5.175 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 75 Svar

Hjælp til julemad Hjælp til julemad

I plejer jo at vide alt, så nu spørger jeg her smiley

Vi skal holde jul selv, for første gang nogensinde! Og i julen sulter man ikke hehe, så vi skal også lave mad.
Jeg har aldrig nogensinde lavet and - en medister - risalamande - brune kartofler - rødkål, og hvad der ellers skal til.

Vi elsker kvalitet, så derfor vil vi også gerne lave det selv, men jeg vil gerne bede om alle jeres ideer, input, fremgangsmåder og bedste opskrifter smiley

Vi har netop banket væggen med mellem stue og køkken, for at kunne være så meget sammen med familien som muligt.
Men jeg kunne godt tænke mig en ide om tidsplan også, så vi (læs jeg) ikke skal stå i køkkenet hele eftermiddagen. Hvad kan jeg lave dagen før? Som risengrøden til risalamanden (tror jeg da). Kan anden steges om formiddagen og så klippes ud og varmes, eller??
Og hvilken and? Det skal være en god and, der også har haft et godt liv tænker jeg. Eller er jeg helt urealistisk?

Jeg håber på alle jeres erfaringer og kommentarer smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.
  • Køb og installering af Aquastop på vaskemaskine 1.289 kr.
  • Skift af slange til trillebørhjul 205 kr.
  • Afinstallation af gaskomfur samt gasinstallation i lejlighed 3.500 kr.
  • Kitchen clogged 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hjælp til julemad
  • #1   29. nov 2012 anden og medisteren kan begge laves DAGEN før, og så klippes ud (altså anden) og så varme begge dele op smiley Så kan du også nå at gi skyen (det væske der er ved anden når den er stegt) en chance for at skille sig fra fonden smiley Så gør min bedste mor hvertfald og jeg gør selv sådan i år smiley

• #2   29. nov 2012 Først og fremmest synes jeg lige du skal skrive hvad der er på menuen. Skal I også have steg, eller?

• #3   29. nov 2012 Jeg plejer at stege and(ænder) dagen før, partere dem, når de er lune og sætte dem på køl.
    Når skyen er afkølet laver jeg sovsen.

Rødkål koges dagen før

Kartofler koges og pilles til de brunede.

Risengrød koges temmelig stiv, så bliver risalamanden ikke tynd, når den blandes med pisket fløde dagen efter.
    Mandler smuttes og hakkes, husk at gemme et par hele, ikke kun en enkelt den kan flække smiley

Fad med div. konfekt anrettes og stilles tildækket i et skab.
    Julebordet dækkes.

Bakke med kaffekopper, skåle til småkager mv. anrettes.

Juleaften er det kun at skrælle og koge hvide kartofter.
    Færdiggøre risalamanden
    Varme sovs, and + rødkål.
    Brune kartofler

Anden pensles med lidt andefedt og stilles i ovnen 15-20 minutter ved 200-225 grader.

• #4   29. nov 2012 CH
    Jamen det har jeg da skrevet smiley Det er jo det jeg har remset op :O)

Nå så man kan lave alt det dagen før... Bliver det så ikke tørt, altså kødet?

• #5   29. nov 2012 Marianne - du havde en sætning, hvor der stod - "og hvad der ellers skal til" - og det er jo forskelligt fra familie til familie.
    så det kan jeg ikke helt gætte mig til smiley

Hvis der ikke skal laves steg ville jeg lave anden på dagen og langtidsstege den. Duften er en del af julemagien og den hører til på dagen, synes jeg.

Hvis du vil se min måde at stege and på, så bare skriv det - men det er en, der skal laves på dagen.

• #6   29. nov 2012 Kødet bliver ikke tørt smiley
    Når jeg har parteret dyrene, lægger jeg stykkerne tæt i bradepanden med skindsiden opad.

Temperaturen ved juletid plejer at være passende til, at en del af maden kan opbevares udendørs i en flamingokasse, hvis det kniber med pladsen i køleskabet.

