dårlig mor? overhovedet mor? {{forumTopicSubject}}
For mig er "Mor" en kvinde der passer, plejer, fodre, nusser, elsker, krammer, kysser, hjælper, beskytter sine børn...
For mig er en "mor" en der vil gøre ALT for sine børn, også selvom det kræver at gå fra sin mand, som er rocker relateret og sælger og tager stoffer i hjemmet.
For mig er en "mor" en der køber nyt tøj til ungerne istedet for smøger, øl, vin, stoffer og nyt tøj til sig selv....
For mig er en "mor" en der soinere sine børn og sender dem i rent tøj i skole og børnehave. I sko de kan passe og regntøj der passer.
For mig er en mor en der engang imellem læser, synger, leger med deres børn.
Mit hjerte bløder for de børn der ingen kærlighed får af den type Der kalder sig mødre, men ikke er det.
For mig skal der mere til, end bAre at føde barnet.
Hvad er en mor for dig? Må man kalde sig mor hvis man er det modsatte af de ting jeg synes er en mor?
Hårdt hårdt emne, men skriv pænt
jan 2013
Følger: 12 Følgere: 9 Emner: 37 Svar: 761
Heldigvis har jeg verdens bedste mor, der vil gøre alt for sine unger og vi vil gøre alt for hende
Men forstår alt det du skriver.. Vi kommer alle fra forskellige baggrunde og nogen af os har været super heldige med vores forældre, men desværre ikke alle.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det betyder ikke altid, at hun er god nok - og det ved hun.
En mor er et menneske, der er kvinde i en forældreposition.
jun 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 104 Svar: 5.037
På godt og ondt var hun med til at forme lige præsis mig.
Hvis jeg ikke må kalde hende mor hvad skal jeg så kalde hende?
Isabelle: Det er nu ikke altid årsagen.
Min mor havde en streng men kærlig far, en kærlig mor.
Min mor var i stand til at give kærlighed til en vis grad, blot ikke til mig.
Hvorfor hun begyndte at drikke, og aldrig stoppede længere end en 2 års periode ved jeg ikke. Det startede før min tid. Måske var det selv medicinering, måske bare kedsomhed.
Men jeg tror det var drikkeriget som var årsag ti min mors short commings.
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 602
Hun har valgt hvordan hun vil leve sit liv. Med afhængige mænd som enten drikker, er voldelige, tager stoffer, eller en blanding. og hendes rolle, er den underdanige og medafhængige, hvor hun ikke kan finde ud af at være alene.
Og nu er jeg blevet stor nok til at kunne vælge til og fra mht hvad jeg vil have i mit liv.
DET kunne jeg ikke da jeg var lille, for der skulle jeg jo bruge en til at passe på mig, påtrods at alt det skidte..
Men mine børn (og mand) skal ihvertfald ikke opleve noget i nærheden af hvad jeg voksede op i..
så -jeg- prøver at blive en god mor, for de børn jeg ikke har endnu
jun 2010
Men ja jeg kaldet min mor ved navn ind imellem.
Men i mit hoved og hjerte var og blev hun nu min mor. To ord fyldt med smerte og mindreværd, men stadig min mor.
aug 2006
På vores skuldre ligger det ansvar, at bruge det vi har fået fornuftigt - når først forældrene har sluppet taget i os, så kan vi vælge til og fra, hvilken betydning de skal have i vores liv.
aug 2006
Vi har med os, hvad vi har med os. Det er det, vi som udgangspunkt har at arbejde med.
Det handler om at få det bedste ud af den situation, man er i - og skue fremad og ikke tilbage.
Og ja, det er lettere sagt end gjort, det er ikke ligetil at give slip på sin fortid og selv tage ansvaret for sin fremtid.
Og det er da bestemt heller ikke alle, der har så meget med sig bagagen, at de kan gøre det alene... Om nogen kan gøre det alene, tror det ikke.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
En GOD mor er for mig det du nævner TS. Og det mange andre nævner.
Men jeg mener så også at man kan være "mor", til noget man ikke er i familie med. Jeg ved at vores hunde har en mor, men jeg er også deres "mor". Fordi jeg sørger for dem hver dag, giver dem kærlighed, omsorg, og en tryg hverdag
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.384
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
Man forstår at det er et "blankt" lærred man får i armene og ens handlinger, væren, holdninger og fordomme er med til at forme det individ der skal begå sig i samfundet på godt og ondt
Jeg blev ikke mor da jeg fødte selvom mine instikter var der, jeg græd ikke engang - synes det var dejligt han kom ud, men ja... jeg var ikke "åh du er mit livs lys" fra start
Det kom iigeså stille, som jeg lærte at kende ham, og ham mig - og vi fik lært hinandens signaler at kende
det er en gave at være mor. og hvis man ikke kan klare det skal man afvise den gave - det er selvvisk andet ( groft sagt.. )
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.527
Desuden er det jo meget individuelt og forskelligt, fra person til person.
I mine øjne er man som Natascha siger, mor ligeså snart man har født et barn, uanset om man så kan finde ud af det eller ej.
En god mor, er en der værner om sine børn. Men man behøver altså ikke købe nye ting til dem i tide og utide, for at være en god mor (:
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.527
dec 2006
Følger: 8 Følgere: 11 Hunde: 1 Emner: 18 Svar: 2.504
Jeg er meget enig
Vi har alle forskellige grænser for hvad der er godt og skidt, så jeg synes det er svært at definere hvad en god mor er
Er en god mor det samme som en ansvarlig? og hvor går grænsen?
