At flytte hjemmefra {{forumTopicSubject}}
Hej (unge) HG'ere.
I går flyttede jeg hjemmefra for første gang. Jeg er 18 år, og hold nu op hvor er det hårdt.
Jeg er så følelsesladet hele tiden, jeg græder over ingenting. Alt synes så uoverskueligt, og jeg føler mig noget så ensom. Jeg savner alt derhjemme, selv det jeg har bandet og svovlet over før. Jeg mangler en stor trøstekrammer, som fortæller mig at det hele nok skal gå. Jeg mangler mine forældre. Og ikke mindst min hund.
Jeg føler mig så lille her i store København. Jeg kender ingen, ved ikke hvor noget som helst er, og farer vild konstant. Jeg er frustreret, har hovedpine og kvalme. Jeg har ærlig talt bare lyst til at hoppe på det næste tog hjem..
Hvordan synes i at det var at flytte hjemmefra? Var der noget der gjorde det lettere for jer? Jeg prøver så vidt muligt at lave noget, men energien er der bare ikke endnu.
Hvis nogen har lyst til at skrive eller starte en lille hyggetråd op, er det hjertens velkommen. Jeg skal bare på andre tanker, NU.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.402
mar 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 295
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
Håber du kan lære nogen at kende, evt. herind igennem, det ville nok være rart for dig
mar 2013
Håber også virkelig på nye bekendtskaber, det kunne bare være så rart
jun 2008
Følger: 45 Følgere: 57 Hunde: 8 Annoncer: 3 Emner: 239 Svar: 3.390
Lige nu har jeg boet 10 dage hos hende, der ejer vores dele-hund, så hun kunne komme på sjælland, og igen det er SKØNT!
Jeg er 19 år gammel nu og har været klar til at flytte hjemmefra i flere år. Jeg har været medlem af en boligforening siden jeg var 15, og har næsten ikke tænkt på andet end at flytte hjemmefra siden da. Den eneste grund til at det endnu ikke er sket, er pga. jeg ikke har fået tilbudt den rette bolig endnu.
jul 2010
Ja det ville sikkert være skønt for dig
aug 2007
Følger: 106 Følgere: 101 Hunde: 1 Emner: 354 Svar: 2.545
Personligt flyttede jeg hjemmefra og til min kæreste - så ensom er jeg bestemt ikke
Men det kræver jo noget tilvænning og når først du ved hvor tingene ligger og får bygget dit et netværk så skal det nok blive nemmere
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.147
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.857
okt 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 173
Flyttede med min kæreste til Malmø. Er selv fra Gladsaxe kommune.
DET var ikke så sjovt. Var væk fra alt. Kunne ikke sproget. Havde ikke nogen hverdag der, fordi al tilknytning var i Danmark. Kun 40 min. væk faktisk.
Nu bor jeg så i Gladsaxe igen, i min egen lejlighed, 10 min fra min mor og søster.
Det er en del nemmere, nu hvor jeg har alle mine vante ting omkring mig. Men stadig lidt mærkeligt at her kun er mig. Og ikke så rart om aftenen, når man er lidt bange for at være alene(har lige set dokumentaren om Amagermanden - bad call...).
Jeg var SÅ træt af at bo sammen med min mor og 5-årige søster. Min søster er i trodsalder, min mor i overgangsalder, og jeg er særligt sensitiv, så der var simpelthen for meget støj og kaos derhjemme, til mit fintfølende nervesystem.
Jeg kan godt lide og er god til at være alene, keder mig virkelig sjældent, fordi jeg nyder roen.
Hvad er du kommet til København for? Studie...? Fordi så får du lige straks nogle studiekammerater. Hvis du arbejder, kan du også snakke med nogle der. Bor du på kollektiv, lærer du også hurtigt folk at kende.
Jeg ved hvor svært det er, at være et sted hvor man absolut ingen tilknytning har, ikke ved hvor noget er, og i mit tilfælde ikke kunne sproget. Og forstår godt følelsen af bare at ville hjem igen.
Men det skal nok blive bedre - også selvom det er svært at tro nogle gange.
Og hvis ikke du føler det gør det, så husk at det ikke er værre end at du kan flytte tættere hjem på, hvor du boede før.
Det skal bare lige have en chance
mar 2013
Det er sjovt du skriver det, for jeg har også følt mig klar til at flytte i flere år. Jeg tænkte heller ikke på andet, og jeg glædede mig sådan til det blev min tur. Men nu, hvor jeg sidder her, 300 km fra min familie, helt alene.. Så er det bare slet ikke sjovt..
