{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
955 visninger | Oprettet:

Kamera valg? {{forumTopicSubject}}

Hej alle!
Kan i anbefale mig et godt kamera?
Jeg søger noget der tager gode skarpe billeder, også hvis lyset/vejret ikke lige er med mig. Derudover søger jeg et med hurtig lukketid sådan at jeg kan fange øjeblikket bedre, og fange en hest i bevægelse uden at den bliver sløret.

Kameraet skal primært bruges til at tage billeder af heste i bevægelse, og eventuelt et par naturbilleder og lidt af min hund. Jeg ønsker et godt kvalitetskamera til en pris på max 5000 kr, gerne under

Skriv gerne hvad i har prøvet af kameraer og positive samt negative ting. Er der noget man helt skal holde sig fra?

Ved naturligvis at billedkvaliteten i høj grad også afhænger af fotografen, men med et godt kamera er man jo bedre på vej

På forhånd tak!

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kamera valg?
  • #2   25. jul 2013 Jeg har et nikon d3100 og jeg elsker det
    Det er fantastisk at tage billeder med og ret nemt at lære at bruge

• #3   25. jul 2013 Jeg er meget glad for mit Nikon D3100 smiley

• #4   25. jul 2013 Nu er jeg ikke lige på min egen computer, men blandt andet er det her taget med mit kamera, og en 70-300mm objektiv smiley

• #5   25. jul 2013 Hvis jeg var dig, ville jeg nok vælge et spejlrefleks kamera smiley Der har du mulighed for at skifte objektiv, hvis du senere har lyst til det, og så er der mange muligheder med indstillinger uanset hvilket vejr man skal skylde billeder af i smiley Dog skal du være opmærksom på at du nok skal bruge et ekstra lysstærkt objektiv hvis du skal tage billeder i ridehal og lignende, da det ellers bliver meget mørkt, eller sløret :o)

• #6   25. jul 2013 Nå billedet vil ikke overføre. Sorry.

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

Følger: 1 Svar: 1.070
    #8   25. jul 2013 Jeg ville vælge et Canon eller Nikon, fordi mulighederne er langt flere.

Jeg er selv til Canon og vil nok foreslå dig 600d eller nyere. Så bør du desuden vælge et objektiv der egner sig til den type billeder du ønsker at tage.

Under alle omstændigheder ville jeg ikke købe noget uden at have haft det i hænderne først smiley

• #9   25. jul 2013 Ville også kigge på enten canon eller nikon spejlrefleks smiley

• #10   25. jul 2013 Jeg ville kigge på et Nikon D3100 eller også et Canon EOS 1100d

Dem der har lidt forstand på det siger man skal kigge på hvad menu der passer en bedst og så vælge ud fra det.

Canon:
    http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejlrefleks-systemkamera/EOS1100DDCKIT/canon-eos-1100d-18-55mm-objektiv?scid=EXT_SEM_IP&gclid=CObQ1bbbyrgCFcR4cAodynIAyA

Nikon:
    http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejl-systemkamera/D31001855KIT/nikon-digitalt-spejlreflekskamera-d3100

Og hvad kort angår så sikre dig de er hurtige nok, der er f.eks. et sådan her:
    http://www.computersalg.dk/produkt/1084402/kingston-ultimate-flashhukommelseskort#

• #11   25. jul 2013 Rikke

Nu har du i flere tråde anbefalet det kamera, jeg ville ønske du lagde nogen action billeder op, samt nogen i lidt højere iso, således man kunne se hvad kameraet kan smiley

• #12   25. jul 2013 D600 er så fra nikon´s serie smiley

• #13   25. jul 2013 Skulle bare drille lidt smiley

Skide forvirrende deres navne skal ligge så tæt altid

• #14   25. jul 2013 Det kommer an på hvilken brændvidde du har i tankerne og ikke mindst budgettet

• #16   25. jul 2013 lige ot men hvad betyder FF ?

• #17   25. jul 2013 Dem fra maj i år imponere i hvert fald ikke, og må sige at det system cam vi har imponere bestemt heller ikke

• #18   25. jul 2013 Jeg ville vælge fast brændvidde så.

35 eller 50mm, canon´s 50mm 1,4 er skarp, en smule langsom i fokus, men nok ikke så vigtigt indendørs ;-), sigma laver også versioner i både 35 og 50 mm, som også skulle være rigtig skarpe.

