Uansvarlig forælder ???? Uansvarlig forælder ????
Der findes mange type forældre og jeg har svoret fra dag 1, at jeg aldrig ville være samme type forælder som mine egne forældre/plejeforældre var det.
Så jeg har givet min datter ret lang snor, hun er 15 år gammel og går til private fester hos venner og veninder fra skolen osv.
Hun har så været til en - EN - fest herovre hos mig, hos en veninde. Hos denne veninde var faderen i huset hjemme, da festen skulle holdes.
Men det gik vist lidt over gevind. Der var en pige, der fik for meget at drikke og røg afsted til udpumpning. Det er det eneste, jeg ved. Hvad der er gået forud, ved jeg ikke. Jeg ved kun, at min datter og hendes veninde, der stod for festen, IKKE var fulde. De havde fået lidt at drikke, men de var IKKE fulde.
Så forleden blev jeg ringet op af min datters mor, der skældte mig hæder og ære fra pga denne fest.
Nu vil hun forbyde min datter at se hendes veninde og dernæst kontakte sagsbehandler i kommunen for at forbyde at min datter kommer herover på weekend.
Dette fortæller jeg min datter og spørger hende om hun har fortalt hendes mor noget som helst om festen, hvilket hun naturligvis nægter, for hun ved jo at hendes mor vil blive rasende over at de har festet. Desuden fortæller jeg min datter hvad hendes mor har fortalt mig.
I dag - 2 dage efter - er resultatet, at min datter ikke vil snakke med mig, hun vil ikke herovre mere, hun ignorerer sms, opkald osv.
Moderen har haft ringet et utal af gange, men jeg orker ikke at snakke med hende, hun kan skrive en sms, hvis det er vigtigt ( hvis min datter er syg, kommet til skade osv) Jeg orker ikke at skal have mit i forvejen ret dårlige humør længere ned.
Jeg spørger så Jer: Er jeg en uansvarlig forælder fordi jeg lader min datter feste med vennerne hos en veninde, hvor der er voksen til stede ? Er jeg et dumt svin fordi jeg fortæller både min datter og hendes mor sandheden ?
Hos hendes mor kommer hun af og til osse til fest, men helst kun hvis moren kan komme med osse. Hun får pt ikke lov at gå ud og være sammen med vennerne alene pga nogle venner, som moren ikke kan lide.
Er jeg for blød som far ? Skal jeg skrue bissen på og køre samme stil som moren og hendes plejeforældre ? Kort sagt, hun er i kort snor begge steder pga nogle dumme ting i fortiden. Jeg har aftalt med min datter, at fortiden kan vi kun lære af, men det er ikke noget, jeg vil bruge mod hende, så vi er startet forfra med at stole på hinanden, hvilket hun beviste ved at fortælle mig om episoden fra festen, hvilket veninden eller hendes far ikke synes jeg skulle vide. Men min datter fortalte mig sandheden.
Jeg sidder her og har voldsomt ondt i maven af stress og frustration over at "tøsen" ikke vil snakke med mig for jeg ved vitterligt ikke hvad jeg skulle have gjort galt.
Hvad tænker I ?
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 14 Hunde: 3 Emner: 2 Svar: 251
MEN, du må for guds skyld ikke hive din datter ind i midten af din og moderens diskussion! Pigens mor og du må sætte jer ned og finde et kompromis, så i kan blive enige om hvordan jeres datter skal opdrages, hvad hun må og hvad hun ikke må. Det andet er simpelthen ikke optimalt, og det er en kæmpe byrde for jeres datter.
Mine forældre blev selv skilt sidste år, og selvom jeg var 17, endte jeg midt i det. Det resulterede i at jeg ikke snakkede med min mor i 3 måneder fordi at jeg simpelthen ikke kunne klare at være budbringer, holde på ''hemmeligheder'' overfor den anden part, og konstant tænke på hvad jeg måtte sige og ikke måtte sige når jeg var sammen med den ene eller den anden.
Det er et uretfærdigt pres at ligge på jeres datter.
apr 2011
Følger: 5 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 75 Svar: 588
Børn skal holdes ude af den slags samtaler.
