8.586 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Kattefødsel -spørgsmål om varighed. Kattefødsel -spørgsmål om varighed.

Hejsa
Jeg har ikke kat, men så et album med en nyfødt kattekilling på facebook og ejeren skrev noget med, at den første killing var blevet født om morgenen og at de stadig ventede på næste killing (over 8 timer senere).
Jeg blev lidt nysgerrig, da jeg synes det var ret lang tid at vente, så jeg søgte på nettet og fandt at en side anbefalede dyrlæge, hvis der ikke kom en killing efter 2 timer efter den første killing. På en anden side læste jeg, at der kan være en pause på 10-12 timer midt i fødslen.
Da jeg ikke har kat, og ikke har haft om reproduktion endnu, vil jeg høre jer, der har prøvet det før, om det er naturligt der går så lang tid mellem hver killing??
Jeg havde personligt kontaktet dyrlægen, men ejer mente, der kunne gå op til 3 dage, før alle killinger blev født, afhængigt af parringstidspunkt??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Handyman to fit some blinds 1.000 kr.
  • Install shower mixer 500 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • Installere vaskemaskine 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kattefødsel -spørgsmål om varighed.
  • #1   8. apr 2012 Det blev lidt tæt-skrevet, ups...

• #2   8. apr 2012 Vi har prøvet, at der gik et døgn i mellem de to killinger, der blev født. Vi vidste ikke, at der var flere i hende, da fødslen gik helt i stå og det virkede som om, det var det

• #3   8. apr 2012 Okay smiley
    Så er det måske ikke helt unormalt? Jeg synes bare det virker som lang tid smiley Men godt at lære noget nyt smiley

• #4   8. apr 2012 Jeg ved det faktisk ikke. Men det gik fint og der kom to raske og store killinger ud af det. Men i dag havde jeg nok kontaktet dyrlægen for at være på den sikre side.

• #5   8. apr 2012 Det er helt normalt at der kan gå mange timer fra den første til den sidste killing, og i nogle tilfælde kan der sagtens gå flere dage imellem uden det er katastrofalt. Hvis ikke mormissen ser ud til at have det skidt (hun spinder, ælter løs i luften og virker ovenud lykkelig) er der ingen grund til at kontakte dyrlægen, da mange dyrlæger desværre tyr til kejsersnit som første alternativ, når de hører der er gået flere timer imellem hver killing. Hvis hun derimod bliver ved med at ha' veer eller på nogen måde ser besværet ud, uden der kommer killinger, kan det kun anbefales at kontakte dyrlægen.

• #6   8. apr 2012 Det kommer stadig an på om morkatten har det fint. Har hun det fint, ender det som regel IKKE ud i døde killinger.

• #7   8. apr 2012 Jeg tænkte nemlig også, om det ikke kunne føre til døde killinger, hvis man ikke reagerer i tide...

Jeg ved ikke hvordan mor-katten opfører sig, men skrev til personen hvad jeg havde læst. Håber så bare at killingerne har det fint og mor-katten klarer skærene smiley
    Personligt havde jeg kontaktet dyrlægen, men jeg er også et pylrehoved smiley

• #8   8. apr 2012 (jeg har været til påskefrokost, det er derfor jeg først svarer nu)

• #9   8. apr 2012 Så havde din nabo ihvertfald også overset en masse tegn på at katten ikke havde det godt.

Jeg har i de 20 år (hvoraf de 10+ har været opdræt) jeg har haft kat oplevet dette fænomen flere gange. Ikke kun hos mig selv men også hos andre opdrættere, og sjovt nok er det i 9 udaf 10 tilfælde endt ud med levende killinger, men du er tilsyneladende eksperten Alfisten, så jeg springer bare fra nu.

• #10   9. apr 2012 Det syns jeg egentlig du har.

..og jeg skriver bare, at man ikke altid behøver frygte det værste bare fordi en fødsel ikke sker inden for 1½ time. Koldt vand i blodet kan faktisk redde mange katte fra et ikke nødvendigt kejsersnit.

• #11   9. apr 2012 Jep.. og der er sgu også stor forskel på om katten har det godt eller ej. En kat der har det godt behøver ikke kejsersnit, selvom der stadig er killinger i den efter et døgn.

• #12   9. apr 2012 JEEZ....

Jeg giver sgu op. Du har tilsyneladende besluttet med dig selv, at alt hvad der tager længere tid absolut er lig med døde killinger eller død missemor, og så skal du selvfølgelig ha' lov til at blive i din lille påskehare verden.

Til alle andre. Det kan altså godt lade sig gøre at en missemor føder over flere dage, uden mor og killinger tager skade.

Kommentér på:
Kattefødsel -spørgsmål om varighed.

Annonce