Håber dog du snart finder den rette lejlighed
okt 2013
mar 2013
Tanja: Ja, det er det jo faktisk. Sådan har jeg ikke lige tænkt på det før, men jeg valgte jo selvfølgelig også efter hvilken familie jeg klingede bedst med - og det var her. Det der gør det hele så svært er også, at jeg ikke aner hvordan jeg skal få opbygget et netværk. Jeg kommer ikke rigtig ud til noget, udover skolen hvor jeg henter børnene fra.
mar 2013
aug 2012
aug 2012
apr 2009
Følger: 25 Følgere: 24 Emner: 10 Svar: 193
Flyttede pga. studie, og det hele gik ret hurtigt. Det resulterede i, at jeg flyttede i en 1-værelses på 39 kvm med husdyr forbudt, i et knapt så godt område.
Det var dælme svært at flytte til en storby (Esbjerg), når jeg hele livet har boet på en gård på landet Kunne slet ikke falde til, og følte mig utryg. Tog også hjem til min familie HVER weekend..
Kunne slet ikke holde det ud, så efter kun 3 måneder flyttede jeg sammen med kæresten. (Vi havde kun været sammen ganske kort, og ville derfor ikke flytte sammen i første omgang.)
Vi fandt et hus udenfor byen, og ihh hvor er her dejligt Det kostede mig en masse penge, da jeg mistede næsten al mit indskud. Ville ønske jeg havde tænkt mig om en ekstra gang!
Håber du snart falder til i dit nye hjem
mar 2013
Du har helt ret, hvis jeg var startet på studie fandt jeg lynhurtigt nogen. Men som skrevet ovenfor, så er jeg ung pige i huset. Så det bliver lige lidt sværere..
Håber også snart det bliver nemmere, lige nu gruer jeg for at være alene - og alligevel har jeg ikke lyst til andet. Jeg har også lyst til at ringe hjem, men SÅ går det helt galt ved jeg - så det lader jeg være med
jul 2010
mar 2013
Pt. har jeg skrevet en mail til dyreværnet i Rødovre, om de kunne bruge en hjælpende hånd. Det kunne være rigtig fedt, da min store passion er dyr.
Ellers har jeg overvejet at blive frivillig i Huset i KBH, hvor det også skulle være nemt at møde andre unge
okt 2013
Er selv født på Bornholm(derfor ikke inkarneret københavner, så måske ikke helt røvhul.... :-D), og har stadig familie derover, og lige så snart jeg sætter fødderne i KBH lufthavn, kan jeg bare fornemme hvordan atmosfæren er anderledes.
Det kan lyde lidt skørt, men selv uden at snakke med nogle, kan jeg fornemme at folks attitude og sådan bare er anderledes....
Jeg kan godt blive lidt harm over folk der har for travlt, og ser sure ud, og ekspedienter der f.eks. ikke siger "God weekend..."
Jeg reagerer i trods, kører ekstra langsomt i min bil, fordi jeg ved hvordan det pisser folk bag mig af, som om det er mit problem at de ikke kørte 10 min tidligere, når de ved der er mylretratik en tirsdag eftermiddag kl 16.... Og smiler EKSTRA meget til den sure buschauffør, så han kan se at jeg mener det sgu....
Og til ekspedienten kigger jeg hende bare dybt i øjnene og siger: "Og kan du nu også have en fantastisk dejlig weekend..."
Folk er sgu så sure og tvære hele tiden, og det er da til at blive åndssvag af
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 89 Hunde: 2 Emner: 159 Svar: 2.252
Jeg synes at have læst, at det tager 3 mdr st føle dig hjemme et nyt sted, så klø på! jeg følte mig hjemme da min lille killing kom hjem, føler mig ikke hjemme uden de firbenede!
Og ja folk hilser slet ikke her i Kbh der hvor jeg kommer fra hilser eller smiler man til næsten alle, også selvom man ikke kender dem.
okt 2013
Der kunne man måske også lære nogle at kende med samme interesse.
Ellers en god idé med frivilligt arbejde! Har selv været inde og kigge på frivilligjob.dk nogle gange.
jul 2010
mar 2009
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 9 Svar: 432
For at møde nye mennesker kunne du f.eks. lave en profil på venindeliv.dk, hvor du kan lære en masse søde piger fra Kbh at kende.
mar 2013
Charlotte: Ja puha, en masse du har måtte igennem. Godt du og kæresten har fundet det perfekte hjem!
