{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.256 visninger | Oprettet:

Har du kælepindsvin? (Eller andet?) {{forumTopicSubject}}

Jeg går og overvejer at udvide dyreholdet med et burdyr af en art og er lidt på et hvidbuget afrikansk dværgpindsvin. Men jeg ved meget lidt om at have dem. Det er hobbydyr, men jeg vil gerne stadig gerne have fysisk kontakt med dyret/det skal nyde at blive håndteret. Kan man det?
Er der ellers nogle spændende dyr, som man kan have i bur? Jeg har haft kaniner og marsvin som barn, og teddy guldhamster og rotter som voksen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har du kælepindsvin? (Eller andet?)
  • #1   26. aug 2013 Jeg tror godt pindsvin kan håndteres uden at blive stressede, men mener du kan da finde meget viden om dem på nettet. Der er jo mange som har dem. Har selv haft overvejet dem, men det skal ikke være nu smiley

Så er der sådan noget som egern og chinchilla. Dog ikke dyr jeg har indrtyk af sidder stille ret længe til at putte og blive nusset

• #2   26. aug 2013 Jeg har læst div blogs og facebook grupper, men det er skiltringen mellem hobby- og kæledyr, jeg studser lidt over

• #3   26. aug 2013 Jeg mener bestemt ikke pindsvin egner sig til håndtering, men sådan er man så forskellig.

Chinchillaer nyder sjældent at blive nusset og mange vil endda ikke håndteres. Jeg har haft en hel del og kun få nød at blive håndteret.

Hvad med rotter igen? Eller vi du have noget andet?

• #4   26. aug 2013 Hobbydyr er som regel ikke dyr man håndterer mere end højst nødvendigt. Dvs. ved rengøring af bur er det en nødvendighed og derfor håndterer man her, men ellers forstyrrer man kun ved fodringer. Resten af tiden ser man på det.

Men jeg har en opfattelse af at pindsvinet lidt ligger på grænsen. Håber nogen med mere forstand på dem kan svare på det, men har da oplevet at man på krybdyrsmesser lader folk holde og ae pindsvinene, så vil tro de kan holde til en god portion håndtering

• #5   26. aug 2013 Hobbydyr og mere kigge-på-dyr som man ikke piller så meget ved. Mens kæledyr er dyr man håndterer. Gav det mening?

• #6   26. aug 2013 Louise

Ja det er jo det. Nogen mener måske de kan tåle at blive taget meget ud og andre har samme mening som dig. Men det virker ikke til de er lige så nemme at stresse som krybdyr er?

• #7   26. aug 2013 Jeg har læst det ikke er et kæledyr. At det ikke er socialt, og et udpræget natdyr. Her i huset har vi et jordegern. Hun er vågen om dagen. Man kan ikke kæle med hende. Men hun kravler gerne rundt på os, og kan hånd fodres. Det kræver dog dagligt kontakt. For at forblive tam. smiley

profilbillede
  • #9   26. aug 2013 Jordegern og sugargliders har begge været oppe at vende i dag smiley meget spændende dyr.

Jeg har ikke så meget lyst til rotter igen- jeg syntes at de var meget svære at holde ned mht lugten. Jeg kan forstå jordegern ikke lugter så meget?

Mht håndtering af pindsvin, så lyder det jo til, at nogle nyder at putte i tæpper og blive nusset, så de brummer af nydelse

• #10   26. aug 2013 SugarGliders kræver du har plads til stooooooort bur smiley Alt andet er simpelthen synd for dem, bare sådan lige for at komme med input smiley

Har man pladsen, så er det SUPER kære dyr, som man kan få rigtig rigtig tamme smiley

• #11   26. aug 2013 Det er rigtigt den lugter ikke som rotter gør. Hun tisser altid i det sammen hjørne. Derfor er det nemt, at holde rent uden, at skulle skifte buret helt hver gang. smiley

• #12   26. aug 2013 Jeg har plads til gulv til loft bur på omkring 120 i breden og 100 meter i dybden- alt afhængigt af om det skal være bredt eller højt buret. Jeg havde mine rotter i et bur med plads til at 12 rotter kunne have det optimalt. De skal have det godt smiley

• #13   26. aug 2013 Jordegern stinker synes jeg, selvom jeg rengjorde bur ret ofte. Men de er simpelthen så søde og sjove at have i hjemmet.

