{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Simplicifere hverdagen? {{forumTopicSubject}}

Hey smiley

Jeg har desværre en depression, som går ud over min hverdag. Jeg er dog i behandling for det, både med medicin og psykolog.

Jeg har fundet noget a la part på en hest, hvilket giver mig uvurderlig positiv energi, glæde og mulighed for lidt mere overskud.

Dog synes jeg, at det at holde et hjem, passe tøj/mad/rengøring/studie, for slet ikke at tale om at få den søvn og afslapning min krop kræver, og lignende ikke efterlader den energi, jeg har brug for, for at jeg også har energi til hesten.

Selvom vi selvfølgelig hjælpes ad, så føler jeg, at jeg i for lang tid nu har overladt for mange ting til kæresten, for at jeg kunne komme ud til hesten, og det synes jeg bestemt ikke er fair...
Han har ikke nævnt noget som helst om det, men jeg synes stadig ikke det er fair.

Vi er lige flyttet, og derfor har vi nu den oplagte mulighed for at finde og komme ind i nogle nye rytmer i hverdagen, så det jeg vil høre jer om er, hvordan I gør tingene simpelt, let og overkommeligt i dagligdagen?? smiley

Jeg har før været typen, hvor kvinden (mig) gør det hele + passer uddannelse og/eller job. Det er jeg kommet næsten helt væk fra efterhånden..

Jeg har også altid haft behov for at lave stort set al mad fra bunden, men dét er overskuddet slet, slet ikke til mere overhovedet...

Så hvordan har I valgt at gøre med mad i de perioder, hvor energien har været brugt på alt andet?

Jeg er virkelig ikke til rugbrødsmadder, og vi har ikke en kummefryser mere.
Samtidig kunne vi begge trænge til at tabe os lidt, så maden må jo helst også være lidt mere sundt end take away, som jo også er ALT for dyrt...

Kort og godt: Hvad kan I dele ud af gode råd og erfaringer til at få dagligdagen til at hænge sammen uden at skulle gå på helt kompromis med de ting, der faktisk giver lys i hverdagen, selvom det er energikrævende?

smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Simplicifere hverdagen?
  • #2   16. mar 2014 Jeg syntes i skal deles om alt arbejde i hjemmet Lige fra rengøring til madlavning Lav feks et skema over de forskellige ting i skal have lavet Nu vil du måske sige at det ikke er fær over for din kæreste fordi han arbejder amen du har dine studier og din hest du skal passe så derfor syntes jeg det er ok Samtidig har du det jo ikke godt smiley

• #4   16. mar 2014 Da jeg led af stress brugte jeg meget mad der kunne laves i ovnen. Så kunne jeg sidde på min flade mens det lavede sig selv. Derudover lange ture med mine piger osv.

• #5   16. mar 2014 Jeg bruger delvis færdigretter til de dage hvor jeg har begrænset energi. Dvs. jeg har en reserve af salat der er lige til at spise, enten køber jeg det der allerede er vasket eller også er det fra et salathoved jeg har vasket før, herudover fisk i butterdej som bare skal ind i ovnen, stegt flæsk kan man også lave i ovn, bare gas på ovnen, læg stykkerne i et ovnfast fast og lad dem passe sig selv indtil de er færdige, jeg gør det samme med lammekoteletter, og andet egnet kød. Køb squash... de skal bare vaskes skæres i tykke skiver og ind i ovnen med dem også.

Gambas al ajillo er også hurtigt og nemt og tager ikke 5 minutter at forberede - igen ind i ovnen med det hele.

Og så er de der Pizza Traditionale fra Dr. Oetker faktisk slet ikke dårlige når man tænker på at de er færdigpizzaer, plus at kalorieindholdet er til at leve med.

Så ja... grundlæggende, find retter hvor det tager 5 minutter at smække dem ind i ovnen, så er det som regel til at overskue.

• #6   16. mar 2014 Jeg er igang med at blive udredt for 2 diagnoser, ADD og borderline. Mit overskud er lig 0 og med en kæreste i militæret, så bliver jeg nød til at gøre det selv.
    Jeg skemalægger min hverdag:-) ellers kan jeg slet ikke få fundet overskuddet frem. Nogle dage bruger jeg piktogrammer, men det er efterhånden sjældent.
    Jeg skriver ned hver aften, hvad jeg skal lave og hvornår. smiley

• #7   16. mar 2014 Jeg tror det er vigtigt at du beslutter med dig selv, hvilke aktiviteter/ting i hverdagen der er vigtige for dig at gøre, på en bestemt måde, og hvilke der ikke er så vigtige for dig. Du kan evt. prøve at lave en prioriteringsliste, for at se hvad der er vigtigst for dig i hverdagen. Det der er vigtigst, skal du også prioritere højest, så det er dér du lægger det meste af din energi.

