4.010 visninger
|
Oprettet:
Nogen bioanalytikere herinde? {{forumTopicSubject}}
Hej!
Jeg er faldet over denne uddannelse som lyder interessant.
Er der nogen herinde der er uddannet eller er ved at uddanne sig?
maj 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 2 Emner: 49 Svar: 949
jan 2007
Følger: 33 Følgere: 31 Hunde: 6 Emner: 139 Svar: 3.546
Noget specifikt du vil vide?
maj 2012
jan 2007
Der har været nogle administrative problemer hvis du spørger mig.
De er ikke super hurtige til at lægge pensumlister ud i god tid - og det er problematisk hvis man skal bestille bøger hjem.
Ligeledes har vi haft problemer med at skemaerne til modulstart er kommet ret sent.
Positivt er så at det er en hammer spændende uddannelse! Rigtig spændende stof, gode praktikforløb. Generelt godt skruet sammen.
Jeg har nok snart bøger til salg hvis det får interesse
maj 2012
Men dejligt at selve uddannelsen er spænende!
okt 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 215 Svar: 1.402
Jeg gider ikke et arbejde hvor det er ensformet og kedeligt. Og det syntes jeg ikke det virker som om arbejdet som bioanalytiker er.
Hvordan er praktikken? Får man lov til at prøve det forskellige områder af? Eller hvordan vælger man hvilken retning man skal gå?
Samt hvor svært er det? Tænker her på matematik og fysik, jeg har de adgangskrav uddannelsen kræver, men frygter at de 2 fag er på et meget højt niveau, ikke fordi jeg er håbløs, men er ikke expert inde for de fag Er de det?
jan 2007
Jeg har selv været heldig at være på 4 ud af de 5 specialer i praktik - andre har kun prøvet 2-3.
Praktikken har som sådan ikke nogen betydning for hvor du kan søge arbejde henne når du er færdig.
Jeg ved at der er nogle der har haft det lidt hårdt med kemi kun på C-niveau.
Jeg havde selv mat A, fysik B og kemi B, så det er lidt svært at vurdere hvor svært det er
Det er en uddannelse der kræver at du laver dine ting - men hvis du gør det, så bør du også kunne følge med.
En anden ting er, at megen af litteraturen er på engelsk - så hvis du ikke er stærk i det engelske, så få det trænet - ellers tager lektierne umanerlig lang tid
okt 2009
Men der har jeg heldigvis ikke et problem - har engelsk A
Jeg håber også på at hvis jeg forbereder mig og følger 100% med og tager noter så burde det kunne være muligt.
Hvilke prøver er der på de forskellige semester? Er der fremlæggelser eller?
jan 2007
Man vænner sig til det - men det er en hjælp at man er stærk i at læse engelsk, så det "bare" er de medicinske ord der er nye.
Selvfølgelig er det muligt
Uddannelsen er opbygget af 14 moduler af hver cirka 10 ugers varighed. Hvert modul afsluttes med en eksamen, enten mundtlig eller skriftlig. De er meget varierende i indhold, men du eksamineres i det modul du netop har været igennem. De første 13 moduler skal være bestået inden du kan aflevere bachelorprojekt (som afslutter modul 14).
Det kan jo være lavet om hvordan de eksaminerer modulerne, samt være forskellig fra skole til skole. Jeg vil gerne komme med eksempler på eksamensformer, men du må ikke tage det som "den endegyldige sandhed"
okt 2009
Hvordan er det med bøger? Er det mange man skal ud og købe? Og hvor meget bruger man disse bøger? Bruger man kun et kapitel i bøgerne? Eller bruger man det fuldt ud?
jan 2007
Tror ikke lige jeg kan komme på en hvor vi kun har brugt et enkelt kapitel
Jamen, her er så et par eksempler
1: mundtlig eksamen i 3 forskellige fag, opgivet på forhånd er 4 spørgsmål til hvert fag. Der forberedes 10 minutters oplæg til hvert spørgsmål, og så er der 20 minutters diskussion af emnet.
