Til kvinder: Kobberspiral? {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg har fået sat en kobberspiral op mandag d. 11/2, hos en gynækolog.
Jeg blødte i ca. en halv time efter som gynækologen sagde jeg ville, og derefter havde jeg blot en meget øm livmoder.
Jeg blødte småblødte 5 dage herefter, fordi kroppen naturligvis prøvede at skille sig af med fremmedlegemet, men det gik i sig selv igen. Nu her idag, begyndte det så småt igen med noget brunligt udflåd. Jeg ved godt at man kan have uregelmæssige blødninger og meget forskellige små pletblødninger, som kan gå og dukke op igen de første 3 måneder, men er der nogen der har erfaring med det? Jeg kan ikke mærke den mere, men det undrer mig alligevel med pletblødningen. Jeg skal til kontroltjek om 3 måneder. Er jeg så stadig beskyttet selvom jeg pletbløder lidt?
apr 2012
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 608
Fik den skiftet til en hormonspiral, for snart fem år siden, og det er helt klart det jeg skal have igen. Bløder næsten ikke med den. Et par dråber om måneden og ingen smerter
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
Bliver det ved ville jeg ringe til gynækologen og få en snak omkring det..
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 32 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 862
jan 2008
Følger: 20 Følgere: 18 Hunde: 3 Emner: 273 Svar: 7.102
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 331
jan 2008
Har du født? - ellers undre det mig at lægen har givet dig en spiral, men der er måske lavet om på vejledningerne, - før rådede de kun kvinder der havde født at få spiral
jan 2008
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Adopt, hvor gammel er du? Og har du børn?? Jeg ved at flere unge kvinder, især mødre, kan få den gratis gennem kommunen, som en slags aktiv forebygelse mod teenagegraviditeter. Og ellers er det en investering der er det værd - den holder jo i 5 år!
Karin,
det er længe siden de lavede om på de retningslinier Min søster fik kobberspiral som 17-årig og det er snart 13 år siden.
feb 2012
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 113 Svar: 5.599
jun 2006
Følger: 24 Følgere: 23 Hunde: 1 Emner: 102 Svar: 331
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Dog bør man kun bruge kobberspiralen hvis alt andet er udelukket da der er flere problemer tilknyttet denne og kobberspiralen bør IKKE bruges til teenagere etc. da den er kendt for at forårsage voldsomme livmoderinfektioner som kan smadre forplantningssystemet (jeg håber og regner med at den de bruger i dag er mere sikker? Kan dog slet ikke forstå at den stadig findes ...
Hormonspiralen forebygger derimod infektioner etc.
Det er naturligt at bløde i op til et halvt år efter den er sat op alt efter hvor tyk livmoderslimhinden er ved opsættelse.
Jeg er helt sikkert for hormonspiral frem for p-piller og lign. Hormonerne der frigives ved hormonspiralen er meget meget mindre end ved p-piller og lign. og de virker lokalt så de ikke skal igennem blodbanerne i hele kroppen.
Jeg håber som sagt at kobberspiralen i dag er bedre end den de brugte før da den har meget smerte og tab på samvittigheden.
En hormonspiral er et engangsbeløb og noget billigere om dagen end fx. p-piller.
Derudover kan mange helt undgå at bløde i en 4 år af de 5 den sidder og andre bløder kun en smule i forbindelse med menstruationen hvor de før har kæmpet med voldsomme blødninger.
Jeg håber du bliver glad ved din spiral :o)
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.389
Vi er ekstremt mange kvinder samlet så det er jo oplagt :o)
TS: Der er flere tråde omkring spiraler i forum du kan søge på hvis ikke du har fået/får svar på alt i denne :o)
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Til kvinder: Kobberspiral?