{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

opgave i biologi {{forumTopicSubject}}

hej, jeg skulle lave en slags stil i biologi. Jeg har valgt, at skrive om Chihuahua. Og så ville jeg høre hvad i synes om det. Indholdet har jeg fundet i forskellige bøger.


Chihuahua

Chihuahua'en stammer oprindeligt fra Mexico. Det siges, at racen stammer fra den æld gamle race Techichi. Techichi stammer helt tilbage til år 400, så det et er en æld gammel race. Og det var toltecernes hellige hund. Toltecerne ærede chihuahua'en, på grund af deres tro. I deres tro hed guden Tula. Og Tula var en hund. Aztekerne overvandt toltecerne, og aztekerne beholdte hundene. De blå eksemplar blev regnet for hellige. Aztekerne er bundet til hundene på grund af deres religion, og deres livsførsel. Ligesom i det gamle Egypten spillede hundene en stor religiøs rolle for aztekerne. Det var bl.a. en hund, som fulgte de døde til underverden og forsvarede dem imod onde ånder, indtil det endelige mål var nået. En hund der blev brændt sammen med en afdød, kunne påtage sig den afdødes synder, så guderne ikke blev vrede. i 1520 blev aztekerne besejrede af spanierne, og der forsvandt Techichi ud af billede, for en kort stund. Og imens udviklede den sig til vore dags Chihuahua.

Chihuahua'en dukkede op i 1800-tallet. Den dukkede op i Mexico City. Den blev hurtigt populær. Og fik navn efter den mexicanske provins. I 1880 kom Chihuahua'en til amerika, hvor den også var meget populær. Både rige og fattige havde dem. I amerika gik der mange historier om dem. Her er en af historierne. De blev kaldt for vilde hunde. Og levede i jordhuller, og de klatrede i træer. I 1904 blev den første Chihuahua registreret. I dag fødes 2500 chihuahua'er om måneden i USA.

I 1950'erne kom den første Chihuahua til danmark. Den blev købt i sverige af en kvinde ved navn agnes petersen. På grund af dens stolthed og loyalitet, er udtrykket: ”En stor hund i en lille krop.” blevet meget kendt. Det er en god lille vagthund der er ingen fremmed, der kan komme uden den har sagt noget. Chihuahua er lydig , og en ualmindelig stædig hund. Og prøver at dominere sin ejer, hvis den kan få lov til det. En Chihuahua elsker at få kærlighed, og man kan få et meget tæt forhold til den. Den elsker varme og er ikke så glad for kulde, så om vinteren, når det er meget koldt, kan man give den en jakke på. Chihuahua er verdens mindste hund, og kan veje helt ned til ½ kg. Den oprindelige form af Chihuahua, er den korthårede version. Det er en god hund til et lille hjem, og til en person der ikke går alt for lange gåture.


Temperament og pleje.
Chihuahua'en har et frygtløs temperament. Chihuahua'en er ikke velegnet i et hjem med små børn, da børnene ville kunne skade den. Den kan også selv være lidt aggressiv. Ellers er det en glad, kærlig og intelligent følgesvend. Ingen af pelstyperne kræver meget pleje. Den kræver heler ikke særlig meget motion.

Udseende: Chihuahua'en har en kompakt robust krop og et æbleformet hoved. Den har store runde øjne og oprejste øre. Og en hale, som står oprejst. Chihuahua'en har retvinklede øre på

Fakta om racen.
ca. 45 grader.
Højde: 15-23 cm.
Vægt: 0,5-3 kg.
Levealder: 13-16 år.
Oprindelsesland: Mexico.
Beskrivelse: pelsen er kort og glansfuld, eller lang og silkeartigt. Findes i disse farver: black and tan, brun, gylden osv.


Medfødte og arvelige sygedomme.
Læbe/ganespalte. Du kan se det, ved kløve ved overlæbe ,eller ved at der er en ganespalte. Og den har svært ved at spise.

Patellaluxation. Du kan se det, Ved at knæskallen smutter til indersiden af knæet. Benet låser og giver smerter.

Tak på forhånd!! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  opgave i biologi
  • #1   4. apr 2014 "Og prøver at dominere sin ejer, hvis den kan få lov til det." argh! Ja det er en bestemt hund, men at prøve at dominere sin egen herre, har jeg dog ikke indtrykket af smiley Så er min søsters chi i hvertfald ude for kategori smiley
    Men sjov opgave... kan bare ikke lige helt se sammenhængen til biologi, det virker mere historisk forklaret smiley


  • #2   4. apr 2014 Under fakta om racen...hvad betyder ca 45 grader smiley ?

