600 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Fest idéer for udviklings hæmmede Fest idéer for udviklings hæmmede

Hej.

Jeg er pædagog studerende, og er i praktik på et døgn tilbud for udviklings hæmmede. Stedet har et ekstra "hus" til kreative udfoldelser, men det er næsten tømt, og derfor bruges det næsten aldrig.
En beboer kom så i dag og sagde at han gerne ville servere mad der på hans maddag, så det var ligesom at gå på restaurant.

Jeg synes det var en fantastisk idé beboeren kom med, og synes helt sikkert at den idé skal udføres, men jeg synes dog også at det skal være lidt mere end blot et pyntet bord.

Menuen bliver Kylling med kartofler og grønt, desserten er ikke endnu besluttet, dog skal det være fedtfattigt og der skal tænkes på at flere af dem har diabetes, desserten må gerne kunne bringe nogle minder frem.
Evt. en drik (ikke alkohol) som også bringer minder frem.

I baggrunden skal der være noget afslappende musik/lyde, som giver beboerne nogle minder.

Oppyntningen må gerne være et tema, der er jeg dog ikke helt sikker på noget endnu.

Og menukort skal der selvfølgelig også laves.

Hvis nogen ligger inde med nogle ideer til:
Dessert
Drikke
Baggrunds "støj" afslappende
Fest tema

Så vil de blive taget imod med kyshånd smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fest idéer for udviklings hæmmede
  • #1   28. aug 2012 Forresten:
    Alderen på beboerne er 45 - 67 år smiley

• #2   28. aug 2012 Jeg forstår vist ikke rigtig det der med lyde og dessert, der skal bringe minder frem. Det er jo helt individuelt??

• #3   28. aug 2012 Temaet kunne bare være noget sommer/strand. Det er nemt og billigt at pynte op med strandsten, blomster osv. Måske, hvis der er tid, kan I endda lave en tur forud for middagen, hvor I samler pynt

• #4   28. aug 2012 Jeg har tænkt lidt på skov, strand, landet, dyr eller noget i den dur, selvfølgelig er det svært at bringe minder frem ved alle, men bare det at ngle får nogle minder frem, så kan næste tema blive noget der bringer minder frem ve nogle andre smiley

• #5   28. aug 2012 Det var faktisk en rigtig god idé, så vil lyden af havet i baggrunden passe perfekt til smiley

• #6   28. aug 2012 Hvis det f.eks er strand og sommer og der stadig er jordbær, er jordbær med fløde vist en dessert, de fleste får lidt barndomsminder frem af

• #8   28. aug 2012 Citronfromage tror jeg er ca for min årgang og bagud. Jeg er fyrre, så det burde passe fint.

Åååårh æblekage ellers. Med ribsgelé og makroner og det hele. DET er barndom for mig

• #9   28. aug 2012 Øh, i gen af de desserter er jo særlig fedtfattige eller diabetiker venlige. Jordbær med vanilleis måske. Is kan jo fås i mange lightversioner også.

Til velkomst kunne i få noget 'punch', saftevand piftet op med lidt danskvand og de der syltede frugter på dåse. Man kan garanteret også få sådan nogle genbrugsisterninger i form som strandskaller eller blomster

• #12   28. aug 2012 Uh ja, det er også godt

Ørnfeldt
    Nu har du fået os til at gå amok i desserttanker smiley

• #13   28. aug 2012 Eller pandekager med is :). Igen, hvis isen er noget diabetiker noget, burde det kunne laves ok

• #14   28. aug 2012 Bananasplit. Der er også basis for pynt

• #15   28. aug 2012 Serviceoplysning: Isis laver is beregnet for diabetikere smiley

• #16   29. aug 2012 Har kendt flere voksne udviklingshæmmede og de har alle været vilde med dansk top. Så jeg ville nok holde en typisk suppe, steg og is og fest masser af dansk musik smiley

• #17   29. aug 2012 da jeg gik på slagteriskolen var vi en lille gruppe der bla. lavede fedtfattig yoghurt is. (den fik vi 10 for)

• #18   29. aug 2012 Afslappende musik kunne være Niels Eje - MusiCure og danse musik kunne være dansktoppen med alle de gode gamle hits.

''En beboer kom så i dag og sagde at han gerne ville servere mad der på hans maddag, så det var ligesom at gå på restaurant.'' dette kunne du tage udgangspunkt i mht. tema at der kom rød og hvid ternet duge på bordene, rødvinsbast flasker med stearinlys, hvide stof servietter der er foldet smukt osv. det ville muligvis vække minder frem (reminiscens) for nogle af dem og evt. kunne de borger der kunne komme med i skoven/naturen samle pynt til små blomstervaser eller andet og dem der kunne hjælpe med borddækningen kunne give en hånd med dette ...hvor der i alle henseende bliver taget hensyn til den enkelte borgers ressource(r).

Desserten kunne være jordbær med fløde eller god gammeldags æble kage.

Oplysning omkring sukker:

"Tidligere troede man, at diabetikere ikke kunne tåle den mindste smule sukker.

I dag ved vi, at personer med diabetes kan spise op til 50 g tilsat sukker (sakkarose*) om dagen. Sukkermængden må dog højst udgøre 10 % af det daglige energiindtag (10 E %)."

*Sakkarose = stødt melis.