Der er åbenbart også gået en masse forud fra det her, bl.a. at hun er i pleje og har været igennem nogle ting. Det kan være at moderen ser hende gå i den forkerte retning og muligvis er lidt kontrollerende, fordi hun ikke ønsker at datteren falder i hænderne på det forkerte selskab.
Det vigtigste du som forældre kan gøre er vel at lade være med at løbe fra samtale med mor. I skal (selvom i ikke er sammen) jo stadig være sammen om at opdrage jeres datter, og det er den vigtigste ting i kan være fælles om. Så må i jo se bort fra personlige uenigheder.
God kommunikation skal komme fra begge parter så i kan blive enige og skabe noget tryghed og støtte for jeres datter i en svær (teenage) tid.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 215 Hunde: 4 Emner: 287 Svar: 8.298
Fejlen som jeg ser det er ikke selve festen men at I som forældre ikke snakker sammen og bliver enige om nogle regler for jeres teenage datter. Så skal hun heller ikke gå og skjule noget for nogen af sine forældre.
Det du gjorde er derfor som sådan ikke forkert og moren bekymre sig sikkert bare for sin datter. Så snak med moren og find en løsning. Der er ikke noget værre end når ens forældre ikke kan snakke sammen uden at skændes uanset hvor gammel man er.
dec 2006
Mine forældre har ikke været i stand til at sætte deres egne behov til side i den forbindelse, og jeg kan betro dig, at det er ikke sjovt som ''barnet'' at stå model til.
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.393
Hvis hun er en helt "normal" 15-årig mener jeg ikke du har gjort noget galt.
Jeg er skilsmissebarn og er vokset op med 100% forskellige regelsæt alt efter om jeg var hos min mor eller min far.
Når jeg var hos min mor var det hendes regler jeg skulle følge og hos min far hans regler.
Så havde min far vurderet at jeg sagtens kunne holde en fest "overvåget" af en voksen så havde min mor ikke noget at skulle have sagt.
Det er jo ikke din datters skyld hvis en anden ikke har kunnet styre alkoholen. Den voksne skulle nok have været mere opmærksom men der er intet sket der ikke er normalen for den aldersgruppe som jeg forstår det.
Alle familier er dog forskellige og det er nemmest hvis regelsættet hos alle forældrene er rimelig ens efter min mening ...
Kommunikation er dog alfa og omega når det gælder det at være skilsmisseforældre ... Så det hjælper ikke i længden at undgå dette. Men alle skal være faldet ned og med på at samarbejde før det er konstruktivt ...
Og din datter skal ALDRIG placeres i midten. Det kan være altødelæggende for hende og hendes personlige udvikling.
Ens forældre skal være ens trygge base, ikke en krigszone ...
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Emner: 138 Svar: 2.087
Vi har ellers været meget enige om hvordan tøsen skal opdrages og i hovedtræk er vi enige i mange ting. Jeg er så bare ikke enig i at tøsen skal holdes i så kort snor som hun bliver - bare pga morens frygt for at tøsen vælger forkert - som hun selv gjorde i den alder.
Vil lige yderligere sige, at sagsbehandler og plejefamilien fastholder at den samværsplan, der er blevet lagt, skal overholdes til efter sommerferien og at moren og jeg har fælles forældremyndighed over tøsen.
Jeg synes osse at det er iorden/forståeligt at bekymre sig for sin datter - den førstefødte, men man kan osse bekymre sig for meget Jeg vælger at stole på min datter, da vi har aftalt, at hun skal kunne fortælle mig alt - uanset hvad - og jeg bliver ikke sur på hende
Jeg foretrækker ærlighed og så tager vi en snak om tingene derfra. Hos mor er det nok mere at hun dikteres til hvad hun må/ikke må. Jeg vil bare gerne at hun har det godt og føler at hun kan komme til os begge og fortælle ting. Men hun går ikke til mor og fortæller - bla om denne fest, for hun ved at mor bliver tosset, giver stuearrest osv... Sådanne ting fortæller hun mig.
