{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
832 visninger | Oprettet:

Lidt hjælp til fagforenings spørgsmål? {{forumTopicSubject}}

er der nogen her inde som har lidt styr på regler inden for fagforening? det er fordi min ven har lige mistet arbejd:-(
kort men langt fortalt: Han har natarbejd, var på arbejd da han blev kaldt ind på kontoret og de sagde at han skulle starte på daghold,( for der var brug for ham) og det skulle så ske med det samme. Han siger så at han godt lige ville snakke med familien om det, for nu ville han miste mange penge.. Dagen efter gir de ham sgu en sedl på hvor der står han er opsagt 7/9 pga nedskæring.. og tilmed siger de han bare skal sige til fagforening at han har vist det i 3 uger.. ( fordi han har 28 dage opsigelseret) frækt ikke?? og det ville han godt spare.. Han siger så hvad det er for noget det her osv.. og han gerne ville på daghold, Men det er nu fordi, for det kunne jo være han ville melde sig syg, han ville så ikke skrive under på det papir og siger så han godt lige vil snakke med tilidsmanden og fagforeningen men det måtte han heller ikke. Så kunne han bare pakke sin ting sammen, og skride hjem og få 3 ugers karentæne. fordi han nægter at arbejd på daghold.. Han går så ud til tillidsmanden men han ville ikke hjælpe, for han ligger sine penge i den forkerte fagforeningen kasse,( han skal sgu hjælpe) nå men han ringer så til fagforening ( krifa) siger så de lige vil ringe til firmaet. de ringer så tilbage til min ven og siger, at cheffen havde sagt at han var blevet fyret fordi han bare gik hjem, Hvilket han ikke gjorde, han blev bedt om at gå hjem.og nu har han så et spørgsmål, nu vil han jo godt have ramt på firmaet. Han har holdt 3ugers ferie og stadig arbejd, og det må han jo ikke. kan man ikk køre en sag på det??? for krifa sagde at de betød ikke så meget, han kunne jo bare holde sin ferie nu og det er med de 28 dage med i. Og bagefter kommer han i karetæne i 3 uger ok er det ikke meningen Krifa skal hjælpe ham og ikke firmaet? Han spørger jamen for han ikke nogen straf for det der? næ sagde krifa det betød ikke så meget.
Jeg vil da mene at min ven har krav på 28 dage opsigelseret og så bagefter holde sin ferie som han ikke har holdt først...
Håber at der nogen der kan hjælpe?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt hjælp til fagforenings spørgsmål?
  • #1   27. aug 2006 Tillidsmanden SKAL ikke hjælpe hvis han er i en anden fagforening. Der skal være en tilllidsmand for den fagforening han er medlem af til at hjælpe ham.

Jeg tror helt sikkert, at han kan have sine 28 dages opsigelse og derefter holde sin sommerferie. Men! - der er noget med sommerferier (14 dage) skal afholdes inden oktober.

Hvis din ven er ansat til at skulle arbejde i skiftehold, så kan firmaet sætte ham på ren dagvagt, eller ren nat. Det har de ret til.
    Men noget andet er, at de burde spørge om han kunne gå på ren dagvagt.

Og han skal IKKE sige noget til fagforeningen som firmaet siger han skal - han skal sige det der er sandt, og det er hans ret.

• #2   27. aug 2006 og selvfølgelig må han snakke med sin fagforening.

• #3   27. aug 2006 Har han valgt at stå i en fagforening der ikke har overenskomsten på området SKAL tillidsrepræsentanten ikke hjælpe for han er der for de medlemmer der står i "hans" fagforening. Din kæreste er nødsaget til at henvende sig der hvor han er organiseret selvom jeg tvivler meget på han får den hjælp som han skal bruge.
    Men jeg synes at det er en smule fjollet at tillidsrepræsentanten ikke hjælper i en sådan situation, med mindre at det er sket flere gange og din kæreste stadig ikke vil være med i fællesskabet.

Men jeg håber da på han får den hjælp han har brug for.

/ Trine

• #4   27. aug 2006 Hvis et firma ændre dine arbejdstider så drastisk som her er jeg ret sikker på at de skal varsle det i god tid.

Din kæreste har selvfølgelig krav på sit opsigelsesvarsel når han er sagt op.

Mht at arbejde mens man holder ferie det er ulovligt og jeg er sikker på det kan straffes hvis det opdages.

Og med mindre at han har på skrift at han er blevet bedt om at gå hjem så er det påstand mod påstand hvilket kan være svært at bevise.

Det kan være meget dyrt på lang sigt at stå i den forkerte fagforening.

• #5   27. aug 2006 Polski..

Hvis man er ansat til skifehold kan de sagtens sige du skal gå hjem og holde 11 timers reglen og møde i et andet skift. Det siger overenskomsten.
    Vi har brokket os meget over det i det firma jeg er i, men de har ret til det.

• #6   28. aug 2006 Henriette alt afhænger selvfølgelig at hvad overenskomsten på området siger. Men jeg mener at fra at arbejde nat til dag er en væsentlig forandring / forringelse af dine arbejdsvilkår så hvis de kan det bør der være en varsling - og selvfølgelig skal 11timers reglen overholdes.

• #7   28. aug 2006 Jeg vil nu da også mene, at han skal have løn i sin opsigelsesperiode.....men han kan ikke holde sin ferie i hans karantæne, det må man ikke!!!

• #8   28. aug 2006 men der er da tiderligt på året (eller var det sidste år?) vundet en retsag, om det IKKE er et krav om at være et bestemt fagforening, at man er ligestillet.. og Krifa havde da også sagt at ham tillidsmanden skulle været med der inde til samtalen... uanset hvad, jeg kan da så hellere ikke forstå hvorfor alle siger det er tys tys det der med ferie penge og arbejd samtidig, for de kan jo blive knallet for det.. men men det gør de jo så ikke eller hvad?
    Elena H..... ja det ville jeg også mene

• #9   28. aug 2006 Selvfølgelig skal han have sin løn i sin opsigelsesperiode.
    Ja der er belvet afsagt dom i sagen om hvorvidt man må have eksklusiv-aftaler - altså at man har fri organisationsret i Danmark, men hvis tillidsrepræsentanten ikke tilhører den fagforening hvor din ven er organiseret så kan de ikke kræve at han skal med til samtalen. men din ven burde helt klart have en bisidder fra sin fagforening med til samtalen. Og det er vel heller ikke rimeligt, at den fagforening der har overenskomsten på området, og som har brugt ressourcer på at uddanne en tillidsrepræsentant skal bruge sine ressourcer på en mand der ikke ønsker at være en del af fællesskabet og være medlem af den fagforening, men har valgt en der er langt billigere.
    Der er en grund til at kontigentet i de grønne fagforeninger er så billige, nemlig man får ikke en skid hjælp når man har brug for det. Og det er en dyr erfaring at gør sig når man står i en situation uden job og ens arbejdsgiver vil tage røven på en.

Kommentér på:
Lidt hjælp til fagforenings spørgsmål?

Annonce