{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
988 visninger | Oprettet:

Hjælp til mad i morgen !? ;D {{forumTopicSubject}}

Godaften alle HG'er !

Vi skal have gæster i morgen aften - nogle venner vi endnu ikke har haft på mad endnu smiley

Skrev lige og spurgte om der var noget de ikke kunne tåle / lide og manden kan ikke tåle nødder og ikke lide feta og tomat .

HVAD SKAL JEG DOG FINDE PÅ AF MAD !? smiley

Ville gerne lave nogle brød ligende til forret har noget toast brød og vil så gerne putte lidt fyld på ? smiley hvilket ? Nu når han ikke kan lide tomat smiley

Til hovedret laver jeg fyldte bage kartofler - og svinemørbrad til
- Hvordan skal jeg tilberede mørbrad og hvilken sauce passer til ? smiley Og hvad skal jeg lave til af tilbehør ? ..

Desserten bliver hjemmelavet franske vafler smiley

Håber der sidder nogle fantastiske kreative mennesker der ude !

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp til mad i morgen !? ;D
  • #1   10. sep 2012 åh jamen til min fødselsdag i onsdags lavede jeg indbagt mørbrad og flødekartofler... det var et KÆMPE hit... smiley

jeg lavede salat og havde brød dertil... men når nu han ikke kan li tomater hvad så med dampede grøntsager...?

• #2   10. sep 2012 Dampede grønsager er da en god ide smiley I hvert fald værd at overveje !

• #3   10. sep 2012 Husk at når han ikke kan tåle nødder indebære det også jordbær, hindbær, og birkes smiley dem jeg kender der ikke kan tåle nødder kan ihvertfald heller ikke tåle det smiley

• #4   10. sep 2012 Der er lækre kantareller i øjeblikket. Rives lidt i stykker og på en knald varm pande med en klat smør til de falder lidt sammen. Lidt peber og fløde på og så lige lade fløden blive cremet. Brødet kan være ristet, men jeg synes, det er aller bedst, hvis man lige steger det i smør og så kan man servere med en skive citron og evt en tot persille. Mmmmmmm

Svinemørbrad har jeg ikke forstand på, men har da spist det indbagt, hvor det smagte glimrende. Du kan jo sagtens lave en salat til uden tomater og feta. Ellers er der også lækre friske bønner nu og grønne asparges

• #5   10. sep 2012 Anita godt du siger det med Hinbærene !

• #6   10. sep 2012 Anita det er pga. krydsallergener, der er en øget risiko for man udvikler de allergiformer når man har nøddeallergi... Det er ikke alle der holder sig tilbage pga. risikoen smiley

Charlotte: Held og lykke. Jeg ville nok vælge at bage noget brød selv hvis jeg skulle have gæster. Hvad du skal vælge af topping kan jeg ikke råde til, bruger altid tomat som grund på brød-forretter. måske lidt olivenolie og ost?
    Hvis det er med fyldte bagekartofler, er det så nødvendigt med sovs? Hvad fylder du kartoflerne med? Evt. en hjemmelavet kantarel/svampe sovs. passer godt til svinemørbrad.
    Dampede grøntsager er altid lækker, og det kan du med god selvtillid vælge. Men jeg ville nok lave en god gammeldags blandet salat, med hj. dressing hvis overskuddet er til det. Det synes jeg passer godt med bagekartoffel, men igen hvad er fyldet i den bagekartoffel smiley

Held og lykke med projektet... smiley

• #7   10. sep 2012 Marianne K: Mmmm. det lyder for lækkert. bliver helt lækkersulten

• #8   10. sep 2012 Kaj - okay smiley jeg ville også bare lige nævne det smiley

• #9   10. sep 2012 Jeg fylder dem med bacon og ost muligvis noget grønt som persille. altså blander det ned i alt indmaden jeg tager fra kartoflen og så putter jeg fyldet tilbage i smiley

• #10   10. sep 2012 Kaj
    Jeg tænkte også noget svampehalløj til hovedretten, men det blev måske lidt meget når nu jeg havde foreslået det til forret også :D. Men så kunne man jo finde på noget andet til forret. En hjemmelavet rejesalat måske.... Det er altså også godt. Creme fraiche, Mayo, paprika, salt, peber og godt afduppede rejer og asparges.

Hvis du vælger det, kunne du jo lave nogle flødestuvede svampe til hovedretten og nogle friske kogte bønner og så måske bare en mormorsalat (f.eks hjertesalat og så dressing af fløde, citron og sukker)

• #11   10. sep 2012 Brun mørbraden på en meget varm pande og så i ovnen ved 180-200 grader i 20 min. Hviles i 15-20 min. Så er den kun lige stegt og ikke tør som en svinemørbrad meget hurtigt kan blive.

Jeg ville nok også servere en svampe sauce til...det er skønt.

Tilbehør: Bagte rodfrugter f.eks. pastinak, gulerod og rødbede.

Mht. starter så lav en hjemmelavet persille pesto med parmesan og hvidløg og selvfølgelig uden nødder. Smøres på ristede stykker brød (evt. ciabatta istedet for toastbrød). Små salat blade (evt. baby leafes), parmaskinke eller anden god lufttørret skinke og så en langtidsbagt cherrytomat på toppen smiley

• #12   10. sep 2012 Linda : Det lyder lækkert smiley Dog kan jeg ikke bruge tomat da manden i forholdet ikke kan lide det smiley

• #13   10. sep 2012 Nåå ja...den glemte jeg lige...så en grillet peberfrugt smiley

• #14   10. sep 2012 Kan man lave andet sauce end svampe ? Ingen af os er vilde med svampe smiley hehe

• #15   10. sep 2012 Jeg plejer at lave noget med avocado, chili, hvidløg og lime til at komme på brødet... Jeg har nemlig en veninde der heller ikke kan li tomat.
    Bruger som regel lidt rustikke flutes som jeg så smører med lidt olivenolie og drysser med groft salt og så kommer de lige i ovnen for at blive sprøde, og så kommer jeg fyldet på lige inden servering...

• #16   10. sep 2012 Hmm...det er lidt svært med mørbrad, da der ikke rigtigt er noget lækker stegesky. Hmm...tænke, tænke...

Desværre helt blank smiley

• #17   10. sep 2012 Heller ikke kantarellerne? Det er jo noget ganske andet end de der champignon i plasticbakker.

I virkeligheden synes jeg ikke, der hører sovs til, måske kan du bare røre lidt mildt kryddersmør, hvis du ender med at vælge nogle kogte eller dampede grøntsager. Ellers, hvis du bruner mørbraden (hvad du vel gør), kan du lave en sovs på fedststoffet derfra, spæde op med lidt bouillon og fløde og evt en sjat rødvin, salt og peber

• #18   10. sep 2012 Mhmm, noget af det bedste er en mørbrad fyldt med marinerede hvidløg og ost (f.eks. mozzarella) - og så enten bacon omkring eller indbagt.

Kommentér på:
Hjælp til mad i morgen !? ;D

Annonce