Og ja, jeg ved godt at jeg er nødt til at snakke med moren, men jeg har ikke overskuddet til det pt. For jeg ved hvordan samtalen vil lyde og jeg skal i den grad beherske mig for ikke at gå amok i tlf - fordi jeg i forvejen er i dårligt humør pga situationen. Så jeg vil IKKE snakke med hende førend jeg føler jeg er klar til det.
Og som sagt, så kan moren bare sende en besked, når hun vil snakke fornuftigt, hvilket hun plejer at gøre - især hvis det faktisk er vigtigt.
REDIGERET:
En anden årsag til at jeg ikke har lyst til at snakke med moren er, at jeg ved at min datter sidder lige ved siden af og så skal hun høre på at forældrene skændes. Nej, hun kan ringe på mandag, når tøsen er hjemme hos plejefamilien igen.
Der skal som sådan ikke være særlige regler for tøsen og det er der heller ikke i hverdagen. Hun er en normal teenage pige,som gennemgår alt det en normal teenager gennemgår.
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.500
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 736
Når det så er sagt... så vil jeg sige at gå til fest og drikke lidt er ganske almindelig opførsel, når man er 15. At der så er en der bliver sent til udpumpning.. ja det er måske knap så heldigt..
Så altså, med mindre din datter har særlige behov (tænker nu hun har plejefamilie og da jeg ikke ved hvad der ellers ligger forud for denne episode), så synes jeg ikke du har gjort noget forkert. Selvfølgelig bort set fra den elendige kommunikation i begge ligger for dagen.
dec 2006
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.665
jun 2012
Følger: 11 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 58 Svar: 736
Altså ikke at jeg ikke mener, hvad jeg har skrevet. Det gør jeg skam stadig.
okt 2010
tror da nok lige jeg fik store øjne.
Jeg har altså ikke sagt at det med festen skulle holdes hemmeligt. Det har været tøsens eget valg, hvorfor skal jeg have skideballe for det???
Ja, jeg skal nok få snakket med moren, men har som sagt ikke overskuddet til det pt...
Men tak for de gode råd - og tak for de "pæne" ord her til sidst. De varmede...
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 53 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 31.067
Jeg tror på at man får mere ud af "frihed under ansvar" end ved at låse ungen inde og smide nøglen væk til de er gamle nok til at flytte hjemmefra.
Det betyder så osse at barnet skal vise at det kan magte selv at tage ansvar -hvis jeg f.eks. var røget til udpumpning i ine teenageår, så havde det med 100% garanti været slut med fester og alkohol.
Men både min bror og jeg har på det punkt været ganske ansvarlige. Vi har naturligvis været fulde -osse temmeligt meget et par gange. Men i det store hele var vi ret gode til at holde os inden for passende grænser.
Og det at vores forældre har givet os lov til meget, har osse betydet at vi ikke behøvede skjule diverse for dem. Vi bhøvede ikke bruge den der med "jeg overnatter hos min veninde" eller på anden måde snige sig ud og lyve om hvad vi foretog os, sådan som nogen af mine veninder gjorde, for vores forældre forbød sjældent noget.
Når det kom til druk, så var der ingen forbud -men der var et regelsæt for byture, herunder at ringe når vi ville hjem, fremfor at køre med andre osv.
Nu har jeg ikke selv børn, men hvis jeg havde, håber jeg at jeg lige på DET punkt kan gøre mine forældre kunsten efter. For jeg tror på man kommer længst med ærlighed og åbenhed. Og det opnår man i mine øjne bedre ved at sætte RIMELIGE grænser og regler, fremfor at holde barnet i så kort snor at det før eller siden vil overskride grænserne, holde ting hemmeligt osv.
Så nej, jeg synes ikke du har været uansvarlig fordi din 15 årige datter fik lov at tage til en fest med voksent opsyn (tilgengæld synes jeg godt nok "opsynsmanden" har svigtet hvis festen går så vildt for sig at nogen skal til udpumpning).
Og at din datter pt ikke vil snakke med dig, går da nok over når hun lige får raset ud over den frygteligt uretfærdige verden, hvor det johelt klart er DIG der er dum for sådan at sladre til hendes mor -man er vel ikke teenager for ingenting
okt 2010
Så har jeg haft ringet til hende - hun tager ikke tlf, selvom hun altid har den på sig, det ved jeg.
