{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.277 visninger | Oprettet:

paragraf-rytter søges.... {{forumTopicSubject}}

Jeg sidder og prøver at hjælpe en veninde..
sagen er den at hun har fået piskesmæld og har dårlig ryg, hun er begyndt til handicapridning fordi det skulle hjælpe på ryggen, men nu er hun kommet i arbejdsprøvning og kommunen mener ikke at ridning er vigtigt, og at da det gør hun ikke kan passe hendes job, så skal hun stoppe.. selv om hun har prøvet at fortælle at det ridning MÅSKE kan gøre hun på sigt får en bedre ryg og derfor muligvis ville kunne klare et job så mener kommunen ikke det er vigtigt.. hun går til styrketræning om aftenen men ridning er fredage kl 12...
Hendes smertelæge har henvist hende til ridning, så jeg mener jo der burde være noget med noget lovgivning der i denne situation kan gå ind og hjælpe, men jeg ved snart ikke hvor jeg skal starte med at lede.. jeg har sagt hun skriftligt fra smertelægen skal have en beskrivelse af hendes fysiske tilstand og hvad ridning hjælper... men det er ikke nok..

Nogen der ved noget om dette???

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  paragraf-rytter søges....
  • #1   24. okt 2012 Jeg ville kontakte en advokat med det samme og få et godt råd. Kommunen er som regel ligeglad, de skal bare levere resultater i form af arbejdsprøvning og praktik smiley

• #2   24. okt 2012 det er da sikkert fint med ridning, ikke at jeg selv kan se hvordan det skal kunne rette op på noget der ikke kan i et trænings center. men nu er det jo sådan at man skal gennemfører sin arbejds prøvning hvis man vil have en afklaring ellers vil hun bare blive indkaldt gang på gang uden en løsning, og hvis arbejds prøvning kræver hun er tilstede om fredagen kl.12 så er der næppe noget at gøre, så de vil nok forlange at genoptræning skal forgå uden for afklaring hvis de ikke selv ser det som en del af afklarings processen. der hvor jeg var, fik flere dog lov til at gå både til fys og til svømning i de timer der ellers skulle bruges til afklaring. men tror ikke der er noget at komme efter hvis sagbehandleren siger nej, så bliver det nok sådan, også selv om de virker meget uretfærdig, men sådan en sagsbehandlers ord overtrumfer næsten alle andres

• #3   24. okt 2012 Jeg prøver at sige hun skal prøve gratis advokat rådgivning..

• #4   24. okt 2012 Det første der undrer mig er at hun er blevet tilskyndet til at ride...????? Det giver ikke mening i min verden, men jeg er selvfølgelig heller ikke læge eller fys.. smiley

Dernæst tror jeg nu nok at kommunen har ret - hun skal jo deltage i afklaringen... De er ligeglade med at man MÅSKE kan komme til..
    Min veninde var det igennem... Hun har endelig efter 5 år, fået bevilliget fleksjob...

• #5   24. okt 2012 Prøv at ringe til sr-bistand. De kan sandsynligvis hjælpe med at få afklaret spørgsmålet.

http://www.sr-bistand.dk/kontaktinfo.asp

• #6   24. okt 2012 Ridning hjælper rigtig mange med ryglidelser.

• #7   24. okt 2012 Ridning er rigtig godt for ryggen. Især på islandske heste. Jeg har selv tilredet en islandsk hest engang til en dame som havde fået en diskusprolaps, så hesten skulle tølte meget "præcist" for ikke at lave bump op i ryggen på rytteren smiley

• #8   24. okt 2012 Jamen så blev jeg så meget klogere.... smiley Havde jeg bare aldrig forestillet mig... smiley

• #9   24. okt 2012 Jeg døjer selv med dårlig ryg, har redet meget og det hjælper ufattelig meget.. Jeg kan tydeligt mærke på min ryg at jeg ikk har redet et stykke tid, så glæder mig til næste år, hvor hesten bliver ridehest, så vi kan komme igang igen..

Ridning giver noget helt andet for ryggen end styrke træning, HVIS du vel og mærke sidder rigtigt..

• #10   24. okt 2012 Der er ingen lovgivning der dækker dette, desværre.

• #11   24. okt 2012 Det eneste jeg tænker der muligvis kan hjælpe, er hvis lægen der anbefalede ride terapi som en del af behandlingen, går ind i sagen og lægger vægt på hvor vigtigt det er hun fortsætter.
    Har selv haft meget glæde af min special læge i forhold til min sag på kommunen..

• #12   24. okt 2012 En lille sætning, jeg selv er løbet ind i i forbindelse med at jeg var hvalpetræner en time om ugen:
    "Du skal omsætte dit fritidsliv til arbejdsliv".
    Og selvom den time om ugen havde en positiv effekt på mit generelle velbefindende, så var det det, der gjaldt.
    Så jeg måtte stoppe det, der gav livskvalitet og som også var del af den sparsomme aktivitet min krop blev udsat for.

Der er som sagt ingen lovgivning at henvise til og med mindre lægen direkte kan udskrive ridningen som en behandlingsmulighed og sætte en prognose, så skal hun nok ikke forvente lydhørhed.

• #13   24. okt 2012 Logisk tænkning er desværre ikke noget man bruger i beskæftigelsesindsatsen...

• #14   24. okt 2012 De er sjældent nemme at have med at gøre på kommunen, og der er ikke noget der hedder fritid når man ikke har et normalt arbejds liv!!

Men du har helt ret CH, der skal nok en diagnose til før lægen kan hjælpe.

For mig var det ikke et stort problem at vise kommunen hvor syg jeg var, det kunne ses i mine blodprøver.. Men så "heldig" er langt fra alle syge.

• #15   24. okt 2012 Desværre er det langtfra altid at skopi-billeder, røntgen, blodprøver eller scanninger, der gør en forskel...

Logisk nok, når man ikke fokuserer på diagnose, men funktion.

Ens sygdom kan være nok så veldokumenteret, det gør ikke altid nogen forskel... det er et barsk system at være i.

• #16   24. okt 2012 Jeg har nok været heldig, havde en super sagsbehandler som virkelig kæmpede for mig og en læge der gjorde det samme.

Det er nok heller ikke blevet nemmere siden jeg var i systemet. Men det er utroligt at klare beviser ikke altid er nok!!

Jeg føler virkelig med jer der må kæmpe for at få den nødvendige hjælp. Det er ikke lige det man forbinder med et velfærds samfund.

• #17   24. okt 2012 Jeg har givet hende jeres svar, og sagt hun nok skal starte med at forklare hvorfor ridning for hende er vigtigt, hvad det gør for hende, hvem der har anbefalet det og hvad siger eksperterne....'

Tak for jeres tid...

• #18   24. okt 2012 Det er hundrede procent ikke nok at HUN forklarer det. Hun skal have en læge, der beskriver det detaljeret.

Kommentér på:
paragraf-rytter søges....

Annonce