684 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 30 Svar

Børns dagligdag Børns dagligdag

Vil gerne høre, om jeg er helt ude i hampen med min holdning til børn og deres hverdag. MIn kærestes søn bor her 6/8. Han kommer om tirsdagen og afleveres om mandagen. Han går til 3 ting. Om onsdagen er han til noget sport fra 18-19.30. Om torsdagen svømmer han i SFOen, og er først færdig kl 16. Derefter skal han til noget om aftenen fra 17-19. Knægten siger selv, at han også vil have tid til at lege med vennerne, og hygge sig alene på værelset - og så er der jo også lige lektier.

Om onsdagen er han hjemme lidt over en time (pga lang arbejdsdag) - og der skulle man gerne nå at lave lektier, lave og spise aftensmad (han tager en krig om at spise) - Om torsdagen skulle man også gerne på 1/2 time nå at lave lektier, lave og spise aftensmad...

Faktum er at alle lektier er nødt til at blive lavet tirsdag - så det går hele dagen med. (og det er absolut ikke optimalt for læringen) Når vi når torsdag kan knægten IKKE holde sig vågen. Sidste torsdag præsterede han at falde i søvn ved middagsbordet, da han kom hjem... - og han er ikke til at få op om fredagen!

Jeg har ikke børn, så jeg ved nok ikke en papskid - men synes godt nok det er tidligt at starte med at stresse børn - når de kun er 9 år...

Har jeres unger det samme program? - og er det bare mig, der synes det er helt hen i vejret?

Ved godt man kommer langt med planlægning, men kan ikke se, hvordan man kan planlægge sig ud af det her...

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Kitchen clogged 750 kr.
  • Flyt tørretumbler 450 kr.
  • Reparation af kabelfejl på robotplæneklipper 1.300 kr.
  • Furniture Assembly 2.200 kr.
  • Hente to døre i bauhaus Roskilde Montere døre og dørhåndtag i Jyllinge 2.100 kr.
  • rep. af hul i vandrør 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Børns dagligdag
  • #1   26. aug 2012 jeg synes at børn kun skal have en sport at gå til. Af gangen.

• #2   26. aug 2012 Vores den ældste går kun til fodbold, men der er altså træning 2 dage om ugen, og så er der evt. kampe. Det vil sige, at der let er 3 eftermiddage væk pga. sport. Fordelen ved vores dreng er så, at han er så hurtig til sine lektier, at han næsten aldrig har noget for derhjemme.

• #3   26. aug 2012 Når jeg ser mange børn´s hverdag, så må jeg ærligt indrømme at jeg ryster på hovedet....

Nogen går til noget 4-5 dage om ugen, altså udover skole og sfo, deres hverdag er så presset at man tro det er løgn.

et eks. lille Per bliver afleveret i skolen kl. 7.30, bliver hentet fra sfo kl. 16.30, skal være omklædt til fodbold kl. 17.15, en times træning og derefter måske 15 min. om at komme hjem.

Han er så hjemme kl. 18.30 og skal have aftensmad, samt kvalitet´s tid med sine forældre....

Her har jeg udeladt lektierne, de kan oftes laves i sfoén.

Sådan ser flere dage meget tit ud for mange børn i dagens danmark

• #4   26. aug 2012 Hold da op, det er da synd for ham. Min dreng på 10år går til fodbold og det er træning en time mandag og en time onsdag og det er nok for ham hvis han oz skal lege, lave lektier osv..

• #5   26. aug 2012 Line, vores dreng træner mandag og onsdag fra 17.30 - 19.00, og så er der kampe om torsdagen smiley

• #6   26. aug 2012 når den dreng bor hos jer 6 ud af 8 dage, bør du også have en del at skulle have sagt. tag den med faren, at det er et problem.

• #7   26. aug 2012 Synes bestemt ikke du er galt på den. Det er fint børn går til sport, men jeg tror hurtigt det kan blive for meget for dem hvis det er flere gange om ugen, og som din kærestes søn selv siger ikke har tid til vennerene. For mig lyder det som om han selv har giver udtryk for at det er for meget.
    Vores den ældste på 12, gik sidste vinter til badminton 2 gange om ugen, og det passede meget fint.
    Den lille på knap 5 går i natur børnehave og er derfor ude hele dagen. Han er færdig når han kommer hjem, og har overhovedet ikke brug for at gå til sport.
    Dog har han snakket lidt om gymnastik, og nævner han det igen melder vi ham selvfølgelig til et hold her i efteråret.

