{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.526 visninger | Oprettet:

Pædagogik- og bacheloreksamen! {{forumTopicSubject}}

Puha, så er der kun lidt over 4 måneder til jeg bliver færdiguddannet som pædagog! smiley

Men men men.. 7. og sidste semester er ikke det bare pjat.. smiley
Jeg sidder i den lidt trælse situation at jeg skal skrive både min pædagogikopgave og den efterfølgende bachelor alene, da der er rigtig store samarbejdsvanskeligheder i min klasse (og vi skulle forestille os at være pædagoger om lidt!?)

Nå, men på fredag skal jeg angive hovedfag i min bachelor, og sidder derfor og kigger lidt på mulige emner/problemstillinger til begge mine opgaver. Min største interesse ligger i arbejdet med børnehavebørn, jeg synes det er så spændende - og hvor har man bare mulighed for at gøre en stor forskel!

Jeg kunne godt forestille mig at skrive om iPad/tablets som et pædagogisk redskab istedet for blot en spillemaskine, i min pædagogikopgave..

Men hvad min bachelor skal omhandle, ja der er jeg fuldstændig på bar bund! - udover at jeg godt kunne tænke mig at den handler om noget der er relevant at tage med mig ud i praksis bagefter, noget der hjælper mig til at opbygge nogle kompetencer der er relevante - og ikke den evindelige snak om inklusion, som er en alt for stor mundfuld selv at indføre i praksis - det kræver samarbejde i personalegruppen.
Så jeg søger inspiration til noget, der er lige så relevant og anvendeligt, som hvordan man kan gøre tabletten/iPad'en til et læringsredskab, så det ikke 'bare bliver en spillemaskine'.

Ja nu blev det lidt langt, men håber nogen er kommet til enden, og kan slynge et eller anden spændende ud til mig smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pædagogik- og bacheloreksamen!
  • #1   9. sep 2013 Mine erfaringer med IPads som læringsredskab er godt nok i specialregi, men måske det alligevel kan inspirere.

    Madopskrifter med piktogrammer, som kan fjernes igen, når et trin i opskriften et udført.

    Påklædning via IPad (samme system som ved madopskrifterne).

    Dagsskema på IPad, hvad skal vi, hvornår og med hvem?

    Kamerafunktionen kan bruges til et væld af ting i forbindelse med forskellige apps, her i blandt:
    - "bogen om mig - hvordan ser jeg ud, og hvad kan jeg lide/ikke lide"
    - "hvordan ser vi ud når vi er sure/glade/kede" osv.
    - som redskab på skovturer "hvilke krible-krable dyr har vi set i dag?"

    Oplæsningsfunktion og interaktive bøger

    Og så er det et væld af interaktive tælle/huske-apps, som giver barnet respons med det samme - barnet skal altså ikke partout have en voksen ved sig, for at kunne øve tal osv.


  • #2   9. sep 2013 Holly Moses - stavefejl er gratis om mandagen ikke? smiley

  • #3   9. sep 2013 Kom lige i tanke om en dreng, som ikke kunne skrive, men havde en storslået fantasi - Han lavede en fantastisk bog med en IPad-app, hvor han opstillede figurer, som han havde lavet i billedkunst, tog billeder af dem, og herefter indtalte han "teksten" til billedet.

    Dét kunne man da med fordel bruge til de yngste, som endnu ikke skriver/læser.


  • #4   9. sep 2013 Er der ikke noget i pædagogfaget du interessere dig mere for en andet?

    Jeg blev uddannet i 2007 og skrev bachelor om omsorgsvigt.

    Hvis jeg skulle skrive bachelor i dag, ville jeg skrive om inklusion. Men vende det hele lidt på hovedet og belyse de udfordringer som børn, pædagoger og forældre oplever når en eller flere børn i gruppen har specielle behov.


  • #5   9. sep 2013 Eller kig på hvad børnehaver og institutioners rolle bliver i forbindelse med den nye skolereform som træder i kraft til august 2014, med bl.a. længere skoledag

  • Julie B
    Julie B Tilmeldt:
    feb 2012

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 17
    #6   9. sep 2013 Lige mht. iPad så prøvede jeg det redskab af i min praktik som lærerstuderende med stor succes. Vi arbejdede alle uger med iPad på forskellige måder. Vi brugte den første uge til at skrive på iPad, dernæst med lyd (indtale fortælling) på ipad, derefter lavede vi tegneserie på ipad og som det sidste animation på iPad. Yderligere kunne vi konkludere ud fra interviewes med elever samt observation af uv., at den både var et redskab som gavnede og et redskab som kunne forstyrre. Dog var det store plus at mange sanser kom i brug og ved brug af ipads i undervisningen kunne bidrage til flere deltagelsesmuligheder for de enkelte elever. Vi prøvede også at være med til få specialundervisningstimer, hvor vi også havde ipads med. Her fungerede det, som et godt pæd. redskab ved igen at bidrage til deltagelsesmulighederne. Jeg ved ikke om dette kunne bruges til noget, men håber det kan være en hjælp til at inspirere smiley

