15. feb 2007 Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Av mine fingre - gode råd søges Av mine fingre - gode råd søges
Har brug for at høre Jeres mening, måske Jeres oplevelser eller erfaring.
Jeg ved udmærket at I ikke er læger, men måske en derude har oplevet noget tilsvarende og fundet ud af hvad det kan være.
Jeg har nu igennem nogle måneder haft smertejag i venstre side af min venstre hånds langefinger, gående fra nr 2 led fra fingerspids og ud mod fingerspidsen. Disse smertejag kom i starten mest når jeg f.eks. skulle bære indkøbsposer eller andet, også når jeg f.eks. køre bil og kom til at belaste den side af fingeren mod rattet, og ved generel belastning mod den side af fingeren. Har også ind imellem ondt i selve knoen i det led. Nu har jeg så også ændret følesans i huden på oversiden af den finger.
Der udover har jeg for ca. 6 uger siden har jeg fået samme problem med min højre hånds pegefinger, fra samme led og ud mod spidsen. Den skal jeg slet ikke røre ved på siden, selv med en let finger, før jeg kan mærke at det trækker ud i fingerspidsen og ved mere belastning kommer der smertejag. Denne finger er meget følsom, så derfor har jeg selv købt mig en lille skinne på apoteket at sætte på – både for at minde mig om ikke at belaste den og for bare at beskytte den. Med skinnen kan jeg stadig bukke fingeren lidt, så det er muligt for mig at arbejde. Og jeg tager den af når jeg er hjemme om aftenen og slapper af, og om natten. Men har jeg den ikke på på arbejdet, vil jeg få disse smertejag mange gange i løbet af en arbejdsdag. Jeg har ikke ændret følesans på denne finger på nuværende tidspunkt.
Jeg er selvfølgelig gået til min læge, hvor jeg i første omgang har fået taget røntgen af mine hænder, som ikke viste tegn til gigt. Har også fået taget en håndfuld blodprøver, som umiddelbart heller ikke viser tegn til gigt, der mangler dog stadig et enkelt svar.
Min læge mente udfra mine symptomer, at det IKKE kunne være karpaltunnel syndrom, fordi de symptomer jeg har synes han ikke var forenelig med karpaltunnel syndrom.
Jeg er klart noget bekymret, for der er også andre fingre som ind imellem godt kan ”knage/smerte” lidt ved forskellig belastning, dog ikke så udtalt som de omtalte 2 fingre – endnu?!
Jeg er lægesekretær dvs. det meste af mit arbejde består i at skrive journaler – sådan næsten hele dagen.
Er der nogen som måske har hørt noget, selv oplevet noget, som måske har en ide om hvad vi så ellers skal lede efter, hvis nu alle gigtprøver er negative.
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 83 Hunde: 2 Emner: 350 Svar: 6.078
dec 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 260 Svar: 7.929
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.327
Men hypermobilitet kan vel ikke være grund til ændret følesans ???
Jeg har selvfølgelig ikke tænkt bare at lade stå til, hvis lægen siger at det ikke er gigt, så må han finde på noget andet. Synes ikke det er super fedt med den ændret følesans og at det gør ondt når jeg bruger fingrene
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 83 Hunde: 2 Emner: 350 Svar: 6.078
Har selv slæbt mig igennem livet med hypermobilitet, seneskader og hvad ved jeg - og jeg er tophysterisk mht. arbejdsstillinger, netop fordi jeg til daglig osse bruger rigtigt meget tid ved computeren.
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Konklusionen blev: psoriasisgigt. Også uden symptomer fra huden.
Jeg lider af anden autoimmun sygdom også.
Jeg vil anbefale dig at insistere på at få en henvisning til en rheumatolog og få dem til at dykke ned i det. Det er ikke sikkert, at de finder andet, men forsøget bliver nødt til at blive gjort.
aug 2006
feb 2007
Det var noget hvor min smerter er og den ændret følesans og med hvilke sener/nerver der høre ind under karpaltunnel - det skulle if. min læge ikke passe sammen.
feb 2007
aug 2006
Det er den modsatte side af hånden.
Afklemningen er så i albuen, men giver symptomer i fingrene.
feb 2007
Og det må en reumatolog eller en knogledoktor vel kunne finde ud af ??
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.754
Røntgen gav ikke svar, så hos mig, er der bare tale om slid pga. dagligt tastearbejde.
aug 2006
Det er håndkirurgerne, der roder med de der nerveafklemninger, lægen må jo hitte ud af i hvilken retning, han tænker og så få dig videre.
feb 2007
Jeg er også temmelig "hysterisk" med at få de rigtige hjælpemidler på mit arbejde, specielt da jeg jo ved jeg er hypermobil.