Jeg skræller de hvide kartofler + laver risalamande om formiddagen og bruger kun en god halv time i køkkenet omkring spisetid

• #7   29. nov 2012 Risengrøden laves dagen før, den koges med meget lidt salt og i stedet med en god vanillestang i.
    Dagen efter blandes den med flødeskum og mandler.

• #8   29. nov 2012 Nåe ja ok sådan. Sorry smiley

Nej vi skal ikke have flæskesteg (hvis det er den du mener). Det får de ikke i min kærestes familie, kun and og medister. Og jeg er ligelad med alt andet kød end anden, så fint nok med mig.

Jo tak jeg vil gerne bede om din opskrift, meget gerne.

Jeg læste at der skulle svesker og æbler i - de anede jeg ikke haha.

• #9   29. nov 2012 Selv har jeg ikke oplevet at kødet ikke er blevet tørt, når anden bliver genopvarmet. Specielt lårbasserne bliver stenhårde, synes jeg.
    Men jeg har også vænnet mig til det supersaftige *GG*

• #10   29. nov 2012 Jeg glæder mig simpelthen så meget!! Det er helt vildt, også selvom der er en del arbejde i det.
    Mit mågestel skal helt klart på til kaffen weee smiley
    Og jeg eeeelsker summerbird mandler, så de skal på faddet med de småkager jeg ikke bager smiley
    Der er så mange ting jeg gerne vil have, men hvordan får man alt det spist..

• #11   29. nov 2012 Hvor stor er din ovn? Nogle gange kan man jo godt have flere ting i den på en gang, men det er også vigtigt at vide i forhold til, hvor stor anden skal være - og hvor mange personer det er til?

Jeg tror, at jeg ville lave en lille prøvemiddag inden, når jeg aldrig har prøvet det før.

Risengrøden til ris a la manden kan du sagtens lave dagen før - det kan du også med medister - min mor kogte den altid først og så stegte den bagefter. Rødkål, asier og rødbeder ville jeg købe - dertil fx de der gammeldags kartoffelchips man kan suge helt op i ganen (hvis du også laver flæskesteg).

Jeg ville vælge to kødtyper - især hvis der er børn med, det er ikke sikkert, at de vil have and.

Berberiand skulle være rigtigt godt.

Nogle tager lidt af fedtet fra anden og kommer i sovsen for at give mere smag.

Brunede kartofler ville jeg helt klart forsøge at lave en eller to gange inden, da det godt kan drille lidt for en utrænet.

Skal der svesker og æbler i anden, eller hvad havde du tænkt dig der?

• #12   29. nov 2012 CH - Hvis man langtidssteger, men sørger for at skindet ikke får alt for megen farve bliver det ikke tørt.
    Jeg lægger sveske/æbleindmaden i bunden af bradepanden under de parterede ænder.

Vi plejer at være mellem 18 og 22 juleaften, så jeg steger 4 ænder.
    Jeg ved ikke om det gør en forskel, at bradepanderne er tætpakkede.

• #13   29. nov 2012 Til fyld i anden plejer min kæreste (han er kok) at bruge svesker, æbler og smør. De giver ikke en særlig sund and, men det giver en saftig og lækker and smiley

• #14   29. nov 2012 Det er en længere udredning smiley

Jeg starter ca. 6 timer før der skal spises.
    Renser anden (der, hvis den har været frossen tøs op over tre dage i køleskab) for lunge- og kirtelrester indvendig.
    Tager flommen af (det fedt, der sidder lige ved "indgangen") og skærer det i mindre stykker.
    Skærer æble i mindre stykker og putter dem i en skål med svesker. Jeg plejer at bruge et par æbler og en halv pose stenfri svesker.
    Blandes med flommen og en god omgang salt.

Anden tjekkes for skæg og hvis der er noget, skal det lige fjernes. Æbler, svesker og flomme fyldes i anden, der lukkes til.
    Den tørres med noget køkkenrulle og saltes. Det er lidt en balance, der må ikke være alt for lidt og alt for meget heller smiley

Den sættes i ovnen på en rist (brystet nedad) over en bradepande hvori der hældes 1-1½ liter vand. Denne mængde væske skal være konstant, så der skal tjekkes efter en gang imellem. Læg eventuelt indmaden og halsen i vandet, der giver noget mere andesmag. Eller giv det til hunden, den elsker det med garanti.

