1.304 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Andelsbolig - fordele/ulemper ? Andelsbolig - fordele/ulemper ?

Vi var ude og gå en motionstur i går eftermiddags, hele familien, og på vores vej kom vi forbi nogle huse i vores by som vi faktisk ikke havde set før.
Vi har en plan om, at vi om ca. 5 år skal flytte fra vores hus - vi her erkendt at vi bare ikke er til store haver, men hellere vil have et almindelig rækkehus med lille have eller bare hus med mindre have.
De 5 år er fordi vi gerne vil spare op til noget udbetaling samt få det hus vi har nu, sat lidt i stand så det er nemmere at sælge og helst få overskud istedet for underskud.

Nå men vi har så fundet ud af, at de huse vi så med passende størrelser haver og et faktisk dejligt område, er andelsboliger.
Jeg synes så altid - eller i hvert fald i mange år - har været snak om at det var en dårlig ide at købe andelsbolig, så hellere bo til leje eller købe.
Men som jeg umiddelbart ser det, så koster en andel ikke så meget som en ejer, dvs. mindre lån til huskøb og vi vil have sparet noget op selv. Dvs. vi burde vel egentlig sidde billigere om måneden end ved køb af ejerbolig (det hørte jeg også en sige på TV i går aftes)

Så kom endelig med jeres erfaring mht. fordele og ulemper ved andelsbolig eller bare generel viden om det at købe/bo i andelsbolig smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Samle puslebord 300 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Rengøring af ovn 300 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Andelsbolig - fordele/ulemper ?
  • #1   6. jun 2013 Det kommer jo an på, hvad huslejen er, om I kommer til at sidde billigere end i en ejer.

Fx min mor har et hus på 92 kvm, det koster 300.000 i andelsbevis og 4500 om måneden i husleje.

• #2   6. jun 2013 Jeg er ikke sikker endnu på den korrekte pris. Men mener at have set på nettet at de koster omkring 500.000 kr +/- og så omkring 6500 kr +/- i månedlig husleje. Men det er jeg ikke helt sikker på endnu.

• #3   6. jun 2013 man kan altid prøve at forhandle prisen for andelsbeviset ned..
    Vi kigger også lige nu på et, vi har noget formue osv.. den vi kigger på er andelsforeningen gældfri og det betyder at den månedlige husleje er utrolig lav smiley
    Vores ejendomsmægler sagde at man skal holde sig væk fra huse bygget efter år 2000 og frem, og at man skulle holde ekstra meget øje med hvilke typer lån de forskellige foreninger har osv.

• #4   6. jun 2013 Det man skal være opmærksom på er ikke hvornår de er bygget/stiftet, men bl.a. typerne af lån.

Er der Renteswap eller Rentetilpasningslån i dem skal man undersøge økonomien og betingelserne nøje, er der Trappelån i dem ville jeg holde mig væk, hvis ikke den øvrige økonomi i foreningen ser virkelig sund ud. Man skal se om der er lavet vedligeholdelsesplaner, om der bliver afsat til samme. Er der lejere i foreningen, private eller erhverv - er der risiko ved dem..... Etc., etc., etc......

Der er rigtig meget man skal have tjekket, og man bør have en fagmand ind over.

Til gengæld er mange andelsboliger pt. netop p.g.a. det dårlige ry nede i virkelige billige priser, og kan forhandles yderligere ned, så der ER mulighed for at gøre gode handler.

Og der findes absolut gode, solide og velfungerende andelsforeninger.

• #5   6. jun 2013 Kirsten R
    Og hvilken fagmand er det man skal have fat i for at få et ordentlig overblik over det ?
    Har ingen fantasi på det område, så al hjælp er velkommen.
    Kan man google sig til nogle af de oplysninger og så f.eks. hvor ?
    Vi har heldigvis nogle år til at finde ud af tingene, men kan vi finde ud af lidt nu - om det er godt eller dårligt, så kan vi enten droppe tanken og ikke bruge mere krudt på det eller tænke videre om vi gerne vil over i det kvarter.

• #6   6. jun 2013 I Jeres tilfælde ville jeg kigge efter et hus istedet!!

Vi sidder i en andelsbolig med lån for lige knap 600.000 og en boligafgift på 2800 - vi ville kunne sidde for det samme i et hus til ca 1.500.000.. Og der har vi mulighed for at lave gældspleje eller få afdragsfrihed.. Derudover er der rentefradrag på hele beløbet..

Derudover skal man være klar over at en del andelsboligforenings bestyrelser opfører sig som små kongedømmer - der er nemlig ingen klageinstans og stort set ingen regler for hvad bestyrelsen må og ikke må..
    Jeg har hørt flere boligadvokater udtale at de ville holde sig langt væk fra andelsboliger..

