Job eller uddannelse - tør jeg? {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Nogle gange kan det være rart at lufte sine tanker for helt udenforstående personer og det er så det jeg vil gøre her...
Jeg har et job jeg er glad for. Det er indenfor mit fag, jeg blev uddannet i 2002 og har arbejdet med mange forskellige områder af det fag siden da.
Jeg er en positiv person og jeg har altid været glad for mit arbejde, men jeg har også skiftet job - helt frivilligt, en del gange.
Nu er jeg i en stilling som tilgodeser mange af mine interesser og ønsker i forbindelse med et arbejde, det er gode arbejdstider, gode kollegaer, stor frihed og plads til at man kan bruge sin personlighed i jobbet.
Alligevel så står jeg og har sådan en lyst og trang til at tage en ny uddannelse.
Jeg vil skulle starte med et år på handelsskole og så derefter have en læreplads, altså tre år i alt, så er jeg færdiguddannet.
Mine "bekymringer" omkring at springe ud i det ligger primært i at sige mit job op og så finde ud af at den nye uddannelse ikke lige er mig. Eller at jeg ikke lige kan finde en læreplads efter handelsskolen, jeg ved der er rigtig mange om meget få pladser.
Derefter bliver det meget svært at finde så god en stilling igen indenfor mit nuværende fag.
Der er selvfølgelig også et økonomisk aspekt i det, men på den anden side er det også lidt en investering.
Hvis jeg ikke springer ud i det, er jeg bange for at jeg alligevel om et år eller to ikke kan finde tilfredshed i mit nuværende job, og så alligevel gerne vil noget andet.
Jeg er jo ikke ligefrem ung når vi snakker ny uddannelse (37 år), så hvis det skal være, så skal det altså være nu....
Hvad tænker I? Har nogen af jer stået i en lignende situation og hvad har I gjort? Levede det op til forventningerne? Har I fortrudt? Lad mig bare få nogle indput til min forvirrede knold...
Mvh
Winnie
feb 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 749
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
sep 2007
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 24 Svar: 221
"Problemet" med det år på handelsskolen er at det i forvejen er komprimeret med et helt år. Altså det forløb jeg tager på et år, varer normalt to år, men det er kogt sammen til et år kun for voksne elever. Jeg vil dog helt klart undersøge mulighederne.
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.620
Det jeg ville være bange for var muligheden for at der ikke er en praktik plads efter skolen, specielt med en voksen alder.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.597
sep 2007
Jeg vil helt klart spørge min arbejdsgiver om et års orlov, men jeg tvivler på jeg kan få det.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
sep 2007
jun 2012
Derudover vil jeg sige at jeg tror at HG som aftenskole - hvis det findes - ville blive en stor udfordring, for kender en del der går på HGV, og de har siindsygt mange lektier for hele tiden, altså det er jo værre end det jeg har for og jeg går på HF xD
- Så det ville jeg os have med i tankerne hvis jeg var dig (:
sep 2007
Jeg tror heller ikke på HG som aftenskole, slet ikke turboforløbet på 1 år, vil ikke udsætte mig selv for det når jeg også gerne vil have lidt familie og fritidsliv.
Da du tog HGen vidste du da ikke hvad du ville bruge den til?
Jeg ved jo lige nøjagtig hvad jeg vil bruge den til, og det er bare et krav i forhold til den uddannelse jeg gerne vil have, så på den måde vil den ikke være spildt.
jun 2012
jul 2006
Jeg tager den på niels brock online academy. Der er masser der har fuldtidsjob ved siden af.
Man skal kun møde op fysisk første dag. (i KBH) selv eksamen tager du online. Jeg går i "klasse" med en der bor i thailand og en der bor i Isral f.eks. og det er SUPER. Og er man vant til at studere er det altså ikke smadder hårdt.
på den måde får du uddannelse , beholder dit job og har et år til at tænke dig ekstra om : http://www.brock.dk/online-uddannelser/kontor-online-for-voksne-hgv/
jul 2012
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 3 Emner: 117 Svar: 2.617
Jeg ville ikke turde sige mit job op på nuværende tidspunkt for at gå en usikker fremtid i møde.
sep 2007
Stine - jeg har ikke studenter eksamen, vidste godt 12 ugers kursus var en mulighed hvis det var tilfældet.
jul 2006
jul 2006
Jamen man starter første dag inde på skolen hvor man møder sin kontaktlærer og sine medkursister (vi var 85 på holdet og deles så ind i "klasser" med kontakt lærer. Så bliver man delt ind i grupper som er dem man skal arbejde sammen med i de "cases" man får præsenteret i løbet af tiden. Derudover bruger de en masse tid på at forklare om diverse programmer osv. Dagen slutter ved ca.17 tiden.
Når hverdag så starter så logger man hver mandag ind på den side jeg har taget et print screen af her. Ude til venstre står de fag jeg har (jeg har merit i nogen de står der ikke.) Under hvert fag ligger der et forum hvor hvis man har spørgsmål til en opgave f.eks så kan man stille det der direkte til sin lærer og de andre kan komme med indput osv. Der ligger også dine opgaver i det enkelte fag osv. Se billede nr. 2 som er min samfundsfags mappe. Det er så de opgaver til denne uge. Hvis jeg klikker på Link til kapitel 7 åbner den så en internet bog hvor jeg så læser kapitel 7.
På det billeder herunder: i midten (kalenderen ) der kan I se det der hedder Webinar. Det er et online klasselokale. Hvor vi er på noget der minder om skype. Så kan vi se vores lærer og hun kan se os (webcam) og man får en undervisning som man ville få alle andre steder, man kan række hånden op, stille spørgsmål osv. de kører det samme 2 gange dagligt så man har mulighed for at deltage selvom man har job.
Og så gælder det bare om at lave ens afleveringer og sørge for at "dukke" op til der hvor der står obligatorisk webinar.
Det virker lidt indviklet lige i starten men man lærer det hurtigt. Jeg er absolut ikke en haj til it men har nemt ved at følge med. Det kræver lidt selvdiciplin men kan man det er det en suuuper fed måde at læse på.
jul 2006
sep 2007
Sarah, tusind tak for den udførlige beskrivelse, jeg har også været inde på linket, det ser godt nok spændende ud.
Whippet fan - det kan være vi kommer til at "gå i klasse sammen"...kunne da være sjovt
jul 2006
Job eller uddannelse - tør jeg?