, at det lyder som om TS gerne vil arbejde med mennesker og gøre en forskel.

Den store forskel på de to fag:
    Jordemødre arbejder ikke med patienter, vores fødende er i udgangspunktet raske.
    Lægen arbejder altid med syge mennesker.

• #5   26. jun 2014 Isabelle, jeg skulle måske uddybe, at selvfølgeligt er det det. Men jeg ved også at hvis jeg læste medicin ville det være med henblik på at arbejde med kejsersnit og gynækologi smiley

Jeg føler stor interesse for begge fag, og synes egentlig at de begge ligger ret meget til højrebenet for mig smiley

Tak for svar til jer andre!!, jeg tænker og grubler noget mere! smiley

• #7   26. jun 2014 @ Line, ah lægerne arbejde primært med syge mennesker !

Alt efter speciale så har de også opgaver omkring raske personer .....

Har en datter der blev færdig for 2 år siden ... En af grundene til hun ville være læge, var bl.a. at det er en uddannelse hvor du så at sige aldrig bliver færdig , det tror jeg virkelig man skal kunne rumme og vide at det er hele ens arbejds liv det gælder, 40 år frem i tiden altid at skulle være på, med og være klar til ny viden, nye metoder osv ... det tror jeg kan være et pres ...

Hun læste virkelig meget, efter studiet er der jagten på hvad man skal, kan få, skal man læse Phd, skal man forske osv ... for at få de gode eftertragtede specialer skal man helst det hele, og det betyder at man skal bruge megen fritid åp fx at deltage i ting omkring specialet, skrive artikler, helst forske lidt på sidelinien osv.
    Hun brænder for kirurgien, men ved ikke hvilken, men som hun siger man går ikke til arbejdstids ophør, er der en operation så bliver man ...Har man fri, men er der en interessant operation man kan få lov at overvære så bliver man, både for at opnå viden, men også fordi man skal vise interesse udover alle grænser for at gøre sig godt bemærket ...

Det er de spidse albuers verden, der er i den grad speciale snobberi ...

Har man taget et introstilling i et speciale, og derefter gerne vil prøve et andet for at sikre sig man vælger rigtigt, så kan man risikere at man ikke kan få en uddannelse stilling indenfor det første man prøvede for " man vendte dem jo ryggen" ved at prøve noget andet ...

Min datter har snart været 1 år i en intro som karkirurg, de har opfordret hende til at søge en uddannelsesstilling på afdelingen, men hun vil så gerne prøve plastikkirurgien, men er også virkelig bange for at lukke en dør ...
    På den anden side set er det helt tudetosset at man bruger en formue på uddannelsen og så er der ikke tid til at prøve tingene af, få brugt sin viden inden man skal lægge sig fast på det man skal arbejde med i mange år ...

Hun arbejder sideløbende med skadestue vagter, både fordi det er spændende og for at holde sin viden om andet en kirurgi lidt vedlige ....

Hun ville for øvrigt være pædiater da hun startede så det kan ændre sig undervejs ...

Tror det er en hårdt, men super udviklende studie, lige så arbejde, det både kræver meget og giver meget ... i perioder mere det ene end det andet, det skal man kunne holde til ..
    Og så nå ja, de 25 timers vagter hun fx også har en del af ...

Held og Lykke med dit valg ..

Gynækologer vil mange være i tiden så der er det mere end svært at få en intro stilling ved jeg .....

• #8   26. jun 2014 Er ikke selv mediciner eller jordmoder, men kender en del af begge slags og undre mig egentligt lidt over det valg du TS står i. Min oplevelse er at det er to MEGET forskellige slags mennesker der vælger de to fag ?????? Jeg oplever at lægerne kan være noget mere 'karriereorienterede' end jordemødrende, der mere er i deres fag fordi det nærmest er et 'kald' for dem. Men det er så bare min oplevelse smiley

• #9   6. sep 2015 åhhh jeg er også så meget i tvivl om jeg skal blive læge eller jordemoder smiley

Kommentér på:
Jordemoder ell. medicin studie?

Annonce