1.047 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 17 Svar

SU - eget firma? SU - eget firma?

Jeg kender ikke reglerne, så søger al den hjælp jeg kan få - og hvem er så bedre at spørge om hjælp end jer? smiley

Jeg er en pige på 22 år som er 1. års studerende på HG. Her trives jeg og jeg kan lide at komme i skole hver dag.
Jeg får min SU, som jeg sætter meget pris på at kunne modtage, og kan fint betale mine udgifter på dette - selvom det er et stramt budget.

Jeg har taget et kursus i en af extensions metoderne (diplom "uddannet" i metoden), og jeg vil gerne tage flere kurser i metoder - så jeg for alvor kan kalde mig extensionist.
Jeg laver lidt påsætninger i min fritid - og lige nu kontakter flere og flere personer mig, som ønsker jeg sætter extensions i deres hår.

Min store drøm er at åbne en skønheds salon, hvor jeg blandt andet laver påsætninger.

Jeg er meget nervøs for at blive "snuppet", men samtidig vil jeg jo gerne blive ved med at lave hår efter skole..

Så mit spørgsmål er nu om man kan "starte sit eget firma halvtids", samtidig med at man får SU på sin uddannelse?
Hvad kan jeg gøre at det bliver "lovligt" for mig at lave hår ved siden af Handelsskolen?

Håber at i forstår mit spørgsmål, og at i kan hjælpe smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjerne sæbedispenser fra håndvask 350 kr.
  • Sætte seng sammen 600 kr.
  • Løbende Gutavberg wc 1.280 kr.
  • Ophæng af spejlskab 650 kr.
  • Reparation af AEG vaskemaskine 1.000 kr.
  • Rengøring 1,5 time 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  SU - eget firma?
  • #2   25. feb 2013 Det kan du sagtens, der er mange fra min klasse som har eget firma. Din indtægt må bare ikke overstige et vis beløb

• #3   25. feb 2013 Og du skal ikke moms registrere et firma før din indtægt overstiger 50.000 dkk

• #4   25. feb 2013 Som Kim siger smiley Min søn læser på universitetet (får SU) og har eget firma.

• #5   25. feb 2013 Alle der har givet svar siger at man godt kan modtage su og have eget firma på samme tid - så det må jo så være svaret smiley

Super Kim - det lyder fint.. Det er vel så skal man skal melde det til - eller ved du det? (er fuldstændig på bar bund)

• #6   25. feb 2013 Tak for svar, Bente smiley

• #7   25. feb 2013 Bare du ikke tjener mere end det tilladte fribeløb kan du vidst arbejde som du lyster. Men som erhvervsdrivende skal man jo også betale moms og skat, så spørgsmålet er om det overhovedet kan betale sig så længe du er på SU?

• #8   25. feb 2013 OB's gør dig selv den tjeneste at sætte dig ordentligt ind i det, det er korrekt at man skal have en indkomst på 50000 kr før man skal moms registreres, det betyder IKKE at man ikke skal betale skat af pengene, det skal man så husk regnskab, kvitering for kundens indbetaling og husk at beløbet skal opgives på selvangivelsen og der skal betales skat af det, derfor gem altid ca. Halvdelen af din indtægt til skat:)

• #9   25. feb 2013 (link fjernet)
    Godt at læse før start

• Torben
    Torben Tilmeldt:
    feb 2013

Følger: 1 Svar: 5
    #10   25. feb 2013 Selvfølgelig kan du det, du går bare ind til skat og bliver momsregistreret, der får du også en "iværksættermappe" hvor du kan læse om regler, afgifter, indberetning, osv. ellers kan du kigge på sider som skat.dk og amino.dk.

Der er en grænse for hvor meget du må tjene ved siden af su'en, det har jeg ikke forstand på, men det kan du finde ud af her => http://www.su.dk/SU/betingelser/maadutjene/fribeloeb/Sider/satser.aspx

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 881
    #11   25. feb 2013 FORKERT KIM S og A!

Selvfølgelig skal det registreres. Du skal ikke betale MOMS før 50.000

Firmaet skal registreres altid. Du skal nemlig indsende registreringer, selvom indtægter og udgifter er 0. Ja, så nulangiver man faktisk.

Og siden der vil være udgifter til indkøb, så skal der registreres på CVR nummer - også selvom der ikke er indtægt.

• #12   25. feb 2013 Husk osse at det er brutto-indtægt på 50.000 og ikke netto

• #13   25. feb 2013 Selvfølgelig vil jeg sætte mig ordenligt ind i det før jeg begynder på noget smiley

Ville bare høre hvad folk havde at sige/fortælle herinde i bazoom's debat sider - det kunne jo være, som så mange har gjort, at nogen havde fifs og kunne sende mig links så jeg havde et sted at starte smiley

men tak til jer alle sammen - det har været en stor hjælp smiley

• #15   25. feb 2013 Husk, at de penge du tjener ved siden af nu, også skal betales skat af. Har du ikke tænkt dig at betale skat af dine sorte penge nu, så noter hvor mange du tjener hver gang, så du kan dokumentere det, hvis/når du bliver meldt. Træls at skulle betale penge til skat, som man ikke har tjent.

• #16   25. feb 2013 Kan desværre ikke blive ansat i en salon, da man skal være igang med en uddannelse som frisør - og den uddannelse fik jeg ikke plads på smiley

Jeg har også alle papire og noter på mit arbejde, så jeg har mit på det rene hvis det skulle være

• #17   25. feb 2013 Kiss a frog - Hvis du nu sådan set læser hvad jeg skriver skal et firma under 50.000 ikke MOMS REGISTRERES - Ved udmærket godt hvad jeg snakker om

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 881
    #18   25. feb 2013 Ja, det ved IT manden, der bygger vennernes maskiner og putter ulovligt software i, også. Det gør det ikke mere rigtigt... ;O)

• #19   25. feb 2013 Kiss a frog; Nu har jeg en far, som selv har eget firma og har været på adskillige kurser og lignende om dette.
    NEJ, du skal IKKE momsregistreres, før du tjener et vist beløb. Du skal cvr-registreres, men det er ikke det samme.

Kommentér på:
SU - eget firma?

Annonce