{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
801 visninger | Oprettet:

Sår - luft eller ej ? {{forumTopicSubject}}

Heej Hg !

Håber der sidder nogen søde hjælpsomme mennesker her inde!

Sagen er den at jeg tirsdag den 3 fik fjernet lidt af neglen på min storetå .. sygeplejersken sagde så til mig at jeg skulle lade den være pakket ind i 14 dage for at undgå infektion.
- dog efter 4 dage synes jeg virkelig den lugtede grimt - så valgte at pille forbinding af for lige og se om den var okay..

Kørte også en tur til lægevagten for at høre hans vurdering , men desværre var ham en meget ubehagelig mand som bare sagde "gør den ikke ondt skal jeg bare lade den være til stingene skal fjernes" og så blev man ellers nærmest skubbet ud af døren igen.

Har så ladet den være pakket ind indtil i dag , da jeg jo stadig synes den lugter.
Gik så ind og læste på nettet for at se hvad andre folk anbefaler og der står blandt andet skrevet at allerede fra 2. dagen efter operationen skal såret have luft og holdes tørt!

Det har mit jo så på ingen måde fået ?.. Det væsker en del = fugtigt hele tiden + det er spæret inde konstant ?

Så spørgsmålet er .. Skal jeg bare lade den være "ude i det fri" og kun forbinde den for natten? eller skal jeg pakke den helt ind igen og vente med at åbne til den igen før stingene skal fjernes? (den 16.)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Removal of mattress and Bed frame - already dismantled. 700 kr.
  • Ophæng af: gardinskinner, 2 x tv, væghængt vasketøjs-kasse 1.500 kr.
  • Opsætning af loftslamper 600 kr.
  • Samling af møbler 1.200 kr.
  • Udendørs lampe re-montering 800 kr.
  • Murer arbejde 3.800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sår - luft eller ej ?
  • #1   11. dec 2013 Jeg havde taget det af så det får luft og så pakke ind hvis du går nogle steder/bevæger dig rundt, og så når du skal sove...

• #2   11. dec 2013 Avs, avs, avs - uha den har jeg også prøvet!

Og jeg havde forbinding på i to dage, så var jeg oppe og fik fjernet forbindingen og fik såret tjekket hos lægen. Fik at vide, at det bare skulle pakkes ind til natten og hvis jeg skulle udenfor, og der var fare for skidt og møg i såret......

God bedring.

• #3   11. dec 2013 Nu ved jeg ikke, hvilken type sår det er, dybde mm. Men som udgangspunkt skal sår være forbundet, det er en gammel skrøne, at sår skal have luft, og dermed skabe skorpe. Sår skal hele indefra og ud, dannes der skorpe, er der rigtig god grobund til div. baktier. Hvis der siver væske mm, skal der selvfølgelig ny forbinding på. Håber det hjælper dig lidt på dit spørgsmål smiley

• #4   11. dec 2013 Kirsten, hvor længe siden er det?

Kicki, og det ved du fordi? smiley

• #5   11. dec 2013 Kicki :
    Se din forklaring giver jo mening omkring det med sår skorpe osv .. men tænker bare alt den "fugtighed" ikke kan være godt for såret ?
    Eventuelt nogen steder man kan læse om det ? smiley

• L H
    L H Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 133
    #6   11. dec 2013 Sidste år fik jeg efter en operation nogle små 'servietter' jeg kunne ligge på et sår under et plaster - det kunne opsuge al evt. fugt. Desværre kan jeg ikke huske hvad de hedder, men måske er der nogen herinde der kender det - ellers kan du spørge på apoteket.

Så er såret pænt pakket ind og kommer ikke til at lugte smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 878
    #7   11. dec 2013 Man sagde for tre år siden, at vabler skulle have luft og få tørre skorper og det var det bedste.

Pludselig vendte man om. Vabler skal være pakkede ind, så huden kan hele helt, så længe den er vital. Når den først bliver tør og skrumper, så er den død.

Det afhænger af sted, størrelse, årsag, hvordan et sår skal behandles. Et brandsår skal feks have fugt fugt fugt altid.

Lugter? Ja, for fanden! Det heler jo!

Spørg den læge, der har lavet det. Han ved klart bedst. Og siger spl 14 dage, så skal du nok ikke tvivle, hvis du ikke er fagperson.

Internet is a bitch - når man ikke forstår sig på det...

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 878
    #8   11. dec 2013 Kicki B - PRÆCIS!!!

