877 visninger
|
Oprettet:
FY man skulle skamme sig. {{forumTopicSubject}}
http://www.dr.dk/tv/se/dr1-dokumentaren/dr1-dokumentaren-det-store-svinerige
Det er simpelthen noget svineri.
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 45
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.417
Forhåbelig med mere fokus. Jeg er igang med en skrivelse til vore folketing og til politiet med en anmeldelse angående halekuperingen samt bliver der vedlagt en kopi af denne udsendelse, så må jeg se hvad det føre til, nok ikke noget, men det skader ikke at prøve.
nov 2007
chokeret er ikke ordet, jeg er rasende over den udsendelse. RASENDEEEEEE
Jeg kunne simpelthen smadret et eller andet. jeg begriber ikke man kan tillade sig at behandle dyr på den måde.
jun 2013
Følger: 34 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.048
så forfærdeligt ikke bare for grisene, men for de fleste landbrugsdyr
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 8
1: vi er de bedste i verden til at producere svin, og vi er det land hvor dyrevelfærden er bedst i Europa.
2: der er ingen der syns det er mere træls at "smide" døde grise ud end landmanden selv, og dem der arbejder i staldene. Og her taler jeg af erfaring, for har selv arbejdet i svinestalde i 5 år. og nej det bliver aldrig vane, at smide de døde dyr ud eller at aflive syge og svage dyr.
Når det så er sagt, så syns jeg IKKE at det er iorden at man kupere haler og kasterere uden bedøvelse. Man kunne jo aldrig finde på at gøre det samme ved fx. en hund eller en kat.
Og undskyldningen om at det ikke kan fungere i praksis er noget vås.
Hvis de ansatte fx. lovpligtigt skulle på en form for kursus hvor de kunne lære at bedøve dyrene, og dyrlægen så kunne ordinere bedøvelsen.
Hvis man giver grisen en sprøjte som hurtigt får den til at sove, og så kasterere og kupere halen, og lægger den tilbage ved soen, hvor den så kan sove den ud.
Og angående de fikserede søer, så skal alle søer være fritgående fra år 2035. dvs. at 7 dage efter grisene er født åbner man farebøjlen så de kan gå frit i stien.
Og til sidst SÅ har forbrugerene også et ansvar. Det er fint at skrive her og på facebook at man er imod det. men når man står ved køledisken, så køber man alligevel produktet.
Moral er godt men dobbelt moral er dobbelt så godt.
Hvis forbrugerne nægtede at købe produktet, så ville landmændene være tvunget til at lægge deres drift om.
nov 2007
1 Ja vi er de bedste til at producere svin, men det de gør er mishandling, det er ikke optimale levevilkår de har og det skal ikke accepteres, hverken i dk eller andre lande for den skyld, og det er kun os forbrugere der kan sætte en stopper for det.
jan 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 8
Og jeg ved at man i branchen hele tiden forsøger at blive bedre. Men rom blev ikke bygget på en dag.
nov 2007
Vi er da slet ikke gode til dyrevelfærd, når sådanne ting forgår, det har intet med dyreveldfærd at gøre det er mishandling.
nov 2007
Så du synes det er helt ok at mishandle dyr?
sep 2009
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 298 Svar: 1.975
Grise der havde ondt i fx ben fik en boks at gå i for sig selv, med masser af halm. Det var så også det bedste der skete. Og når de blev raske blev de smidt ud i de der båse igen.
Ellers står/lå de som alle andre steder.
Nogle gik i løsdrift en kort periode, andre fikseret i de små aflukker.
De små bette grise, fik klippet haler og kasteret, begge dele uden bedøvelse.
Bedøvelsen har de, men det ville tage for langt tid at vente på at de blev bedøvet ordenligt før man fixer dem, og tid er penge... Så det gjorde man selvfølgelig ikke.
En enkelt som skød sin livmoder ud. Det har jeg oplevet ved får, da jeg arbejdede med dem. Og der får man det hele ind igen, og gir den en form for bøjle på, så den blir inde... Skød den det for langt ud, så kan den ikke reddes og vi aflivede, da det er smertefuldt..! Det skete ikke ved grisen her....den var stoppet ind, men hun skød den ud igen, og denne gang alt for meget af den, den blev smidt ind i en boks, og gik så der og havde så ondt så ondt, spiste ikke og lå bare ned til sidst... Efter nogle dage døde den
Hvis grisene lå ned når der blev serveret mad, og de ik lige rejste sig, så skulle man gå ind, og sparke dem til de rejser sig op.... For at forhindre liggesår......