Ovnen skal stå på omtrent 130 grader. Anden steges i omtrent 3½ time. Ovnen slukkes, anden bliver i ovnen indtil en time inden spisetid, hvor den vendes så brystet kommer op.
    Overhæld gerne med fedt fra bradepanden en gang i mellem, det vil bare gør den mere saftig og lækker.

Den tages ud, hviler lige en ti minutters tid, så man kan håndtere den - og så er den klar til partering.

Med hensyn til hvilken type and, der skal bruges så er det jo forskelligt, hvad man foretrækker. Berberiand er fristende at købe fordi de ser så lækre ud og er godt store - men de er relativt fedtfattige og det kan vi ikke bruge til så meget lige i denne sammenhæng smiley
    Der skal være fedt på den, det holder den saftig i processen.

Sovsen, i øvrigt, laver jeg med en opbagning, tager skyen fra bradepanden når anden har hvilet og laver den der. Bruger fedtet fra anden til at lave opbagningen med (skiller fedt fra sky på forhånd) og justerer i øvrigt også smagen med fedt fra anden, hvis jeg ønsker den mere "blød".
    Sovsen smages til med sukker, salt og eddike (for eddikens vedkommende en tsk fuld ad gangen!).

• #15   29. nov 2012 Altså jeg læste, at man kommer æbler og svesker i? Men hvad ved jeg smiley Jeg kommer det i som jeg bliver anbefalet.

Vi bliver 4, ingen børn. Eller 5 med Milo jo smiley
    Ovnen er sådan af alm. størrelse. Den er ikke lille, men heller ikke en xl bageovn.

Jeg tænker at en stor and er nok, plus den hersen medister. Men min kæreste vil gerne have lår - og der er jo kun 2 på sådan et kræ. Men 2 ænder af 3200 g er dælme meget til 4 personer...

Vi skal helt klart have en prøvemiddag. Det tør jeg slet ikke løbe an på på selve dagen. Jeg vil bare prøve at lave den så meget lig som muligt smiley

• #16   29. nov 2012 Medisteren, i øvrigt - der er jo lidt forskellige skoler.
    Nogle lader den ligge i bradepanden når anden steges (for mig er det en dødssynd, for det får andesovsen til at smage forkert *GG* - DEN er hellig), andre lader den ligge på risten (NIX her også). Jeg foretrækker den ligger i et fad for sig selv i ovnen. Den kommes ind den sidste del af tiden.

• #17   29. nov 2012 Mht. medister, så plejer jeg ikke at koge den fordi jeg syntes den taber meget smag ved det. Jeg langtidssteger den i et helt stykke på en tør pande i en god halv til hel times tid på laveste varme. Det kan du også sagtens gøre dagen før, og så skære den ud og lune den i ovnen på selve dagen. Du kan evt. lave medister til aftensmad her en af dagene, så du har prøvet det inden den stor dag smiley
    Husk at stikke huller i skindet med en gaffel, så den ikke sprækker så nemt…

• #18   29. nov 2012 jeg er så NØD til at lave anden før for vi skal have 3 stks smiley

• #19   29. nov 2012 Jeg har ikke meget erfaring, men har lavet både fasan, and (vildand godt nok) og andet vildt med god succes flere gange.. Jeg plejer at fylde anden med svesker og æbler og en smule smør (evt. bruger jeg også persille, men det er vist ikke traditionelt).. Derudover skal den "pensles" jævnligt gennem stegningen med smør så du undgår at den bliver tør.. Du skal starte med at lægge den men skindsiden nedad i et ildfast fad (ca. 3 cm vand i bunden) og så den sidste 1/3 af stegetiden skal den vendes med skindsiden opad og have et par klumper smør oven på.. Så bliver skindet sprødt, men anden bliver ikke tør.. Smid evt. lidt gulerødder, porrer, rodfrugter eller lign. i det ildfaste fad også - det er ikke traditionelt, men jeg synes det kommer til at smage godt..

