{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.739 visninger | Oprettet:

Pædagog førsteårsopgave, hjælp :) {{forumTopicSubject}}

Nå, nu skal vi snart skrive førsteårsopgave på seminariet, og min gruppe veninde og jeg er begyndt at lede efter et emne og en problemformulering.
Vi får ikke tildelt emner vi kan vælge imellem på skolen og vi får først vejledning når vi har afleveret vores problemformulering. Dvs der er ikke noget hjælp at hente..

Vi er mega meget på bar bund omkring hvad vi skal skrive om, hvilket ikke plejer at ligne mig, men jeg kæmper sådan med Petri's seperationsangst at jeg slet ikke kan rumme mere i mit hoved smiley

Ved der er mange pædagoger og studerende herinde, og håber nogle af jer vil hjælpe os lidt på vej mht emner og inspiration. smiley

Vi har snakket lidt om narrative fortællinger og børnehave alderen og så har vi snakket om relationer.. Men det er ik noget der fanger os fuldstændigt endnu


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pædagog førsteårsopgave, hjælp :)
  • #1   15. maj 2013 Jeg skrev om kommunikation og konflikthåndtering.

    Men sprog og fortællinger synes jeg også er rigtig interessant smiley

    Det handler om at finde det emne i begge synes er rigtig spændende smiley


  • #2   15. maj 2013 Det vigtigste for jer er, at lave en problemformulering, der er smal som pokker. En meget afgrænset en, der kan afgrænses endnu mere af nogle præcise problemstillinger.

    Temaet kan jo være hvad som helst - personligt har jeg altid fundet kommunikation fantastisk spændende. Da jeg læste til pædagog var grænsedebatten kørende på sit højeste og det var hamrende spændende....


  • #3   15. maj 2013 Ham der er jo mange ting at tage fat på. Så det kommer jo igen an på hvad i finder spændende.
    Jeg har bl.a. Skrevet om
    It i børnehaven
    Leg og legerelationer
    Inklusion
    Indretning og dennes påvirkning på brugen af rummet.
    Kommunikation (både mellem pæd-børn og børn-børn)
    Egenfortællinger er også en mulighed når i nu allerede er inde på emnet fortællinger.

    Men igen. Find noget der interessere jer, for ellers bliver det svært at finde energien til at skrive en god opgave. Som CH skriver, så se om i kan brygge en pf sammen som er præcis og som ikke breder sig mere end højest nødvendigt. Dette gør det kun lettere for jer selv.


  • #4   15. maj 2013 Jeg skrev om relationsdannelse gennem dialogisk læsning, mener jeg smiley det var ganske udmærket, og jeg fik 10 smiley kan dog ikke huske problemformuleringen.

  • #5   15. maj 2013 Jeg er nyuddannet pædagog og fik 12 i alle eksamener (inklusiv førsteårsopgave). Alle mine opgaver handlede egentlig lidt om det samme - de kredsede alle om pædagogers manglende faglighed - og angreb problemet fra forskellige vinkler. I min førsteårsopgave skrev jeg om paradokset mellem teori og praksis. Altså hvorfor stemmer det ikke overens. Andre emner jeg har berørt er pædagogers tavseviden (som jeg påstår ikke er eksisterende og derfor kaldes tavs), og hvilke problematikker som ligger i at overføre teorikontekst (UCN) til en praksiskontekst (fx praktikker eller job).
    Jeg har med stor fordel anvendt Luhmanns systemteori (jeg elsker ham smiley ) og socialkonstruktivismen.
    Sprøg endelig ind hvis du har brug for mere inspiration eller en uddybning


  • #6   15. maj 2013 Kommer i tanker om et tema, som var meget aktuelt for mig i forbindelse med min sidste praktik (og min efterfølgende arbejdsplads), nemlig grænserne mellem det personlige og det private.
    Jeg beskæftigede mig med involveringspædagogik på socialpædagogisk opholdssted, hvor man også som privatperson bliver ret knyttet til arbejdspladsen.
    Skidespændende tema, der kan, hvis man vil, rykke nogle grænser og gøre relationer stærkere end man kunne drømme om.
    Begrebet professionalisme kommer lidt ind over...


  • #7   15. maj 2013 Jeg skrev om problemer i barnets udvikling, og belyste det med Stern. Havde en empiri om et barn som var omsorgssvigtet, og skrev handleplan:)

  • #8   15. maj 2013 Til eksamen i psykologi gik vi ombord i Dion Sommers Barndomspsykologi og satte hans vinkling op imod de traditionelle udviklingsteorier. Dion Sommer er bestemt ikke 1. års materiale forstået på den måde at man ikke har grundlag for den fulde refleksion med sig, men for hulen hvor ville jeg ønske jeg havde det.

    I det hele taget gik meget af min uddannelse ud på at gøre op med dogmerne, jvf. både grænsedebatten og kritikken af udviklingsteorierne og ydermere diskussion af kønsforskelle og konsekvenserne af disse i både undervisning og pædagogisk arbejde..


  • #9   15. maj 2013 Øøhhhh, jeg kan ikke huske hvad jeg skrev om...... Jo, blandt andet "børn anbragt udenfor hjemmet". Men det er 28 år siden jeg blev uddannet, så der er jo sket en del siden smiley

  • #10   15. maj 2013 en problemformulering kan være i en til to sætninger.
    Jeg har haft denne i opgave om det tværprofessionelle arbejde:

    Hvordan kan vi som pædagoger i det tværprofessionelle samarbejde, hjælpe et udsat barn til at styrke sin resiliens, således at barnet får en større mulighed for at bryde den sociale arv?


Kommentér på:
Pædagog førsteårsopgave, hjælp :)

Annonce