2.697 visninger
|
Oprettet:
Sælge hus privat, ? {{forumTopicSubject}}
Overvejer at sælge mit hus, håber at kun sælge den privat.
Men hvilken regler glæder så for det ? Der skal jo stadig en advokat til, og hvad med tilstandsrapport, kan alle få lavet det? og skal der ikke være det?
feb 2007
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 7 Emner: 940 Svar: 10.329
Mener også at man har den mulighed hos bla. EDC.
Der er i hvert fald nogle papirmæssige ting, som jeg aldrig selv ville stå for hvis jeg skulle sælge hus, for at være sikker på at man ikke misser en vigtig ting som kan komme til at koste senere hen.
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.496
http://www.boligone.dk/ivvelkommen.asp
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 423 Svar: 3.419
Robinhus tilbyder forskellige ydelser - hvor de er mere eller mindre ansvarlige for salget - men de rådgiver!
Uanset hvad er det i allerhøjeste grad anbefalelsesværdigt med en tilstandsrapport, så der kan tegnes ejerskifteforsikring - både for din og for købers skyld...
Tænker bare, at hvis der i mit tilfælde ikke havde været en tilstandsrapport, og dermed ingen ejerskifte, ville jeg nok være gået efter tidligere ejer (pga massive skader)- hvilket kunne komme til at være meget dyrt for både sælger og mig - både i advokatomkostninger og i udbedring af skader. - og snakker altså her om omkostninger langt over 1/2 million - med et hus til en værdi af ca 1 million!
Men med tilstandsrapprt, ejerskifte og fornuftig rådgivning er man godt på vej...
En tilstandsrapport er til at lukke op og s.... i, men den kan give en ejerskifteforsikring! - Hvis man vil anskaffe en bygningssagkyndig, der er ligeglad med massiv skimmelsvamp, ulovligt byggeri og ikke-bæredygtige konstruktioner, ved jeg desuden lige hvem man skal kontakte.
Og sidstnævnte kommentar er altså bare et surt opstød fra min side!
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Selv om jeg er uddannet Statsaut. Ejendomsmægler MDE og arbejder med det hver dag - jeg laver endda skøder, refusionsopgørelser med videre.
Så ville jeg aldrig sælge mit hus selv.
Har du en mægler på, så er der altid en der står med ansvaret, hvis noget skulle gå galt.
Men ellers så gælder der nøjagtig de samme regler, som ejendomsmæglere er underlagt.
En advokat er heller ikke nødvendigt, reelt kan du lave alt selv. Men som sagt, der er ingen til at tage ansvaret.
En ejendomsmægler er forøvrigt bedre forsikret end en advokat, hvis noget skulle gå galt.
Tilstandsrapport er ikke lovpligtigt, men hvis ikke du laver en tilstandsrapport, tilbyder at betalt halv præmie på ejerskifteforsikring, tilbyder et ejerskifteforsikringstilbud samt efter 1. maj udarbejder el-tjek, ja så har du et 10 årige mangelansvar.
Tilbyder du derimod de ting, så er du ansvars fri, hvad enten køber vælger at tegne forsikringen eller ej.
Energimærke er derimod lovpligtigt, det skal du have lavet. Med mindre du har et liggende, som stadig er gyldigt. Det gælder i 5 år.
Den byggesagkyndige skal du selv have fat i, det skal du også selv om der er mægler på. Lovgivningen gør, at mægleren ikke må rekvirere tilstandsrapport og energimærke, uden det går igennem et forsikringestilbud. For at undgå interne aftaler.
Men der er en masse andre dokumenter, som også er en fordel at indhente. Det er din egen pligt som sælger, at oplyse køber om alle relevante ting (alt det en mægler normalt tager sig af). Hvis du ikke oplyser om ting, som senere anses for, at du burde have oplyst, så er du ikke ansvarsfri på trods af, at du lever op til HE-ordningen (vedr. tilstandsrapport).
Så ja, jeg ville aldrig fravælge en mægler.
Men hvis det er pga. prisen, så som de andre skriver evt. Robin hus er en mulighed, men husk, du får den kvalitet du betaler for.
Rie:
Mht. til tilstandsrapporten er den jo også mest for at sikre sælger. Og den byggesagkyndige har altid et ansvar, og derfor kan der også kræves erstatning hos ham, hvis der er nogle ting, som han burde have opdaget. Bare til info.
apr 2008
Det er sjældent vi kommer op på 100.000,- og her taler vi om inkl. markedsføring og dokumener, som er penge, der ryger direkte videre til 3. mand.
Så enten har du haft en ekstrem billig advokat, ellers har ejendomsmægleren taget røven gevaldigt på dig. Beklager.
apr 2008
apr 2008
Og da jeg som sagt selv ville kunne lave alt selv, vil jeg skulle betale kr. 0,- ud over hvad tilstandsrapport osv. koster.
Men jeg snakker om sikkerheden.
Der er ikke lige så meget sikkerhed i at gøre det selv eller at have en advokat på.
Så på trods af, at jeg ville kunne spare hver en krone, så vil jeg heller give lidt og lade ansvaret ligge på en mægler.
Men sådan er vi så forskellige
apr 2008
Men synes nu også vi holder os til emnet, vi argumentere jo for begge sider af sagen, det er vel ok, så har TS da noget at forholde sig til
jul 2014
Følger: 1 Svar: 1
Mig og min kæreste besluttede os for at prøve det de kalder for "selvsalg" og der fandt vi en side som hedder www.klikhouse.dk hvor man kan oprette sin boligannonce helt gratis. Efter 2 1/2 måned og 7 fremvisninger havde vi en køber til vores ejerlejlighed på Amager. Sammenlagt kostede det os kun 7.999,- da vi valgte at benytte os af den boligadvokat som Klikhouse samarbejdede med.
Så for os var det klart forsøget værd inden vi valgte at tage kontakt til en ejendomsmægler
Sælge hus privat, ?