    Men jeg vil sige at jeg synes det er super, at du vil skrive noget om brugen af ipads i pædagogiks sammenhæng ! Go for it! Jeg tror det bestemt er en udfordring da det ikke er her der findes vildt meget teori - men det er yderst relevant efter min mening smiley


  • #7   9. sep 2013 Nu ved jeg godt du ikke gider inklusion men hva med det børnene i mellem... Når de bruger computer osv inkludere de ofte hinanden både i forhold til at hjælpe hinanden men også hvor der er nogle der ser p mens andre spiller.. Tænker at teknologien kan være med til at skabe samarbejde også mellem børn med sociale problemer... En slags læringsstil

  • #8   10. sep 2013 i forhold til bachelor, så skal du forestille dig at skrive om det område du ser dig selv arbejde med.

    Jeg ser mig selv i forbindelse med Asperger børn. Og min Bachelor kommer til at omhandle den problematik om inklusion og Asperger børn. For jeg tror ikke at det kan lykkes på den måde som samfundet er skruet sammen. Så dette vil jeg undersøge nærmere.

    Har du ikke fået noget vejledning i forhold til problemstilling til bachelor?


  • #9   10. sep 2013 Må det være noget så banalt som sproget ?
    Hvilke tiltag man har for at udvikle sproget?


  • #10   14. sep 2013 I fredags blev tilmelding til bachelor afleveret, og det blev med emneformuleringen "iPad'en som pædagogisk redskab"
    Nu er jeg spændt på hvordan det kommer til at gå, og hvad jeg så skal vælge at skrive om i pædagogikken smiley
    Overvejer dog at vinkle den anderledes ift samme målgruppe, og dennes læringsforudsætninger. På den måde starter jeg ikke helt på bar bund når jeg skal igang med min bachelor smiley


  • #11   15. sep 2013 skal du op i skriftlig pædagogik?
    Jeg er selv igang med pædagogik forløb og skal op i mundtlig om ca 3 uger smiley

    Jeg fik selv skrevet min problemstilling til bachelor her forleden og glæder mig bare så meget til at komme i gang. Det bliver så spændende smiley


  • #12   15. sep 2013 Lidt off topic - er I, der arbejder inden for faget ikke snart ved at kaste op over inklusion?

    Når man ser det hele udefra, så ligner det en kæmpemæssig spareøvelse, man har forsøgt at gøre moderne i skole og institutioner, så lærere og pædagoger æder den råt...

    Virker det? Eller er der grænser for inklusionen og er de grænser overskredet?


  • #13   15. sep 2013 Det er landet´s største spareøvelse de har lavet, havde en tråd herinde forleden om hvad hjørring kommune har tænkt sig....

    Arme unger


  • #14   15. sep 2013 René - præcis.
    Nu er jeg jo ikke selv i faget mere, men er da urolig over at læse det jeg gør her og der.

    Er I, der stadig er seminariet kritiske overfor det her?


  • #15   15. sep 2013 CH - Jo meget! og det er præcis derfor jeg ville skrive om det.

    Når jeg siger vende det hele lidt på hovedet, så mener jeg, at skrive om hvilke enorme konsekvenser det har. ISÆR for de normale børn og os som pædagoger.

    Vi har hørt og fået fortalt om hvor fantastisk det er, på den ene og den anden måde, og ja i teorien, men det er det dælme ikke ude i virkeligheden!

    Jeg føler også det er en stor spareøvelse og jeg har efterhånden haft rigtig mange oplevelser med inklusion, så jeg KUN kan snakke dårligt om det.

    Jeg kan nævne at vi havde en dreng, hvor vi måtte være på stikkerne hele tiden for at skærme de andre børn, så de ikke fik nogle på kassen

    Jeg er blevet spyttet i ansigtet af en 4 årig i forsøget på at undgå et andet barn blev slået

    Jeg har oplevet et barn på min stue gå så meget amok at en voksen måtte gå fra 1-2 gange dagligt i op til 1 time.

    Jeg har oplevet et barn som skulle mandsopdækkes HELE dagen, ellers gik det ud over andre børn... fysisk!

    Et barn som i forvejen var udfordret på sproget, begyndte at snakke og snakke lige så snart "inklusions" barnet var på ferie

    Børn som tydeligt UNDGIK nogle børn af frygt.

    Jamen jeg kan blive ved......

    Jeg hørte den anden dag at inklusion ikke behøvede at koste kroner, men at det pædagogiske personale simpelthen bare skulle efteruddannes.....

    Jeg fik en mindre sammensmeltning i René´s tråd den anden dag, jeg føler mig taget SÅ useriøst at samfundet, at jeg bliver så ked af det og vred!

