{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
858 visninger | Oprettet:

Lidt råd - kamera til hobbybrug {{forumTopicSubject}}

Jeg har længe gået med drømmen om, at tage gode billeder på hobbyniveau. Men jeg er lidt i tvivl om hvilket kamera det skal være ..

Jeg kunne godt tænke mig et kamera, der er rigtig brugervenligt, som måske endda forklarer på skærmen hvad de forskellige funktioner er til, hvis sådan et kamera da findes smiley

Det skal kunne tage gode billeder, gerne af genstande i bevægelse, som fx en hund smiley

Og så er det også en fordel, hvis det ikke er mega dyrt.

Håber der sidder andre foto-interesserede derude, som kan hjælpe smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lidt råd - kamera til hobbybrug
  • #1   11. okt 2012 Synes du skal holde dig til enten Canon eller Nikon..
    Det er altså de to førende indenfor spejlrefleks..

Selv har jeg altid haft nikon.
    Menuen er meget brugervenlig og selve kameraet synes jeg lægger bedre i min hånd.

Synes du skulle overveje et Nikon D3100 eller D5100 da det begge er gode kameraer med masser af fede indstillinger..
    D3100'eren kan også optage video i ret god kvalitet..
    Men husk at objektivet også er vigtigt..
    (link fjernet)

Her er et ret godt tilbud, hvor du får et rigtig godt objektiv med, med hensyn til zoom osv.. smiley
    Kamerahuset.dk har jeg altid været super tilfreds med.. De leverer hurtigt og det man modtager er bare HELT i orden.. smiley

• #2   11. okt 2012 Det er langt nemmere at smide links, hvis du nævner hvad budgettet er

• Lotte A
    Lotte A Tilmeldt:
    dec 2006

Følger: 1 Hunde: 3 Svar: 1
    #3   11. okt 2012 Canon er et godt valg. Det kan jeg også klart anbefale og har selv brugt meget. De ligger i forskellige prisniveauer. Pt bruger jeg Sony, men på sigt skal jeg tilbage til Canon i den gode ende.

• #4   12. okt 2012 Tak for de gode svar smiley

Budgettet t ligger på 5000, gerne under smiley men ved ikke om det er urealisti

• #5   12. okt 2012 Malene G: Du kan se det link jeg smed ind.. Så er du altså RIGTIG godt igang, da du samtidig får et objektiv ekstra med.. til 4700 kr..

Det er bestemt ikke urealistisk at få et godt hobbykamera til 5000 kr..
    Men lad være med at købe et brugt.!!

• #6   12. okt 2012 Hvorfor må man ikke købe brugt ?

• #7   12. okt 2012 Du kan ikke være sikker på hvor mange gange spejlet har lukket.. Det bliver slidt med tiden. Du kan risikerer at give for mange penge for et kamera der både kan være skidt på chippen eller ved spejlet, som koster at få lavet, især hvis det sidder fast ved spejlet.. Chippen kan renses.

Hobbyspejlrefleks koster ikke så meget i dag fra nye af, så man kan lige så godt købe et nyt.. Så er man sikker på der ikke kommer til at vente uforudsete udgifter, samt du har garanti på et nyt, hvilket ikke er sikkert på et brugt kamera..

• #8   12. okt 2012 inden du køber noget, så gå ind et sted hvor de forhandler kameraer.. om det så er i elgiganten, og så prøv dig frem med hvordan de forskellige ligger i hånden.

Vi er jo forskelligt indrettet, så der er bestemt forskel på hvad man synes ligger bedst i hænderne.
    Jeg har f.ex. 'dumme' fingre, så jeg er meget obs på at mit kamera skal føles rigtigt i mine hænder... ellers sker der det, at jeg tilter lortet en halv grad, når jeg tager billedet, fordi mine fingre bukker bagud.
    Jeg kan f.ex. ikke tage billeder med for små kameraer, der ikke vejer noget.

• #9   12. okt 2012 Har godt nok ikke endnu været ude for et spejl skulle renses endnu og har haft en del kamera gennem hænderne, både nye og brugte.....

På flere kameraer kan man nu godt se hvor mange eksponeringer der er taget med det givne kamera, kommer lidt an på hvilket model og mærke man vælger.

Kigger man sig lidt om, ser på kameraet , hvordan det fremtræder , om der er ridser osv, så kan man meget hurtigt danne sig et overblik over hvordan tingene er behandlet.

Færdes på mange foto-forums og det er yderst sjældent der er indlæg omkring grej der er i stykker, selvfølgelig kan man finde dem, meeen det er ikke den der er flest af.

Så lige de begrundelser fatter jeg ikke, 99,9% af alle behandler deres kameraer og objektiver som deres kæreste eje, da der jo er for en del kr. i udstyret.

vil man have garanti med, så er der flere fotoforretninger der også handler med brugt udstyr.

Har selv købt og solgt en del brugt udstyr, uden problemer

• #10   12. okt 2012 Havde en veninde der købte et ret dyrt, brugt kamera, og på alle hendes billeder skulle hun fjerne en sort prik i toppen af billedet, pga. et sandkorn der sad fast ved spejlet.. Det kostede mere at få ud, end at købe et nyt kamera.