Man trækker på dagen fag og spørgsmål, og har ½time til at forberede sig.
2: Skriftlig eksamen i 6 fag. Dagen før eksamen udtrækkes 4 fag som der eksamineres i. Skriftlig eksamen har 4 timers varighed.
3: Skriftlig eksamen over et forløb i praktikken. Her eksamineres efter IMRAD-formatet, hvilket vil sige at eksamensopgaven opbygges i Introduktion, Metoder, Resultater, Diskussion. Der er ingen mundtlig forsvaring af denne opgave.
4: Mundtlig eksamen. Der forberedes oplæg om et analyseprincip man har haft i praktikken. Der opgives fra skolens side 12 emner der kan eksamineres i, samt 6 metoder. Man trækker 1 emne, og en metode, som man diskuterer med lærer/censor.
Det her var bare et par eksempler
okt 2009
Er den mundtlige i grupper? Eller som når man er til eksamen kun en selv og lærer og censor?
jan 2007
Der er kun en selv, lærer og censor til stede til mundtlig eksamen. Ind i mellem også klinisk vejleder fra praktikken, alt efter modulet.
okt 2009
Tak fordi du har gidet at tage dig til at svarer
Hvilke linje har du valgt ?
jan 2007
Jeg er ikke sikker på hvad du mener med linje?
maj 2012
okt 2009
Klinisk biokemi
Klinisk immunologi
Klinisk mikrobiologi
Klinisk patologi
Klinisk fysiologi og nuklearmedicin
Klinisk neurofysiologi
jan 2007
Jeg har i mine praktikker været på både biokemi, mikrobiologi, patologi og nuklearmedicin.
Alle specialer har noget der tiltaler - men jeg elsker den patientkontakt og det flow der er i arbejdet på biokemisk
Jeg ville ikke være alt for ked af at arbejde et af de andre steder, men ved at mange af mine medstuderende ikke er lige så vilde med biokemisk som jeg er - grundet patientkontakten.
maj 2012
Tænker er det kun blodprøver fx og sådan eller?
(Du får da stillet nogle spørgsmål af os )
jan 2007
Hovedsageligt blodprøver - men også hjertekardiogrammer. Nogle steder er det også biokemisk der "leverer" bioanalytikere til blodbanken (tapning af donorer), hvor det andre steder er immunologisk.
Jeg kan godt lide den korte patientkontakt, at snakke om vind og vejr, at få beroliget bekymrede mennesker.
maj 2012
maj 2012
jan 2007
okt 2009
jan 2007
Mikrobiologisk er identifikation af bakterier. Man dyrker prøver taget fra sår, næsebor, katetere oma på forskellige plader, og alt efter hvordan de ser ud i mikroskop, under påvirkning af antibiotika, forskellige saltkoncentrationer på pladerne, deres lugt oma. er man i stand til at sige hvad det er for en bakterie og hvordan den kan behandles.
Patologisk undersøger man forskellige former for væv, ofte for cancer. Her benytter man at man kan skære vævet i utrolig tynde skiver, og så kan man farve det på forskellige måder, og dermed se om der er ændringer i vævet. Tilsvarende kan man gøre med celleprøver (som eks for livmoderhalskræft.)
Nuklearmedicinsk afdeling arbejder man man forskellige former for radioaktive isotoper som injeceres i patienten, og så kan ved hjælp af nogle specielle former for kameraer se et billede af hvad cellerne laver inde i kroppen
Der er SÅ mange veje at gå - og det HELE er spændende *GG*
okt 2009
jan 2007
Jeg savnede det "break" det giver når jeg var på afdelinger uden patientkontakt - at to dage ikke er ens, og at der altid sker noget nyt
jan 2007
Jeg blev så voldsomt positiv overrasket!
Jeg havde så også en utrolig god underviser på afdelingen, det gør en verden til forskel
Nogen bioanalytikere herinde?