{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
903 visninger | Oprettet:

har i snakket med jeres børn i dag ??? {{forumTopicSubject}}

puuuuuuuuhhhhh --- hvor syntes jeg børn og unge er bare alt for meget overladt til sig selv i dag. det gælder selvfølgelig ikke alle. men jeg kan bare se der er grupper der ude som stort set ingen voksen kontakt her i det daglige.

det kan godt ske min observation skyldes at vi har plejebarn i huset og der derfor kommer en del fra hendes omgangskreds hos os. men jeg kan bare se mange af de unge (14-16 år) virkelig er overladte til sig selv og meget lidt voksen kontakt har.

ofte kommer de her ned til os i stuen og kan sidde og snakke i timevis. og det er ikke kun almindelig hverdagsting de snakker om. også store komplekse problemer som jeg tror mange voksne har svært ved at forholde sig til.. jeg må indrømme det har chokeret mig. i dag havde vi møde med kommunen og her kom vi til at snakke med dem om det og en rådgiver fortalte at børns vilkår netop har undersøgt dette - og er kommet frem til at alt alt alt for mange børn/unge står helt uden voksen kontakt ud over deres forældre og selv her kan det ligge på et meget lille sted.

jeg ved godt det ofte kan være rigtig svært at få de unge i tale - specielt når de kommer i mor/far er dumme og forstår mig ikke alderen. men det behøver jo ikke være så store kæmpe emner i taler med dem om. her i sommerferien har jeg haft en del unge på overnatning hos vores pige. eks når vi spiser til aften oplever jeg at snakken går lystigt. hvis blot man gider lytte til dem og indrage dem. forleden var der 6 unger på overnatning og her gik det meste af aftenen med sladder og hygge om bordet..

så en lille bøn til alle jer der ude. også jer der har velfungerende familier - husk at snakke med jeres unger -- tal med dem hver dag. og stort og småt. de har så meget brug for det. og brug for at lære at man gerne må tale om alt. og ingen emner er så svære at man ikke kan gå til en voksen.
hils på jeres ungers venner - tal med dem. bed dem side ned og få en cola etc. i vil blive overrasket over hvad der pludselig kan komme fra dem af både store og små ting..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  har i snakket med jeres børn i dag ???
  • #2   7. aug 2012 Synes godt om!

• #3   7. aug 2012 Synes mega godt om!!

• #4   7. aug 2012 Der er ej heller megen kontakt mellem mine forældre og jeg på trods af at vi alle går hjemme. Men de er der når jeg har brug for hjælp :-).

• #5   7. aug 2012 Syntes godt om!!

Tror jeg havde max 5 min snak med mine forældre/min mor om dagen.. Min far snakkede jeg aldrig med..
    Det var ikke fordi de ikke havde tid.. Men jeg viste at hvis jeg gik ind i stuen til dem og sagde et ord så sagde mig far "shh" og sagde jeg mere så fik jeg ballade..

Så fra jeg var 7-17 år (flyttede hjemmefra der) så snakkede jeg aldrig med nogle voksne.. Ihvertfald meget lidt.. Brugte tiden på hestene i stedet, de ville i det mindste lytte..

• #6   7. aug 2012 jeg taler med mine hver dag, de er voksne fra 21 til 30, vi får en snak mindst en gang om dagen, så det er dejligt at de vil fortsætte med det selv om de er flyttet hjemmefra smiley

• #7   7. aug 2012 Jeg har gjort de samme observationer, og mit hjem har derfor ofte være samlingspunktet for mine børns kammerater, hvor vi har talt om stort og småt. Og også meget tunge emner. Det har så også betydet, at der ind imellem er en ung, der har ringet om natten, fordi det hele ramlede, men det tog jeg gerne med. Jeg har også hentet unge mennesker i byen, fordi de blev så triste efter indtag af alkohol (pga deres problemer i hjemmet). Unge mennesker, der er kommet kl. lort og har spurgt, om de kunne sove her. Og efter en lille snak har de så selv fundet en seng.

Jeg er meget ydmyg over den store tillid, der er blevet vist mig, og jeg holder af alle de unge mennesker, der er kommet/kommer her. For selv om begge mine unger er flyttet hjemmefra, så kommer nogle af kammeraterne stadig forbi til en snak, og ellers holder vi kontakt fx via facebook.

