{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.251 visninger | Oprettet:

Hjælp til stor opgave {{forumTopicSubject}}

Ja, jeg har 5 dage til at lave denne og ingen anelse om hvor jeg skal begynde.

Omfang: ca. 10 sider a 2400 anslag

Udgangspunkt: Filmen; Good Bye Lenin

Jeg skal:
- Analysere filmen hvor følgende indgår; fortællingsprincipper, personkarakteristik(generelt, menneskesyn og persontyper, samt deres udvikling og hovedkonflikt), tale eller tie, betydning, samarbejds og høflighedsprincipper, inddeling efter 3 modeller; eventyr, beretter og treakt, vurdere om den følger dem, fortællerform, derudover filmiske virkemidler som; symboler, billeddannelse, kamerabevægelser, klipning, lyssætning, lyd og tid og rum

Derudover skal jeg placere filmen i en historisk sammenhæng, samtidig med jeg skal redegøre for den politiske udvikling i Tyskland i perioden 1945-1989, med særligt vægt på den sidste del

Tilsidst skal jeg vurdere om filmen kan benyttes til belysning af de historiske forhold omkring murens fald

Puh, jeg føler mig fortabt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til stor opgave
  • #1   4. okt 2013 Hvad er det så, du gerne vil have hjælp til? Hvor du skal begynde?

    For det giver jo lidt sig selv - du begynder bare med første opgave, og arbejder dig nedad.

    Vil dog sige, at jeg synes at 10 sider virker til at være meget lidt, til sådan en opgave. :o)


  • #2   4. okt 2013 CTS - Wow, jeg kan overhovedet ikke se hvordan jeg skal få det til at fylde så meget.
    - Derudover har jeg aldrig brugt den filmanalyse som der står jeg skal bruge smiley

    Jeg ved ærlig talt ikke hvordan jeg skal starte, for aner ikke hvor meget eller lidt jeg må dele det op.


  • #3   4. okt 2013 Jeg ville nok starte med person personkarakteristik og ja det burde være lige at gå til. Når du kun skal redegøre for den politiske udvikling fra murens oprindelse og til den falder så er det jo bare at fortælle om hvordan DDR udviklede sig en god ode er at evt at have en statistik over hvor mange østtyskere der til sidst arbejde for Stasi de giver er godt overblik for læseren. Med hensyn til om den kan bruges i historisk sammenhæng kan den jo fortælle om at det kan være svært for dem som var virkelig troede på DDR som et demokrati og så skulle gå over til det de i vesten kalder demokrati smiley

  • #4   4. okt 2013 Sæt dig ned og lav en god disposition, som du så udbygger. Hvilken rækkefølge du vil have tingene i, hvad du vægter højest, bud på hvor meget hver del kan fylde. 10 sider er ikke så galt, når man først kommer i gang.

  • #5   4. okt 2013 Hvad er det man skal huske ved en generel personkarakteristik; Ydre, Indre og hvad ellers?

    Emma: Har du evt nogle links eller? Jeg synes det svært det med det politiske, for synes ikke det står så oplyst på de links jeg har.

    Tænker også at jeg vel skal huske at have et Resumé med af filmen?

    Knirke - Jeg har allerede en generel idé om at jeg vil opbygge opgaven som følgende:

    Generel info (Film titel osv.)
    Resume
    Fortællingsprincipper(Det med Aristotles*?!)
    Personkarakteristik
    Tale og tie betydning
    Samarbejds og høflighedsprincipper
    Filmiske virkemidler
    Modellerne

    Historiske del
    Politiske udvikling

    Vurdering


  • #6   4. okt 2013 Ser fint ud, måske ryk personkarakteristik op over fortællingsprincipper

    Husk generelt at du skal fortælle de ting der er væsentlige, fx i forhold til personerne. Det er ligemeget at du fortæller ting, der ikke er væsentlige for historien/temaet/budskabet, men du skal bore dybt i de ting der netop rammer dit fokus, hvilket her ser ud til at være det historiske aspekt og deri den politiske udvikling.

    Begynd også gerne med at fortæl hvad du har tænkt dig at gøre og hvorfor du vil gøre således.

