2.349 visninger
|
Oprettet:
Krybdyr som nabo -Hvad er du bange for? {{forumTopicSubject}}
Håber det lykkedes mig at lave en sigende overskrift
Det er sådan at jeg skal have overbevist et bolig-selskab om at det skal være tilladt at holde krybdyr (evt, nogle bestemte krybdyr), og da jeg (som krybdyrsinteresseret) kun kan gætte mig til hvad folk er bange for kunne det være lækkert at høre hvad jeres frygt ville være.
Så hvis der skulle overvejes om det skulle tillades at der måtte blive holdt krybdyr i din ejendom, hvilke ting ville du så være bange for kunne ske, hvis det blev tilladt?
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
Det dyr jeg ville være mest bange for er nok fugleedderkoppen de gør jo nok ikke noget men for mig er de meget ækle Tænk hvis der kravlede en op i ens seng gud hvor jeg ville næsten dø
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Jeg har det sådan, at jeg nok mest af alt er ligeglad så længe jeg ikke bliver involveret i det.
Så det er et spørgsmål om sikkerhed, tænker jeg.
Egentlig ikke så anderledes end ved hold af alle andre former for dyr.
jan 2011
Følger: 2 Emner: 2 Svar: 403
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.552
Så jeg skal gøre det helt klart at dyret ikke kommer andre steder i bebyggelsen? Det er også en af de ting jeg har gættet mig lidt frem til at folk kan blive usikre over
jan 2014
Følgere: 14 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 1.137
jeg tror mine tarme ville blive tømt på et kort øjeblik hvis kom hjem fra byen og mødte en slange eller kæmpe edderkop i opgangen.. ihvertfald mere end hvis jeg mødte en gubby...
aug 2006
De fleste kan acceptere det meste så længe de ikke bliver konfronteret med, at det er der.
Så jeg tænker også sådan lidt - lav-profil-agtigt lige omkring dyreholdet, hvis du forstår?
Jeg ville helst ikke mindes om terrarier med edderkopper hos naboen, det kunne godt gøre mig lidt plaget i længden *GGG*
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Vi har krybdyr og er faktisk ret påpasselige.... der er lås på alle terrarier osv...
men alligevel stak Rita ( en snog) af og var væk en hel uge
aug 2006
Fanme godt man ikke har naboer *GG*
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.220
Har intet i mod de forskellige firben og føer
aug 2012
Nu snakker jeg faktisk ikke rigtig med de andre der bor her, så det bliver nok ikke et problem. Man må gerne have gnavere her, og vi havde 4 rotter, men HVIS vi snakkede med andre i boligforeningen om det, omtalte vi dem altid som gnavere. Tror ikke der var nogen der vidste vi havde dem
aug 2012
Krybdyr er jo andet en slanger og edderkopper
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
Hvis jeg var 100 på de blev i deres hus, ville jeg nok ikke være så bange, men bare tanken om de kunne slippe ud ville skræmme mig fra vid og sans.
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Jeg er vild med edderkopper, leguaner, gekkoèr osv. no problems der, men slanger, jeg ville seriøst være bange for at gå ud af min dør hvis der var en chance for der lå en slange
dec 2013
jun 2009
Følger: 1 Følgere: 37 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 4.357
apr 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 283
Har selv haft slanger, gekkoer og et par enkelte frøer
Den jeg har hørt mest fra naboer er "Jamen hvad nu hvis de slipper ud?"
Har dog aldrig oplevet et undsluppet krybdyr, tænker det kun er uansvarlige mennesker der lader det ske.
Men hvis det endelig sker, så er sandsynligheden for at de søger mod mennesker meget lille, de er jo ikke voldsomt glade for mennesker generelt.
Og de vil højst sandsynligt heller ikke overleve særlig længe (De fleste af dem ihvertfald) grundet kulden, de skal jo have konstant varme størstedelen af dem
jan 2014
altså jeg TROEDE ikke det slap væk så tit, jeg syntes ikke det er så tit man(jeg) hører om det, og så vidt jeg ved(ret mig hvis jeg tager fejl) er det ikke tilladt for private at holde giftslanger/edderkopper i dk, så jeg ved ikke hvor meget det sikkerhedsmæssige spiller ind, men jeg ville nok ikke være fan af det alligevel.
de typiske krybdyr man holder i fangeskab i private hjem er vel ikke som sådan til fare for mennesker er de??
jan 2014
apr 2009
Giftslanger må ikke ejes af privatpersoner nej Men en fuldvoksen boa constrictor kan nu også udrette en del skader
aug 2012
Nej man må ikke holde de giftige her i DK
Jeg tror mest det er slanger der får smuttet ud, fordi de kan klemme sig igennem små huller
dec 2013
aug 2012
apr 2009
Edderkopper (Araneae):
Atrax robustus, Phoneutria nigriventer, Loxosceles reclusa, Tegenaria agrestis, Latrodectus spp. samt Sicarius spp.