Unge mennesker er skønne - ganske enkelt.

Og jeg har ikke talt med mine egne unger i dag, da de som sagt ikke bor hjemme. Men jeg har sms'et med sønnike, og datteren min sidder i Tyrkiet (jeg passer hendes hund), og hende sms'ede jeg med i går, så der er stadig tæt kontakt smiley Og de ved, de altid kan snakke med mig og om ALT - der har aldrig været tabuer her i huset.

• #8   7. aug 2012 Elsker mine hunde: For hulan, hvor gør det ondt at læse et indlæg som dit - og så bliver jeg altså også vred på dine forældre, men får også ondt af dem, for de er dælme gået glip af meget!

• #9   7. aug 2012 Bente H - Jeg er ikke vred på mine forældre.. Der er en grund til at det har været sådan..
    Min far var for at sige det ligeud et voldeligt sv*n..
    Så ingen kontakt har været bedre end den fysiske kontakt man kunne få med hans træsko..

Jeg har ingen kontakt med min far idag og har jeg ikke haft i 5½ år snart..
    Min mor snakker jeg med (hun er gift med en ny mand nu) men tror aldrig vi får et tæt forhold..
    Mine problemer gennem teenageårene mv har jeg selv klaret.. For der har ikke været nogen at spørge til råds.. Nu har jeg jævnaldrene og yngre til at spørge mig til råds og her er alle jeg kender velkomne til at overnatte hvis det hele går galt derhjemme.. Forældre/kæresten..
    Jeg kan sidde og snakke en hel nat med folk, også selvom jeg skal på arbejde dagen efter.. Men for mig er det bare vigtigt..

Så nu er jeg blevet "støttepædagog" for andre og det finder jeg hyggeligt..

• #10   7. aug 2012 Elsker mine hunde: Ok, det forstår jeg så godt. Men jeg er ked af, at du skulle have sådan en opvækst, men for pokker da, hvor er du sej, og at du nu kan give noget videre til andre mennesker, det er bare så utrolig stærkt og godt gjort af dig. Du har min fulde respekt!

Og så skal du ha' et virtuelt kram med på vejen smiley

• #11   7. aug 2012 Selvfølgelig har jeg snakket med min datter i dag - er det ikke bare noget man gør.
    Det kan jeg forstå at det er ikke alle der gør det og det er dælme trist.

Jeg snakker ikke så meget med min far, dog lidt mere nu hvor min mor ikke er her mere, men han snakker nok bedre med min bror - ligesom min mor og jeg kunne snakke sammen i timevis når en af os ringede op. Det var dog ikke dagligt, da vi selvfølgelig havde hver vores hverdag/liv når man ikke bor hjemme mere.

Har et vennepar, som jeg synes mest skælder ud på deres børn hele tiden. Der oplever jeg ikke rigtig noget rigtig snak og det er trist. Den store opfører sig efterhånden også derefter og det er fælt at se på.

• #12   7. aug 2012 I mit barndomshjem har vi ALTID spist aftensmad samlet, radio, tv og mobiler slukket.. også skulle der snakkes om dagen der er gået.. smiley Det var vores "frirum" til at få snakket sammen om alt mellem himmel og jord.. smiley

Det er klart noget jeg vil føre videre når min søn bliver stor nok smiley

• #13   7. aug 2012 Bente H - Tak!! Du giver mig helt tårer i øjnene over de ord!! Betyder meget!!

• #14   7. aug 2012 Jeg har, netop nu, lige snakket med mine drenge, begge har ringet hjem, bare for at sige hej smiley
    Min ældste er i sommerhus med kæresten og yngstemanden, på besøg hos en kammerat smiley
    Vi har altid snakket meget sammen, om alt...

P.s: Jeg snakker selv, næsten dagligt, med mine forældre smiley

• #15   7. aug 2012 Jeg snakker med mine forældre hver dag, de eneste undtagelser der er, er når de er på weekend ophold eller til noget andet.
    Vi spiser sammen og snakker om hvordan dagen er gået. Jeg kan godt lide at snakke med mine forældre, det er en tryghedszone for mig.