Aino: Hehe, ja det kunne da sagtens være vi skulle det. Med GPS'er som du selv skriver
okt 2013
mar 2013
mar 2013
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
mar 2013
mar 2013
okt 2013
Det er sjovt.... Jeg tænkte så sent som da jeg var nede og handle kl 18: "Tænk hvis man indførte en slags regel, eller bare en sjov leg om at man skulle hilse og smile til sine naboer.." Bor i et lidt berygtet stort alment byggeri, og er nogle gange lidt utryg ved at gå udenfor. Og så tænkte jeg på, at jeg ville være meget mindre bange, hvis alle gik og smilede og sagde "hej" til hinanden. Og at det kunne da være sjovt, hvis man sådan i boligforeningen opfordrerede til et eksperiment, hvor vi alle skulle hilse venligt på hinanden. Bare for at se om det ændrede ved atmosfæren, folks tryghed osv...
mar 2013
okt 2013
Skal dog starte på studie, før jeg kan overveje om det er muligt at holde hund. Hvilket jeg ikke tror det bliver, så må vente 4 år endnu... Ak...
mar 2013
mar 2013
Mht. hunden, så kunne du jo overveje at blive frivillig i dyreværnet. Jeg har i hvert fald søgt. Man "vælger" selv hvilke dyr man vil have med at gøre. Jeg håber i hvert fald at det kan få stillet mit "dyrebehov" lidt, når jeg nu ikke må have nogle her hvor jeg bor
mar 2013
mar 2013
mar 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 26 Svar: 92
og selvom det er 2 år siden, savner jeg STADIG at bo hjemme..
bor sammen med min kæreste og vores fantatiske hund vi har sammen men
man savner vel altid, sine gammel værelse, at der blev serveret aften mad
hverdag ( det får jeg også hverdag, men man køre bare hurtig tør for ider ) , at man ikke skulle tage stilling til alt muligt, og bruge sine penge på de ting man idag
tænker det er træls man selv skal betale fx tandpasta, tamponer, lokumspapir,
mad, at man selv nu skal betale husly, vand, el regninger og tv pakker
både mig og min kæreste var begge MEGA sårbar og pirrelig i de første par måneder og det satte også vores forhold på prøve!
fordi vi skulle til og leve som et "par" og ikke som ungdoms kærester , hvor man kun såes i weekenderne..
og dengang, tror jeg bare jeg ville være "hurtig" voksen, når jeg hørte om nogle af mine lidt ældre veninder der bare sådan selv kunne bestemme det de ville, uden og skulle tage hensyn til søskende, mor og far..
men idag savner jeg altså stadig det hele, nok også mere fordi min mor er begyndt og være lidt mere ligeglad med mig, hun ringer næsten aldrig, eller besøger os! Hvor jeg før i tiden delte alt og alle med min mor,
sådan er det bare ikke mere, det mistede vi total da jeg flyttede..
så engang i mellem fortryder jeg, og så alligevel ikke da jeg jo som sagt har det
perfekt med min kæreste og vores lille dalle
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 327
jan 2010
Følger: 36 Følgere: 34 Hunde: 3 Emner: 50 Svar: 753
Jeg er selv tilflytter, godt nok 7 år ældre end dig..
Men du er velkommen her på Amager..
aug 2012
mar 2013
Helene V: Ja, det hele er bare så dejlig let derhjemme. Jeg tror især det er trygheden jeg savner. Bare at ligge derhjemme i sofaen, og vide at man har dem der betyder aller mest, lige ved sin side..
Kristine: Uha, jeg kan ligesom fornemme på det hele at det ikke bare lige er noget man gør, sådan at finde rundt i København.. Hvis du har boet her et halvt år, og stadig bøvler med det
mar 2013
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.243
Da jeg flyttede hjemmefra 18 år gammel, i april, var det også overvælende. flyttede sammen med min kæreste til Århus, hvilket var 2½ time med tog og bus fra min familie. Jeg fortryder det ikke et sekund, men hold op hvor er det dejligt at være hjemme igen. Mit forhold holdte desværre ikke, men nåede at få et halvt år i Århus.
Det værste ved at bo hjemme nu, er at jeg virkelig har rykket mig meget fra da jeg flyttede, og nu vil jeg bare gerne ud og stå på egne ben, og klare mig selv, men stadig i nærheden så jeg kan besøge min mor tit
Så giv det lidt tid, og så er jeg sikker på alt nok skal blive godt
mar 2013
Jeg er glad for at i alle siger at det nok skal gå. Det vidste jeg selvfølgelig godt, men det er altid rart at få bekræftet. Aftenen har været lang, men film på Netflix og bland-selv slik fra fakta har hjulpet mig igennem den.
Nu må vi se hvordan det går i morgen, det hele skal nok bare lige have lidt tid.. Dejligt med en masse at skrive med her til aften, tusind tak
apr 2005
Følgere: 124 Hunde: 5 Emner: 736 Svar: 16.789
Men et par dage efter fik jeg lov at passe min hund og så begyndte jeg at føle mig hjemme - hun blev ved at blive passet til hun døde ca. ½ år senere. Der havde jeg også fået Lilly
For mig er det hundene der gør hjemmet.