Sugargliders kræver kendskab og skal fodres korrekt og det kan være svært at gennemskue en ordentlig kost. Ikke et dyr jeg vil have igen selvom de virkelig er fornøjelige og sjove.
    Og ja de skal dælme have rigtig godt plads.

• #14   26. aug 2013 Mine rotter havde også toilethjørne, men de lugtede selvom, jeg syntes, jeg var over dem med at skifte hjørne og bur ofte

• #15   26. aug 2013 Hm hvad gik dine rotter på af strøelse?

• #16   26. aug 2013 Nu ved jegikke noget om den type pindsvin du nævner, men hvis de minder blot en smule om de almindelige pindsvin vi har herhjemme, så kan de blive tamme.
    Min bedstemor har passet pindsvin (for pindsvinevenner) i en del år efterhånden, og når der er kommet nogen ind der har været mere plejekrævende end blot foder og et sted at overvintre, så er de stort set altid blevet meget meget tamme.

Om det er rimeligt at hokde pidsving som kæledyr skal jeg lade være usagt, men har svært ved at se forskellen på det og så hamstere, rotter osv... når man altså vælger pindsvin som man lovligt må holde self.

Jeg tænker dog lidt hvordan det er med overvintring osv? I naturen får de jo i hi, men gør de det hvis man holder dem i fangenskab og hvis ikke er det så skadeligt for dem ikke at snuppe en vinterlur?

• #17   26. aug 2013 pindsvin kan sagtens håndteres når de er gjort tillidsfulde og man forholde sig roligt. Man bør være opmærksom på at de er skumrings/natdyr så vil være aktive om aftenen. Desuden synes jeg det er værd at bide mærke i at pindsvin lugter temmelig karakteristisk smiley Desuden bryder de sig ikke om træk eller kulde (under 22-20grader)
    De vil meget gerne have et stort bur (et til kaniner eller et stor til marsvin) desuden synes jeg det er værd at overveje at de altså kan blive temmelig gamle (8-10 år)

• #18   26. aug 2013 Jeg prøvede en masse forskelligt. Almindelig strø, hamp, biostrø (hedder det ikke det?) og avis og hø.

• #19   26. aug 2013 Og man skal have mere end en Sugarglider, ellers er det synd.

• #20   26. aug 2013 vi kar skinnyer de elsker at blive nusset og snakket med smiley

profilbillede
  • #21   26. aug 2013 Julie..
    Okay, for ja Sugar Gliders kræver altså bare meget plads for at have det godt smiley
    Hvordan med larm fra dyr i nattetimerne?

Sugar Gliders gør som små hunde i brunst tiden smiley

• #22   26. aug 2013 Michelle: de afrikanske overvintrer ikke. Jeg ved ikke, om det er helt i orden at holde dem i fangenskab, men de er jo avlet til det og det er fuldt ud tilladt.

Det er fint for mig, at de er natdyr. Det er jeg vant til fra hamstret. Den skal stå i stuen, hvor vi kun er om aftenen.

• #23   26. aug 2013 Ok, klikkede lige pålinket længere oppe til de der sugargliders. Hvad dælen er det dog for nogen? Kan man sammenligne dem (altså sådan i forhold til det at være kæledyr/blive tamme osv) med et eller andet sådan en "ikke-smådyrs-person" kan forholde sig til?
    -tænker sådan i forhold til om de er mere et hobbydyr man kan kigge på, eller om de osse kan blive rigtigt tamme og fungere som kæledyr ligesom f.eks. et marsvin e.l.?