Selvom man behandler sit kamera ordentligt, og sælger siger god for det, så kan man aldrig vide sig sikker..
    Jeg kunne da også sælge mit gamle kamera og sige den fungerer ganske fint, for det gør det da også. Men lukkeren er bare slidt, så lige pludselig kan det gå lidt i stå.. Og det kan være man når at tage både 500-1000 billeder inden den sætter sig fast, og det opdager køber måske først efter lang tid.. og så står de der og skal koste på ny lukker eller nyt kamera..

Jeg holder bare på.. Hobbykameraer er så billige man lige så godt kan købe den fra ny.. De større kameraer kan jeg bedre se besparelsen i, men kan ikke finde så mange fordele ved det..

• #11   12. okt 2012 Man tjekker da billeder inden man køber et kamera eller får tilsendt en raw fil ?

Så spørger du mig har man ikke kigget sig ordentlig for, hvis det er noget der kan ses på billederne......

Alt elektronik kan gå i stykker, her det så super at have tegnet en eltronikforsikring gennem sit eget forsikrings-selskab

Her kan vi vist kun blive enige om at være uenige smiley

• #12   14. okt 2012 Tusind tak for de gode svar smiley

Sanne: Det ser ud til at være et rigtig lækkert og nemt kamera, men jeg er i tvivl om hvad "M. 18-55 VR & 55-300MM VR" betyder?
    Og mange tak for det gode link smiley

Hmm, overvejer lidt det brugte - men vil jo rigtig gerne have et brugervenligt "nybegynder" kamera, og det ved jeg ikke lige hvor mange der er af derude, men det kan jeg selvfølgelig kigge efter smiley

Hvilke sider vil I anbefale at kigge efter brugte kameraer på?

• #13   15. okt 2012 Et andet bud kunne også være canon
    (link fjernet)

• #14   15. okt 2012 Ej nu bliver der næsten for mange tilbud at vælge imellem... Men er måske lidt på fam. larsens bud nu, men ved ikke om jeg bare er af den overbevisning af at det er "jo dyrer jo bedre" ?

Fam. larsen: rigtig flotte og skarpe billeder du har dig smiley

• #15   15. okt 2012 De er sammenlignet her
    http://snapsort.com/compare/Canon-1100D-vs-Nikon-D3200

• #16   15. okt 2012 http://www.computersalg.dk/produkt/616779?varenummer=616779&utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner

Er det det samme kamera som du linkede til fam. Larsen?

Tak for sammenligningen René smiley

• #17   15. okt 2012 Alright, det står jo som en del billigere og det er inkl. objektiv så vidt jeg kan se, så tror måske jeg går efter det smiley

Men tror lige jeg vil prøve at have det i hånden inden jeg bestiller det smiley

• #18   15. okt 2012 Men ved elgiganten var det, så vidt jeg kan se 4000 for kameraet og 1200 for objektivet og på computersalg er det begge dele for 4000?

Ellers er der da noget jeg har misforstået? smiley

• #19   15. okt 2012
    Så man skal tage det som, at man altid køber kamera m. objektiv og så køber et teleobjektiv ved siden af?

Jeg er jo altså helt grøn i kameraverdenen smiley

• #20   15. okt 2012 Al right, jeg vil smutte ud i el giganten og kigge senere i dag, så må vi se om det duer til mine hænder, og så skal der ellers bare tages billeder! smiley

Jeg er simpelthen bare oppe at køre lige nu!
    Mange tak for info og råd smiley

• #21   15. okt 2012 Mange tak, og ej, hvor lyder det bare rigtig godt! smiley

Jeg vender tilbage med resultatet engang i aften, når jeg kommer hjem fra arbejde smiley

• #22   15. okt 2012 Hej, så er jeg hjemme igen, jeg endte ud med et sony kamera, som også er rigtig brugervenligt, og taget nogle rigtig gode billeder, samtidig fik jeg gratis hukommelseskort og taske med, samt det teleobjektiv som du foreslog larsen, alt sammen til den nette pris af 5900, så er selv rigtig tilfreds med mit køb smiley

Der er linket til kameraet: http://www.elgiganten.dk/product/foto-video/spejlrefleks-systemkamera/DSLTA37K/sony-alpha-a37-18-55mm

og hvis jeg ikke er tilfreds, så skulle jeg være velkommen til at returneret det smiley

Så det er bare super smiley

• #23   16. okt 2012 Har allerede taget en del billeder indenfor, men vejret er bare ikke så fantastisk i dag, håber bare der bliver godt vejr en dag i ugen, så jeg kan nå og få nogle superflotte efterårsbilleder smiley

Og lige endnu et tak for de gode råd og vejledning smiley

• #24   16. okt 2012 Det vil jeg prøve, men der er bare så meget smiley

• #25   16. okt 2012 Det vil jeg da helt sikkert prøve, det lyder som noget, man virkelig kan lære noget af smiley

Men ja den første tid vil jeg nok bare prøve at finde ud af de alm. indstillinger, og så har jeg også en svigerfar, der har været amatørfotograf i mange år, og er ret god til det med teknik og manuelle indstillinger ved kameraer smiley

• #26   16. okt 2012 Jeg vil prøve at være modig med spejlrefleks, det lover jeg dig smiley

Kommentér på:
Lidt råd - kamera til hobbybrug

Annonce