Min mor var alene med os 3 børn på kontanthjælp
Hun havde angst
Vi har forskellige fædre
hun røg 10-15 cigraretter dagligt i hele lejligheden
Vi havde aldrig rigtig råd til noget
Vi fik ikke lommepenge
Vi fik skæld ud når vi ikke hørte efter
Og stuerest på værelset
Vi fik sukker
og lørdagskylling UDEN grøntsager
Vi havde ikke cykelhjelm
Men
Hun var altid hjemme
Hun kyssede os flere gange dagligt
Hun sagde hun elskede os hverdag
Vi spillede kortspil
Vi lavede hjemmelavet julepynt
Vi havde de mest magiske juleaftner med masser af gaver (jeg ved stadig ikke hvordan hun gjorde det, men hun siger hun sparede)
Vi lavede hjemmelavet karamel når der ikke var penge til slik
Hun inviterede vores venner ind og lavede frikadeller eller suppe til os alle sammen
Hun beskyttede os med næb og klør
Hun trøstede
Hun sagde vi kunne LIGE hvad vi ville
Vækkede os med kys og nus
Smurte verdens bedste madpakker
lavede sjov og lærte os humor
Ja jeg kunne blive ved.... jeg forguder min mor, netop fordi jeg VED vi ikke har haft særlig meget, men hun ALTID smilede og gjorde hvad hun kunne med hvad hun havde til rådighed.
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 138 Svar: 2.089
For mig er en mor en person, der er der for sine børn - uanset hvad, hvor, hvornår og hvorfor. Og der tænker jeg ikke på at sige god/dårlig mor. For en mor er pr definition - i mine øjne - god.
Det andet begreb er bare en kvinde, der desværre aldrig skulle have født et barn.
Men hvorfor er der altid fokus på MOR delen for et barn??? Bare fordi kvinden føder barnet, så er det ikke ensbetydende med at hun magter at være mor. Der er en Far måske bedre for barnet....
Nå, jeg vrøvler....
jun 2010
Mine unger har fået kærlighed i overmål. Men min egen usikkerhed og manglende selvværd har alt for ofte, forhindret mig i at stille krav og sætte min vilje igennem.
Der er punkter hvor jeg har svigtet mine unger, det ved jeg, og det ved de. Det er noget vi ind imellem har talt om, og som jeg altid er åben om at tage op igen, hvis og når de måtte have behov.
Jeg er ikke bleg for at sige undskyld. Men ikke alt kan undskyldes. Med nogen ting er undskyld bare ikke nok.
Det eneste jeg kan bryste mig af, er at jeg har gjort mit bedste.
Hvad er en mor?
Jeg syndes ikke det blot er hende som fødte barnet. Hvad er så en addoptiv mor for en størrelse?
En mor er den som fødte og den som opdrog.
En god mor er den som gjorde en af delene med kærlighed og god vilje.
aug 2006
Man går jo ofte i en anden retning - om ikke andet, så delvist - end sine forældre. Der, hvor det ikke lykkes er, hvor ressourcerne er så knappe, at der ikke er andet end handlingslammelse.
Calle, jeg synes du har en pointe - du beskriver, at du har givet kærlighed i overmål og har forsøgt at give dem alt det, du selv manglede.
Men alt har konsekvenser og de færreste er så bevidste om, hvordan de er påvirket af fortiden i den alder man er i, når man får børn, at man kan være upåvirket af det i forhold til sine børn.
Der er de ting, man er bevidst om, og så er der de ting, man ikke er bevidst om. Så er der det, man har ressourcer til at forandre på, og det, man ikke har ressourcer til at forandre på.
På den måde laver alle jo selv "fejl" og giver noget videre, man måske ikke har til hensigt.
Man kan nemlig lige præcis kun gøre alt, man kan.
jun 2011
Følger: 131 Følgere: 120 Hunde: 6 Emner: 140 Svar: 2.343
min mor har drukket hæftigt siden hun var 12, og fik første barn da hun var 21, så 31 og igen 41. lyder mystisk. men ærligt, og rigtigt. min far var en gift mand , der intet ville have at gøre med mig, og den dag idag vil han stadigvæk ikke. må indrømme at det gør lidt ondt at blive valgt fra. jeg er jo trods alt "han barn" .... jeg er blevet smidt ud hjemmefra haft kommunen på besg, gået til skole psykolog, samtaler mig her og der.
men har altid holdt fast i , det er min mor. uanset hvor mange forkerte ting hun har budt mig og mine søskende.. så er hun altså mor. for når hun var/er ædru er hun kærlig og gør alt for os. og støtter os i alt hun kan... men ligeså snart alkohollen slår ind, kører det af sporet, og så bliver det ubehageligt.
jeg har ikke kun en mor. jeg er så heldig at have haft en erstatnings mor i min tante, som har opdraget mig, lært mig at ligge tøj sammen, lave mad, være kærlig, modtage ros, blive set og hørt, blive trøstet. og støttet uanset hvad tidspunkt på dagen jeg kommer eller ringer
er glad for at høre i andre også har oplevet lidt af hvert og alligevel er kommet videre. :')
og min tante har hendes mand, som har lært mig at være ansvarlig, passe på min penge, ligge budget, osv osv .. så har lært det jeg skulle selvom det hele har været kaotisk.
hele den der med at mangle en far i min barndom tror jeg har gjort at jeg er meget påpasselig med hvem jeg stoler på. jeg ville da ønske min far ville gide mig, og ville ha elsket mig, og rost mig, ville ønske han kunne se alle de ting jeg opnåede, da jeg gik ud af folkeskolen, gik ud af handelsskolen, min konfirmation, osv osv .. men har altid haft nogle til at hjælpe med det jeg skulle bruge.
jul 2006
Følger: 35 Følgere: 967 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
dårlig mor? overhovedet mor?