Medisteren skal koges først og derefter steges, men mere ved jeg ikke..

Brune kartofler plejer jeg at lave fra glaskartofler (aner ikke hvad andre gør) og så med masser og sukker og lidt smør.. Lav varme så det karamelliserer og kartoflerne gennemsteges uden at det brænder på og bliver bittert..

Du må sorterer i hvad du kan bruge og hvad du ikke kan bruge smiley

• #20   29. nov 2012 Min mor bruger også glas kartofler til brunet kartofler, fordi de er mest ens-små, da det er svært at få nye kartofler nu smiley
    Men mht. and, så synes jeg du evt skal kigge på den blå avis, der er en del som sælger frilands øko ænder, hvilket jo nærmest burde være en garanti for en lækker and der har levet godt smiley men hvilken race ved jeg virkelig ikke, måske moskusand? smiley prisen plejer at være ret konkurrence dygtig med de frosne smiley

• #21   29. nov 2012 Glaskartofler syntes jeg er ganske rædselsfulde, så det bliver sådan nogle små pillekartofler (det har min mor i hvert fald altid brugt..).

er det noget med at man ikke skal røre i brunkartofler i starten, når kartolferne er dumpet i sukkerlagen?

Og hvordan med tidsplanen egentlig? Jeg vil jo gerne have det hele færdigt nogenlunde samtidig, men ved jo så ikke hvor lang tid det tager at lave..

• #22   29. nov 2012 Der sker intet ved at røre i kartoflerne fra starten - det er en skrøne. Der findes en ordentlig bunke af dem hvad angår brunede kartofler, sjovt nok *GG*

Brunede kartofler varer omtrent 20-25 minutter at lave - når kartoflerne er kogt, pillede og afkølede.
    Almindelige kartofler - afhængigt af størrelsen, tager vel alt i alt en time hvoraf halvdelen er i gryden.
    Anden som beskrevet, sovsen som beskrevet.
    Vil du selv lave rødkålen, så lav den et par dage før eller dagen før - så tager det 5 minutter at lave.

• #23   29. nov 2012 I får det til at lyde så nemt smiley

• #24   29. nov 2012 Skal andens indmad ikke med fra starten i bradepanden med vand?

Jeg havde en tanke om at tage det der væskehalløj fra inden anden er færdig, så den kunne køle af, og fedtet dermed stige til tops, så det hele ikke havner i sovsen. Det må alligevel blive for fedt så??

• #25   29. nov 2012 dte kan du sagtens smiley det gir jo ekstra smag

• #26   29. nov 2012 ellers skal du koge det i en gryde med vand som du kan bruge til at supplere med i sovsen

• #27   29. nov 2012 Jeg har skrevet om det i min anderoman. Både hvad angår indmad og hvad fedt i sovsen smiley

• #28   29. nov 2012 Enig, alfisten smiley

Jeg skiller dog tingene ad alligevel. Bager op med fedtet i stedet for med margarine, laver sovsen med skyen og smager til med fedtet.. Mumme..

• #29   29. nov 2012 *CH*

Brugte din opskrift du delte med os sidste år, og på en næsten nyslagtet and skulle vi ikke skære lårene væk på anden - de faldt nærmest selv af, så mørt blev kødet! smiley
    Nøj hvor var det lækkert!

• #30   29. nov 2012 Uha, ikke jævnet andesovs, det kommer jeg aldrig til *GGG*

Fredsfyldt, den bliver nemlig fuldstændig fantastisk smiley

• #31   29. nov 2012 Nina med Ko og jeg har faktisk en duel, som vi skal have afgjort.

Vi laver anden stort set ens - men hun jævner sovsen og putter urter i vandet under stegningen.
    Jeg bager op og har kun smagen fra anden...

Det er noget af en dyst, skulle jeg hilse at sige, for det er jo den rene helligdom *GG*

• #32   29. nov 2012 Ch det er da rigtigt, det skrev du da også. Jeg blev bare lige forvirret.