35mm kan "fortegne" lidt, dvs hos mennesker gøre næserne lidt større osv, det skal man lige have i baghovedet.

Her er alle canon´s 50mm ere stillet op i test
    http://www.bagkameraet.dk/artikler/canon-50mm-shootout/#.UfEw6FO8pro

• #20   25. jul 2013 Der er jo desværre ikke rigtig nogen zomm´s til ff under blænde 2,8 endnu

Jeg bruger 24-70 indendørs pt

• #21   25. jul 2013 Nu har jeg siddet og kigget billeder, og syntes kvalliteten ligger noget under dem man ser af Floyed i mosen (lånte lige Renes album har ikke haft tid til selv at skyde en masse billeder endnu)

• #22   25. jul 2013 Enig Ryan.

• #23   25. jul 2013 Altså man skal endelig ikke bedømme ud fra billeder herinde. for de bliver godt nok dårlige, hvis man sidder med en stor skærm og vælger fuldskærmsvisning

• #24   25. jul 2013 Du kan stadig se kvalitetsforksellen og det er efter konveteringen til HGs format.

• #25   25. jul 2013 Ja de fleste nye albums er tager med udstyr der ligger over prisklassen her, så skal man tilbage til de lidt ældre albums, de er taget med 40d og 70-400 f/4

Det udstyr er faktisk indenfor rækkevidde i budgettet her, men ville nok snuppe et nyere kamerahus

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#27   25. jul 2013 Alfisten:

En skam du har de krav til fokus, ellers ville jeg have forslået et zeiss, fast brændvidde, mm-mmmm smiley

Rene:

Er det canons 24-70 du bruger? Og hvilket hus?

• #28   25. jul 2013 Indendørs bruger jeg pt canon´s 24-70, den bliver ikke brugt så meget udendørs

• #29   25. jul 2013 Version 1 af dem kan have problemer, der er svingende kvalitet, men får man en god udgave, så tegner det skarpt......det er så lidt et lotteri.

Synes de ligger for højt brugt, ofte over 6000, men om de forhandles ned aner jeg ikke

Herinde bliver da af og til slået en op https://www.facebook.com/groups/113352535448676/

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#30   25. jul 2013 Rene:

Ok, er du tilfreds med den? For jeg må indrømme en snert af skuffelse her desværre smiley

Alfisten:
    Jeg synes det kan variere, og dét for meget, så jeg er desværre ikke heeeelt tilfreds. Har hørt der er en del der også er utilfreds med skarpheden omkring brændvidde 50, på objektivet.

Fik ikke skrevet, mht Zeiss'en, så er der fordi der er manuel fokus. smiley
    Men super skarp og farver/kontrast står så flot!

• #31   25. jul 2013 Du skal huske at det er næsten linserne der gør alt arbejdet, hvilket også kan gøre din lukketid meget hurtigere... Men et Canon er et godt valg, evt køb et brugt, også brug pengene på nogle gode linser..
    Jeg bruger selv et canon 50D, suer godt kamera, men havde jeg ikke nogle gode linser, så er det næsten lige gyldigt hvor godt et kamera man har..
    og det med at tage billeder selv når vejret ikke er til det, det handler om at kende kameraets funktioner... hvis lukketiden er sat helt ned, så kommer der ikke meget lys ind... Jeg vil også anbefale en god blitz smiley

• #32   25. jul 2013 ahhh...det er altså ikke kun objektiverne der gør arbejdet, synes der er ret stor forskel på filerne i forhold til de forskellige modeller, ligesom iso håndteringen har en del at sige

Blah, hvilken version af 24-70 taler vi om ?

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#33   25. jul 2013 Rene:

Jeg har næsten lige købt den nye, men blev faktisk frarådet det i butikken, til fordel for et andet jeg ikke husker navnet på - ikke Canon - med den begrundelse.

Jeg har brugt den ældre version (har ikke styr på hvor mange der er smiley ), og kan ikke mærke den store forskel. Men det er stadig et rigtig godt objektiv, det er nok bare prisen der har gjort mig ultra kritisk smiley

Alfisten:

Det er så lækkert, noget rigtig kram smiley men man skal dæleme være snildt på fingrene hvis man skal skyde noget som helst action, med manuel...ellers er det bare mig der er lidt sløv i det smiley

• #34   25. jul 2013 Undrer mig hvis den ikke er skarp, iflg. stort set alle test er det , det skarpeste zoom objektiv canon har lavet....