Slanger (Serpentes)
Snoge (Colubridae):
Liansnog ( Thelotornis spp.), boomslange ( Dispholidus spp.) samt arter af snogeslægten ( Rhabdophis ).
Giftsnoge ( Elaphidae ):
Alle arter.
Havslanger ( Hydrophiidae ):
Alle arter.
Hugorme ( Viperidae ):
Alle arter.
Grubeorme ( Crotalidae ):
Alle arter.
Jordhugorme ( Aparallactinae ):
Atractaspis spp. og Macrelaps spp.
Kvælerslanger ( Pythonidae , Boidae) :
Tigerpython ( Python molurus ), klippepython ( Python sebae ), netpython ( Python reticulatus ) samt grøn anakonda ( Eunectes murinus ).
https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=1447
apr 2007
men det gør det da ikke sjovere, at man ikke kan finde kræet.....
man får alle de fede billeder i hovedet af, at den kravler op i sengen om natten osv ha ha:-)
og hun var da også under den sofa jeg sad i, da hunden fandt hende
CH - he he hun slap da ikke HELT ud selvom terrassedøren stod åben, da jeg opdagede hun var væk
W - LOL! men seriøst ville jeg ikke give børn en snog/slange (aner ikke hvor gamle dine er)
det er ikke et kæledyr
aug 2008
Følger: 6 Følgere: 14 Hunde: 5 Emner: 159 Svar: 1.576
Dog kræver det at du har forholdene iorden til at få lov at holde de rigtig giftige slanger, men furtandet kan man godt holde uden tilladelse..
apr 2007
nu har vi kun slanger og en padde... men synes ikke de lugter....
hvilke krybdyr lugter?
aug 2012
Krybdyr lugter ikke Men det er også en af de ting jeg har gættet mig lidt frem til om kunne være noget folk ville være bange for
aug 2012
Ja gnavere lugter
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.636
Jeg er så skide bange for edderkopper.
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Men er ikke bange for krybdyr
Min søn har en plettet python og min datter en leopard gekko
Så vidt jeg er oplyst er krybdyr tilladt at holde i udlejnings ejendomme medmindre der specifikt står at det ikke er
aug 2012
Der må meget gerne kommenteres på det skrevne.
Ændring af ordensreglement –Husdyhold (herunder krybdyr)
Foreslag til ændring af ordensreglement i forhold til tilladelse til hold af krybdyr
Hej
Jeg vil gerne forslå at få ændret i ordensreglementet i forhold til hold af krybdyr. Da jeg ikke har haft mulighed for at spørge alle beboere i L****, hvad de kunne være bange for i forhold til krybdyr i bebyggelsen, vil jeg her hive nogle ting frem som jeg kan forestille mig kan give en frygt.
I dette tager jeg blot udgangspunkt i den art jeg ønsker at holde.
Hvad er det for et krybdyr jeg ønsker?
Krybdyr er mange ting:
• Slanger
• Krokodiller
• Skildpadder
• Øgler
Under disse inddelinger findes flere arter. Under øgler er der fx agamer og det er en underart heraf jeg er interesseret i. Arten af navnet: Uromastyx
Hvorfor ønskes denne tilladelse?
Er svært at argumentere for hvorfor man skal tillade noget der måske ikke interesserer flertallet, men interessen for hold af krybdyr er på lige fod med interessen for alt andet. Det er en del af min interesse. Nogle har fisk til at ”pynte” hjemmet med. Jeg synes et terrarie og krybdyr er flotte/spændende.
Om tilladelsen kunne gavne andre kan jeg ikke på stående fod konkludere, men jeg kan oplyse om at krybdyr kan være et godt alternativ til børn/personer der ønsker at holde dyr, men som har allergi. Dog er et krybdyr ikke et kæledyr. Det er et dyr man kigger på i sit terrarie.
Lugter krybdyr?
Gnavere giver en langt større lugtgene. Krybdyr lugter ikke.
Larmer krybdyr?
Nogle krybdyr har verbal kommunikation, men det er de færreste, og dem som har, har ikke nogle høje verbale lyde der kan komme til at genere naboer, under- og/eller overboere
Hvad hvis den slipper ud?
Som nævnt tidligere er krybdyr noget man kigger på, mens de er i sit terrarie. Det kan ikke undgås at de af og til bliver taget ud, i forhold til kontrol med vækst og vægtøgning, men Uromastyx’en er et ørkendyr, og kræver høj varme. Den kan altså ikke leve ude af sit terrarie i længere tid. Derudover kan den ikke bide/grave sig igennem træ, betosn osv. Dvs. man kan som anden beboer ikke komme til at møde dette dyr nogle steder.