• #24   26. aug 2013 Det er som sådan ligemeget om der skal være en eller to- det er alt afhængigt af, hvordan de trives. Dog har jeg nok ikke helt plads til et bur til to sugargliders

• #25   26. aug 2013 Det er som sådan ligemeget om der skal være en eller to- det er alt afhængigt af, hvordan de trives. Dog har jeg nok ikke helt plads til et bur til to sugargliders

• #26   26. aug 2013 Sugargliders kan vist blive meget tamme, altså tamme som i kæledyr. smiley Muligvis kan man sammenligne dem med rotter...? De lever bare længere.

• #27   26. aug 2013 Sugargliders SKAL gå mindst 2 sammen, ellers mistrives de og kan dø af sorg. Så har du ikke plads til et stort nok bur, så gå hellere efter et andet dyr smiley

Sugargliders kan blive ret tamme og kælne.

• #28   26. aug 2013 Sugar Gliders er flok dyr, og vil ikke anbefale at holde dem alene..
    Minimum 2 skal man have smiley

Michelle..
    Sugar Gliders er på dansk Australsk FlyvePung Egern smiley
    De kan blive rigtig tamme, men kan også være frygtelig hysteriske *G*

Min den første han, var så tam, at han fast sad på enten min skulder eller i mit hår når jeg vaskede op, eller lå og så film på sofaen smiley
    Min hun var sådan medium tam, altså man kunne godt kæle med hende, men hun søgte ikke en selv.. Og min anden han var en hysterisk lille en, som jeg aldrig fik ordentlig tam ligemeget hvor meget jeg forsøgte smiley

Vil mest sammenligne dem med et hamster/marsvin af de kæledyr som folk kender til smiley

• #29   26. aug 2013 ok, takker for info smiley

-det er nu ikke fordi jeg selv skal have bur-dyr, blev bare lige nysgerrig, for sådan nogen har jeg altså aldrig set før

• #30   26. aug 2013 jeg har haft afrikansk pygmæ pindsvin, og det kan altså sagtens være kæledyr, det tager bare lidt tid at få dem håndtamme men det er fandme nogle søde dyr smiley

• #31   26. aug 2013 Jeg vil egentlig bare gerne have et dyr, som kan tulle rundt ude, når jeg er hjemme, blive nusset lidt og lave sjove ting. Og så synes jeg, at pindsvin er sindssygt søde

• #32   26. aug 2013 Michelle..
    De er også stadig forholdsvis "nye" i DK smiley
    Altså forstået på den måde, at der ikke er sindsyg mange der kender til dem, netop fordi de kræver så meget plads smiley

Samtidig har de specielle krav til foder, da 80% ca består af frisk frugt og grønt, som gør de er besværlige kontra de normale burdyr smiley

• #33   26. aug 2013 Hvad med en ilder?

• #34   26. aug 2013 Louise..
    Tænker at når TS synes rotter er svære at holde nede i lugten, så er en ilder ikke optimalt smiley
    Selvfølgelig lugter tæver og kast. hanner ikke ligeså meget som en viril han, men de har jo stadig en noget speciel lugt smiley

• #35   26. aug 2013 Jo et havde jeg ikke lige i tankerne da jeg skrev.

Men alle burdyr lugter jo mere eller mindre. Har aldrig hørt om nogle der ikke gør.

• #36   26. aug 2013 Louise..
    Er jeg helt enig med dig i, men lige ilder er bare meget anderledes i lugten, synes jeg personligt smiley

• #37   26. aug 2013 Louise: de gør de, og det er jeg helt med på. Syntes bare at rotterne var slemme. Især da jeg havde fire, kunne jeg slet ikke følge med. Ilder kunne jeg super godt tænke mig- men jeg er bange for, at den ville kunne skade hunden.

• #38   26. aug 2013 Det er helt rigtig. Men så ved jeg sørme ikke smiley
    Et dyr, der knap lugter og som gerne vil håndteres...hm tænke tænke.

Den er sgi svær smiley

• #39   26. aug 2013 Det er mystisk med dine rotter. Jeg har tre store hanner og de lugter slet ikke. Alle mine gæster synes det er vildt de ikke lugter.

