Børn og PC Børn og PC
Hvornår er de gamle nok til at selv installere deres PC ?
Jeg står nu i den situation at jeg fornylig geninstallerede knægtens PC og fik den sat op så han ikke fyldte C drevet op osv.
Automatisk opdatering af PC og antivirus.
Jeg brugte en del tid på at forklare at computeren har det lidt som han har med sine legokasser, hvis de bliver blandet ved man ikke hvor det kan findes henne, og kommer man bakugan i legokasserne går der helt kuk i det, og sådan virker en computer også.
Men ak, 14 dage efter begynder de første fejl, og nu 1 mdr senere så er der så mange fejl, så meget ikke brugbart indhold at den skal geninstalleres igen fra bunden, der skal tages backup osv.
Så nu er jeg kommet til at knægten på 10 år selv får lov til at gøre det, skal selvfølgelig nok hjælpe ham, men så kan han måske få en bedre forståelse for hvad det betyder når der går ged i det.
Så kommer det gode spørgsmål, er det for tidligt at lade et barn gøre det ?
Mit bud er:
Både ja og nej, det er meget individuelt, det kommer helt an på barnets forståelse og interesse for IT.
F.eks. vores dreng på 10 oprettede selv FB uden hjælp, installere TeamSpeak3 og adder selv de servere han har brug for.
I nogle spil hjælper han børn der er ældre end ham.
Og alt det finder han helt selv ud af, så efter min mening er det på tide han også lære om konsekvenserne i bare at gøre.
Pga. hans diagnose med GUA er der så andre problemer forbundet med det, det medføre at vi nu desværre må aktivere forældre kontrol for at sætte tidsrammer, men igen en konsekvens han må lære.
Hvad jeg egenligt godt kunne tænke mig at debattere er alder vs. indsigt i computeren ?
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.736
Børn ned til 7-8 års alderen, lynhurtigt lærer at installere div. programmer/spil, problemerne opstår ofte fordi, de ikke aner hvad de siger install til,samt de ikke lige tjekker hvad der følger med ned.
Jeg er så glad for vi har deep freeze på vores computere i it-rummet.
I klubben har vi det ikke, men der spørger de stort set altid om de må, og så kigger vi lige over skulderen og får fjernet div. flueben, hvis noget følger med et program
jul 2010
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 210 Svar: 3.381
Men disse løsninger er dyre set i forhold til vi snakker 1 PC i hjemmet
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 259 Svar: 2.479
aug 2008
Følger: 37 Følgere: 36 Hunde: 3 Emner: 66 Svar: 10.350
Drengen min, som er dobbelt så gammel som din, har også altid fået lov til at slå sig løs på pc'en og var ikke særlig gammel, da han begyndte at "lege" med alt muligt - han studerer i dag IT på universitetet
Børn og PC