841 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 34 Svar

Vaskeri-pli Vaskeri-pli

Scenarie:
Lejer 1 står og venter i et kvarter på, at de fire maskiner i det fælles vaskehus bliver færdige. Lejer skal bruge alle fire maskiner. Lejer 2 kommer, da der er fire minutter tilbage på alle fire maskiner. Lejer1 fortæller, at h*n står i kø til dem alle. Lejer 2 mener, at h*n skal til, og lejer 1 derfor kun kan bruge to af maskinerne og må vente en time med de sidste to omgange. Lejer1 nægter og oplyser om, at man kan vaske i andre vaskehuse, men det vil lejer2 ikke rende rundt efter.
Hvem mener du har ret?
Vaskehuset har ingen tider eller regler andet end, at man rydder op efter sig, og glemt tøj samles ind hver torsdag.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne murbrokker og træ 500 kr.
  • Samle to Ikea Metod skabe og hænge op over køleskabet 1.000 kr.
  • Kloak i badeværelse er tilstoppet der skal bruges en maskine for at kunne åbne det på da det er s afløb uden vandlås 625 kr.
  • Assemble Ikea cupboard 600 kr.
  • Nedrivning af fliser på badeværelse 1.000 kr.
  • Fjerne byggeaffald 2.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vaskeri-pli
  • #1   18. feb 2014 Hvis der ingen tider er, så har man vel ret til at tage alle fire.

Hvis det var mig, havde jeg måske bare delt to/to, medmindre jeg havde noget jeg skulle nå.

• #2   18. feb 2014 Hvor meget vasketøj har man lige når man skal bruge 4 maskiner smiley

• #3   18. feb 2014 Jeg mener, at man ikke kan lægge beslag på alle maskiner, når der står en anden som også skal bruge dem....så må man deles om dem smiley

• #4   18. feb 2014 At det lyder til at der bør laves at sæt regler ....

Normalt de steder hvor man booker tider, så har man hele vaskehuset i den tid man har reserveret .... ud fra det vil lejer 1 have ret .... og er den uskrevne regel sådan at den der er der først har retten til at tage de maskiner vedkommende skal bruge, og hun her skulle bruge alle 4, så er det jo sådan det er ...

Men på den anden side kan jeg godt det fra lejer 2 side, at fylde 4 maskiner er meget ....

• #5   18. feb 2014 Derfor elsker jeg vores beboervaskeri - hvor der godt nok er 5 'chancemaskiner', men de 6 andre kan man booke (hjemmefra osse) med max 3 ad gangen. Og her kan der ikke springes over, for prøver man med et vaskekort der ikke passer til 'turen', så starter maskinen ikke.

• #6   18. feb 2014 På sin vis har man vel ret til at tage alle 4 maskiner. MEN jeg havde altså delt med den anden.

• #8   18. feb 2014 Jeg ville så ved et beboermøde tage vaskerierne op, sådan at man kunne sætte nogen gængse regler for hvordan og hvorledes man gør sådan at alle kan være tilfredse.

• #9   18. feb 2014 Kan sagtens se hvad I mener med pli .... men sæt nu lejer 1 lige i denne tid er hængt op med alt muligt, eller har været det en tid, og så lige nu har tiden til at vaske i bund ....

• #11   18. feb 2014 hvis man har tøj nok i skuffer og skabe, så kan man jo sagtens skrabe sammen til en del maskiner - oveni lægger vi så sengetøj, håndklæder, viskestykker og måske endda tæpper.

Jeg tror min veninde ved et sådan 'saml sammen' har været helt oppe på at vaske 13 maskiner ialt

• #12   18. feb 2014 Der er omkring 200 meter i mellem de 6 vaskehuse, der er til rådighed.

• #13   18. feb 2014 He he jeg forstår slet ikke, at man synes, at fire vaske er meget. Jeg vasker en gang om måneden- det bliver som regel til to maskinfulde kulørt, en hvid, en uld og en kogevask. Og så har jeg sparet på tøjet smiley

• #15   18. feb 2014 Julie, hvordan endte det så? smiley

• #16   18. feb 2014 Det endte med en meget fornærmet lejer2, som trampede ud af vaskeriet med sit vasketøj, fordi hun ikke havde tid til at vente en time.
    Jeg havde heller ikke tid til at bruge næsten tre timer i stedet for knap to på at vaske, da min mor og hendes kæreste var på vej fra Nordjylland. Hvis jeg var kommet over, og der stod en i kø til alle fire, så var jeg bare smuttet over i et af de andre vaskehuse.

• #18   18. feb 2014 Jeg har i de fem år, jeg har boet her, heller aldrig oplevet en sur mine over, at man venter på flere maskiner. Først-til-mølle på godt og ondt. Men jeg nævnte lige min oplevelse til min roomie, og han mente, at jeg ikke kunne tillade mig det, og det kom bare bag på mig. Jeg ville ikke selv forlange, at folk skulle vaske over flere omgange, fordi jeg ikke gad at gå over i et andet vaskehus.

• #19   18. feb 2014 Jeg ville osse mene først til mølle...

Meeen jeg ville nu nok dele... smiley

• #20   18. feb 2014 Hvis det havde været en anden dag, så havde jeg nok også. Men jeg havde ikke en ekstra time, for så var mine gæster kommet, og jeg skulle have vasket i dag- og helst tidligt på dagen, da jeg skal have det tørt til i morgen aften, hvor jeg skal have pakket til ferie, som starter torsdag morgen.

Men en ting er også pli og være sød ved sine naboer- en anden ting er at kræve den 'venlighed' af sine naboer.

• #21   18. feb 2014 Her hvor vi bor, deler vi kælder og vaskemaskine med bygningen ved siden af. Der er én maskine til rådighed. Vi har ingen regler for max antal vaske eller noget, men det kører efter "først til mølle".

