{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.559 visninger | Oprettet:

Til kvinder: Kobberspiral? {{forumTopicSubject}}

Hej alle! smiley

Jeg har fået sat en kobberspiral op mandag d. 11/2, hos en gynækolog.
Jeg blødte i ca. en halv time efter som gynækologen sagde jeg ville, og derefter havde jeg blot en meget øm livmoder.
Jeg blødte småblødte 5 dage herefter, fordi kroppen naturligvis prøvede at skille sig af med fremmedlegemet, men det gik i sig selv igen. Nu her idag, begyndte det så småt igen med noget brunligt udflåd. Jeg ved godt at man kan have uregelmæssige blødninger og meget forskellige små pletblødninger, som kan gå og dukke op igen de første 3 måneder, men er der nogen der har erfaring med det? Jeg kan ikke mærke den mere, men det undrer mig alligevel med pletblødningen. Jeg skal til kontroltjek om 3 måneder. Er jeg så stadig beskyttet selvom jeg pletbløder lidt? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til kvinder: Kobberspiral?
  • #1   24. feb 2013 Jeg blødte lidt uden for menstruation, og blødte RIGTIG RIGTIG MEGET under menstruation smiley
    Fik den skiftet til en hormonspiral, for snart fem år siden, og det er helt klart det jeg skal have igen. Bløder næsten ikke med den. Et par dråber om måneden smiley og ingen smerter smiley

• #2   24. feb 2013 Tror bestemt ikke det er noget du skal være nervøs for, når det ikke er længere tid siden du fik den sat op.
    Bliver det ved ville jeg ringe til gynækologen og få en snak omkring det..

• #3   24. feb 2013 Helt ærligt det er hundegalleriet i er på smiley ikke FB hvor man deler alt med alle smiley

• #4   24. feb 2013 du skal i hvertfald mærke efter om den stadig er der, den kan - det sker sjældent - falde ud. Det er meget normalt at man pletbløder ind i mellem indtil kroppen lige har vænnet sig til den. En anden gang, vil jeg anbefale en hormonspiral, det er dælme guds gave til kvinden smiley

• #5   24. feb 2013 Min er godt nok en hormonspiral, men efter opsætning blødte jeg i 5 mdr., så jeg tænker at det er en nauturlig reaktion fra kroppens side af, at bløde efter opsætning af et fremmedlegeme.

• #6   25. feb 2013 Skønt! smiley Tak for hjælpen. Problemet med hormonspiraler er jo lige det at de koster godt 1300,- bare for produktet, og når man er på SU så er det en horribel pris. Men jeg vil overveje den til næste gang. smiley

• #7   25. feb 2013 det er rigtigt, men den kan sidde længere og de penge er hurtigt sparet ind i div. bind og tamponer. Hvis du bløder meget - rigtig meget, så kan du få den med tilskud smiley

Har du født? - ellers undre det mig at lægen har givet dig en spiral, men der er måske lavet om på vejledningerne, - før rådede de kun kvinder der havde født at få spiral smiley

• #9   25. feb 2013 da jeg fik hormonspiral gik jeg fra blødning der krævede ca 10-15 BLEER om dagen til 0 blødning - jeg måtte til lægen og undersøges for graviditet, da jeg ikke fik menstruation efter den var sat op, så man må sige den investering har været god på flere måder smiley

• #10   25. feb 2013 Jeg får stadig min mens, helt som den plejer at være. Men jeg føler mig sikret i forhold til graviditet med hormonspiralen.

Adopt, hvor gammel er du? Og har du børn?? Jeg ved at flere unge kvinder, især mødre, kan få den gratis gennem kommunen, som en slags aktiv forebygelse mod teenagegraviditeter. Og ellers er det en investering der er det værd - den holder jo i 5 år!

Karin,
    det er længe siden de lavede om på de retningslinier smiley Min søster fik kobberspiral som 17-årig og det er snart 13 år siden.

• #11   25. feb 2013 Man kan også søge tilskud ved sundhedsstyrelsen, eller rettere sagt lægen kan, hvis man har meget kraftig menstruation eller har mange smerter..

• #13   27. feb 2013 Jeg er 18 år. Og nej, jeg har ingen børn, eller været gravid for den sags skyld. Jeg har taget voldsomt meget på af p-pillerne kombineret med antidepressive piller, og eftersom at jeg i godt et år har forsøgt ihærdigt med en nærmest militærtræning og -kost ikke har tabt mere end et par kilo, så fik jeg nok. De antidepressive fløj en tur, og det samme gjorde p-pillerne, men jeg ville ikke stå uden prævention så jeg snakkede med min læge, og hun henviste mig til en gynækolog. De har åbenbart udviklet en ny form for spiral, der er meget mere "snæver", altså ment til kvinder der ikke har født endnu. smiley Den gjorde selvfølgelig virkeligt ondt at få sat op, men hvis den beskytter mig, er det dét værd. Og så er jeg også fri for hormoner. smiley Jeg har allerede smidt et kilo på en uge bare ved at hoppe lidt rundt og spise sundt. smiley

• #14   27. feb 2013 I dag kan selv teenagere have gavn af en hormonspiral.

Dog bør man kun bruge kobberspiralen hvis alt andet er udelukket da der er flere problemer tilknyttet denne og kobberspiralen bør IKKE bruges til teenagere etc. da den er kendt for at forårsage voldsomme livmoderinfektioner som kan smadre forplantningssystemet (jeg håber og regner med at den de bruger i dag er mere sikker? Kan dog slet ikke forstå at den stadig findes ...
    Hormonspiralen forebygger derimod infektioner etc.

Det er naturligt at bløde i op til et halvt år efter den er sat op alt efter hvor tyk livmoderslimhinden er ved opsættelse.

Jeg er helt sikkert for hormonspiral frem for p-piller og lign. Hormonerne der frigives ved hormonspiralen er meget meget mindre end ved p-piller og lign. og de virker lokalt så de ikke skal igennem blodbanerne i hele kroppen.

Jeg håber som sagt at kobberspiralen i dag er bedre end den de brugte før da den har meget smerte og tab på samvittigheden.

En hormonspiral er et engangsbeløb og noget billigere om dagen end fx. p-piller.
    Derudover kan mange helt undgå at bløde i en 4 år af de 5 den sidder og andre bløder kun en smule i forbindelse med menstruationen hvor de før har kæmpet med voldsomme blødninger.

Jeg håber du bliver glad ved din spiral :o)

• #15   27. feb 2013 Der er og bør intet tabubelagt være over dette emne i dagens DK så hvorfor ikke spørge hinanden herinde? :o)
    Vi er ekstremt mange kvinder samlet så det er jo oplagt :o)

TS: Der er flere tråde omkring spiraler i forum du kan søge på hvis ikke du har fået/får svar på alt i denne :o)

• #16   27. feb 2013 Intet galt i at lave sådan en tråd, det skal der os være plads til. Jeg kan desværre ikke svare dig på dit spørgsmål, for aner intet om det smiley

Kommentér på:
Til kvinder: Kobberspiral?

Annonce