Er det fx vigtigt for dig at lave god mad fra bunden, så få din kæreste til at hjælpe med de andre ting. Hvis det ikke er så vigtigt at maden er lavet fra bunden, men du synes det er mere vigtigt at aflaste din kæreste i hverdagen, er det dér du skal lægge din energi. Kan du følge min tankegang?

Jeg synes du skal tage en snak med din kæreste om det. Hvordan har han det med det, hvad synes han I skal gøre anderledes, og hvad vil han gøre for at hjælpe dig. Sammen må I finde en løsning, så I begge er tilfredse med hverdagen.

Mht. nem mad, så når I ar overskud til det, så lav en ordentlig portion mad og frys ned - og/eller bare generalt når I laver mad, så lav lige en portion ekstra og frys ned eller spis det dagen efter. Der findes også mange lette retter, der bare skal varmes op. Er sikker på du kan finde en kogebog eller hjemmeide, med en masse lette retter.

Men igen - find ud af hvad der er vigtigst for dig, og prioriter det højest. Så vil du garanteret snart mærke, at du får mere energi og overskud. :o)

• #8   16. mar 2014 Jeg har prøvet at lave skema over hverdagene, men det duer ikke for mig desværre. Jeg har skema nok i at skulle i skole 3 dage om ugen + forberedelse...

Vi deles også om det herhjemme smiley

Kæresten har bare selv nogle problemer, som han ikke vil have offentligt, men som er lige så slemt som min depr., derfor synes jeg ikke, det er fair længere.

Men ellers er det nogle rigtig gode indput!

M.I.
    Hvad er Gambas al ajillo?

• #9   16. mar 2014 CTS - Jeg har haft planlagt i lang tid at ville tage en weekenddag og lave en kæmpe portion mad, som skulle fryses ned i portioner. Det tager bare alt for meget af min energi, og jeg får svært ved at magte at lave maden færdig.
    Jeg har prøvet det nogle gange efterhånden...

Men jeg vil kigge lidt mere efter de færdigretter, der er.

Det eneste, jeg egentlig har prøvet, er boller i karry i den det pølse-indpakning...

Er der andre, der smager ok?

Vi er ikke så meget til pizza desværre, og de lasagner, man kan købe, har ikke ret meget kød i, desværre...

Og tusind, tusind tak fordi I hjælper!!!

Det betyder SÅ meget for mig! smiley

• #10   16. mar 2014 Måske kan du finde en, der vil komme og hjælpe dig med at fylde fryseren en gang i måneden? En der kan afsætte en lørdag til at lave en stor portion boller i karry, lasagne, høns i asparges, tomatsuppe, gullasch og pølsehorn?
    Hvis du ikke kender nogen, der har lyst til det, så kan du prøve at spørge en kogekone, hvad det skal koste at få hende til det. For det bliver jo bestemt heller ikke billigt, hvis I skal købe færdigretter i forretningerne.
    Men prøv at spørge venner og familie. Der er mange damer, der godt kan lide at lave mad og gerne vil hjælpe. Hvis du boede tættere på mig, så ville jeg også gøre det smiley

• #11   16. mar 2014 Det er kæmperejer som du lægger i et ovnfast fad, hælder olivenolie (masser!), hvidløg, chili og salt over og sætter ind i ovnen ved høj temp indtil de er stegte. Spis brød til som du kan dyppe i olien.

Jeg er ikke til de der "pølse" færdig retter, eller færdigretter generelt. Færdig lasagne kan jeg slet ikke spise, jeg synes det smager så grimt. :p... men ja, fiskeretterne og så de forskellige Jensens retter og middagsfrikadellerne går an. smiley

• #12   16. mar 2014 Uhh... er ikke til rejer og slet ikke varme....

Kan jeg bruge kylling?

• #13   16. mar 2014 Vi er desværre lige gået af med vores kummefryser i forbindelse med flytningen, for der er ikke plads til den i den nye lejlighed, men vi overvejer en dag at få et lille fryseskab, men ikke lige foreløbig...