• #40   26. aug 2013 Altså det er ikke sådan, at de ikke må lugte. Jeg er bare skræmt lidt af rotter, fordi de var så hampre.

• #41   26. aug 2013 Hampre?

• #42   26. aug 2013 Jeg er så gammel nogle gange. Fordi de var så slemme

• #43   26. aug 2013 Haha så jeg med:)

Ja hvis du synes rotter lugter, så hold dig fra mus. PUHA de lugter smiley

• #44   26. aug 2013 Pindsvin kan sagtens blive tamme, men om de decideret kan lide at blive kælet ved jeg faktisk ikke...

Hvad med skægagamer eller Zebramus?

Jeg har haft begge dele og de blev utrolig tamme. Skægagamerne gik jeg tur med - jeg puttede dem i lommen på min hættetrøje, og så lå de der og skræmte livet af gamle damer smiley De var mega hyggelige og meget tamme (tiggede for at komme ud og hygge). Det største minus er dog deres mad (insekter), men det spiser pindsvin jo også...

Zebra mus er også sjove fordi de ikke får unger så tit som almindelige mus, så man jeg følge med og nå at sælge ungerne - hvis det er det man vil smiley Hvilket jeg selvfølgelig ikke nænnede smiley

• #47   26. aug 2013 Bare lige en bette indskydelse herfra. Ildere er ikke burdyr. Nogle har et stort bur ilderne er i når de ikke er hjemme, men de skal aktiveres en hel del uden for buret. Jeg har tre ildere i min lejlighed og ingen bur til dem. Ude ved mine forældre har de en kombineret voliere og løbegård på omtrent 25 kvm, hvor de kan boltre sig. De har en speciel rovdyrslugt, men jeg synes bestemt ikke det er slemt. Det værste er virile hanner.. De stinker af selvdød gnu, og derfor vælger den almindelige ilderejer at lade dyret kastrere eller få et implantat. Du har hund i forvejen, så jeg behøver ikke fortælle dig hvor meget tid sådan en ilder kræver smiley

• #48   27. aug 2013 Pindsvin er nemme, men køb en stikling hvis det er:-) De er nemmest at gøre tamme fra små...
    TROR min nød at komme over og blive kælet lidt for og fise rundt i sofaen og blive håndmadet med små stykker agurk. Hun hvæste ikke når man tog hende op.
    Det er et super sødt bette dyr og nem at holde. Mange giver dem katte tørkost, men det er altså ikke optimalt...

• #49   27. aug 2013 Anja: skægagamer er jeg sådan temmelig bange for. De er simpelthen for underlige smiley Zebramus har ikke lige fanget mig.

Pernille: jeg har overvejet hamster igen bare fordi den var så sjov, men jeg kunne godt tænke mig at prøve noget nyt. Men et bette fint hamster er bestemt en mulighed.

Christian Poulsen: Dem er jeg ikke særlig vild med af en eller anden årsag. Ingen point på nuttetskalaen smiley

Julie: Netop fordi ildere skal gå rundt, vil jeg ikke have en. Jeg er simpelthen bange for, hvad den ville kunne gøre ved pelstotten.

Katrine: hvordan havde du pindsvin? Altså kunne den tulle rundt i stuen eller var det mere kigge-på-i-bur-dyr?

• #50   27. aug 2013 Line: ilder er også helt klart et dyr, jeg skal have en gang. Bare ikke sammen med 4 kg hund.

• #51   27. aug 2013 Jeg har også haft rotter og synes også det var umuligt at holde lugten nede! Måske der er forskel på hanner og hunner? Vi havde 4 hunner og de småstrintede alle vegne for at markere at det var deres og det gjorde at de lugtede så meget.

• #52   27. aug 2013 Har du kigget degu?