• #8   26. aug 2012 Susanne *DK Blackangel*: Ok:) Min træner kun en time to gange i ugen:) og ja så er der kampene:)

• #9   26. aug 2012 Langt de fleste børn, jeg kender, har også minimum sådan et program og jeg synes, det er helt vildt. Hvad siger hans far? Kunne man måske afskaffe en af fritidsinteresserne?

Mht lektier, er det noget fanden har skabt. På 'min' skole er de heldigvis godt i gang med stort set at afskaffe det. I første omgang i de små klasser. Er der ikke en lektiecafé enten på skolen eller i SFOen, hvor han kan klare noget af det?

Mht aftensmad ville jeg arrangere det sådan, at den dag, der er mest presset, er det rugbrødsmadder og noget frugt eller grønt og så kan man måske nå at sidde og hygge sig lidt med en dessert, når han kommer hjem.

Reelt er det jo kun to dage, han går til noget. Det i sig selv, synes jeg ikke er HELT vildt, men jeg kan godt se, det nemt bliver presset pga tidspunkterne og flere ting den ene af dagene

• #10   26. aug 2012 Jeg har tre drenge der nu er teenagere, men da de var små gik de til fodbold i sommerhalvåret, og så havde de en sportsgren om vinteren også eks badminton eller bordtennis.
    Det har været rigeligt for dem, for fodbold er jo to gange om ugen til træning og så kamp i weekenden.

Jeg synes mange børn går til alt for mange ting, og man opnår netop kun at de bliver stresset, trætte og ikke har tid til lektierne.
    Mine drenge kunen også sukke over, at de ikke ahvde tid til almindelig leg med kammeraterne, det er også en vigtig del af et barndomsliv, de skal ikke holdes i stram snor af voksne hverdag hele dagen - først i skole og SFO og så om eftermiddagen af trænere i diverse sportsklubber.

Der er snart ikke tid til fri leg og oplevelser mere - selv ferier og weekender bliver beslaglagt af klubber og skole, jeg har været meget vred over det.
    På et tidspunkt var jeg så vred, at jeg sagde det på et forældermøde. Jeg spurgte om de troede, at vi forældre ikke selv kunne finde ud af at feriere eller holde fri med vores børn. Fodboldklubben beslaglagde påskeferierne med Barcelonature, skolen lavde weekendarrangmenter med overnatninger i Kattegatcenter osv, der var overnatninger i sheltere i skove, tur til Løvepaken også med overnatning. overnatninger på skolen eller i SFO´en - når man har TRE børn, så bliver det for meget og man har ikke mulighed for at hygge eller tage på ture med sine egne børn.

Jeg synes det er af afgørende vigtighed, at børn ikke får tilrettelagt hele deres tid af voksne, de skal have lov til at kede sig lidt derhjemme, de skal have mulighed for at lege med klassekammeraterne eller børnene på vejen - alt den arrangeren på deres vegne har taget overhånd.

På et tidspunkt meldte jeg mig ud af et forælderråd i protest over, at de vilel arrangere tre overnatninger på et skoleår for klassen - en overnatning i Løveparken, en overnatning på skolen og en overnatning på en campingplads. Derud over planlagde de Djurs Sommerlandtur, tur i skøjtehal, og hyggeaftener med pizza på skolen. Arrangementerne var dyre og de foregik i weekenderne - og det var så kun for det ene af mine børn, så havde jeg to andre, hvis klasser og sportsklubber ogs åarrangerede ture osv - jeg var ved at få flip og meldte mig ud af det klasseråd, de mente så helelr ikke jeg var engageret nok, når jeg syntes det var for meget.

Så jo TS, jeg er på linie med dig, det kan nemt blive for meget og børnene bliver stresset i ung alder, det er frygteligt!

• #11   26. aug 2012 Det er slet ikke far, der er "problemet":-)

-Og jeg synes heller ikke, at det er meget at gå til noget 2 gange om ugen, men det er fordi det er så h... presset de to dage.

Lektiecafe er der ikke noget af for de små elever!!

-Og Marianne -er delvist enig med dig i.f.t. lektier - men lige i de små klasser synes jeg bare at de, der læser jævnligt virker til at være bedre læsere end de andre. Bare efter sommerferien kan man mærke betydelig forskel på dem, der har læst i løbet af ferien, og dem, der slet ikke har kigget i en bog.