Ellers er den idé super god og bestemt én, jeg vil huske!
    Og tak smiley

• #14   16. mar 2014 Tror desværre ikke det vil være godt med kylling. smiley

• #15   16. mar 2014 Øv... Men ok... Idéen er super god...

• #16   17. mar 2014 Når man har en depression/stress, så handler det meget om, at der bliver taget nogle ansvarsområder fra en´ . Snak med kæresten om hvilke ting han helt kan tage på hans kappe og hvilke du kan tage...så skal i hver især ikke spekulere på det.

Dernæst så handler det om positive oplevelser og der har du jo hesten...men det lyder til, at den er ved at blive en byrde fordi du spekulere på alle de andre ting og så giver den ikke den positive effekt, som du har brug for. Så få sat dagligdagen i system og vælg hvad du syntes er mest vigtigt.

Har du overvejet en sygmeldning fra skolen ?

Har da også et par nemme forslag til maden smiley

Karrysuppe af den færdiglavet slags tilsat færdigstegt kylling og ananas og så lidt brød til.

hjemmelavet pastasalat med alt det i, som i kan lid,e rørt med de dressinger man kan købe, hvor der bare skal tilsættes olie og vand..og så lidt stegt kylling deri.

Form 4 hakkebøffer og brun dem kort på en pande og læg dem i et fad. steg løg på panden og hæld dem over bøfferne. Lave en meget tyk sauce på panden og hæld den over bøfferne (den bliver meget tyndere inde i ovnen pga saften fra bøfferne) og så ind i ovnen i 20-25 min, så har du bøf med løg med den bedste sauce..dertil kan du den ene dag lave kartofler og de resterende kan bruges til bøfsandwich smiley

• #17   17. mar 2014 Jeg var sygemeldt fra skolen sidste år fra maj til september, så synes ikke rigtigt, jeg vil gøre det igen i år.
    Programmet for ugerne frem til sommerferien er faktisk ret overskueligt:

Uge 12+13 = almindelig undervisning

Uge 14+15 = frivillig undervisning, hvor jeg har glemt at melde mig til noget pga stress over flytningen

Uge 16 = Påskeferie frem til 22. april

Uge 17-20 = almindelig undervisning

Uge 20-26 = skriveuger og eksamen, hvor jeg kun har én skriveuge + eksamen, hvorefter der er sommerferie...

Så det er ikke så slemt, som det føles...

Jeg tror ikke, hesten er ved at blive en byrde. Der er omlagt en hel del ude på gården, så der er faktisk ikke nogle bokse at muge i, Der skal kun muges ud i løsdriften, hvor det endda bare skal lægges i en bunke i hjørnet, så fjerner ejeren det med traktoren engang imellem...
    Samtidig gør hun store fremskridt for tiden, så det er skønt at komme derud.

I går købte jeg nogle nemme madvarer til det meste af denne uge. Samtidig kan jeg købe færdiglavet mad med hjem fra kantinen på skolen, så det bliver til at overskue smiley

Jeg købte:
    Boller i karry (til i går og i dag)
    Cowboytoast (evt suppleret med ris-rester + et par koteletter fra fryseren)
    Miracolli spaghettiret, hvortil jeg købte nogle kødboller med chili (spotvare hos Kiwi Minipris) (også mad til to dage)

smiley

Den med hakkebøfferne lyder virkelig lækker!

Det kan vel også laves med hakket kalv og flæsk til krebinetter/karbonader, bare uden løg?
    Tja... og vel også til koteletter, bare med anden form for sauce....

• #18   17. mar 2014 Ja du kan variere som du vil mht kødet smiley

Det er en nem måde, at få saucen til at smage af noget og hvis man vælger andet kød kan man jo bare putte det i som man syntes passer til kødet smiley
    Det med hesten var egentlig ment som, at "det burde være balsam for sjælen for dig, men du spekulere for meget på de andre ting der ikke bliver gjort, så du glemmer at nyde det" smiley

Nej skolen lyder til, at være til, at overskue...er du så helt færdig til sommer ?

• #19   18. mar 2014 Når jeg er hos hesten, så forsvinder alt andet smiley
    Det er det at få pakket tid og energi ind i hverdagen til at komme ud af døren, der er udfordringen...

Nej, jeg har cirka 3 år tilbage smiley

Kommentér på:
Simplicifere hverdagen?

Annonce