Kan den gøre skade?
Jeg ved at mange mennesker frygter krybdyr, men i Danmark må der ikke holdes giftige krybdyr. Nogle slanger kaldes ”furetandede” og må gerne holdes herhjemme. De kan give en reaktion ved et bid. Men der må ikke holdes giftige øgler i Danmark. Derfor er Uromastyxen altså ikke giftig, og ville til en hver tid flygte fra et menneske.
En øgle kan som tidligere nævnt ikke gnave/grave sig igennem noget og kan på ingen andre måder beskadige bebyggelsen.
Er der så lige pludselig insekter i bebyggelsen?
Nej! For det første kan nogle af de insekter man fodrer krybdyr med ikke overleve uden kunstige forhold, da det ikke er insekter fra den danske natur. For det andet er Uromastyx herbivore (planteædende). De KAN indimellem få insekter som supplering, men det er i så lille en grad at den supplering kan klares i form af fx en græshoppe der indfanges fra den danske natur.
Kan det sammenlignes med noget?
Hold af krybdyr kan sammenlignes med hold af fisk. Fisk er i sit akvarium. Det er et dyr man kigger på. Dyrene har det bedst i deres akvarium og ikke andre steder i boligen.
Krybdyr er dyr der er i sit terrarium. Det er dyr man kigger på. Dyrene har det bedst i deres terrarium og ikke andre steder i boligen.
Krybdyr kan vel omtales som fisk på land. Uromastyx’en som jeg ønsker at holde kan måske også sammenlignes med en skildpadde. Grøntspisende og uden tænder (og skjold).
Hvilken baggrund har jeg?
Hvilken baggrund har jeg så for at kunne bringe disse informationer på banen? Dels har jeg et bestået grundforløb som dyrepasser og på nuværende tidspunkt er jeg i gang med at studere Husdyrvidenskab på Københavns Universitet.
Jeg har altså ikke kun personlig erfaring, men også den rent videnskabelige og etiske vinkel med i hold og håndtering af dyr.
Hvordan skal tilladelsen lyde?
For mit vedkommende er interessen størst inden for øgler, og man kan måske begrænse det til de dyr der hører under øgler:
• Gekkoer
• Firben
• Leguaner
• Tejuer
• Agamer
• Varaner
• Kamæleoner
• Skinker
Tilladelsen kunne evt. lyde:
”Det er tilladt at holde max 2 øgler. Der skal søges tilladelse separat for hver øgle gennem ejendomskontoret. Dvs. ved anskaffelse af ny øgle skal der søges tilladelse hertil. Tilladelsen skal søges før anskaffelsen af øglen. Det er ikke tilladt selv at opdrætte insekter til fodring af øglen. Øglen må ikke befærdes uden for ejers bolig. Er øglen nyindkøbt og skal fragtes ind i boligen, eller skal øglen til dyrlægen og derfor er nødt til at komme uden for ejers bolig, skal øglen være lukket forsvarligt inde i en lukket boks.”
Dette er blot et foreslag til hvordan tilladelsen kunne beskrives i ordensreglementet. På denne måde har man sikret at andre beboere, der evt. er bange for øgler ikke risikerer at møde sådan en på deres daglige gang udendørs, og at ejendomskontoret har en mulighed for at holde kontrol med hvor og hvor mange krybdyr der er tale om, samt fratage tilladelsen for enkelte krybdyrs-holdere i tilfælde af at holdet giver problemer for andre beboere.
sep 2007
Vorteøgler er tilladt
aug 2006
Det, der måske mangler i forhold til tilladelse af flere typer af øgler er, om den beskrivelse du laver af den, du ønsker også kan være dækkende for de øvrige.
aug 2006
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Er kun bange for ildere og heste - og begge dyr er for store til at bryde ind i min lejlighed og hvis folk kan have hest i deres lejlighed, så vil jeg gerne ind og se det
aug 2012
Okay. Det må jeg lige få rette i.. Tak!
CH
Ja jeg har godt tænkt at tilladelsen skal dække andre typer der passer på den beskrivelse jeg har af Uromastyx, me synes også det ville være at begrænse det meget, da sådan en lille alm. øgle som skægagamen spiser insekter.
dec 2013
aug 2012
Nej jeg kan jo altså virkelig heller ikke forstå det, men det skyldes jo nok frygt som så igen skyldes uvidenhed
dec 2013
aug 2012
dec 2013
aug 2012
Ja det håber jeg også! Ville altså være træls andet.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
Jeg er også lidt overrasket over at der står i ikke må holde krybdyr, det tror jeg aldrig jeg har hørt om før De er vel på linje med gnavere og dem må man da som regel gerne holde?
aug 2012
Måske jeg skulle slette den..! Den tænkte jeg ikke lige over Man må holde dværg kaimaner
Og ja gnavere må vi gerne holde
aug 2012
aug 2012
”Det er tilladt at holde max 2 øgler, af arterne som anført ovenfor."