• #12   26. aug 2012 Lena, jeg synes der er en verden til forskel - På om barnet er 9 eller13:-)

• #13   26. aug 2012 Hold da op det er et presset program den lille dreng køres på! smiley

Da jeg var 9-10 år. Der gik jeg i skole og så gik jeg til ridning to gange om ugen. Gik ikke i SFO eller noget.
    Det var ikke stressende og ridningen var noget jeg selv ville og ikke noget "forældrende syntes jeg skulle".

Da jeg så var 14 år gammel, der fik jeg lidt af et program - dog var dette 110% selvvalgt og jeg kunne SAGTENS holde mig vågen og passe lektier.
    Jeg trænede svømning mandag, skydning hver anden tirsdag/ridning de andre tirsdage, onsdag "fri", dog med løbetræning hjemme. Om torsdagen fægtede jeg så. Og så var der tit stævner i weekenderne smiley
    Dette var som sagt selvvalgt og jeg var jo så også lige dét ældre end "din" dreng. Jeg valgte selv min sport, Moderne Femkamp, og valgte også selv at tage det så "langt" at jeg dyrkede det på landsplan.

Men synes ikke at børn skal presses ud over hvad de kan klare. (Fx. ses hvad de IKKE kan klare jo på, at de falder i søvn under maden, ikke gider at stå op og ikke kan passe lektierne/er ikke opmærksomme i skolen).

• #14   26. aug 2012 hold da op stress tænker jeg som det første, ville vi andre kunne holde til så mange ting der skulle foregå udefor hjemmet på den måde ?
    Jeg vil mene at børn skal have mulighed for at kunne lege og være sammen med sine venner.
    Og helt ærligt et barn der dejser omkuld af ren og skær træthed på middagsbordet en hverdag er altså ikke et barn der har det godt, mangel hvile og søvn og så meget stress går ud over barnets udvikling både fysisk og psykisk

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 881
    #15   26. aug 2012 MIT barn er IKKE stresset, jeanette - og han falder tit i søvn over middagsmaden. Han er 9 år.

Så venligst ikke skære alle over een kam.

Han har blot et større søvnbehov, fordi han i hverdagen rør sig temmelig meget i skole og i fritiden. Han er IKKE stresset, er IKKE presset og gør, hvad der forventes af ham. Han klarer sig godt i alle henseender og gider det hele også.

Så den der "et barn der dejser omkuld af ren og skær træthed på middagsbordet en hverdag er altså ikke et barn der har det godt", den må du godt trække tilbage...

• #16   26. aug 2012 Rie
    Lige præcis læsning er heller ikke afskaffet som lektier for de små. Jeg mener, det er et kvarter, man gerne ser, de læser om dagen, helst sammen med en voksen. Nogle har faktisk også en læsefidus ( en slags bamse) som de kan læse for og jeg har set et program, hvor et skolebibliotek havde en besøgshund, som børnene kunne sidde og læse højt for. Det gav faktisk nogle af dem, der havde svært ved det en kæmpe fordel. Både fordi, de elskede at være sammen med hunden og fordi den hverken rettede dem eller blev utålmodig, når de kludrere lidt i det.

Jeg tror hverken hund eller bamse kan erstatte levende, voksne mennesker, men et par gange om ugen, kunne det måske være en hyggestund med en af dem før sengetid, mens i andre ordner opvask, eller hvad ved jeg

• #17   26. aug 2012 kiss a frog: jeg sætter ikke det at falde i søvn over middags bordet sammen med stress, men det er af de punkter der i tråden bliver brugt til at beskrive barnets hverdag.
    Jeg er da meget ked af at jeg åbenbart har ramt en nerve hos dig siden du mener at der er brug for sådan en udbasunering.
    Men jeg står mit ord om at et barn der dejser omkuld i en hverdag ved middags bordet ikke har det godt. så nej den trækker jeg ikke tilbage, bare fordi du føler dig trådt over det

• #18   26. aug 2012 Smiler somme tider på arbejdet, når jeg arbejder 7-17, så siger forældrene nogen gange når de afhenter " guud er du her stadig, det er vel nok en lang dag du har", jeps, præcis som dit barn har smiley

• #19   26. aug 2012 Netop René - børnene har først en lang skoledag, så en lang eftermiddag i SFO´en og så skal de hjem og til sport. Ikke noget at sige til, at nogle børn bliver trætte.