Jo en sovs kan virkelig godt blive for fed. Når jeg laver bearnaise så skriger organerne næsten hehe. (jeg kan altså godt lave mad, bare ikke den slags her.. smiley )

• #33   1. dec 2012 Kan ikke lige hjælpe udi opskrifter, da jeg ikke selv bryder mig voldsomt om and, men på Årstiderne kan man pt købe en "julemiddagskasse" - hvor man får stort set alle ingredienser og opskrifter til en komplet julemenu. Kvaliteten derfra er - efter min mening - helt i top - og økologisk - hvis man går op i det smiley - Dér får du i hvert fald en god and, som du selv efterspørger. - man kan også nøjes med at købe en and!

• #34   4. dec 2012 Smart! Tak for info smiley

• #35   8. dec 2012 Nå nu er det tid til prøvemiddag smiley
    I aftens har jeg kogt og pillet kartofler til de brune. De står på køl. Anden blev sat i ovnen her kl. 16 (lidt for sent, men vi var først hjemme kl. 15 og det tog da lang tid at rense det kræ - især når man ikke ved hvad fanden man laver smiley ).

Vi kom til at lægge den med brystet opad, men vi har fået den vendt nedad nu.

Jeg har dog mange detaljespm:

Hvordan skal den helt nøjagtig lukkes? Altså anden. Skal den slutte helt tæt? Jeg har sat 2 kødnåle i nede bagi og en i halsen.

Den stinker da virkelig såan en and! Men der kommer vel god andeduft på et tidspunkt.

Nu hvor jeg har genlæst CHs opskrift igen, så har jeg lige et par spm. der også.
    Det er fino at den skal have 130 grader hele vejen. Men når jeg læser i alle andre opskrifter, så bruner de anden før eller efter på 250 grader? Hvordan bliver skindet så sprødt her?
    Og hvis man slukker efter 3 timer, og og lader den stå 1 time - når ovnen kun har været 130 grader, holder anden sig så varm?

Jeg er godt nok lidt spændt på saucen. Om jeg kan få fedtet fra, hvis jeg først tager væsken ud når anden hviler.
    Det var jo nemmere at tage det ud noget tid før, så det kunne køle af, og fedtet stige op.

Skal anden egentlig være tildækket når den hviler? Ellers når den vel egentlig at blive kold?

• #36   8. dec 2012 husk at koge risengrøden på SØD mælk

• #37   8. dec 2012 Du har noget at glæde dig til der, Batdog!!!!!

• #38   8. dec 2012 Så skal du eddergodylme få rapand så du går i sorg over ikke at indtaget denne guddommelige spise i HELE dit liv.

• #39   8. dec 2012 Saucen blev kanon! Og hvis ikke det havde trukket ud, så blev de brunede kartofler også bare lige i skabet. De stod dog nok for længe på panden, for det var virkelig karmeliseret. Anden trak ud. Vi satte stegetermometer i, som sagde 86 grader. Da anden var færdig - 4 timer efter (vi havde desværre ikke helt tiden til de 6 timer), så blev den lagt "i hvile" i 30 min. Og da vi så klippede den op, så ville kødet ikke slippe benene og der var stadig et fedtlag under skindet!

Jesus mand for en gang sørgelig æde! Vi spiste her kl. 20.30, og jeg gik i gang kl. 15.
    Godt der er en weekend mere inden jul, for jeg er virkelig nødt til at prøve igen.
    Det gik super med at skille fedt fra væske, så saucen var nem at lave. Og den smagte også godt.

Og Milo fik hjertet her for lidt siden - han var helt væk smiley

Nå men op på hesten igen...

• #40   8. dec 2012 Langtidsstegt and kan man ikke bare lige skære et par timer af på smiley

Enten steger man den hurtigt ved høj temperatur eller langsomt ved lavt - kombinationen er uheldig *GG*

• #41   8. dec 2012 Vi kiggede en eller anden kogebog, og der stod 160 grader, og brunes ved 250 grader, så skulle den have 3 timer. 4.30 time, og kræet var stadig ikke mørt. Min svigermor plejer at lave and sådan. Ehm jeg prøver nok bare de 6 timer næste lørdag.... starter om formiddagen!
    Men jeg fatter altså ikke hvorfor den ikke var færdig.. Den var kun på 2800 g.

