{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.037 visninger | Oprettet:

Nikon d3100- hvilket objektiv? {{forumTopicSubject}}

Jeg er begyndt at tage billeder af rugbykampe, men jeg kommer ret hurtigt til kort med zoom på mit D3100 med 18-55 objektiv, når de store mænder render over på den anden halvdel af banen.

Hvad skal jeg ud i for at kunne tage nogle gode billeder af ting i høj hastighed og på afstand?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nikon d3100- hvilket objektiv?
  • Kim A
    Kim A Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 24
    #1   24. sep 2013 Du skal nok lige huske og skrive hvad dit budget er smiley

• #2   24. sep 2013 Det er sådan set lidt lige meget. Selvfølgelig så billigt som muligt, men jeg er mere interesseret i at høre, hvad specifikationerne skal være på det. Jeg talte med en anden fotograf ude til kampene, og han troede åbenbart, at jeg var ligeså nørdet, som ham, så han fyrede en 8 minutter lang monolog af med ca. 21983 tal pr. minut. SÅ det fik jeg ikke sååå meget ud af.

• Kim A
    Kim A Tilmeldt:
    mar 2013

Følger: 1 Svar: 24
    #3   24. sep 2013 Du går vel bare ind på en side som photoshop.dk eller kamerahuset.dk og finder en med en god stor zoom og så så lavt F tal som din pengepung tillader smiley

• #4   24. sep 2013 Kim: Det er jo det, som jeg spørger om hjælp til. Jeg ved ikke, hvad du snakker om, og hvad jeg skal kigge på.

• #5   24. sep 2013 Jeg har en Tamron 70-300 den er som sådan god nok, men når du kommer op i de typer så er det meget svært at styre i fart, det svare lidt til at tage et kosteskaft i spidsen og vippe en smule med hånden, ude i den anden ende ræser det jo op og ned.

Og hvad jeg også syntes at have lagt mærke til er at jo mere tele kombineret med zoom der er, jo højere F altså længere tid om at stille skarpt.

Så måske det er noget i den her stil du er på udkig efter, skal lige lurere Tamron og Sigma hvad de har tilsvarende,

http://www.computersalg.dk/produkt/123380/nikon-zoomnikkor-zoomobjektiv-24-mm

• #6   24. sep 2013 Skal der lidt mere tele på kunne det her være et bud:
    http://www.dustinhome.dk/product/5010107553/nikon-objektiv-af-s-dx-55-200-4-5-6g-vr/

Tror bare med det tempo der er på en Rugbykamp så er Tele ikke for godt at brugen da du skal bevæge kameraet hurtigt.

• Varve
    Varve Tilmeldt:
    jun 2013

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 25
    #8   24. sep 2013 Jeg har selv fotograferet til gaelic football kampe med nikon d90. Jeg har en optik på 18-135mm og jeg har ikke savnet at den skal kunne zoome mere... Jeg vil sige at du behøver max 200m i zoom for som andre siger, så bliver den svær at styre ved noget højt hastighed i motivet. Så hvis du kan finde en optik deromkring i zoom og så find et med lavt blændetal (F-tal). Jo lavere blændetal, jo mindre lys har det behov for for at tage skarpe billeder.

Men den kan god være dyre, og hvis du ikke har råd til dem (og skal i den semibillige prisklasse), så vil jeg foreslå dig at kigge efter et Nikkon objektiv fordi de har lidt bedre styr på farvegengivelsen ens f.eks. sigmaobjektiver (dem jeg har prøvet). Tokina er et godt kopimærke jeg kan anbefale, mem har kun prøvet vidvinkel objektivet fra deres sortiment.

Men i bund og grund ville du sagtens kunne tage nogle fine billeder med et standard zoom objektiv hvis bare du har lidt teknisk viden. Det er f.eks. vigtigt at holde lukker hastigheden så hurtig som mulig. Og så kan det godt betale sig at træne styrke i arme og hænder. Jo roligere man er jo bedre. Og så kan man jo altid beskære billederne lidt hvis man synes at man ikke er tæt nok på med en zoom på 200

• Varve
    Varve Tilmeldt:
    jun 2013

#9   24. sep 2013 http://www.photozone.de/Reviews/241-nikkor-af-s-18-135mm-f35-56-g-if-ed-dx-review--test-report
    det er den her jeg bruger. Jeg kunne godt have brugt mindre blændetal, men har ikke pengene til det.

Alternativt gå ned i din lokale fotobutik og snak lidt med dem om hvad de anbefaler. Et godt bud er at læse anmeldelser af dem du overvejer.

• #10   24. sep 2013 Hvorfor er tele ikke god når man skal bevæge kameraet meget ?

Rigtig mange fulgebilleder er taget med fra 300mm og langt op.

Jeg tager da ofte hundebilleder med en fast 300mm ?

• #11   24. sep 2013 Ja en fast 300mm men nu snakker Julie om Zoom, og der er min opfattelse at zoom + tele ikke er godt når man panorere hurtigt, zoom og stille skarpt

Ellers stiger prisen gevaldigt.

• #12   24. sep 2013 Så du mener altså at folk der bruger 100-400mm -150-500mm ikke kan bruge dem til action billeder ?