Tamron har også lige lavet en udgave, der koster omkring 7000 ( så vidt jeg husker), den har så billedstabilisering i, den tegner rigtig skarpt også, har dog en lidt langsommere fokus end canon´s model og en lidt underlig sløring...

• #35   25. jul 2013 Alternativt holder du øje med brugtmarkedet hos goecker eller photografica, der vil du kunne sende objektivet retur, hvis det er en kopi du ikke synes tegner skarpt

• #36   25. jul 2013 Der ligger en hos goecker pt, til 6800, lidt for dyr efter min mening

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#37   25. jul 2013 Rene:

Det har nok været en tamron jeg er blevet foreslået som alternativ.

Tror ikke jeg har formuleret mig klart nok, for den er skarp og god, generelt er jeg også glad for den, men jeg har stået med lidt udfordrende omstændigheder, hvor jeg havde forvententet at den klarede det lidt bedre hvad angår skarphed.
    Men det kommer jo i høj grad også an på hvad man skal bruge det til, det er ikke sikkert andre nogensinde ville opfatte det som problematisk, men når jeg sidder og skal redigerer helt ned i detaljen, så har den drillet af og til.

Jeg ville klart købe det igen, det er et godt basis objektiv til mit brug smiley

• #38   25. jul 2013 Blah, hvilket hus har du den på ?

Hvad tager du billeder af og er der et sted man kan se dine billeder ?

Natasja, altså den udgave jeg havde af tamron, var ikke helt i skoven mht. fokus, har prøvet det der var langsommere smiley

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#39   25. jul 2013 Alfisten:

Det er bare klassiskeren med dårligt lyst, som oftest smiley
    Jeg sidder desuden 300 km fra både kamera og computer, og skriver fra en tlf. Kan jeg overhovedet lave albums, når jeg ikke må oprette hunden?
    Ellers må jeg vende tilbage til tråden når jeg er hjemme og smide dem op et sted med link af ordenlig kvalitet.

Rene:

5D mark II. Jeg tager billeder af alt stort set, men der hvor den har været drilsk, har været ved ringe belysning. Også kan den af og til være dum hvad angår det der hvor kanten af objekter på billeder misfarves i lilla eller grønne toner, ved lyse motiver, især i modlys. Husker selvfølgelig ikke fænomenets navn smiley

Jeg har ingen billeder online jeg kan linke til taget med dette objektiv eller hus, men jeg kan vende tilbage når jeg engang er hjemme.

Men jeg tror det primære problem er min formidable evne til at hidse mig op over ubetydelige småting i mine billeder - det er jo ikke som om andre sidder og studerer med zoom i PS smiley

I studie med flash er det til gengæld ubeklageligt!

• #40   25. jul 2013 ok, chromatic aberration (forkortet CA ) kan jo ofte komme ved høj sol og stor blænde, synes dog ikke 24-70 lider så meget af det, som andre objektiver.

5dII er jo heller ikke fandens god i dårlig belysning mht fokus, er det kun med dette objektiv du oplever det ?

Men selvfølgelig jagter vi altid det perfekte og er meget gode til at finde de mindste fejl....det kender jeg kun alt for godt

• #41   25. jul 2013 Puha der kom mange forslag! Kan se at folk er mest til nikon og canon, der var en længere oppe der linkede til gølgende kamera:
    Nikon:
    http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejl-systemkamera/D31001855KIT/nikon-digitalt-spejlreflekskamera-d3100

Det er jo rigtig billigt, så kan man ofre nogle penge på noget godt tilbehør!
    Hvad har i umiddelbart at sige til dette kamera? Både godt og dårlig, og er prisen rimelig i forhold til hvad man får, og hvad der ellers findes på markedet?

Mange tak for jeres hjælp, gode forslag og svar!(:

• #42   25. jul 2013 Jeg har lige fået mig et D3100, og er rigtigt glad for det, men der er en del at lære i forhold til system og kompakt kameraer og der har jeg desværre ikke haft tiden til så meget.

Dog har jeg oplevet at det er meget bedre til at fange rød tone end nogen af de andre kameraer jeg har.

Men spørger du Canon folket så vil de nok kunne bekræfte at det også er gældende for et Canon.

• #43   25. jul 2013 Jeg kommer til at starte helt fra bunden... de eneste spejlreflekser jeg har stået med er mine veninders ældgamle (:

Så jeg skal virkelig sætte mig ind i hvordan man gør smiley

Men det er ihvertfaldet et billigt kamera, og måske meget godt som førstegangs?