• #7   6. jun 2013 Anne, i skal have alt materialet udleveret enten af den ejendomsmægler, der har andelen til salg, eller hos bestyrelsen/andelshaveren hvis i handler "privat".
    Årsregnskab, referat fra seneste generalforsamling (gerne for flere år tilbage, det viser lidt om driften generelt), vedligeholdelsesplaner, budgetter hvis der er lavet for de næste f.eks. 5 år, og så ville jeg altid forlange at se oplysninger omkring kreditforeningslånene og hvordan foreningens medlemmer hæfter for foreningens gæld.
    Jeg må af erhvervsmæssige årsager ikke anbefale dig en speciel rådgiver. smiley
    Men prøv at google "rådgivning andelsboligkøb", der får du nogle gode bud på rådgivere.

• #8   6. jun 2013 Michelle, ingen regler - jamen man vælger selv sin bestyrelse på generalforsamlingen, vil man ha' indflydelse, så møder man op på generalforsamlingen og tager del i beslutningerne, valget af bestyrelsen, stiller måske op etc.
    Og en valgt bestyrelse er absolut ansvarlig for sine handlinger. Hvorfor tror du, de fleste tegner en bestyrelsesansvarsforsikring.......

• #9   6. jun 2013 Kirsten - som ene person har man ik meget at skulle have sagt... De fleste i vores forening er døden nær og virker mildest talt ligeglade - de synes alt er fint fordi de overhovedet ik ved hvad der foregår... Enkeltsager tages ik op på generalforsamlingen, ergo har man ej heller en chance for at oplyse dem om hvad der foregår i krogene...

Det er altså ik for sjovt at begge advokater vi har haft på sagen ikke er begejstrede for andelsboliger - der er alt for mange problemer med dem, og man står ik særlig godt som andelshaver!!

• #10   6. jun 2013 Tak for hjælpen.
    Det lyder måske en lille smule for omstændigt at være interesseret i en andelsbolig og kan potentielt blive til et problem hvis man køber.
    Så tror jeg mest vi er til enten at købe et rækkehus med lidt have eller finde en lejebolig - når vi engang når så langt i vores planer. Er heldigvis skrevet op i et par boligselskaber, hvis ejerbolig ikke bliver løsningen.

• #11   6. jun 2013 Jeg er ret glad for vores andelslejlighed fordi det fungere som et slags springbræt for os i forhold til hus og familie. Vi kom fra en leje-lejlighed, nu er vi i andelen, og så er planen at rykke i hus om nogle år når vi har sparret pengene sammen til det.
    Fordele ved andel er at stiger den i værdi tjener du også penge. Vores steg fra 200.000 til 500.000 en måned efter vi købet den, og med de forbedringer vi har lavet forventer vi at få omkring 700.000 for den når den engang skal sælges.
    Heldigvis har vi ikke problemer med at sælge i vores andelsforening, men du skal være meget opmærksom på foreningens økonomi fordi man alle sammen hæfter for den samlede gæld i foreningen! Især swap-lån skal man holde sig langt langt fra. Men udover det så syntes jeg ikke der er så meget at være bekymret for.
    Det er lidt ligesom køb af hund - hvis man gør sit forarbejde godt nok er sandsynligheden for det går galt også meget mindre smiley

• #12   6. jun 2013 Michelle enkeltsager tages op på generalforsamlingen, HVIS man stiller skriftligt forslag omkring det.
    Hvis folk er ligeglade, så får man deres fuldmagt til at stemme - det gælder bare om at være ude først og gøre sig gode venner med dem.
    Jeg arbejder med omkring 100 forskellige andelsboligforeninger, så jeg kan godt love dig, at jeg kender mulighederne.
    Selvfølgelig kan i have et problem, hvor i ikke kan nå til en løsning i jeres forening, men det er altså ikke en generel problemstilling. At man ikke altid er 100% enige i en andelsboligforening og må godtage flertallets beslutning, det er så en anden ting, men det må man gøre op med sig selv, om man kan leve med - det bør man absolut tage stilling til INDEN man træder ind i en andelsboligforening.

• #13   7. jun 2013 Anja F
    Nu synes jeg nok at der prismæssigt er en væsentlig forskel på at købe en hund til nogle tusind kroner og købe en andelsbolig til flere hundrede tusind kroner - uanset forarbejdet. Muligt en hund kan blive dyr hvis man er uheldig med sygdom og skader, men man kommer næppe til at hæfte for flere hundrede tusind i gæld i årevis, hvis økonomien i andelsboligen går galt, i højere husleje eller hvordan det forvaltes.
    Og hvis der kommer en inkompetent bestyrrelse ind, hvor man ikke kan få noget igennem. Med en hund bestemmer man da 100% selv hvor meget eller hvor lidt der skal bruges af penge.
    Det er nok også sin sag at sidde og grave tilbage i en andelsboligforenings regnskaber og referater flere år tilbage - man skal nok vide lidt om hvad der er hvad og hvad det går ud på.

Vi har droppet tanken om det andelsbolig kvarter - der er heldigvis andre muligheder i byen.

Kommentér på:
Andelsbolig - fordele/ulemper ?

Annonce