Men klart, det er en vanesag - og det er bare at få tudet igennem og komme igennem den første tid og så skal du nok klare det
aug 2012
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.251
Jeg kan se, at du bor på Frederiksberg. Jeg bor i Valby, så hvis du en dag trænger til noget at lave eller savner din hund for meget, er du velkommen til at skrive. Så kan vi gå en tur sammen med min hund eller noget andet jeg er godt nok 23, men det er forhåbentlig ingen forhindring.
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
Nej jeg kender ikke til at have hjemve men i den grad til ensomheden.
husker første gang strømmen gik. Jeg anede ikke hvad jeg skulle gøre om måtte ringe til min hundetræner/gode ven som var i slutningen af 20erne og spørge ham. For jeg anede ikke hvordan jeg skulle få lys igen.
og med 3 jobs ved siden af skolen løb det rundt. Men jo- man kan godt føle sig meget alene, men samtidigt er det fedt at klare sig selv når det går op for dig at ingen kan fortælle dig hvad du skal gøre. Jeg kan tydeligt huske første gang jeg satte mig foran fjernsynet en søndag morgen med en teske og et glas nutella , for hvem fanden skulle bestemme jeg ikke måtte det! Følte mig totalt rebelsk og meget voksen da jeg første gang betalte husleje og telefon!
Bare vent de fede oplevelser skal nok komme og kbh skal du nok lærer at finde rundt i.
mar 2013
Kira: Håber også sådan at jeg kommer til at holde af det. Jeg havde intet at foretage mig i den by jeg kommer fra, og havde brug for at prøve noget nyt. Og det må man sige at jeg gør. Måske er det bare tid der skal til..
Ida: Tusind tak, hvor er det altså pænt af dig. Lige nu har jeg det faktisk bedst alene, men hvis jeg må skrive til dig om et par uger, når det forhåbentligt er bedre, så kunne det være super hyggeligt med en gåtur eller noget tak!
jul 2006
jul 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 49 Svar: 255
Hvis alt bliver for træls kan du altid skrive
mar 2013
Pernille, det er sødt af dig at tilbyde det, tak Jeg prøver også at forkæle mig selv. Men ja, det er svært..
jul 2006
mar 2013
Måske overdriver jeg bare, det kan være at det ikke føles så slemt når man kommer i gang.. Jeg giver det selvfølgelig også en chance. Men
jul 2006
okt 2013
Så dyk under dynen for en lille tid, og prøv at skabe nogle hyggelige rammer derhjemme og sådan lidt.
Prøver med et eksempel fra min hverdag: Rygning er pr. 1 januar blevet forbudt på min arbejdsplads. Jeg er ryger. Jeg tænker: "Årh, man skal jo også stoppe på et tidspunkt.. Man burde bare gøre det nu". Og jeg skal nok stoppe på et tidspunkt. Men jeg gider ikke lige nu. Jeg er ikke motiveret til det lige nu.
Og det er dumt at stresse sig selv oppe i hovedet over det man BURDE gøre... Fordi hvis man ikke har overskuddet, så skal man ikke få dårlig samvittighed over ikke at gøre det.
Man må mærke lidt efter: Hvad er mit behov LIGE nu? Og så gøre det man har lyst til, og så kan alt det man burde gøre, vente til et tidspunkt man føler sig klar til det.
Jeg BURDE også begynde at løbe, fordi jeg har hørt at motion er sundt...
Men det GIDER jeg ikke lige nu(venter også på en MR-scanning af knæene...)
For at gøre lang historie kort: Gør det du føler for lige nu. Så dyk under dynen den næste måned, og lad være med at spekulere over det man BURDE gøre..
Det kan man blive skør af Man gør det når man føler for det.
Og når du har ligget under dynen i en måned, så tænker du måske pludselig: NEJ, nu kan jeg ikke holde ud at ligge her mere, jeg må UD!
Så ændrer dit behov sig pludselig, og så har du overskud, og så virker din fremtoning også bedre, når du møder nye mennesker
Jeg er en pige af mange ord - kan aldrig formulere mig kort....
okt 2013
Der er lang ventetid. Bliver det ulideligt, så søg da efter andet job samtidig, og så snak med kommunen om, de kan hjælpe dig, for hvis familien smider dig ud, så står du uden hus og hjem(ja, man skal klø lidt på, hvis de skal forstå noget)...
Ellers så tænk over uddannelse. Hvis du starter en uddannelse, er det også nemmere at komme i betragtning til bolig
mar 2013
Og jeg tror også virkelig på at du har fat i noget. Måske skal jeg til at lære mig selv, er det er okay at være lidt off, og give sig selv tid til at blive glad igen. Dét må vidst være mit nytårsfortsæt
At flytte hjemmefra