    Man prøver og prøver det bedste man har lært, man nikker og siger okay, vi kan godt klare det, vi prøver, vi gør vores bedste for de her børn og forældre, og når så bæret flyder over og der bliver sagt fra, så skal vi bare lære noget mere...

    Nej vi skal sgu have nogle flere hænder!!!

    Jeg synes måske godt at der kunne være plads til børn med specielle behov, men det SKAL ikke gå ud over de normale børn, hverken fysisk eller psykisk! og det er desværre bare virkeligheden lige nu...

    Jeg ved ikke hvor mange gange jeg efterhånden har sagt...

    "Du må lige vente" "nej det kan ikke blive i dag" osv osv osv... fordi der er børn som bare SUGER OG KRÆVER alt min opmærksomhed.

    Og som jeg kunne læse den anden dag, så skulle frivillige til at komme på banen, i hverfald i hjørring.

    Jeg føler mig sgu pisset på... rent ud sagt, så meget at jeg i øjeblikket overvejer MIN fremtid meget kraftigt.

    Jeg kunne også godt tænke mig at høre om jer der går på sem lige nu, snakker i om det her?

    Arrrrh tak CH.. så kom det ud smiley


  • #16   15. sep 2013 Ej hvor blev det langt! sorry

  • #17   15. sep 2013 Det er dejligt at se, at ønsket om at beskytte de børn det går ud over, overstiger trangen til at rette ind... Noget vi pædagoger ellers nok gør ret velvilligt smiley

  • #18   15. sep 2013 Ch - jo jeg er ved at kaste op over inklusionsbegrebet. Og jeg vil i min bachelor belyse det i forhold til besparelser osv.. Det kam være jeg får en masse hug fra censor, men hvor er jeg træt af at høre om inklusion som kun talmæssigt er godt, men høre fra børn, som ikke passer i normalklasserne, fortælle om deres sørgelige oplevelser.

  • #19   15. sep 2013 Og nej vi på seminariet sluger det ikke råt smiley tværtimod.. Eller i hvert fald ikke dem jeg studerer med..
    Vi er lige så frustreret som alle andre.. Som man siger inklusion er lig med eksklusion smiley


  • #20   16. sep 2013 Her Hjørrings kommune´s ide
    http://www.bupl.dk/fagbladet_boern_og_unge/nyheder/hjoerring_vil_nedlaegge_sfoer?opendocument

    Der bliver bare tabt mange børn, hvis de får lov til det


  • #21   16. sep 2013 FØJ!!!!!

  • #22   16. sep 2013 Ch, det undrer mig i den grad der ikke er mere "larm" over det her, både fra forældrenes og ikke mindst fra vores kære fagforenings side af.

    Den kære formand burde være i tv2 news 24/7 og bare tale dunder mod det her


  • #24   16. sep 2013 Det er så fuldstændig idiotisk mærkeligt, at de ikke forstår, at inklusion er noget der skal foregå på den lange bane, ikke den korte.
    Og for rigtig mange børn betyder det altså, at de for at komme til at fungerer normalt som voksne, så bliver de nødt til at få særlig hjælp som børn.

    Og så kan inklusion i skoler og institutioner altså godt foregå uden de behøver at have præcis den samme hverdag som sine jævnaldrende.
    Snak lige om at få et specielt barn til at føle sig forkert...



  • #26   16. sep 2013 Præcis!
    Man tabuiserer det, at være anerledes i stedet for at gøre det til en særlig egenskab, der af barnet kan komme til at blive opfattet som noget positivt i stedet for noget konfliktskabende og irriterende.


  • #30   15. dec 2014 Jeg skrev sammen med én anden. Vi brugte et eksempel hvor en gruppe børn sad og spillede nintendo, eller et barn gjorde. Men så beskrev vi (så vidt jeg husker) hvilken betydning det havde for socialiseringen i gruppen. Herudover beskrev vi socialisering og leg mere generelt. Vi fik begge 10 smiley

    Jeg elsker at skrive opgave, har i år været i gang med både 2 uddannelser (narrativ og systemisk grunduddannelse + socialrådgiver udd.) og et kursus (NADA), ved siden af mit job. En bachelor mere ville ikke skræmme mig, tilgengæld hader jeg sammentvunget samarbejde, det havde jeg i mit linjefag, selvom jeg fik 12, var det den værste periode af opgaveskrivningen ever! Så kan sagtens forstå dit valg om at være alene smiley

    Pøj pøj smiley


  • #31   15. dec 2014 Jeg oplever heldigvis ikke inklusions problematikken. Arbejder indenfor specielområdet og vi har gode ressourcer smiley

    Min søn går i special klasse, så de findes stadig - der er voksne omkring ham konstant....


Kommentér på:
Pædagogik- og bacheloreksamen!

Annonce