Så kan nok så mange landmænd komme og påstå at de er bedre, og man kan ikke skære alle over en kam...det sted jeg var, var stort, fint og betragtet som et vældig dygtigt sted osv osv.....og så behandlede de grisene på den måde....
Tja jeg blev fyret...fordi jeg ville give dem lidt mere hø og spåner at snuse rundt i, og fordi jeg var for blød ved dem. Jeg fik klippet haler desværre, men kunne simpelthen ikke kasterere dem.
Aldrig om jeg skal arbejde sådan et sted igen.
jan 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 129
apr 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 42
Ja døde grise er træls. Og ja dødeligheden skal sættes ned. Det bliver der arbejdet målrettet på hver dag i branchen.
I 2004 begyndte man bevidst at avle efter grise som overlever til dag 5 (da det er de første 3 dage der er de mest kritiske). Det tager nogle år før et nyt avlsmål slår igennem ude i produktionsbesætningerne, så det er først nu her vi virkelig ser effekten af det. Dødeligheden toppede i 2009, og har siden været nedadgående, så vi er på rette spor.
Hvad dyrevelfærden angår, så vil jeg sige at en gris der ikke har det godt er ikke en gris der producerer optimalt. Derfor er der ingen landmænd der har interesse i at mishandle deres dyr. Men hvad jeg også så i gårsdagens debat om svineproduktionen på DR, og hvad jeg ved fra virkeligheden, så har det for mange landmænd kostet penge de seneste år at producere grise, da den almene forbruger ikke vil betale for varen. Derfor sætter man ikke ind med mere kostbare metoder (som fx bedøvelse ved kastration). Man lever op til loven som siger smertelindring.
Og tilsidst når nu I så gerne vil sammenligne med hunde, så er der nogen opdrættere der har en dødelighed på 30 %. Hvorfor er det mere ok, end svineproduktionens dødelighed på 22,4 % (2012) som er incl dødfødte grise?
mar 2011
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 32 Svar: 1.360
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 7.971
jan 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Svar: 853
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.377
Jeg har også arbejdet med svineproduktion...
Vi havde ikke sådan en fancy haleklipper ting... Da jeg startede gav fodermesteren mig en køkkensaks i hånden, og så kunne jeg begynde at klippe haler fra en ende af.
Efter en snak med ejeren fik jeg en skalpel istedet.
Jeg kunne faktisk godt lide arbejdet i stalden.. Lige bortset fra kastration og haleklip.... Og lugten, der ikke er sådan lige til at vaske af
mar 2011
Jeg tror snarere, problemet ligger i eksporten til udlandet af pattegrise til opfedning og slagtning.
okt 2010
Følger: 27 Følgere: 48 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 8.186
Jeg er ikke hellig, mine hunde får traditionelt hundefoder med kylling og jeg ved godt, at de kyllinger ikke har haft optimale forhold.
Når det kommer til det kød vi mennesker i familien spiser, holder jeg mig til oksekød fra svogers højlandskvæg, lam fra en lokal opdrætter og lidt vildt og fisk.
I ny og næ "synder" vi og køber lidt pizza eller kinamad, men 95% af det kød vi indtager kommer fra dyr, der har haft anstændige forhold.
Det er en del dyrere end det konventionelle, så priorteringen her hedder, at vi spiser kød 3-4 gange om ugen, de andre dage spiser vi vegetarisk.
Jeg tror der skal nytænkning til i forhold til den måde opskrifter på aftensmad mv. præsenteres, hvis vi skal have hr. og fru Danmark til at tænke dyrevelfærd for koteletten.
Traditionelt er det kødet, der er hovedingrediensen "flæskesteg med ...", "koteletter i fad", "boller i karry" osv.
Det hele skal vendes på hovedet, så tilbehøret bliver det, der udgør hovedrollen i måltidet. og kødet tilbehør.
mar 2011
Nogle vil nok stejle ved navnet Anima, men vær obs på, at billederne er taget af Fødevarestyrelsens kontrolbesøg.
nov 2007
Jeg synes simpelthen det er så forfærdeligt.
FY man skulle skamme sig.