{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.004 visninger | Oprettet:

hestepiger se her {{forumTopicSubject}}

har kig på en irsk varmblod, den har lidt ømme forhove-og skal gå med sko foran.er det et stort problem med de ømme hove, eller skal jeg bare tage det stille og roligt? jeg kender ikke til problemet, har aldrig haft hest med ømme hove før.hesten springer og rider dressur på mellemhøjt niveau, og har ikke problemer iflg ejer.ved egenlig ikke hvad det er jeg spørger om:) men kom med jeres erfaring

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hestepiger se her
  • #1   20. apr 2012 Ja du skal jo have den igennem røntgen før du køber... så kan du se om alt andet er ok... er den ren i bøjeprøver???

Ang. ømme hove... mange heste, som går med sko, har jo lidt ømme hove, hvis du tager skoene af dem... men har ikke erfaringer med ømme hove inden de har været skoet.

Har du resultater fra stævner... eller er det udtalelser fra ejer, at den går på det niveau...

• #2   20. apr 2012 ikke alle heste kan gå uden sko, det kan være noget så simpelt som det.

Min venindes gamle rabarber havde kun brug for forsko, og den gik langdistance på højt plan - deres regler gjorde dog, at da den kom højt nok op i antal km på distancen, så var der krav til at der skulle sko på alle hove.

• #3   20. apr 2012 jeg ved at den går på det niveau, har set billeder fra forskellige stævner med hende, og hun er importeret hjem fra irland mhp stævner, ejer er i foreningen for irsk sportshest, så er rimelig reel vil jeg tro:).jeg får desuden noteret i købskontrakten at hestens hove er ok-det har jeg bedt om, og ejer har intet problem med at notere det i kontrakten.

• #4   20. apr 2012 og du har haft den gennem røntgen.. bøjeprøve osv??

• #5   20. apr 2012 Indenfor fx. Fuldblods er det meget almindelig med ømme hove/hove af dårlig kvalitet der indebærer at hestene er tvunget til at gå med sko. At rideheste tit løber ind i samme problem er absolut ikke ualmindeligt:-)

Dog skal du selvfølgelig under alle omstændigheder sørge for at få en gennemgående handelsundersøgelse, helst med røngten, for man kan ALDRIG vide sig sikker i hesteverdenen, heller ikke selvom sælger virker reel og oprigtig:-) Husk undersøgelsen er din sikkerhed og garanti for ikke at stå med en nedbrækket hest der kunne være undgået efter x antal tid ifb. med køb:-)

Har bla. kigget en pony engang som ligeledes var ømfodet, og dette var ikke pga. hovene, men gigt, så hellere tjekke for god ordens skyld:-)

• #6   20. apr 2012 Hvis det er pga. manglende sko, er det vel bar at få fat i smeden og få lagt sko på med det samme, alt andet er i øvrigt også synd for hesten.

HVis det så ikke hjælper ville jeg holde mig langt væk.

Min erfaring igennem de sidste 15 år viser, at er der først problemer, ender det næsten altid med at kræet ikke er til at ride på, og man smider uanede mængder af penge efter doktor dyr.

• #7   20. apr 2012 Hvorfor har den ømme hove nu?

Er det fordi den ik har sko på nu?

Så kan det godt hjælpe og gi den sko på, men du skal jo vide med sikkerhed at det er det der er problemet og ik noget andet der er galt..

Du skriver den ingen problemer har hos nuværende ejer, men det har den da så alligevel..

Den skal da ik gå og ha ømme hove.

Syntes du skal få det undersøgt..

• #8   20. apr 2012 I øvrigt er røngten ikke noget værd alene, jeg har haft flere heste der er rene på røgnten, men ikke kan bruges alligevel, da de ikke er rengående.

• #9   20. apr 2012 Jeg har redet i mange år. Og nogen heste kan ikke gå uden sko, har haft en der havde lædersåle i for den kunne ikk gå uden dem for hvis den fik en sten ind omkring tråden knækkede den sammen.. Så på med sko.

• #10   20. apr 2012 altså... få lavet en handelsundersøgelse.. herunder røntgern og bøjeprøver...

• #11   20. apr 2012 hun går ikke med sko nu, men ejer oplyser at det optimale ville være hun har sko på.hun plejer at have sko på, men smeden kan ikke komme før om 3 uger, og hesten skal sælges nu da de prøver på at skære ned i hesteholdet så de kun har pintoér.

• #12   20. apr 2012 et problem er vel at diverse undersøgelser.. f.ex. bøjeprøve... vil kunne give et misvisende resultat hvis den har ømme fusser fordi den ikke har sko på.

• #13   20. apr 2012 find en anden. en hest er ikke noget værd med dårlige ben/hove. Og har der været problemr vil de altid være der.

• #14   20. apr 2012 Tenna du skal aldrig købe en hest uden en grundig handelsundersøgelse først, dvs røgten og bøjeprøve osv af en dyrlæge som SÆLGER ikke bruger selv.

• #15   20. apr 2012 Taler af bitter erfaring det kan blive en dyr fornøjelse hvis man ikke får den tjekket ordenligt igennem inden køb.

• #16   20. apr 2012 Enig med de andre - handelsundersøgelse m bøjeprøve og røntgen, og jeg ville gøre det når den HAR fået sko på, for så er du sikker på at skoene har hjulpet.

• #17   20. apr 2012 Stemmer i med de andre.

Det lyder som om sælger har skyndet på dig, og det kan meget vel være fordi der er noget at skjule.
    Med mindre de har mange andre købere på hånden (hvilket jeg tvivler på i disse tider) så kan de godt vente til hesten har fået sko på.
    Desuden undrer det mig hesten ikke har sko på hvis den ikke kan gå uden..
    Kan hesten ikke gå 100 % rent i en bøjeprøve så er den slagteprisen værd eller en lille smule mere hvis du spørger mig.
    Min første pony havde det mindste man overhovedet kan forstille sig på bøjeprøven og dyrlægen sagde det ikke kunne være tegn på noget,og at det var forsvarligt at købe den, desværre var det tegn på begyndelsen af spat i bagbenene...

Det skal dog siges at mange heste/ponyer som er vant til at gå med sko kan være ømme uden, men vær opmærksom på at der ikke ligger noget andet til grund for det..

• #18   22. apr 2012 jeg valgte ikke at købe den.... har i stedet købt den dejligste haflinger hoppe.er der nogen der ved hvad str trense haflinger skal have, hun måler 1.45 m.cob eller full???

• #19   22. apr 2012 Har haft islænder med størelse full og frieser i en størrelse cob.. Det er ikke til at vide hundrede procent da man ikke altid kan regne med størrelsen. Umiddelbart ville jeg tro det kunne gå med en str. cob, men i de fleste udstyrforretninger kan man altså komme tilbage og bytte hvis størrelsen ikke passer...

Held og lykke med den nye pony

• #20   12. maj 2012 min pony har meget ømme hove, altså hvis han ingen sko har på (både for og bag) løber han rundt på 2 eller 3 ben smiley men når han så har sko på er der intet. altefter hvad denne hest koster, vil jeg nok tage det som det kommer;)

Kommentér på:
hestepiger se her

Annonce