Hvornår er man handicappet ? {{forumTopicSubject}}
Sad og læste noget materiale fra Dansk Blindesamfund, hvor der bla står at der er mange, der kunne drage fordel af Dansk Blindesamfund, men ikke gør det fordi de ikke selv har erkendt at de har et syns handicap.
Så kom jeg jo til at tænke på... Hvornår kan man kalde det et handicap ?
Jeg har ikke det bedste syn selv, men på den anden side.. jeg KAN se.. jeg har som sådan ikke noget at pive over.
Jeg kan passe mit arbejde og jeg må køre bil ( Men også kun lige )
Når mit syn er korrigeret så godt som det kan lade sig gøre med briller / kontaktlinser, så ser jeg 60%
Vi har et 50" TV.. ... Fordi jeg har svært ved at læse teksten på et mindre. Afstanden er ca 3,5 meter.
Jeg har aldrig tænkt at jeg har et synshandicap.... Jeg ser bare ikke så godt ( ja det lyder dumt når man siger det sådan )
Hvad tænker I ?
Hvor dårligt skal man se før man er handicappet ?
Og skal det være med eller uden korrektion ?
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.013
Hvad Dansk blindesamfund gør ved jeg dog ikke
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Men hvad med andre ting ?
Hvor mange legemesdele skal man mangle før man er handicappet ?
jun 2006
jun 2006
jun 2006
Findes der nogle regler for hvornår man er hæmmet og hvornår man er handicappet.?
Er grænsen der hvor man kan søge kommunen om hjælpemidler ?
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Men med kun 60% syn, når du bruger briller/linser, så ville jeg nok betegne det som et handicap Bare et mildt et af slagsen. Men du kunne måske skrive til dem og høre? Så kan de fortælle, om de har noget de kan tilbyde dig
jun 2006
Hvad en med normalt syn kan se på 60 meter kan en med synshandicap se på max 6 meter.
Hmmm... Men der står ikke noget om det er med eller uden briller.
Hvis det er uden, så er jeg ret sikker på jeg går under den kategori.. med briller.. det ved jeg ikke, men det skal da prøves.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.013
En psykisk syg kan være ligeså handicappet, hvis ikke mere handicappet, end en fysisk syg Så mht. lemmer så behøver man ikke mangle nogle.
Men det kommer jo an på hvem du spørger om du er handicappet. En person med 60% syn tror jeg ikke får hjælp fra kommunens handicapafdeling. Nu sidder jeg med sindslidende og deres handicap, så er ikke knivskarp i fysisk syge. Og igen, så kommer det også an på hvilken hjælp man vil have. Er det en menneskelig stok, briller, operation, hjælp til at håndtere handicap mv..
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.367
Men jeg må vel næsten være handicappet, for uden ovenstående vil jeg ikke kunne leve et normalt liv. Jeg korrigerer jo så også for mit handicap - gud, hvor underligt at skrive det..
sep 2006
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 6 Svar: 55
men jeg ser heller ik mig selv som handicappet, da jeg jo stadig kan alt selv unden hjælpemidler, selvom efter en ordbog, hvor man kigger på betegnelsen, ville jeg jo nok indgå i den boks som handicappet..?
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1424 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.578
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hjælpemidler er ikke altid så lette at få adgang til, og ting, man kan skaffe på almindelig vis støttes ikke.
Et handicap er stadig et handicap selvom man har kompenseret
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
Et handicap defineres som funktionsnedsættelser, der har konsekvenser for livsførelsen. Det skal altså være en funktionsnedsættelse, der ikke kan kompenseres helt for og som dermed giver barrierer i samfundet.
Ca. hver femte dansker har en eller anden type funktionsnedsættelse. Man taler normalt om fysiske (mobilitetsproblemer) og psykiske handicap (kognitive eller psykiske lidelser).
Hvornår er man handicappet ?