• #42   8. dec 2012 Jamen så er det jo dejligt at fremgangsmåden ER detaljeret forklaret.

• #43   8. dec 2012 Det er jo det smiley
    Jeg gjorde alt det andet efter HG haha. Sad og læste det hele op for min kæreste. Også tidsplanen. Det havde holdt rimelig godt, hvis ellers anden ikke forsinkede det hele.

• #44   8. dec 2012 Jeg steger flæskestegen dagen før. Skyen fra stegefadet bliver brugt til sovs.
    Det er nemt at skille fedtet fra, når skyen har stået i køleskabet.
    Sværen opvarmer jeg ikke, men stegen bliver dækket med sølvpapir, og får en time ved 150 gr.

I stedet for en hel and, køber jeg berberi andelår og bryst (300 grams), og steger dem på selve dagen. De passer sig selv.
    Andelårene kommer i en stegeso i 2,5 time ved 150 grader.
    Brystet bliver brunet på skindsiden i 5 minutter, og kommer derefter i ovnen ved 200 gr i 25 minutter. Begge ting bliver krydret med salt og peber, og der bliver lagt æbler og svesker ved.
    Jeg bruger lidt af stegefedtet til sovsen, bare for smagens skyld, men rent faktisk kommer jeg noget andeboullon ved flæskestegen, mens jeg steger den.
    Der er også æbler og svesker ved.

Der er utroligt megt kød på de andelår. Vi fik nogle forleden dag, og jeg kunne ikke engang spise et helt. De bliver meget møre, når de bliver langtidsstegt.

• #45   8. dec 2012 Jesus, nu ser jeg at jeg har læst forkert i CHs opskrift.. Hvorfor siger ingen det hehe. Jeg har læst det som om anden skulle have 6 timer ved 130 grader, men jeg ser nu (selvom jeg har læst det 4 gange før..) at der står 3 1/2 time..
    Så kunne jeg da sagtens have nået det ved 130 grader smiley ØV altså.

• #46   8. dec 2012 Njaaa, det er måske også lidt en tilsnigelse. For der kommer også en pause ind, hvor den står i en lun ovn - og så en times stegetid derefter smiley

• #47   9. dec 2012 Her er den vigtige del:
    Ovnen skal stå på omtrent 130 grader. Anden steges i omtrent 3½ time. Ovnen slukkes, anden bliver i ovnen indtil en time inden spisetid, hvor den vendes så brystet kommer op.
    Overhæld gerne med fedt fra bradepanden en gang i mellem, det vil bare gør den mere saftig og lækker.

Jeg er med på de 3 1/2 time ved 130 grader, og så i ovnen slukket indtil en time før spisning. Men hvad skal den så den sidste time?
    Muligvis er jeg bare evnesvag haha. Jeg kan godt læse at den skal vendes med brystet opad, men i tændt ovn eller hvordan?

• #48   9. dec 2012 Ja, det kan jeg godt se er uklart.

Den tændes igen en time inden spisetid på de 130 grader. Man holder øje den allersidste tid om der skal skrues op på 160 for at sprøde op (højst omkring 20 minutter)
    Og netop med brystet op ad.

• #49   9. dec 2012 Aha! hehe, ja det gjorde jo det hele vældig nemmere for mig at fatte.

• #50   9. dec 2012 Hehe, sidder her og tænker Om jeg virkelig er den eneste som ikke laver noget som helst af julemaden i forvejen?

Jeg laver and, steg, kartofler, rødkål, sovs, ris'a'la'mande osv osv osv d. 24..

Og jeg når endda at hygge med familien, i kirke, gå ture med hundene og alt muligt andet.. Og jeg står IKKE 6 timer i køkkenet.. smiley

• #51   9. dec 2012 Carina, nej det er du ikke.
    Den ene gang jeg har holdt jul hjemme lavede jeg også det hele på dagen - undtagen at koge risengrøden til a' la mand'en.

Og jeg synes ikke det er specielt uoverkommeligt i løbet af dagen, det er lige før serveringen, der er lidt knald på. Men det er der jo også selvom tingene er forberedt dagen før.