• #9   11. dec 2013 Jeg ringer naturligvis til min egen læge i morgen og får hans vurdering ! Så kan han også lige se det og fortælle mig om det går i den rigtige retning smiley

Og desværre kan jeg ikke bare stole på fagpersonernes vurdering da jeg desværre tit har oplevet at det har været forkert - eller der skulle have været gjort noget andet i stedet - så jeg kan godt lide at have flere ind over som lige vurderer og så kan jeg jo gå efter flertallet smiley

• #10   11. dec 2013 Hvis det lugter kan det være fordi der er gået betændelse i det. jeg ville rense det med klorhexidin og give det luft. Medmindre at det bliver snavset af du giver det luft, området skulle gerne holdes så rent som muligt.

• #13   11. dec 2013 Aino, fordi jeg har med sårpleje at gøre dagligt.

Men mit bedste råd er helt klart også at få en til, at kigge på det, men det kan jeg læse mit til, at du også vil.

• #14   11. dec 2013 Kicki, okay smiley jeg tænker ellers som Snuden, men da du skrev dit indlæg lægger man jo mærke til "hvilken type sår det er, dybde mm" og det med at det skal hele indefra hvilket egentlig også giver mening, så var bare nysgerrig for din viden smiley Takker for svaret!

• #15   11. dec 2013 Der er altid vildt delte meninger omkring det med sår, er snart færdig udlært sygeplejerske og jeg har kørt med en sår sygeplejerske i mange uger og det var ikke alle sår der skulle forbindes, det afhænger meget af hvordan det ser ud og dybden som Kicki skriver.. Men jeg kunne køre med 2 forskellige sår sygeplejersker og de havde begge delte meninger om hvordan det skulle gøres.

Men dette sår lyder ikke dybt, men det er svært at vurdere uden at se det, men umiddelbart lyder det ikke som noget der kræver 24/7 forbinding, så længe man kan holde området rent og undgå stød.

• #16   11. dec 2013 Altså jeg ser en del forskellige sår ifm. mit arbejde som sygeplejerske, og de fleste sår holder vi forbundet, da sårene skulle hele pænere i et let fugtigt miljø end ved at tørre ud.
    Ved tå/negle bruger vi oftest fodbad og derefter lufttørring inden ny forbinding. Ikke fodbad i sæbevand med bare postevand evt. med lidt almindeligt salt i, ikke klorhexidin da det kan risikere at give eksem/overfølsomhed.
    Vi vasker-lufttørre-skifter forbinding hver til hver anden dag, men et sår har som hovedregel godt af at få fred da konstant af og på lægning af forbinding tager "varmen" fra sårhelingen og derfor gør at sårhelingen hver gang starter "forfra"..

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 554
    #17   11. dec 2013 Man er gået væk fra at anbefale, at sår skal have luft, fordi al nyere forskning viser, at fugtige sår heler bedst. Sårheling forudsætter celledeling, og celledeling forgår bedst i fugtigt miljø ved normal kropstemperatur.

http://www.saarheling.dk/almen/almen.htm

• #18   11. dec 2013 Jevaan: det vi arbejder ud fra, når jeg skriver lufttørre er det jo kun for ca.10 min tid eller deromkring imens vi gør forbinding etc. klar..

• #19   11. dec 2013 Tak for svar alle ! smiley Jeg har pakket den pænt ind igen og så må den blive der indtil jeg i hvert fald har snakket med lægen i morgen smiley

• #20   11. dec 2013 Ønsker dig pøj pøj med tåen smiley

• Jevaan
    Jevaan Tilmeldt:
    apr 2012

Hunde: 1 Emner: 32 Svar: 554
    #21   11. dec 2013 Jeg synes også dit indlæg lyder rigtig fornuftigt Erika. Teori er jo til for at blive omsat til noget brugbart i virkeligheden smiley

• #22   11. dec 2013 Aino : 1000 Tak ! smiley

• #23   14. dec 2013 Hvordan går det så med tåen??

• #24   14. dec 2013 Erika : Det går som fint nok .. smiley
    Der er rigtig mange delte meninger om det hele og min læge mente den nok trængte til lidt luft.. hvilket den har fået..
    Var så uheldig at slå den igår ind i mod et hjørne af et skab , hvilket gjorde den blødte en del og måtte en tur på skade stuen smiley Køn er den sku ikke , men de siger den skal se sådan ud og skal have masser af luft smiley

• #25   14. dec 2013 Hvis det ikke direkte bløder ville jeg pakke den ind om dagen hvor den "belastes" og lade den få luft om natten.

• #26   14. dec 2013 Ryan: Den får luft de timer jeg er hjemme om dagen og resten af tiden er den pakket ind smiley Den bløder ikke , men væsker meget ! smiley

• #27   15. dec 2013 Ok ja sådan en tå er ikke rar, og den sidder altid i vejen og bliver stødt på alt;)

Kommentér på:
Sår - luft eller ej ?

Annonce