Men har så indtalt på hendes tlf svarer OG skrevet besked, at hvis det er fordi hun vil skændes, så kan vi snakkes ved i morgen efter at tøsen er taget hjem igen.
Så vi må se hvad hun siger til det. Nu har jeg taget første skridt - i denne omgang.
<b> For så vidt, er det vigtigste, at forældrene enten er enige om at de afstemmer alle beslutninger med hinanden, eller respekterer modpartens ret til at træffe beslutninger når barnet er i vedkommendes hjem. </b>
Det er meget rigtigt, det er jo så osse derfor jeg ikke forstår hvorfor moren skal "bestemme" hvem min datter ser, når hun er herovre. Jeg bestemmer heller ikke - og har heller ingen intentioner derom - hvem hun ser når hun er hos moren.
Og om jeg vil se min datter - det vil jeg da, men HUN har åbenbart valgt, at hun ikke vil se mig, snakke med mig osv og så er det svært at f en dialog i gang med hende. Og at hun er sur på mig, det forstår jeg så bare ikke og hun vil ikke give mig svar på det heller.
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 201 Svar: 1.668
Jeg er 24, så det er ikke så "lang" tid siden at jeg var 15 år ( :-))) Men jeg fik da lov til at gå til fester dengang jeg var 15 år, ikke sådan noget med at drikke sig fuldstændig i hegnet, men man har jo en "naturlig" nysgerrighed for alkohol/fester i den alder. Jeg er blevet opdraget under det man vist kalder "frihed under ansvar"
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 79 Svar: 693
Og, jeg er selv opdraget meget frit, jeg har måtte gå til alle de fester jeg ville (ikke ret mange, da jeg kun har haft få venner, men min storesøster har haft samme vilkår og benyttet det meget). Mine forældre mener at vi selv må vælge hvor meget vi vil drikke, det eneste der betyder noget for dem, er at vi kan være åbne og ærlige overfor hinanden. Mine forældre ønsker nemlig at være der for os hvis det går galt, vi har nemlig oplevet mange af de unge, hvor forældrene siger børnene ikke må drikke, og får de for meget tør de ikke at få andre til at ringe til forældrene/selv gøre det. Det er her situationen risikere at blive farlig.
Vi har måtte være ude så længe vi ville, mine forældre ville bare gerne opdateres med SMS om hvor vi var, hvis noget skulle ske. Min far har også altid hentet os uanset hvor vi var, for at sikre sig at vi kom hjem i god behold.
Herhjemme har vi den holdning, at mange unge gør hvad de ikke må, det er sjovere. Vi kender mange der ikke må drikke, der gør det alligevel og mere overdrevet. Mange der ikke må ryge, der netop bliver rygere. Mange der ikke må tage stoffer, der netop gør det, eller i hvertfald skal prøve det.
Her har det lydt: drik hvis du vil, bare vi kan hjælpe hvis der er brug for det, så joker vi med det senere
Ryg hvis du har lyst: mor er ryger, det er dobbeltmoralsk at sige at børnene ikke må. Dette medførte at min søster og jeg har prøvet at ryge, jeg stoppede da jeg mærkede en afhængighed, min søster stoppede fordi det ikke var sjovt når ingen blev sure
Ang stoffer har vi ikke snakket om, det er bestemt ikke vellidt, men ingen af os har prøvet noget selvom det snart er mere normalt at have end ikke at have
Så få enkle regler, gensidig tillid så er man godt kørende hvis man har et bare lidt fornuftigt barn
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.827
Og jeg tror, at du har undervurderet deres fortrolighed, så den nyligt opståede afstandtagen skyldes, at din datter rent faktisk har betroet sin mor om den famøse fest, hvorefter du, efter skænderiet med hendes mor, opridser for hende, hvilke fatale konsekvenser betroelserne kan få.
Altså kan du meget vel være kommet til at bebrejde hende, at hun har været ærlig overfor sin mor og har fået hende til at føle sig i en loyalitetskonflikt mellem far og mor.
Uansvarlig forælder ????