Kilde og resten af artiklen kan læses her for interesseret: http://www.diabetes.dk/Livet_med_diabetes/Mad_og_diabetes/Mad_i_hverdagen/Raavarer/Sukker.aspx

Du får lige en opskrift på gammeldags æblekage med på vejen

6 personer.

Æblemos:
    • 1 kg madæbler
    • 1 vaniljestang
    • 100-200 g sukker/stevia

Æblekagerasp:
    • 150 g rasp
    • 100 g sukker/stevia
    • 25 g smør

Til servering:
    • 2½ dl piskefløde
    • 6 tsk ribsgelé

1. Æblemos: Skræl æblerne, skær dem i kvarter, og skær kernehusene væk. Skær æblerne i mindre stykker. Flæk vaniljestangen, og skrab kornene ud. Bland vaniljekorn og æbler i en gryde, og læg også den tomme vaniljebælg ned i gryden. Hæld ½ dl vand over – det er lige nok til at dampe æblerne i, indtil de selv frigiver væske. Bring gryden i kog.

2. Lad æblerne koge, til de er helt møre og udkogte. Tilsæt lidt mere vand undervejs, hvis de koger tørre. Smag til med sukker/stevia – mængden af sukker/stevia afhænger af, hvor søde eller sure æblerne er. Lad æblemosen køle af. Hvis æblemosen er meget tynd (det afhænger af, hvor saftige æbler du har brugt), kan du lade den koge lidt længere, så vandet fordamper – rør ofte, så den ikke brænder på. Mosen bliver i øvrigt også lidt tykkere efter afkøling.

3. Æblekagerasp: Bland rasp og sukker/stevia. Varm smørret op på en pande, og rist raspblandingen heri ved middelhøj varme. Rør hele tiden med en paletkniv, så raspen ikke bliver for brændt – den skal kun blive gyldenbrun.

4. Fordel raspen på et stykke bagepapir, og lad den køle af. Rør med en gaffel undervejs, så den ikke stivner i en stor, hård klump.

5. Servering: Læg æblemos og rasp lagvis i en stor glasskål eller i 6 portionsglas. Pisk fløden til let skum, og læg flødeskummet som det øverste lag. Skær ribsgelé i runde klatter med en teske eller en udhuler (parisiennejern), og læg dem på fl ødeskummet.

Tip: Faste, syrlige madæbler (for eksempel Belle de Boskoop) giver æblemos den bedste konsistens og smag.

• #19   29. aug 2012 Ps.

Stevia: 0,9g steviosid pulver ~250g sukker.

• #20   29. aug 2012 Sikke mange gode idéer der er kommet, hvor er det dejligt smiley

Tina A:
    Desværre har vi ikke mulighed for at lave så store måltider i hverdagene, og det er kun der det kan lade sig gøre, da de ofte er travlt optaget i weekenderne, og de er trætte sådan en hverdag efter en arbejdsdag, det er derfor det skal være afslappende musik, men idéen er rigtig god, og det er helt sikkert en jeg vil huske på, hvis vi en weekend skal lave en lille fest smiley

Jeg har skrevet dessert mulighederne op, og så vil jeg lade beboeren selv bestemme hvilken ret han synes er bedst smiley

Reiki: Idéen er rigtig god med at få dem ud og samle nogle ting, men desværre er der ikke tid til det, men jeg vil lade dem plukke nogle fine blomster fra haven, så kan de lave et par bord buketter smiley
    Idéen med bord opdækningen vil jeg foreslå, så har han den og stran tema at vælge imellem smiley

Alle har givet en masse gode idéer, som jeg kan bruge til noget, tusind tak for det smiley

• #21   29. aug 2012 Selvtak og ønsker jer en god fest *S*

• #22   29. aug 2012 Reiki: Det er nemlig korrekt, langt de fleste tror fejlagtigt, at man som diabetiker aldrig må den mindste smule sukker.

TS: Hvis du vælger at bruge Stevia, så sørg for guds skyld at smage undervejs, det søder MEGET og KAN give en underlig bismag.

• #23   29. aug 2012 Vi må ikke rigtig bruge sukker, der er regler for det, så det er søde midler vi bruger, men det virker lige så fint som sukker smiley

Bente, det skal jeg nok huske, og mange tak for rådet smiley

• #24   29. aug 2012 "Evt. en drink (ikke alkohol)": Jeg får altid minder fra min barndom, når jeg drikker rød sodavand. smiley

• #25   29. aug 2012 Idé forslag til drinks smiley

Alkoholfri Pina Colada
    6 cl kold mælk
    4 cl ananasjuice
    3 cl kokosfløde
    Knust Is

Pynt:
    Ananas i tern og evt. cocktailbær til pynt.

Ryst mælk, juice, fløde og is i en shaker. Hæld drinken i et højt glas, fyld op med is, og pynt med ananas og cocktailbær.

Alkoholfri Cranberry Energizer
    1,5 dl tranebærsaft
    1/2 dl appensinjuice
    25 g friske hindbær
    1/2 spsk citronsaft

Pynt:
    1 appelsinskive

Blænd trarnebærsaft og appelsinjuice. Tilsæt hindbær og citronsaft og blænd til det har en ens konsistens.
    Hæld drinken i et glas og pynt med en appelsinskive.

• #26   29. aug 2012 Uhh, det var en god drink, den må helt sikkert kunne falde i deres smag smiley

• #27   29. aug 2012 Hawaii tema med reike Masters drink;)

Kommentér på:
Fest idéer for udviklings hæmmede

Annonce