Ak ja. Endnu en filtret hund {{forumTopicSubject}}
http://www.youtube.com/watch?v=9xde1r_vGEk
Fandt dette klip tilfældigt på youtube og kan kun nikke genkendende til det. Nu ved jeg godt at alle de mennesker der nu er på HG er Hundemennesker med stort H! Så det ville ALDRIG ske for jer, forhåbentligt, men det sker faktisk i Danmark.
Vi ser dette på salonerne. Ejerne er frustreret over hvad det er for et arbejde der følger med de langhårede racer af pelspleje. Mange fortæller at de ikke have købt sådan en race hvis de vidste hvad der fulgte med. Ingen af vores kunder har lært pelspleje soignering af opdrætteren og nogle ejere får afvide af opdrættere at der ikke er megen pleje og det kun er børstning hver 14's dag.
Mit hjerte banker for hundene og jeg synes det er lige skrækkeligt hver gang jeg skal klippe en hund HELT ned.
Nu har det været booom af langhårsracer for de er jo solgt som "allergivenlige" hunde.
Vi har i vores forening "landsforeningen for hundesoignering" lavet et samarbejde med "Brancheforeningen for hundesoignering" og DKK, så nu vil der fremover være et gratis hvalpetjek gavekort for hvalpe under 16 uger, som bliver sendt ud sammen med stamtavlen mm. Jeg vil kun opfordrer alle med alle de forskellige racer om at komme på salon. Vi vil gerne hjælpe til med at lære ejerne teknik til børstning, den daglige soignering, og hvad man kan holde øje med. Det gælder alle racer, kort, lang og ruhårde.
jul 2008
Følger: 70 Følgere: 68 Hunde: 1 Emner: 643 Svar: 14.397
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.262
dec 2006
Følger: 48 Følgere: 45 Hunde: 2 Emner: 469 Svar: 4.721
dec 2006
Folk er slet ikke klar over det og derfor vi laver sådan et intiativ med gratis hvalpetjek.
dec 2006
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 65 Svar: 812
Jeg arbejder i en dyrehandel hvor der også er rigtig mange kunder som har bomuldshunde hvor de skal have noget mod filteret i pelsen. Og hvis de har deres hund med ind i butikken kan man bare mærke store knuder helt nede ved huden.
Det er så synd og den eneste grund til at de køber sådan en er fordi den ikk fælder, kræver ikk vildt meget motion, den er allergivenlig og tilpasser sig nemt. Så glemmer de bare lige at læse den del om pelspleje.
Synes det er et rigtig godt initiativ i har lavet
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.274
Jeg har selv maltesere, og når jeg sælger mine hvalpe, bliver hvalpekøberne informeret om, at der er meget pelspleje, og at hunden skal børstes hver dag, og at en malteserpels særlig filtrer meget indtil hunden har skiftet til voksenpels.
Jeg ved godt, at der er forskel på pelsen, og at det ikke er alle maltesere, der skal børstes hver dag, mine de voksne kan godt klare sig med 1-2 gange om ugen, men hellere gøre det lidt værre end det er:-)
Desuden er hunden meget nemmere at børste, hvis den bliver vænnet til at det sker hver dag, og filterknuderne bliver heller ikke så voldsomme.
Men hvis man kigger på diverse opdrætteres hjemmesider, så står der tit og ofte, at malteseren bare skal børstes én gang om ugen:-(
Den største fejl, som mange begår, er, at de børster det øverste lag pels, men glemmer at komme helt i dybden. Jeg plejer at fremvise en hund med en enkelt filterknude, så kan man nemlig lade hvalpekøberen høre, hvordan det lyder, når børsten/karten kommer hen over en filterknude.
Hvis der er "lyd" på, når børsten glider gennem pelsen, så er der en filteknude:-)
jul 2009
Følger: 20 Følgere: 38 Hunde: 4 Emner: 78 Svar: 3.274
Jeg har oplevet flere, der er kommet på besøg, efter de har fået hvalpen med hjem, og de indrømmer selv, at jeg vist nok har fortalt dem det ene og det andet, men de glemte at høre efter:-)
Det er også en af grundene til at jeg har lavet min helt egen "malteser opskrift", som man får med herfra. Så har man lidt på skrift, så man kan genopfriske hukommelsen:-)
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 27 Hunde: 2 Emner: 35 Svar: 1.212
nu har vi aftalt at jeg klarer pelsen og hun gør noget for mig, vasker op eller lig.
men pelsen er mere end jeg troede.men fik hjælp herinde til ikke at starte med en kam,som jeg gjorde,men med karte først,og det gør jeg nu,bruger den næsten hver dag og 1-2 gange pr uge,helt igennem med kammen,efter brug af karten,så nu går det......til opdrættere med pels hunde,husk at fortælle det,og giv et mini kursus før man tager hunden med hjem ;).godt at vi har perserkatte,så er vant til store pelsdyr
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
Orker man ikke at børste hunden nogle gange om ugen så den er fri for filt, så kan man i det mindste købe en klippemaskine så det ikke ender sådan der! noget svineri :o(
jul 2010
Men et eller andet sted har en køber der lader en hund komme til at se sådan ud sgu ikke meget at rutte med oven i hovedet, lige gyldig om hunden er købt ved en seriøs opdrætter eller en hvalpe fabrik!
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 9 Hunde: 2 Emner: 309 Svar: 1.765
Bella kræver jo også en del pelspleje, men der hvor det er "værst" er faktisk længderne på ørerne. De filtre utrolig nemt i fugtigt vejr, så der skal jeg huske at børste dem godt igennem når de er blevet tørrer, efter en gåtur. Jeg syntes det er hyggeligt at sidde og børste og trimme Bella og hun klager vist heller ikke, for vores ritual er at når hun er færdig, så får en en af de gode godbidder (tørret andekød)
feb 2009
Følger: 11 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 31 Svar: 1.182
Hos mig får køberne både en skriftlig og mundtlig vejledning, og klipningen er naturligvis gratis senere hen. Det er direkte mishandling at en hund kommer så langt ud, som den her på videoen, og igen menneskeres dumhed.
jul 2010
Det kan være ved f.eks. en telefonisk henvendelsen til en ang. et hvalpe besøg, eller kommunikation via mail, det kan igen være når de ankommer Inden man præsentere dem for hvalpene.... faktisk kan jeg bedst lide den ide at folk ikke ser hvalpe før man har fået en god snak og de har haft tid sammen med de voksne hunde, for det er jo de voksne de skal kunne lide, det er sådan en hvalp går hen og bliver, den forbliver ikke som 8 uger resten af sine dage....
jul 2010
aug 2008
Følger: 28 Følgere: 33 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 1.087
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Og som nummer to forstår jeg ikke ejerne ikke længe inden det når der til opsøger en frisør eller opdrætter. Det der er jo ikke 14 dage.
jul 2010
dec 2006
Men det er godt at høre at nogle fortæller med mundtlig og skriftlig vejledning. Jeg synes det kunne være en god ide for hvalpekøbere at prøve at børste en af opdrætterens hunde. Det skulle jeg da jeg købte sheltie, og det vil jeg da også pådutte mine hvalpekøbere når jeg kommer så langt.
dec 2006
Derfor vi har lavet det med gratis hvalpetjek.
jul 2010
Ak ja. Endnu en filtret hund