    Ved personerne kan du også inddrage symbolske ting, i forhold til tematikken.


  • #7   4. okt 2013 Tak, jeg vil kaste mig ud i det smiley

  • #8   4. okt 2013 Jeg vil generelt sige at man ikke skal have referat/resume med i sådan en opgave det er bare spild plads. Jeg har en rigtig fin graf jeg kan sende til dig er dog lige på arbejde så det bliver senere. Hm det politiske jamen kort sagt blev staten større og større og der kom mere og mere modstand både fra befolkningen i Østtyskland og fra verden udefra smiley

  • #9   4. okt 2013 Skide spændende opgave...

    Husk at bruge de filmtekniske virkemidler i analysen...

    Gid det var mig, der skulle lave analysen...


  • #10   4. okt 2013 Emma - Tak, det ville jeg blive glad for (: Dog vil jeg foretrække at have et kort resume med (:

    Rie - Synes du? Jeg synes faktisk det er død kedeligt og en opgave der hænger mig langt ud af halsen. Jeg brøds mig ikke om tyskland, hvilket er hvorfor jeg sagde nej tak til studietur. Ikke om jeg følte lyst til at betale over 3000 for studietur i Berlin, og slet ikke når jeg har Meeko..


  • #11   4. okt 2013 smiley Som både dansk- og tysklærer kan jeg næsten ikke andet end at synes, det er spændende smiley ... og Berlin må man ikke sige nej til.

  • #12   4. okt 2013 Aaaah , det er derfor det er spændende xD

    - Som helt almindelig HF elev, er det dødsygt, (:
    Og jo man må meget gerne sige nej til Berlin, jeg har været der det jeg skulle, og når alle andre kommer til Amsterdam, London eller Paris så synes jeg det er meget uintressant at bruge så mange penge på Berlin (:


  • #13   4. okt 2013 Super - vil dog sige at jeg ikke i en eneste af de 50-60 opgaver som jeg har skrevet på gymnasiet indtil videre har skulle give et resume vi får banket det ind i hovedet at det kun trækkere karakteren ned smiley

  • #14   4. okt 2013 Men nu er gym og HF ikke helt det samme (: Vores dansk eksamen er f.eks. sværere end den i får på gym, hvilket er ret snyd egentlig.

    Men kan ikke forstå hvorfor det skulle trække ned, Vi får altid af vide at det er kort at skrive et kort resume, fordi man som udgangspunkt skal gå ud fra at den man skriver til ikke har set filmen/læst teksten


  • #15   5. okt 2013 Ja det er to meget forskellige ting, men ja vi har altid fået af vide at læseren har læst/set det som vi skriver om og derfor er de irrelevant. Men hvis det er sådan i plejer at gøre skal du selvfølgelig have det med smiley

    På er en statistik over hvor mange medarbejder der arbejde i statsi fra 1949-1989. Der ses jo en tydelig udvikling fra begyndelsen og helt ind til muren faldt.





    profilbillede
  • #16   5. okt 2013 Og her er for uofficielle medarbejder samme tidsperiode. Og uofficielle kunne eksempelvis være en person der inberetede om sine venner, familie osv.



    profilbillede
  • #17   5. okt 2013 Hvis de ikke er så gode har jeg fundet dem på linket her: http://de.wikipedia.org/wiki/Ministerium_f%C3%BCr_Staatssicherheit

    Så kan du evt tage et sceenshot af det, håber du kan bruge det smiley


  • #18   5. okt 2013 Tak smiley
    Min dag idag kommer til at stå på gåtur med vuf, lidt træning med ham i stååå også opgaveskrivning


  • #19   7. okt 2013 Er der nogle der har et bud på hvordan man sætter filmen ind i eventyrsmodellen?

    Giver -> Objekt -> Modtager
    ^^
    Hjælper -> Subjekt <- Modstander

    Jeg tænker lidt at Moren er Objektet, Sønnen er Modtager og Subjekt, Søsteren, Morens omgangskreds og Sønnens ven er Hjælperne og Forandringen DDR til genforenet er modstanderen?

    Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvem der så er giveren?


Kommentér på:
Hjælp til stor opgave

Annonce