Fik for mange år siden mousetrapper pga. en sene i en skulder der sprang ud af sit leje hele tiden. Var en af de første som fik headset som jeg kunne bruge både når jeg skrev og når jeg snakkede i telefon. Har hæve-sænkebord. Mit sidste nye hjælpemiddel er en ergonomisk super god stol. Alle ting har krævet APV'er og hård kamp for at få, men jeg opgiver ikke
feb 2007
aug 2006
aug 2006
feb 2007
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.938
Men jeg har haft og døjer stadigvæk med synlig psorarsis(Staves), men det er mest på mine fødder...
Håber de finder ud af noget med dig, jeg skal også videre med mit. Men har bare ik mentalt overskud til at kæmpe min sag igennem, jeg kan ik skrive ret lang tid af gangen på computeren eller andre gange...
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 11 Svar: 202
Har selv kæmpet i to år da jeg pludselig led stærkt af ranaud syndrom.
Og stærke smerter i mit ben, som jeg har bøvlet med også en del år.
Men min læge ku ik sanse noget vente tiden var lang til en specilist. Som jeg også tidligere havde været ved. Min tidligere læge vil bare have jeg sku spise smerte stillene men er store modstander af det.
Men tog min privat forsikring da jeg fandt ud af den også ku bruges til det.
Og røg i mr scanning nye blod prøver og en scenergrafi. og bom så blev da fundet ud af det.
Jeg tager ihvert fald til takke for den forsikring, skal ik pines med et arbejde jeg ik kan holde til mere, og ja mine nye læge er også super god det betyder også meget. Men puh det offenlig er langsomme og sløve det må ik koste nogle penge.
Held og lykke med det hele kender selv hvor svært det kan være
feb 2007
Jeg arbejder på et offentligt sygehus, så ingen privatforsikringer derigennem desværre. Har heller ikke nogen andre forsikringer jeg kan gøre brug af til den slags. Har kun en almindelig ulykkesforsikring og en forsikring for kritisk sygdom, og den kategori går det nok ind under.
Så mit alternativ er kun min egen læge eller hvis jeg kan være heldig at en af lægerne på min afdeling, kan trumfe noget igennem - de har bare ikke meget forstand på knogler og led.
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Hunde: 4 Emner: 11 Svar: 202
Det er ik sjovt når de ik gider og høre på en, og man nærmeste må føle sig som en hypokonder.
Og man bare kan få udskrevet smerte stillene i stedet for at få den rette hjælp.
Håber det bedste for dig...
feb 2007
feb 2007
Jeg fik jo en tid hos en reumatolog, men der ver over 6 ugers ventetid.
I mellemtiden - for ca 5 uger siden - fik jeg en ny kontorstol på arbejdet, en Capisco stol, meget ergonomisk stol. Jeg sidder derfor meget anderledes og arbejder nu, kan skifte arbejdsstiling mange gange om dagen pga. den stol.
Og siden jeg har fået den stol, så er mine fingre langsomt begyndt at blive bedre og er nu næsten helt super gode igen.
Har en ganske ganske svag ændret følesans tilbage i den ene finger.
Det eneste der stadig genere mig, er et tommelfinger led, som stadig gør ondt når jeg belaster.
Har så i dag været hos denne reumatolog og hun kunne ikke finde noget galt med mine fingre. Hun kunne dog godt på ultralyd se, at der var lidt rumsteren der hvor følesansen ikke er 100% endnu. Og så mente hun at problemet i min tommelfinger kunne være noget begyndende slidgigt - og det er der jo ikke meget at gøre ved. Men jeg måtte endelig komme igen hvis jeg oplevede hævelse i leddene eller forværring igen.
Om det er stolen og min ændret måde at sidde og arbejde på og dermed ikke belaster steder som kan give gener ud i hænderne - har jeg ingen anelse om. Men det er alligevel påfaldende, at mit problem forsvinder stille og roligt efter stolens ankomst. Medmindre det bare er brændt ud, hvad det end var.
Men jeg er i hvert fald super glad for min nye kontorsstol - jeg er forelsket i den
feb 2007
feb 2007
Reumatologen kunne ikke sige at det var stolen, men det er min teori siden det går fremad og jeg som sagt sidder meget anderledes end på en almindelig kontorstol.
Men kommer det igen, får jeg en hurtigere tid så hun kan se hvad det er, mens det er skidt.
Av mine fingre - gode råd søges