• Varve
    Varve Tilmeldt:
    jun 2013

#13   25. sep 2013 n det bliver med flere udfordringer end højst nødvendigt. Nu lød spørgsmålet hvad anbefalingen lød på ift. Højhastighed og lang distance, og medmindre det er fast blænde og/eller objektiver der koster en bondegård, så er en med ikke alt for meget tele og med så lavt blænde som muligt er mit råd. Hellere lav blænde end ekstra tele hvis du spørger mig. Det giver mere lys og det får du brug for hvis du er meget seriøs omkring rugby fotograferingen smiley

• #14   25. sep 2013 Okay, jeg er sat lidt af nu.

Jeg skal bruge noget, som kan tage billeder, når spillerne kommer væltende ind over mine tæer, men også på den anden side af banen (ca fodboldbane størrelse) Og det går stærkt.
    Hvad er lave f-tal?
    Seriøs og seriøs. Det ved jeg såmænd ikke om jeg er, men det er min kæreste der spiller, og jeg fatter ikke spillet, så jeg kan godt li' at have noget at lave, mens han bliver smadret.

• #15   25. sep 2013 Du får ikke noget zoom der sådan lige dækker en hel bane....

Se f.eks fodboldkampe, der sidder pressefotograferne ofte med 2-4 kameraer, netop for at kunne dække.

Derudover er jeg slet ikke enig i at man ikke kan skyde actionbilleder med de lidt billigere zooms uden det giver store udfordringer, men gider ikke bruge tid på den diskussion......

• Varve
    Varve Tilmeldt:
    jun 2013

#16   25. sep 2013 Julie: Alright, hvis det "bare" er på hobbyplan, så foreslår jeg dig at kigge forbi en fotobutik og spørge dem, om de vil vise dig et objektiv på noget 18-200 og 18-300. De kan måske sætte dem på et kamerahus så du kan få lov at lege lidt med det i butikken. For at få en fornemmelse af zoom evnen kan du måske pege det ud af vinduet og ned af gaden. Giver det mening? Det er mit bedste forslag. Det Nikkon objwktiv jeg linkede til tidligere er stadig et jeg kan anbefale. Det giver flotre farver og er nemt at håndtere.

I øvrigt, af erfaring, så giver det inspiration tiæ fotografering ar flytte sig lidt rundt om banen så man ikke altid skal pege i samme retning og med samme afstand. Med andre ord: Jeg tror personligt ikke du får brug for mere end 200.. men gå ned i fotobutikken og snak med dem og prøv det de har.

Og fordi det er dit første møde med et sådan bæst, så kan du sagtens få et fornuftigt stykke legetøj som vil give dig nogle flotte billeder. Så kan du på længere sigt vurdere om du elsker det nok til at ville spendere en større mængde penge for st få ekstra flotte billeder. Jo bedre teknisk man bliver jo mere kræsen med udstyret bliver man smiley

Rene: jeg tror ikke vi er uenige, jeg tror bare vi havde et forskelligt billede af hvad objektivet skulle bruges til. For ja (og jeg gentager) man kan sagtens tage flotte billeder med et zoom på 300+ og med et "højt" blændetal(især),... medmindre man har tårnhøje krav til teknik/kvalitet.

• #17   25. sep 2013 Jeg render også rundt om banen, men mest op og ned ad den ene langside og bag modstanderens mål. Men man skal stadig være vågen og se sig for, for lige pludselig kommer der en oval bold flyvende, og den har sit eget liv, eller en klynge mænd der hiver i og smadrer hinanden. Vild sport!
    Passer alle Nikkor på alle Nikon?

• #18   25. sep 2013 Jeg stod og kiggede på dette i Tyskland. Hvordan passer det til mit formål?
    http://www.mediamarkt.de/mcs/product/TAMRON-AF-70-300mm-F-4-5-6-Di-LD-Nikon,48353,464106,883160.html?langId=-3

• #19   25. sep 2013 Det jeg mener er som varve skriver:

"n det bliver med flere udfordringer end højst nødvendigt. Nu lød spørgsmålet hvad anbefalingen lød på ift. Højhastighed og lang distance, og medmindre det er fast blænde og/eller objektiver der koster en bondegård, så er en med ikke alt for meget tele og med så lavt blænde som muligt er mit råd. Hellere lav blænde end ekstra tele hvis du spørger mig. Det giver mere lys og det får du brug for hvis du er meget seriøs omkring rugby fotograferingen"

Julie P den duer efter min mening ikke til dit formål, det er netop sådan en jeg har, og den kan ikke stille skarpt hurtigt nok.

• #20   25. sep 2013 Okay. Jamen så er jeg lidt lost. En af spillerne arbejder i en fotobutik. Jeg må ned og snakke med ham smiley

• #21   25. sep 2013 Hvis et objektiv ikke kan stille skarpt på en flok løbende mænd....så er det godt nok ringe....

• #22   25. sep 2013 Kommer vel an på hvad det skal bruges til om det er ringe og der er måske en grund til det koster 1000kr i elgiganten

• #23   25. sep 2013 Hvad er et lavt f-tal? (Altså er det 2 eller 6?)

• #24   25. sep 2013 Selvfølgelig får man ikke alt for 1000....men når jeg googler rundt, så kan jeg da se heste og bil billeder taget med det her objektiv, så det kan altså lade sig gøre.....

Om det så passer til d3100, aner jeg ikke

• #25   25. sep 2013 Julie , her er der en masse sider med billeder , hvor tamron 70-300 er benyttet

http://www.pixel-peeper.com/lenses/?lens=9&p=1

• #26   25. sep 2013 Jeg har et D3100 og det passer der til

Kommentér på:
Nikon d3100- hvilket objektiv?

Annonce