• #52   9. dec 2012 Før i tiden lavede jeg ikke maden på forhånd, men efter jeg fik gigt i hænderne, er jeg nødt til det. Det tager simpelthen dobbelt så lang tid, at skælde og skære og gøre klar.
    Jeg vil dog ikke undvære duften af julemad, så noget skal steges på selve dagen.
    Der er så duft af julemad i to dage. Dejligt smiley

• #53   9. dec 2012 CH - Hehe, jeg syntes slet ikke at der er stress.. Men ok, jeg har også 2 små søstre som jeg kan sætte til at dække bord osv.. smiley

• #54   9. dec 2012 De sidste minutter, hvor alting skal være færdig samtidig - med alt for få kogeplader, intet må blive koldt.
    Der skal skæres, tjimses, lunes og lægges på fad og i skåle. Der skal der ikke være nogen slinger i valsen, der skal man være koncentreret. Eller JEG skal ihvertfald, for at få det til at spille.
    Og ingen skal blande sig, udelukkende udføre ordrer, hvis jeg udstikker dem *GG*

• #55   9. dec 2012 Der er heller ikke nogen som skal blande sig når jeg går igang..

Men selvom der er meget at lave, så har jeg stadig tid til pjat.. Elsker f.eks at rende rundt med hånden oppe i røven på anden og skræmme folk... smiley

• #56   9. dec 2012 Ja, på den tid af dagen er der masser af tid til spas *GG*

• #57   9. dec 2012 Lige præcis.. smiley

• #58   9. dec 2012 Jeg har lige et spm mere smiley

Jeg har jo gemt den overskydende andefedt, og sky (i hver sin bøtte). Jeg tænker det vel altid kan bruges i tilfælde af mangel juleaften eller noget.. Men skal jeg fryse det, eller hvad skal jeg stille op med det?

• #59   9. dec 2012 Jeg plejer at bruge noget af fedten til at lave sovs.. Alt andet ryger ud..

• #60   9. dec 2012 Skyen plejer jeg at hælde på isterningposer og bruge det til som sådan en lille fond-lækkerbidsken når jeg laver sovs, hvor smagen passer til.

Fedtet kan holde sig ret længe i køleskab - men du kan sagtens fryse det ned.

Jeg kan generelt godt følge tanken i også at gemme skyen i tilfælde af, at du mangler lidt til jul - og så skal det jo også bare i fryseren smiley

• #61   9. dec 2012 Jeg smider det på frys så. Så kan det altid ryge ud efter jul. Jeg tænker bare det er dumt at smide ud nu - hvis jeg så mangler det juleaften smiley

• #62   12. dec 2012 Hvilken and?

Nu har jeg ringet til 3 slagtere i dag for at spørge på and. Og nu ved jeg slet ikke hvor jeg skal få den fra...
    1. slagter: Berberie race, dansk and, 125 kr/kg
    2. slagter: Dansk Landand, 115kr/kg
    3. slagter: Cherry vally (i den stil) Engelsk Landand, 3600 g. frossen 295 kr.

Man kan også bestille i Irma, der står bare and, 115kr/kg.

Hvor skal jeg købe min and?

• #63   12. dec 2012 Jeg ville vælge den danske landand. Hvis den altså ER en dansk landand.

Jeg ville ikke vælge berberie. Den er for fedtfattig til det her.

• #64   12. dec 2012 Jeg er rimelig sikker på at det er en dansk landand. Hun sagde at den gik oppe i Jylland og havde et god liv - altså inden den døde smiley (ja altså hun sagde også dansk landand..)

Ham den 3. han sagde nemlig bare at den der engelske landand havde bedre kvalitet end den danske, så hvad ved jeg... Jeg er bare ikke så meget til frost..

• #65   15. dec 2012 Nå nu er der en ny and i ovnen. Den har nu fået 3 1/2 time for lidt siden ved 130 grader, og ovnen er nu slukket. Kl. 17.30-18 så tænder jeg igen i en time ved 130 grader og 160 de sidste 20 min, for at brune skindet hvis det ikke er sprødt.

