{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.101 visninger | Oprettet:

hjælp - kage {{forumTopicSubject}}

Hejsa

Jeg er helt ny indenfor kageverdenen. Eller det vil sige, jeg bager almindelige kager og brød, men jeg har endnu ikke lavet kager med fondant.
Det skal jeg i gang med nu i anledningen af, at vi holder min fødselsdag i morgen.

I går aftes lavede jeg en god portion MMF, og det gik jo super nemt.
Jeg forsøgte mig også frem med at smage to små klumper til. Det ene var med pebermyntearoma og den anden med frisk citronsaft. Det var også helt ligetil.

Min plan med kagen er:
3 kagebunde - jeg henter 3 lyse og 3 mørke bunde fra bageren om lidt og finder senere ud af, hvordan jeg kombinerer dem. De resterende 3 bliver til en almindelig lagkage.
Nederste fyld: mørk chokoladeganache, som tilsættes lidt meget mørk hakket chokolade og evt. valnødder, når den piskes op.
Øverste fyld: Jordbærmousse efter denne opskrift:
(link fjernet)

Første spørgsmål:
Min tanke er, at tilsætte smag til fondanten for at det hele ikke bliver alt for sødt, og Jeg overvejer kraftigt enten citron eller lime.
Hvilken ville I vælge til ovenstående fyld? Enten af de to eller en hel tredje?

Andet spørgsmål:
Passer valnødder ind i chokoladeganachen med tanke på resten af kagens indhold?

Tredje spørgsmål:
Kan jeg bruge chokoladeganachen til opsmøring, eller er der noget andet, I kan anbefale?

Sidste spørgsmål:
Er der noget, jeg mangler at få styr på?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp - kage
  • #1   10. maj 2013 hej

jeg har lavet kager med fondant og arbejde i en butik med det.
    jeg tager ikke smag i fondant. . kun farve . .
    til opsmøring bruger jeg en smørcrem.

• #2   10. maj 2013 Ok smiley

Jeg talte med indehaveren af bageren, hvor jeg hentede mine bunde. Hun kunne godt forstå, jeg ville tilsætte smag i fondanten for at give et frisk indslag, så det gør jeg. Jeg starter med en lille smule af det for at smage det sammen med jordbærmousse og chokoladeganache. Passer det ikke sammen, bliver det bare ren fondant smiley

• #3   10. maj 2013 jeg tager smag i smørcrem men det bestemmer man jo helt selv smiley
    jo det lyder da lækker sammen smiley hvis det er så der masser af film på youtube du kan kigge på smiley

• #4   10. maj 2013 http://kager.bazoom.com/dk/forum/generel-diskussion/57-helt-ny-

smiley

Men der er ingen, der har svaret endnu...

• #5   10. maj 2013 Jeg mangler egentlig kun af få svar på:

Passer valnødder ind i chokoladeganachen med tanke på resten af kagens indhold?

og

Er der noget, jeg mangler at få styr på?

• #6   10. maj 2013 Jeg kan best lide den "rene" ganach, så jeg ville ikke bruge nødder smiley
    Til opsmørring plejer jeg at bruge palminsmørcreme, lyder klamt, men smagee ok og er meget nemt at arbejde med.
    Hvis det er imorgen den skal spises og den også skal pyntes, skal du da vist også igang smiley pøj pøj og ser frem til at se billeder.

• #7   10. maj 2013 Chokoladeganachen står på køl og jeg går i gang med jordbærmoussen om lidt smiley

fondanten er lavet, og jeg forsøger mig ikke med det helt vilde pynt, udover at farve noget af fondanten lys lilla og så lave et marmor-mønster smiley

Billeder...... dét havde jeg ikke skænket en tanke.... Det skal jeg da huske smiley

Tak - så dropper jeg nødderne smiley

• #8   10. maj 2013 Hvis dit fondant er lyst er det ikke nogen god ide at smøre kagen op med chokolade, da det vil kunne ses igennem fondanten. Så jeg ville nok bruge en smørcreme smagt til med vanilje.

Dit spørgsmål angående valnødder .. Bum bum, jeg tror såmænd godt at du kan putte nødder i, men jeg ville nok sørger for at det var meget små stykker. Dog ville jeg nok hellere foretrække en lag friske jordbær ovenpå moussen, i stedet for nødderne, hvis altså der skal være noget som giver kagen lidt "knas" så det ikke er rent creme smiley

• #9   10. maj 2013 Jeg skulle netop til at skrive, at jeg lige havde læst det med farven på denne side:

http://hellekarinajensen.blogspot.dk/2012/04/smrcreme-og-opsmring.html

Der står så også en super nem opskrift på smørcreme. Jeg har det hele hjemme, så det bliver min løsning smiley

Det var virkelig en god idé med friske jordbær!!

ville du så komme det ovenpå chokoladeganachen eller jordbærmoussen? smiley

• #10   10. maj 2013 Når jeg laver smørcreme, laver jeg det bare 1 til 1 af smør og flormels. Som regel 250 g. af hver og smager det til med vanilje.

Jeg ville nok ligge jordbær på jordbær moussen. Smagsmæssigt gør det ingen forskel, jeg synes bare det vil virke pænest og lækrest.

• #11   11. maj 2013 Jeg endte med at komme finthakkede valnødder og mørk chokolade i chokoladeganachen. Det løftede den altså lige det sidste, og så kom jeg mindre jordbærstykker i jordbærmoussen.

Nu er den smurt op og har stået en times tid i køleskabet. Jeg skal lige have kæresten hjem med et par småting, jeg manglede til lasagnen (hovedret), inden jeg kan gå videre med kageprojektet smiley

Indtil videre går det rigtig godt smiley

Kommentér på:
hjælp - kage

Annonce