• #16   7. aug 2012 Min søn er kun knap 13 mdr, så meget snak er der ikke. Men vi har leget gemme under sengetøjet, leget fange, og børstet hår og tænder på hinanden smiley

Og når han bliver større, håber jeg vi kan have en god og daglig dialog! Og mødes om bordet til mad, min. een gang om dagen smiley

• #17   7. aug 2012 Elsker mine hunde: Det er jeg glad for - og nu er det så min tur til at blive rørt smiley

• #18   7. aug 2012 Snakker med alle mine børn om alt hver dag, minus de 2 store der ikke bor hjemme dem snakker jeg med når jeg har muligheden for det.
    Min datter på 7 kan til tider blive ret ireteret på mig især fordi jeg kræver at vide alt om hvordan hun har det og hvad hun har lavet... smiley
    Meeen ham på 21 skal nok ringe hvis der er så meget som det mindste og ham på 18 skriver minimum 1 gang om dagen... Så der er ingen af mine der mangler at blive snakket med... smiley

• #19   7. aug 2012 Hundemutter...kanon indlæg og hvor er jeres plejedatter heldig, at hun har fået jer. Ikke alle plejefamilier er sådan og det glæder mig, at i virkelig har forstået, hvad unge har brug for. For de har nemlig allermest brug for tydelige og rummelige voksne som gider lytte til deres problemer og ikke mindst tage dem alvorligt.

Og ja jeg snakker med min datter maaange gange om dagen...hun er 17 og har brug for mor´s råd i mange sammenhæng og deler stort set alt med mig. Hun er ikke altid enig med mig men det er også okay ;o) Hun siger også tit, at jeg kender og ved mere om hendes veninder, end deres egne forældre gør....og så går jeg under navnet "den nice mor" i vennekredsen *GG*

Min søn, som er 21 snakker jeg da også med dagligt...han bor hjemme...vi kan også snakke om alt og sådan har det altid været i vores familie....vi er tætte uden dog at omklamre ;o)

Jeg syntes også, at gevinsten ved at have tæt kontakt til sine børn er, at man lyn hurtigt opsnapper, hvis noget ikke er, som det skal være og endnu en gevinst har været, at vi ikke har 1000vis af regler og forbud for vi kender vores unger og stoler på dem.

• #20   7. aug 2012 Vi har lidt problemer med kommunikationen lige i øjeblikket.

Vi har små børn på 3 år og 5 år og de fortæller de vildeste røverhistorier!!

Jeg har virkelig svært ved at afkode, hvordan deres dag er gået og om de har haft en god dag.

Deres børnehavedag er blevet krydret med racerbilsindlæg, historier fra bøger/film, ja alt muligt mærkeligt smiley og lader de ikke til at kunne/ville fortælle om en alm dag uden de hiver et eller andet fantasi/fantastisk indover.

Pædagogerne siger, de har det godt og leger godt med de andre børn - men det ville da være rart at høre det fra ungerne selv smiley

Nå, det er nok bare en fase. smiley Det kommer nok igen.

Først var det kun den ældste og nu gør den yngste også hverdagen betydeligt mere spændende end godt er *GG*.

Børnehaven kendte heller ikke noget til et gokartrally, hvor man kørte ind i hinanden og fløj over ramper og hoppede over huller med mudder i *GG*

• #21   7. aug 2012 Jeg snakker med min mor hver dag - vi bor 5 min fra hinanden og jeg skal låne hendes bil når jeg skal noget smiley

Jeg synes det er rigtig rart og snakke med min mor, spørge til råds og ja bare vide at hun er der!
    Hun har altid været en stor del af mig, og det vil hun altid være..

Min far snakker jeg ikke med og har ikke hørt fra ham siden min 20 års fødselsdag (den 14 Juni). Mine forældre blev skilt i 2010 og siden er det så gået op for mig hvor meget min far gider mig - eller hvor lidt..

Jeg husker ham desværre også som "ham den sure der lå på sofaen og sagde shh når man sagde noget".

De rører mig egentlig ikke at jeg ikke snakker med ham - er kommet der til hvor at det er ham der går glip af noget - og ikke mig :-)..

Men godt jeg har min fantastiske mor, og min fantastiske søster - og nå ja.. ikke mindst mine helt igennem skønne veninder - vi kan nemlig snakke om alt!

Kommentér på:
har i snakket med jeres børn i dag ???

Annonce