{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.145 visninger | Oprettet:

hjælp til elevløn {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Håber der er nogle der kan hjælpe mig, for har lige brug for lidt hjælp

Jeg søger pt elevplads som kontorelev, og har været en samtale, som jeg så fik svar på i dag, og de ville gerne ansætte mig, men vil ikke kunne betale voksenelevløn

Grunden til hele problemet og brug for hjælp er, at jeg er 24 og fylder 25 i november, og mener derfor selv, at jeg kun vil være berettiget til almindelig elevløn under hele læretiden, selvom jeg fylder 25 om lidt

Er der nogle der kan hjælpe med at be- eller afkræfte dette.

Jeg har selvfølgelig forklaret dette for virksomheden og henvist til skolens praktikpladskonsulent, men for min egen skyld, og for at kunne lade være med at ligge og tænke hele natten, ville det være rart med lidt hjælp og svar smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp til elevløn
  • #2   24. jul 2013 Ballet

    Jeg er pt ikke meldt i en fagforening, men det skal jeg helt sikkert

    Alle steder jeg læser, skal man være fyldt 25 ved indgåelse af praktikaftale (læretid) for at være berettiget - og det vil jeg jo ikke være


  • #3   24. jul 2013 Og hvad af det, er det du synes lyder skørt, hvis det er korrekt? smiley

  • #4   24. jul 2013 Du har ret, du får IKKE voksen elevløn ..
    Du skal være fyldt 25 år ved start, for at få voksen elevløn smiley


  • #6   24. jul 2013 Helt som k&t skriver, startede selv kort inden jeg blev 25 og det giver kun almindelig elevkøn

  • #7   24. jul 2013 Vi lærte at man først måtte underskrive kontrakten når man er fyldt 25 for at få voksen elevløn. Men også, at der ikke er krav på at virksomheden skal betale voksen elevløn bare fordi man er 25. Det er noget man skal forhandle sig til, da det er en udgift for virksomheden.

    Men jeg står heldigvis ikke i den situation, men ring evt til hk? smiley


  • #8   24. jul 2013 *elevløn.. Dumme mobil;-)

  • #9   24. jul 2013 k&t

    det er nemlig også det jeg mener. Og håber jeg har ret, for så har jeg faktisk en elevplads

    Ballet
    Som jeg forstår det i følgende link jeg endelig fandt, skal man være fyldt 25 når uddannelsesaftalen indgås for at være berettiget til voksenelevløn
    http://pav.perst.dk/Publikation/Elever%20m%20fl/Erhvervsuddannelseselever.aspx


    Steffie
    Tak, mente nemlig også det var sådan det hang sammen. Havde dog hørt om en, der gik fra almindelig til voksenelevløn da hun blev 25 - men at det udelukkende var virksomhedens egen valg

    Maja
    Jeg vil allerhelst underskrive kontrakten og starte hurtigst muligt - for jeg kan sagtens leve på almindelig elevløn - og vil abre så gerne have elevpladsen


  • #10   24. jul 2013 Det kan jeg godt forstå, jeg er også bare vildt glad for at jeg har fået elevplads smiley

    Men hk kan rådgive selvom du ikke er medlem


  • #11   24. jul 2013 Maja

    Okay, så kan det være jeg lige giver et ring i morgen, samtidig med jeg ringer til ham fra skolen smiley

    For vil godt nok bare gerne have en elevplads, og den her virker som en rigtig god en - så giver ikke op uden kamp smiley forstået på den måde, at når de skriver, at det udelukkende er pga voksenelevlønnen jeg ikke er valgt til stillingen, og jeg mener at reglerne er andet end hvad de tror, så gør jeg hvad jeg kan, for at afklare hvad reglerne ret præcis er. smiley
    Chefen var heldigvis glad for mit svar (som selvfølgelig var høfligt skrevet) om hvordan jeg har forstået reglerne og henviser til ham fra skolen smiley


  • #12   24. jul 2013 Jeg blev ansat som elev november 2012 fyldte 25 Juli 2013, bare sur røv, så jeg har lige 12 måneder tilbage på ikke voksen elevløn da jeg ikke er berettiget selvom jeg er fyldt 25 kort tid efter smiley

  • #13   24. jul 2013 Ilder-mor

    Selvom det lyder til det ærgrer dig, så er det netop sådan noget, der giver mig håb om at få pladsen smiley

    Hvad er du elev indenfor ?


  • #14   24. jul 2013 Ja er da lidt træt af det men altså netop som dig så er jeg da glad for dte jeg har da det ellers ville betyde at jeg ikke fik min uddannelse smiley

    Social og sundheds assistent


  • #15   24. jul 2013 ilder

    netop, og det er jo også billigere for virksomhederne at have en almindelig elev mht løn.

    Jeg kan også sagtens undvære det ekstra som voksenelevlønnen vil give, når bare jeg får min uddannelse smiley Det er trods alt det vigtigste, og derfor jeg rigtig gerne vil i gang inden jeg bliver 25

    Okay det er også en god uddannelse. Min er så kontor - hvis det hele forhåbentligt går i orden


  • #16   24. jul 2013 krydser fingre for dig smiley

  • #17   24. jul 2013 Ilder-mor

    tusind tak - nu må jeg bare vente og se og krydse fingre smiley


  • #18   25. jul 2013 husk at melde dig ind i hk så snart du har underskrevet kontrakten, når du er elev, går de ind og hjælper med det samme, og det koster næsten ingenting mens man er elev

    jeg var så heldig at finde en elevplads som tog mig som voksen elev

    held og lykke og håber du får pladsen, nu du har fået afklaret at du ikke er berettiget til voksenelevløn smiley


  • #19   25. jul 2013 Janne

    tak for tippet smiley
    Mener jo heller ikke selv jeg er berettiget til det, men det skal selvfølgelig bekræftes fra fx skolen. Og det er lidt det der er "dealbreakeren" i det her - er jeg ikke berettiget, lyder det til jeg så godt som har elevpladsen. Sådan tolker jeg det i hvert fald, når der i mailen står at det udelukkende er fordi de ikke har mulighed for at give voksenelevløn


Kommentér på:
hjælp til elevløn

Annonce