Får jeg så dækket det ind med at det gælder øgler der kan leve som uromastyx? Og alligevel ikke, da mange andre er insektædende, men så har jeg ikke fået indkluderet giftige øgler
jun 2012
aug 2012
sep 2007
apr 2009
aug 2012
Tror gerne slangerne nemt slipper ud
apr 2009
Jeg har selv haft en af slangerne der er på listen nu Tigerpython, ham havde vi i familien inden de blev forbudte i DK.
Vi skulle dog også igennem et godkendelsesforløb for at kunne beholde ham, de så dog med milde øjne på vores ansøgning da vi havde haft ham siden klækning
Men vi havde ikke fået godkendelse hvis vi anskaffede ham efter loven trådte i kraft
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Synes det er fint det du har skrevet.
aug 2012
Ja det står der.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Øgler, edderkopper osv er jeg heller ikke videre begejstret for, men dem kunne jeg godt leve med var der. En af mine veninder har en skink/skinke, hvad pokker det nu hedder, og den er simpelthen også bare ækle, puha altså, haha. Men så længe den ikke er ude i stuen, så kan jeg godt være i hjemmet.
Jeg TROR mest det er slanger folk kan være utrygge ved. Tænker at de færreste har noget imod øgler som sådan. Jaja, hvis der nu pludselig stod en kæmpe øgle bundet i haven, så var det måske heller ikke så fedt
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
Generelt er jeg lidt imod at have krybdyr privat, for jeg tror, at det er de færreste, som har mulighed for, at give dem optimale forhold, og selv om jeg ikke bryder mig om dem, skal de alligevel have ordentlige forhold. Et terrarium er ikke nok, efter min mening. At leve i en sådan glaskasse, og bare blive fodret, når tid er..... det er for mig ikke i orden.
jun 2012
- Jeg brøds mig heller ikke om dem, men jeg foretrækker klart slanger over edderkopper, fordi de nemmere at se og sådan.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
En af vores venner havde slanger på et tidspunkt, og jeg var der kun en gang, og der sad jeg med fødderne oppe i sofaen, og stirrede bare over på dem konstant. Og lad os bare sig jeg MEGET hurtig tog hjem igen. Jeg skulle på toilet på et tidspunkt, og kunne slet ikke kapere jeg havde været væk, og dermed ikke havde kunne holde øje med slangerne i de der minutter, så jeg gik hjem, efter jeg havde tjekket mine sko og jakke 500 gange for slanger.
I Zoo osv. undgår jeg også så meget som muligt, at gå forbi hvor slangerne er, for selvom der er glas osv imellem os, så tricker de simpelthen min angst for dem.
aug 2012
Det er jo kun i et terrarie du kan give krybdyrene den fugtighed og varme der skal til?
aug 2008
Det ved jeg godt, og det forklarede min søn mig også meget grundigt. Jeg synes bare, at det er så lidt plads de har.
aug 2012
Det kommer jo an på hvor stort et terrarie man giver dem Og nogle krybdyr bevæger sig mere end andre. Ingen grund til at give et terrarie på 2 kvm, hvis dyret alligevel blot opholder sig i det ene hjørne Dertil kommer så at det kan give problemer, hvis de har for meget plads.
aug 2008
Jeg er helt sikker på, at du har ret, for du ved meget mere om det, end jeg gør. Jeg diskuterede det meget med min søn, og han sagde lige som du, og jeg er sikker på, at det nok mest er min angst for, især slanger som får mig til at have den mening, jeg har, jeg har mest forstand på hunde og katte
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.992
Kamelæoner.... Firben ....Skægagamer .... Gekkoer....Anoler ...Leguaner ....Frøer osv....osv. ...
Men jeg ville blive ked af det , hvis jeg mødte en Slange .. eller en Fugle-edderkop i min stue...
Jeg blev også ked af det , da jeg mødte en Skorpion på mit køkkengulv .... ( dengang boede jeg på 2. sal .... )
Den blev forsigtigt transporteret til ZOO Have til undersøgelse.... så de kunne se , hvor den kom fra..... ( Havde ringet til ZOO først )
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 40 Hunde: 1 Emner: 3 Svar: 1.132
Krybdyr som nabo -Hvad er du bange for?