Jeg har lavet risalamande, og den er faktisk blevet helt ok. Rødkål har jeg ikke nået endnu. Men det prøver jeg en af dagene i næste uge, så den er klar.

Jeg syntes at begge de ænder jeg har købt har meget pels endnu? Eller skæg, fjer eller hvad det nu er. Jeg står i forvejen og bruger 1 time på at rense og ordne kræet (det tager jo lang tid, for jeg ved ikke rigtig hvad det er jeg skal lede efter inden i hehe). Når jeg SÅ endelig er færdig med det, så ser jeg så alle de hår. SUK. Jeg håber der er færre på den fra slagteren.

Nå men hvis nu anden stadig ikke har sprød skind når den er færdig, det må jo så blive kl. 18.30-19, hvad gør jeg så? Giver den grill?

• #66   15. dec 2012 Super. Det er så ulæks med de hår der. Pyha ad.

• #67   15. dec 2012 Som CH, hun har bare lige glemt at man passer anden med overhældning af bradepandeindhold hvert 3. kvarter når den har fået de første 2-3 timer.. Salter også efter hvis det hele ryger i bradepanden =)

Jeg elsker and! Får det ca 10 gange om året - også om sommeren; altid langtidsstegt - altid med fed jææææævnet sovs, og desserten er ALTID risalamande med finthakkede mandler og fløde nok!
    - Grøden her koges helt uden salt, men med 2 hele vanillestænger; salten (som vist kun er for syns skyld) kommer i når jeg har slukket for grøden.

De brunede kartofler er min hofret! Jeg putter margarine på først, derefter sukker i jævnt lag når det er smeltet - og HER skal du ikke røre rundt og gøre ved, sukkeret skal bare smelte ved jævn moderat varme; mine bliver skønne og brune og herlige *mmmnnn*

(link fjernet)

• #68   15. dec 2012 ... burde lave en inden jul... bare for lige at vende smagsløgene til de himmelske toner af and *mmmnnn*

• #69   15. dec 2012 Jeg har lige et par ekstra fifs fra sidst jeg lavede and.
    Brystsiden ned i selve braddepanden med vand den første times tid eller 1 1/2. Når kræet vendes med brystsiden opad, gnides skindet med rigeligt groft salt. Det fremmer sprødheden.

Kom skiver af økologisk appelsin på anden og ned i braddepanden. Giver lækker smag til sovsen.

Smag rødkålen til med ribssaft/-gele.

Overskydende andefedt kan blandes med fuglefrø. Havens fugle elsker det smiley

• #70   15. dec 2012 Appelsiner fjernes selvfølgelig fra anden inden bruning af skindet.

• #71   15. dec 2012 Jeg tror muligvis den skal have lidt længere, og have brystet op noget før.
    Den fik 3 1/2 time ved 130 grader. Hvil i 1-1.30 time, og 1 time mere ved 130 grader og 20 min ved 160. Brystet opad da jeg tændte ovnen igen.
    Den var liiiige knap helt færdig, men Kødet var fint mørt og saftigt, men skindet var slattent. Selv efter grill.
    Så jeg tror det skal vendes noget før, og så have salt som Miemiv skriver.
    Jeg er fuld af forfortrøstning.

Og ved i hvad?? OM 6 MÅNEDER SKAL JEG GIFTES JAAAAAA :)))))

• #73   15. dec 2012 Giv den hele turen på 150 grader i stedet for, det er sikkert vores ovne, der er forskellige. Min er lidt for varm.

• #74   15. dec 2012 Min er bare gammel smiley Fra 1994 tror jeg. Bliver det ikke bedre af at give den flere timer ved de 130?

• #75   16. dec 2012 Jooo, måske...
    Men det er ikke så afprøvet. Det er egentlig mest derfor, jeg anbefaler de 150 - jeg har i en periode selv stegt ved 150. Det bliver også rigtig godt, så det ville jeg personligt bare vælge at gøre.

• #76   16. dec 2012 Ok smiley

Kommentér på:
Hjælp til julemad

Annonce