• #20   26. aug 2012 Min datter har mere end rigelig nok med skole og SFO og så de legegrupper der er, pressede jeg et sådan skema over på hende som det TS har så ville hun aldrig få aftensmad.

Vil vove at påstå at børn der er så trætte at de falder i søvn over maden og er umulige at få op har et alt for stramt skema.
    Hilsen en mor til 5 børn som ALDRIG er faldet i søvn over deres mad.

• #21   26. aug 2012 Mine børn går også til en del sport og trives rigtig godt med det..her i huset går det da vi begge har mulighed for at kunne flexe og komme tidligt hjem, så ungerne nogen af dagene kan hentes direkte fra skole. Kunne det måske være en mulighed for en af jer om onsdagen?
    Synes også at et barn der jævnligt falder i søvn over spisebordet og ikke er til at få op om morgene indikere at der skal ses på om dagligdagen, kosten og sengetiderne er optimale for barnet.

• #22   26. aug 2012 Anika;

Blot lige for at pointere, så har jeg altså på ingen måde presset noget ned over hovedet på nogen... Det er moren, der har planlagt knægtens uge - og jeg siger jo netop det samme som dig, og stiller spørgsmålstegn ved det!

Lena;
    Knægten kan godt lide at være i SFOen, og han har heller ikke mulighed for selv at tage hjem, med mindre vi sender ham på en cykeltur på A13, og det gør vi nok ikke...;-)

• #23   26. aug 2012 Rie>>> Det var såmænd heller ikke dig jeg mente havde presset noget ned over barnet... smiley
    Syntes han har for meget om ørerne... smiley

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#24   26. aug 2012 Ja, jeg føler mig sq trådt der!

Han er fint veltilpasset og kan det hele. Han er ikke stresset. Hvilket er det, du skriver.

Så må du omformulere. Eller måske du ikke har børn selv, så det er lidt svært?

Og ikke fordi jeg behøver forklare mig, men han danser hiphop een gang om ugen! Det er det, han har. Fri lidt i et og lidt over et i løbet af ugen og kan gøre, som han vil. Han har bare behov for lidt længere søvn nogle gange - og det har INTET med stress at gøre!

• #25   26. aug 2012 Kiss a Frog>>> Siger da heller ikke din knægt er stresset... Og ja alle børn har deres individuelle behov for søvn eller niveau for stress... smiley

Min 7 årige SKAL ligge i hendes seng kl 19 og så ser hun sit yndlings program færdigt som slutter kl 19.30 og så er det sluk og luk.
    Sådan fungere hun bedst men mange andre børn magter ikke at se tv lige før de skal sove så man skal se på det enkelte barn og så vurdere... smiley

• #26   26. aug 2012 Kiss a frog: bær over med min formulering, jeg er ikke efter dig. Men kunne ikke lade være med at tænke om du for en sikkerheds skyld har fået din søn tjekket ved lægen? Kan sagtens være han bare har et stort søvnbehov, men det er ikke mange 9 årige der ofte falder i søvn over maden, medmindre i spiser meget sent, eller kommer for sent i seng

• #27   26. aug 2012 kiss a frog: jeg tror ikke det er til at misforstå det jeg mener, jeg har selv barn, og har arbejdet både i ungdomsklub og børnehave samt været assisterende konsulent på et større projekt og børns behov for søvn og hjemmeramme, så jeg har fint styr på hvad jeg snakker om

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#28   27. aug 2012 jeanette; ikke ift mit barn

Tina H; det er ikke habituelt. Han har et stort motorisk outcome og elsker at kravle, klatre og er hellere ude i regnvejr end sidder stille. Han er sund og rask på alle punkter. Vi andre dratter jo også om til tider lidt før end normalt

Anika; er SÅ enig :O)

• #29   27. aug 2012 jeg har heller ikke svaret ift til barn, men gennerelt om hvorvidt det er sundt. at du så gerne vil have at det handler om dit barn, kan slet ikke ligge på min kappe på nogen måder

• *suk*
    *suk* Tilmeldt:
    jul 2009

#30   28. aug 2012 Jo, når du generaliserer, så må det jo være sådan, at jeg føler mig ramt.

Kommentér på:
Børns dagligdag

Annonce