Hjælp til stor opgave {{forumTopicSubject}}
Ja, jeg har 5 dage til at lave denne og ingen anelse om hvor jeg skal begynde.
Omfang: ca. 10 sider a 2400 anslag
Udgangspunkt: Filmen; Good Bye Lenin
Jeg skal:
- Analysere filmen hvor følgende indgår; fortællingsprincipper, personkarakteristik(generelt, menneskesyn og persontyper, samt deres udvikling og hovedkonflikt), tale eller tie, betydning, samarbejds og høflighedsprincipper, inddeling efter 3 modeller; eventyr, beretter og treakt, vurdere om den følger dem, fortællerform, derudover filmiske virkemidler som; symboler, billeddannelse, kamerabevægelser, klipning, lyssætning, lyd og tid og rum
Derudover skal jeg placere filmen i en historisk sammenhæng, samtidig med jeg skal redegøre for den politiske udvikling i Tyskland i perioden 1945-1989, med særligt vægt på den sidste del
Tilsidst skal jeg vurdere om filmen kan benyttes til belysning af de historiske forhold omkring murens fald
Puh, jeg føler mig fortabt.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
For det giver jo lidt sig selv - du begynder bare med første opgave, og arbejder dig nedad.
Vil dog sige, at jeg synes at 10 sider virker til at være meget lidt, til sådan en opgave. :o)
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.526
- Derudover har jeg aldrig brugt den filmanalyse som der står jeg skal bruge
Jeg ved ærlig talt ikke hvordan jeg skal starte, for aner ikke hvor meget eller lidt jeg må dele det op.
jul 2013
Følger: 1 Hunde: 2 Emner: 11 Svar: 56
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 96
jun 2012
Emma: Har du evt nogle links eller? Jeg synes det svært det med det politiske, for synes ikke det står så oplyst på de links jeg har.
Tænker også at jeg vel skal huske at have et Resumé med af filmen?
Knirke - Jeg har allerede en generel idé om at jeg vil opbygge opgaven som følgende:
Generel info (Film titel osv.)
Resume
Fortællingsprincipper(Det med Aristotles*?!)
Personkarakteristik
Tale og tie betydning
Samarbejds og høflighedsprincipper
Filmiske virkemidler
Modellerne
Historiske del
Politiske udvikling
Vurdering
sep 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 96
Husk generelt at du skal fortælle de ting der er væsentlige, fx i forhold til personerne. Det er ligemeget at du fortæller ting, der ikke er væsentlige for historien/temaet/budskabet, men du skal bore dybt i de ting der netop rammer dit fokus, hvilket her ser ud til at være det historiske aspekt og deri den politiske udvikling.
Begynd også gerne med at fortæl hvad du har tænkt dig at gøre og hvorfor du vil gøre således.
Ved personerne kan du også inddrage symbolske ting, i forhold til tematikken.
jun 2012
jul 2013
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.419
Husk at bruge de filmtekniske virkemidler i analysen...
Gid det var mig, der skulle lave analysen...
jun 2012
Rie - Synes du? Jeg synes faktisk det er død kedeligt og en opgave der hænger mig langt ud af halsen. Jeg brøds mig ikke om tyskland, hvilket er hvorfor jeg sagde nej tak til studietur. Ikke om jeg følte lyst til at betale over 3000 for studietur i Berlin, og slet ikke når jeg har Meeko..
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.419
jun 2012
- Som helt almindelig HF elev, er det dødsygt, (:
Og jo man må meget gerne sige nej til Berlin, jeg har været der det jeg skulle, og når alle andre kommer til Amsterdam, London eller Paris så synes jeg det er meget uintressant at bruge så mange penge på Berlin (:
jul 2013
jun 2012
Men kan ikke forstå hvorfor det skulle trække ned, Vi får altid af vide at det er kort at skrive et kort resume, fordi man som udgangspunkt skal gå ud fra at den man skriver til ikke har set filmen/læst teksten
jul 2013
På er en statistik over hvor mange medarbejder der arbejde i statsi fra 1949-1989. Der ses jo en tydelig udvikling fra begyndelsen og helt ind til muren faldt.
jul 2013
jul 2013
Så kan du evt tage et sceenshot af det, håber du kan bruge det
jun 2012
Min dag idag kommer til at stå på gåtur med vuf, lidt træning med ham i stååå også opgaveskrivning
jun 2012
Giver -> Objekt -> Modtager
^^
Hjælper -> Subjekt <- Modstander
Jeg tænker lidt at Moren er Objektet, Sønnen er Modtager og Subjekt, Søsteren, Morens omgangskreds og Sønnens ven er Hjælperne og Forandringen DDR til genforenet er modstanderen?
Men jeg kan simpelthen ikke finde ud af hvem der så er giveren?
Hjælp til stor opgave