• #44   25. jul 2013 Som nævnt tidligere så prøv dem i forretningen og se hvilken menu du kan bedst med, for når du har valgt så bliver det sandsynligvis der du bliver da objektiverne kan bruges på et bedre hus.

• #45   26. jul 2013 Om du vælger et af de mindste fra nikon eller canon, kommer efter min mening ud på et, begge modeller sælges med standart objektiv og du skal have i baghovedet at du nok skal have et med flere mm på, specielt hvis du skal tage billeder af hunde/heste udendørs.

Tjek iøvrigt også disse her sider for priser, når du har lagt dig fast på hvilket kamera det skal være

www.kamerahuset.dk
    www.kamerashop.dk
    www.photoshop.dk

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#46   27. jul 2013 Jeg vil give Ryan ret, prøv det! Gå ind i en butik hvor de har forstand på, her mener jeg ikke nødvendigvis el-giganten og deslige smiley

Jeg er personlig selv klar fortaler for Canon, jeg synes Nikon er alt for besværlig at betjene hurtigt, mht indstillinger, når jeg skyder manuelt - hvilket er altid. Der synes jeg der er et meget bedre og mere intuativt flow på Canon...andre ville hævde der samme omvendt, det er en smagssag, så jeg kan kun opfordre dig til at gå i en forretning og se hvad der ligger bedst i hænderne på dig smiley

Det er nævnt, men med Canon/Nikon har du så mange flere muligheder i forhold til at udvide, brugtmarkedet er større også.

Rene:

Jeg var ellers netop af det indtryk at det var up there - lod mig fortælle at i den henseende var merprisen for det nyeste, ikke dét værd.

Men ja - det var da det det hed smiley Men generelt fungere det jo tip top, det er bare når det skal presses, jeg oplever småting der kan irritere mig, når man vægter detaljen højt smiley Det er jo ikke noget andet ser.

I visse situationer foretrækker jeg min zeiss eller Canon 50 mm, de tegner sgu bare den snert skarpere. Men for dælen, der er jo ofte et eller ander form for kompromis når man skal have det skarpe billede i kassen smiley

---

Vil gerne tilføje photografica til renes liste, super rådgivning og der har de af og til gode tilbud på hus+objektiv.

• #47   27. jul 2013 Blah, hvis man ikke vil gå på kompromis, så skal man over i fast brændvidde hele vejen rundt, der får man de absolutte skarpeste objektiver.....men der har man jo så ikke fleksibiliteten smiley

Men de koster så også derefter, har stadig drømmeobjektivet stående på min ønskeseddel smiley

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#49   27. jul 2013 Rene:

Ja, det er klart smiley
    Åh, hvem der bare havde fri adgang til grej smiley

Alfisten:

Hvad tænker du med automatiske programmer? Der hvor man i indstiller en slags profil til farve og kontrast, men stadig eksponerer manuelt?

Oh god...burde sgu snart få finpudset teknikken og fagsproget smiley

Jeg synes nemlig de Nikon jeg har har haft i hænderne er bøvlede at indstille hurtigt når man skyder manuelt.
    Kontrast har jeg ikke studeret nærmere, men på mit eget Canon kan jeg se en væsentligt forskel på farver/kontrast mine Canon objektivet konstra Zeiss'en.

Men hva fa'en nogle af de store kanoner fotografere jo med gammelt analog der har fulgt dem en hel karrierer og er noget forældet i forhold til al denne nymodens teknologi...mon ikke det i høj grad handler om at finde det der passer bedst til en og lære det at kende til fulde...det gode billede afhænger jo heller ikke alene af teknikken smiley

• blah b
    blah b Tilmeldt:
    mar 2011

#50   27. jul 2013 Alfisten:

Så er jeg med - det har du nok ret i, jeg er ikke inde i de funktioner, har dog brugt de profiler man kan forudindstille på Canon.

Tror ikke jeg har brugt tid nok med et Nikon til at det endnu ligger i fingerne smiley

Kan i ikke skrabe sammen til lidt lækkert Hasselblad lir til mig, bare basis, så påtager jeg mig opgaven at teste, så TS har tilstrækkelige viden til at træffe et velovervejet og informeret valg. Jeg er nemlig den hjælpsomme type smiley

Kommentér på:
Kamera valg?

Annonce