I forgårs vaskede min kæreste "amok" og ingen andre fik brugt maskinen den dag. Han gik ned maskine efter maskine.

• #22   18. feb 2014 Jeg ville også tit bruge en hel dag, hvis vi kun havde en maskine smiley

• #23   18. feb 2014 Syntes da heller ikke 4 maskiner er meget. Når man bruger fælles vaskeri, er det sjældent man gider rende derover i tide og utide. Og man skal da alligevel ikke vente ret lang tid, før man kan have 2 maskiner tøj, en maskine med sengetøj, og en med håndklæder/viskestykker. Man skal jo også have tiden til at kunne ordne vasketøjet, man kan jo ikke bare lige lade det vente osv, som man kan når maskinen står i ens hjem. Inden vi fik vaskemaskine vaskede jeg også kun, når jeg havde min. 3-4 maskinfulde .

Jeg tænker også at hvis der ingen regler er, så kan man jo ikke tillade sig at blive mobset, hvis en anden kom før, og hvis der er så mange andre vaskehuse lige rundt omkring, så forstår jeg simpelthen ikke at man ikke bare smutter derover. Hvor jeg har boet, har vi kun haft et enkelt vaskeri , og det har altid fungeret. Der har man så også kunne reservere x antal maskiner pr. bolig, og som megapixel nævner, så kan andre ganske enkelt ikke bruge maskinen , for den virker kun med det rigtige vaskekort.

• #25   18. feb 2014 Mikala: om jeg blokerer fire maskiner en time om måneden eller jeg blokerer en maskine fire timer om måneden, ender vist i det samme. Jeg gider simpelthen ikke vaske hele tiden. Det tager lang tid, når man skal slæbe det over, vente på, at de bliver ledige, vaske, gå over igen, tørretumble noget, gå hjem og hænge op, gå over igen og hente tøjet. Der går i hvert fald to timer, og det gider jeg ikke bruge hver uge.
    Og som menneske kan man jo bøje sig, og daffe over i et af de fem andre vaskehuse, som dog ligger omkring 20 meter længere væk fra bopælen.

• #26   18. feb 2014 Jeg forstår dig godt Julie. Det ER altså bare mere besværligt med vasketøj, når man skal bruge fællesvaskeri, og derfor skal slæbe afsted, vente, og SKAL sætte tiden af til vasketøjet. Når man har maskine derhjemme sker der ikke noget, hvis man lige bliver nød til at ordne noget andet, det kan man bare ikke på samme måde i et fælles vaskeri.

• #29   18. feb 2014 Jeg synes den der var i færd med at vaske, burde have lov til evt. At bruge maskinerne videre..
    Hvem siger denne var færdig..

• #30   18. feb 2014 Det havde jeg nok også gjort, hvis jeg havde haft tid til det- og hun ikke havde været så kommanderende med mig.

• #31   18. feb 2014 Ginne: ham, der var i gang med alle fire maskiner, var der også og stod bare og ventede på at kunne smide i tumbler smiley

• #32   18. feb 2014 Hvis der ingen regler er, så vil jeg mene det må gå efter først til mølle princippet. smiley

• #34   18. feb 2014 Mike: nej da smiley jeg mener om måneden smiley jeg har rigtig meget undertøj smiley

• #35   18. feb 2014 Jeg vil også sige - ligesom alle steder, hvor man står/holder i kø. Så kan man ikke bare forlade køen og komme ind igen og påstå, at man har ventet x antal minutter/timer.

Du var der, da maskinerne blev ledige, og havde ventet. Ergo har du ret til at fylde hele vaskehuset.

Jeg ville nok have sagt, at hvis lejer 2 kunne få den ene maskine eller 2 og så selv vente med resten.

Derfor jeg altid vasker om natten smiley

• #37   19. feb 2014 Mike: ja altså jeg vasker en gang om måneden, hvor jeg så fylder fire-fem maskiner på en gang.

• #39   19. feb 2014 Hvordan finder du dog tid til det?! Men okay, det er nok også større maskiner, vi har til rådighed.

• #41   19. feb 2014 Hvis man bor alene synes jeg, det lyder meget normalt med 4 maskinfulde (af de store) om måneden.
    Jeg vasker ca hver 2. uge 2-3 maskinfulde pr. gang, afhængig af, hvor mange håndklæder og sengetøj m.v. der er. (har søn og kæreste, som kun sover her nogle gange i løbet af ugen)

• #42   19. feb 2014 Min nabo vasker mellem 3 og 6 maskiner om ugen, og det er vildt i mine øjne...

Vi er 2 hvor den ene er en lille pige der bruger en del tøj, jeg vasker mellem 3 og 4 maskiner om ugen når det er slemt, ellers er det 2 til 3 maskiner...

• #43   19. feb 2014 Der er jo vaskehuse nok (jeg går ud fra, at du stadig bor, hvor jeg tror) - så lejer 2 kan da bare fise hen i et af de andre.

Og shit, hvor jeg vasker meget, kan jeg se - jeg er kun mig, og jeg vasker en del maskinfulde om ugen.

• #44   20. feb 2014 Bente: det gør jeg nemlig. Din søde svigersøn var så venlig at tørre en bunke tøj for mig en dag, jeg rendte forvirret rundt med en armfuld vådt tøj, fordi tørretumbleren var stået af i det sædvanlige, og mit kort så ikke virkede i det til ungdomsboligerne, hvor jeg havde forvildet mig ind.

• #45   20. feb 2014 Julie: Ja, han er sgu en rar fyr smiley Ham har vi været heldige med smiley

Kommentér på:
Vaskeri-pli

Annonce