  • #3   4. apr 2014 ja, ved det overvejer også lidt at slette det. du har ret i at det godt kunne lyde lidt historisk, men den lærer jeg har kan kan godt lide, at man kommer med lidt historie. smiley


  • #4   4. apr 2014 Linda: Tror det skulle have stået efter retvinklede ører på?
    Og forresten kan den jo godt være langhåret i dag smiley


  • #5   4. apr 2014 Ok, men hvilken relation har det til biologien? Hvilket emne har I om? smiley

  • #6   4. apr 2014 ja altså det er ørerne der er ca. 45 grader. smiley


  • #7   4. apr 2014 Nina - Ahh ok smiley Tænkte, at det var da en særdeles varmblodet race smiley

  • #8   4. apr 2014 ja det det skulle have stået efter retvinklede ører.
    biologi handler jo også om dyr og vores emne er dyr. smiley


  • #9   4. apr 2014 Ha ha, ja den kan jo næsten blive lige så arrig/stædig, at der kommer røg ud af ørerne ligesom Anders And smiley

  • #10   4. apr 2014 og jeg ved godt at en chihuahua godt kan være langhårede men det oprindelige er korthårede. smiley


  • #11   4. apr 2014 Nina: ja lige ved. smiley

  • #12   4. apr 2014 Ok, det er jo et meget bredt emne, når jeg tænker biologi og chihuahua, tænker jeg nemlig bare sådan noget som, gener, celler, sygdomme osv. indenfor chihuahuaen smiley

  • #13   4. apr 2014 okay. smiley


  • #14   4. apr 2014 Vil bare sige at det lyder lidt dumt når du skriver og efter punktum. Men ellers rigtig god opgave smiley

  • #15   4. apr 2014 Okay! smiley Tak!! smiley

  • #16   5. apr 2014 Jeg ser umiddelbart en masse af chihauhau'ens historie/temperament(du har faktisk skrevet en racebeskrivelse), ikke rigtigt noget biologi. Jeg tænker, at du kan redde den ved, at nævne hvilke farver den fåes i og hvilke der dominere.

  • #17   5. apr 2014 Okay tak smiley

  • #19   5. apr 2014 nej det havde jeg ikke lige tænkt over. smiley

  • #20   5. apr 2014 Biologi i skolen når man er 14 er ikke det samme som når man er 18.

    I en opgave i biologi som TS's så er det ikke gener etc. det handler om, ligesom man ikke lærer om osmose etc. i den alder, så vidt jeg kan huske kom det først i gymnasiet.

    Biologien i 14 års alderen går mere på det overordnede og meget lidt på hvad der er under huden på det har med at gøre :o)

    Så jeg synes det er en fin opgave :o)

    Jeg ved ikke hvor lang opgaven skal være. Men du kunne starte med lige at definere hvad en hund er og hvilken dyrefamilie etc. den går ind under.

    Chihuahua er så den race inden for hunde du har valgt at fokusere på.



  • #21   5. apr 2014 Hvem er toltecerne? Måske du lige skulle skrive det? For det er vidst ikke skøjteprinsesser der er tale om :o)
    Og det er bestemt ikke almen viden :o) Jeg går ud fra at det er det folkefærd der kom før Aztekerne eller?

    Jeg har i mange år rettet opgaver for medstuderende (ikke grammatik men indhold :o)).
    Det er overraskende så mange der skriver om ikke-definerede personer og disses meninger og holdninger fordi de ikke-definerede personer, for forfatteren, er indforstået imens det for læserne bestemt ikke er det.


  • #22   5. apr 2014 Jeg er 15 år og går i 9. klasse, og så vidt jeg husker lærte vi i hvert fald om genetik og den slags i 8. klasse, og ved såmænd også hvad osmose er, så at man først lærer sådanne ting i gymnasiet er vel så ikke helt rigtigt.... i hvert fald ikke på min skole smiley Men ja det er vel nok lidt tidligt for TS, at skulle gå dybere ind i det, specielt hvis hendes lærer slet ikke har lært dem om det endnu smiley

  • #23   6. apr 2014 sanne: det er rigtigt det du skriver. og det var en god ide at skrive hvem toltecerne og hvad en hund er.

    nina: vi har haft en del forskellige lærer i biologi her i 8. klasse, så har ikke lært helt vildt meget. smiley


  • #24   8. apr 2014 For det første super god opgave. Dog mangler du lidt at chihuahuaen er brugt som alarmhund til at vække de store vogter racer når der kom ubudne gæster (Det er derfor de er så gøende)

    Chihuahuaer dominere IKKE deres ejere, de er blot ikke pleasende som f.eks. border collien. De har deres egne meninger om tingene, men de prøver altså ikke at bestemme over deres mennesker. smiley
    Chihuahuaen er generelt en meget loyal og kærlig lille hund, som bare gerne vil være tæt på sin ejer.

