972 visninger
|
Oprettet:
Foto indstillinger {{forumTopicSubject}}
Jeg syntes ikke mine billeder bliver godt indendørs når jeg har kameraet på auto... og jeg fatter ikke en bjælde med de manuelle indstillinger...
Er der en der kan give mig en rette snor til nogle rimelige indstillinger? Jeg ved godt det svinger alt afhængig af lys osv, men bare nogle ca indstilliger som man ville ligge ud med at afprøve?
Lukketid ISO og blænde?
Anyone?
apr 2011
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 429
apr 2009
Følger: 34 Følgere: 38 Hunde: 8 Emner: 169 Svar: 3.803
apr 2009
Jeg skal have en blænde over 5.5
og en lukketid nok ca på 1/125 - 1/250
og så min ISO... indendørs, men med blitz... omkring 400 eller?
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.241
aug 2009
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 334
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Plejer at være i 2,8-3,5 og der ligger jeg sommetider i iso 4000, for bare at have en nogenlunde fornuftigt lukketid....
apr 2009
mar 2011
Følger: 1 Svar: 1.070
Lysere <-- BLÆNDETAL --> Mørkere
Lysere <-- LUKKETID --> Mørkere.
Lysere <-- ISO --> Mørkere.
Vær desuden obs på:
Jo lavere blænde, desto mere uskarp bliver baggrunden i forhold til fokus.
Jo højere lukke tid, desto skarpere billeder.
Jo højere ISO, desto mere "kornede" billeder.
Så, brug altid højere iso som sidste løsning.
Lukketiden kan også være drilsk i det for lang lukke tid nemt kan give slørede billeder med mindre motiv og kamera er helt stille.
Jeg prøver altid at se hvor meget jeg kan redde med blænden.
Vær desuden opmærksom på hvor en eventuel lyskilde er i forhold til dig, kamera og motiv.
Håber det giver mening Tybjerg der har i øvrigt også en rigtig god hjemmeside - er ret sikker på at det er ham og hans virksomhed.
mar 2011
mar 2011
Hvis den er lige ved at være der men billedet ikke helt er godt nok kan du prøve dig frem ved at indstille trin-vis. Fx, et trin op for lukketid og et trin ned for blænde eller Iso.
Se iøvrigt efter om du kan indstille dit kamera i forhold til hvilken en type lyskilde du fotografere i, det kan også gøre en stor forskel, isør hvis du synes dine billeder bliver gullige.
apr 2009
mar 2011
Har selv været en masse læsestof igennem og det kan hurtigt kompliceres, men denne side er rigtig, rigtig god, og jeg tror manden bag er ham der nævnes længere oppe:
http://www.ttf.dk/Dansk/Foto/ONLINE_FOTOSKOLE.aspx
Men jeg kan se at jeg fik skrevet noget mummel...
Den hedder:
Lavere <-- Tal/Indstilllinger --> Højere
Lysere <-- BLÆNDETAL --> Mørkere
Lysere <-- LUKKETID --> Mørkere.
Mørkere <-- ISO --> Lysere.
OG ikke at det ikke også virker og er en god fremgangsmåde for at se de små forskelle...men lad mig lige uddybe "Fx, et trin op for lukketid og et trin ned for blænde eller Iso.":
Der skulle naturligvis også stå "Fx, et trin op for lukketid og et trin NED for blænde eller OP Iso."
Fx, med udgangspunkt i ovenstående:
Du tager et billede. Lyset er blevet godt, men du synes baggrunden er for sløret i forhold til motivet du fokuserer på, den vil du gerne have skapere.
Da blænden styrer dybdeskarpheden i billedet - altså hvorvidt baggrunden er sløret, tænk evt klassisk portræt kontra landskab - er det den du skal have fat i.
Skruer du ét trin OP for blænde tallet bliver baggrunden lidt mindre sløret (= mere i fokus), MEN, billedet lidt mørkere.
Så kan du skrue ét trin NED for lukketiden ( = lysere) eller ét trin op for ISOen ( = lysere).
Så bevarer du "lyset" i billedet, da det gerne skulle udligne hinanden.
MEN, så kan de jo være et nyt problem opstår.
Blev ISOen for høj og kvaliteten for kornet, brug da lukketiden.
Blev lukketiden for lav og motivet/fokus or uskarpt (sløret, spøgelsesagtig, lyskilder tegner streger) brug da ISOen.
Udgangspunktet kan også være at motiverne er i bevægelse og bliver slørede og uskarpe, men lyset er meget godt.
Da lukketiden styrer hvor hurtigt billedet bliver taget, så at sige, er det den du skal have fat i, for at "fryse" motivet hurtigere.
Skuer du OP for lukketiden med X trin, men billedet bliver for mørkt, så skruer X OP for ISO eller X NED for blænde.
Man behøver slet ikke gøre det sådan trinvist, men det er en god lille huske regel hvis du fanger det lys du gerne vil, men der opstår noget andet, fx korn eller uskarpe aftegninger af motiver, så at sige.
Håber det giver mening
mar 2011
Jeg kan kun opforde til at bare blive fortrolig med manuel funktionen, selvom det kan drille, det får du meget mere ud af og så er det jo bare rart at kunne tage billedet som man gerne vil have det i stedet for at køre på auto og skulle bruge tid på at efterbehandle
Og så, lige hvad angår lys, når Manuel ikke længere er komplet fremmede at arbejde med, så prøv eventuelt at sætte dig ind i hvordan et kamera opfatter lys. De er nemlig slet ikke så kloge som man skulle tro og opfatter nogle gange bare "gennemsnit" af de informationer, fx lys, der bliver lukket ind i det.
Det er for kompliceret til at jeg tør forsøge at forklare det på skrift. Men et god ting at have in mente er at kameraet ikke som sådan opfatter "lyset i rummet", men lyset på det motiv du gerne vil fotografere/fokusere på, så at sige, og der kan teknikken godt komme til kort.
Men små ting som hvor du skal fokusere, fx flammen på sterinlyset eller vedkommende der sidder ved bordet og betragter den, modlys, hvilken type lys (...noget svært noget med frekvenser og noget), men som oftes kan indstilles vhj af semiautomatisk funktioner, også i manuel, er godt steder at starte og noget der kan gøre en stor forskel...det er jo desværre ikke altid man liiige har den fornødne tid til at prøve sig frem
apr 2009
mar 2011
Og ja, det er vel bare at øve...jeg begyndte først at fatte det jeg læste da jeg havde fået en fornemmelse af funktionerne
Foto indstillinger