Jeg kender ikke ret meget til dem, men synes det er nogle små søde nogen smiley

• #54   27. aug 2013 Line: Jeg er nok også bare pylret. Men det har jeg ikke nerver til

KD: Jeg synes, at deguer er sådan lidt... maaah. Dem jeg har mødt har været meget sky

• #55   27. aug 2013 Hun var i stort bur med muligheder for gemmesteder og ting hun kunne klatre på og når jeg skiftede bunden, skiftede jeg tit materialet så hun prøvede noget forskelligt.
    Hun boede fast i buret og så havde jeg hende ude for at nusse og lade hende løbe rundt. Tror ikke at man skal lade dem rende frit hele tiden... Og så er det jo et natdyr smiley

• #56   27. aug 2013 Line: Hunden. Han har mødt en ilder, og der var ingen tvivl om, at han var kommet voldsomt til skade, hvis ilderen havde bestemt sig for at han skulle flytte sig

• #58   27. aug 2013 Hunde og ildere kan i mange tilfælde komme godt overens med hinanden, men jeg kan godt forstå du ikke er så glad ved det Julie P. Min hund er opvokset med ildere og hans bedste ven var min gamle Fritz. Fritz gik desværre hen og døde, og i juli fik vi to ilderhvalpe, og de kan godt være lidt stride ved hunden. Er de meget opkørt, kan de finde på at jagte hunden og bide i hans poter af ren og skær leg, men de har altså nogle spidse tænder og kan godt nive lidt. Vi stopper dem selvfølgelig når det går så vidt, men det er sådan et tidspunkt jeg er glad for at vores hund er så tolerant over for ilderne, for jeg tror bestemt ikke det er alle hunde det vil finde sig i det. Dertil har nogle hunde også mere jagtinstinkt end andre, og disse vil nok finde det hylemorsomt at jagte ildere.
    Heldigvis har hunden en anden rigtig god ven, nemlig min gamle Zeph. De er stille og rolige i hinandens selskab. Her er de sammen smiley

profilbillede
  • #59   29. aug 2013 Uden at have læst hele tråden here goes:

Jeg har haft et hvidbuget afrikansk dværgpindsvin (snuden pontopiddan tobiasen hed hun) fik endda et kuld på hende med en han i tyskland. Lige siden jeg solgte hende stort set har jeg fortrudt!
    Det er et ret kært dyr (kan kun tale om hende og stiklingerne), som nemlig er forholdvis selvstændig, gider ikke umildbart at løftes rundt på, men er opsøgende. Snuden var købt i dyrehandler og derfor ikke specielt kælen. Hendes stiklingerne bliver helt vildt kælne og opsøgende - men jo ikke på nogen måde så de stod og ruskede i tremmerne. Mere at de ligesom kigger ud når jeg åbnede.

Man skal gøre rent ved dem, desto mindre bur desto oftere.

Jeg havde både et løbehjul og et rottejhul (så hun kunne komme ud på gulvet og trisse rundt selv).

Engang i mellem var jeg nød til at bade hende, hvilket var i en rengjort (= skyllet) håndvask hvor hun kunne bunde og lunket vand, hvor jeg så med en tandbørste, børstede hendes pigge.
    Det hun nød mest, var nok når jeg så tog hende op og tørrede hende i et tørretumbler varmt viskestykke smiley

En detalje som gjorde det fedt, især da ungerne var små, var en "månelampe", som giver lys så jeg kan se, men som ikke forstyrre dyret. Så kan man virkelig nyde dyret når det er mest naturligt.

Du kan læse mere på hedgehogcentral.com - hvis den stadig findes. Det var min bibel smiley

• #60   29. aug 2013 Har haft en del specielle kæledyr - inderen var det absolut fedeste dog. Og så gik de fantastisk i spænd med Lulu. Har haft en seks stykker gennem tiden. Desværre afgik de sidste ved døden for et par år tilbage,

Skal helt klart have ildere igen engang i fremtiden - bare ikke her hvor vi bor nu.

Sugar gliders er også et hyggeligt dyr, men langt fra alle bliver tamme og de har let til stress, så det kræver ret stor dedikation i mine øjne.

Kommentér på:
Har du kælepindsvin? (Eller andet?)

Annonce