    Det med ganespalte er ikke en almindelig ting ved chihuahuaen, jeg har i hvert fald aldrig set et kuld hvor der var en i, og jeg følger en del med indenfor racen.
    PL er ikke noget man ser og findes i flere grader, så det skulle du måske også have med. For i den mindste grad smutter knæskallen ud, men hopper ligeså hurtigt på plads igen (det er irreterende, men ikke nødvendigvis smertefuldt for hunden) i grad 3 (eller er det 4?) er knæskallen slet ikke tilstede. smiley

    Derudover er chihuahuaen af natur ikke agressiv, det er noget dårligt avl og dårlige ejere gør den til. En normal chihuahua skal IKKE være agressiv eller bange.

    Ang farven er det nok en del nemmere at sige at chihuahuaen er godkendt i alle farvekombinationer pånær merle. smiley

    Og sidste ting, det med hjem med små børn, ja de kan skade den, men chihuahuaen er en meget hengiven lille hund, og mange af dem elsker børn, man skal bare være ekstra opmærksom på børnene og på at lærer dem at omgåes hunden. Min opdrætter har børn og har derfor også haft små børn imens hun havde chihuahua, og det har fungeret fint.
    Lucky elsker små børn, min nevø på ca. 9 mdr er noget af det bedste han ved, de er dog kun sammen under opsyn.

    Ellers rigtig flot opgave smiley


  • #25   9. apr 2014
    My only Sunshine<3 okay tusind tak!! smiley


  • #26   9. apr 2014 Det var så lidt. smiley

    Det kan være lidt svært at finde rundt i chihuahua racen, og hvad der er fakta og fordomme.
    Chihuahuaen er en af de racer der er rigtig svær at fortælle hvordan er, fordi de alle sammen er så forskellige i personlighed, selvom de er samme race og mange minder om hinanden.

    Når ja, chihuahuaen kræver selvfølgelig ikke så meget motion i forhold til større og brugs racer, men mange af dem er faktisk ret energiske og kan rigtig godt li at komme ud og opleve noget og være aktiv. Lucky kunne sagtens klare mere end de daglige 3-5 km hvis jeg ville, han er slet ikke træt efter 5 km. Men det er selvfølgelig stadig i den lave ende af motionskrav og de tilpasser sig jo også til deres ejere smiley
    Men man kan sagtens få en meget aktiv lille hund i chihuahuaen


  • #27   9. apr 2014 ja det er en svær race at fortælle om. chihuahua'er er meget forskellige. min hund (Anna) elsker og gå tur, men bliver hurtig træt.

  • #28   9. apr 2014 Ja det problem har jeg så ikke smiley Lucky har altid krudt i røven, men ligeså hyper aktiv han kan være, ligeså glad for at putte er han også. Så det ene øjeblik kan han være helt ustyrlig, vil lege konstant, ud og gå lang tur osv, og næste øjeblik ligger han på ens skød og skal putte..

    Chihuahuaer kan være ligeså forskellige som dag og nat, selvom de er samme race. dog er der selvfølgelig nogen ting som går igen ved mange af dem. f.eks. deres ego, jeg tror endnu jeg har til gode at møde en chihuahua som ikke havde et stort ego. Dog er det jo ikke kun en dårlig ting at have.
    For inderst inde tror jeg de fleste af dem godt ved at de ikke er så store, det gør Lucky i hvert fald smiley

    Lucky er meget fremad brusende og er en "her kommer jeg" hund, men den anden dag da vi mødte en stor samojade, som også var lidt frembrusende, gik lucky alligevel lige om bag mig til den stod stille, så var han stor og kunne sagtens hilse igen, hehe smiley
    Men det er kun godt at han har respekt overfor andre hunde.


  • #29   9. apr 2014 min elsker virkelig også at putte. det er næsten utrolig hvor stor forskel der kan være. ja det er kun godt at han har respekt over for andre hunde


Kommentér på:
opgave i biologi

Annonce